Lønforhandling under barsel

Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Lønforhandling under barsel

Indlægaf Phaiak » 16. nov 2022, 11:39

Jeg er pt på barsel og skal have lønsamtale med min chef (imorgen).

Jeg er ansat i staten som specialkonsulent med et mindre tillæg som jeg gerne vil have hævet.
Der er ikke noget at hente på løntrin med min nuværende stillingsbetegnelse.

Sidste år, inden jeg gik på barsel, blev jeg ikke indstillet til hverken tillæg eller vederlag. På trods af at jeg havde performet godt. Der var bare kun x antal mennesker der kunne indstilles.

Hele sidste år har jeg været på barsel og mener reelt at jeg bør have hævet mit tillæg i forhold til min anciennitet, erfaring og uddannelsesniveau.
Derudover vil jeg også gerne udnævnes til chefkonsulent hvilket ikke er uhørt med min profil.

Så gode tips til en lønsamtale når jeg jo ikke har kunne vise mit værd det sidste år?
Og hvilke kompetencer jeg har styrket under barslen med mit 3. Barn?
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Lønforhandling under barsel

Indlægaf LaScrooge » 16. nov 2022, 11:45

Måske kan du referere til, at det er din tur og at du jf. din performance og profil fortjener indstillingen?
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Lønforhandling under barsel

Indlægaf Rapfisk » 16. nov 2022, 12:06

Jeg er AC-TR i staten. Mit svar er ud fra, hvordan jeg ville gribe det an, men jeg har selve kun forhandlet for fuldmægtige (og i vores organisation hænger konsulentstillingerne ikke på træerne, så jeg har kun lidt erfaring med dem).

Har I løngennemsigtighed hos jer, og ved du, hvor du ligger i forhold til de andre specialkonsulenter? Det kan gove en indikation af, om der er noget at komme efter (barsel eller ej).

Måske har din arbejdsplads nogle principper for, hvornår man kan klassificeres som chefkonsulent (nedskrevene eller ikke-nedskrevne)?

Begge dele kan TR hjælpe med.

Ift. kompetencer under barsel har Inspired Beyond Babies noget god inspiration. Det er selvfølgelig meget forskelligt, hvordan arbejdsgivere ser på den slags.

Jeg synes godt, du kan inddrage de resultater, du opnåede inden barsel, og som endnu ikke er belønnet lønmæssigt. Du kan evt. tænke ind i, hvordan du kan bringe det i spil, når du kommer tilbage fra barsel.

Er der noget ift. dit uddannelsesniveau, som du ikke mener er afspejlet i din nuværende løn eller titel?
2
Livslinjen: 70 201 201
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Lønforhandling under barsel

Indlægaf Phaiak » 16. nov 2022, 15:16

Rapfisk skrev:Jeg er AC-TR i staten. Mit svar er ud fra, hvordan jeg ville gribe det an, men jeg har selve kun forhandlet for fuldmægtige (og i vores organisation hænger konsulentstillingerne ikke på træerne, så jeg har kun lidt erfaring med dem).

Har I løngennemsigtighed hos jer, og ved du, hvor du ligger i forhold til de andre specialkonsulenter? Det kan gove en indikation af, om der er noget at komme efter (barsel eller ej).

Måske har din arbejdsplads nogle principper for, hvornår man kan klassificeres som chefkonsulent (nedskrevene eller ikke-nedskrevne)?

Begge dele kan TR hjælpe med.

Ift. kompetencer under barsel har Inspired Beyond Babies noget god inspiration. Det er selvfølgelig meget forskelligt, hvordan arbejdsgivere ser på den slags.

Jeg synes godt, du kan inddrage de resultater, du opnåede inden barsel, og som endnu ikke er belønnet lønmæssigt. Du kan evt. tænke ind i, hvordan du kan bringe det i spil, når du kommer tilbage fra barsel.

Er der noget ift. dit uddannelsesniveau, som du ikke mener er afspejlet i din nuværende løn eller titel?


Der er sådan rimelig gennemsigtighed i forhold til løn. Altså forstået på den måde at der kommer lønstatistik hvert år og det bliver offentliggjort hvem der har fået tillæg og vederlag når lønprocessen er slut til foråret.

Jeg ved rimelig godt hvad tilsvarende kollegaer får i tillæg og om de er chef eller special konsulenter.

Jeg ligger klart i den lave ende af tillæg og mener at jeg bør have det store tillæg tildelt. Det mente jeg også sidste år, men der “var det ikke min tur”. Jeg er totalt imod den måde at uddele tillæg på og mener at det burde gå på performance.

Tak for tip om inspired beyond babies. Det vil jeg tjekke ud.
0
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Lønforhandling under barsel

Indlægaf Guru » 25. nov 2022, 18:07

Den er sku svær.
Ved ikke hvordan du skal overbevise nogen, når du netop ikke har bevist dit værd det sidste år.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.

Tilbage til "Job"