Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 12:18

* slettet *
Senest rettet af Elverpigen 18. aug 2022, 07:39, rettet i alt 1 gang.
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf TomKah » 14. aug 2022, 12:50

Jeg ville egentlig bare tage det som en joke og et generelt udtryk for at de har en god/personlig omgangstone på arbejdspladsen.
Vi gør tykt grine med hinanden på en kærlig måde på min arbejdsplads og vi kan godt komme til at glemme at en jobsamtale skal tages lidt mere højtideligt.
13
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 12:56

Tilføjelse:

Det bekymrer mig mest, fordi det er ledelsen, der i høj grad sætter tonen og rammerne i forhold til, hvad der accepteres på arbejdspladsen.

Fnidder vil der altid være i et eller andet omfang.

Jeg finder det fair nok, hvis afdelingslederen ikke forstår mellemlederens valg, og måske havde sagt noget lignende i en brandert til en julefrokost, værre er det enkelte eksempel heller ikke, men det er dårlig stil at gøre det på den måde i mellemlederens fravær over for en måske ny medarbejder.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Rapfisk » 14. aug 2022, 12:57

TomKah skrev:Jeg ville egentlig bare tage det som en joke og et generelt udtryk for at de har en god/personlig omgangstone på arbejdspladsen.
Vi gør tykt grine med hinanden på en kærlig måde på min arbejdsplads og vi kan godt komme til at glemme at en jobsamtale skal tages lidt mere højtideligt.

Helt enig.

Der er selvfølgelig det men, at kun du var der. Det kan godt være, at din mavefornemmelse er rigtig. Eller måske bare, at den omgangstone, som nogle oplever som kærligt drilleri, bare ikke er dig. Spørgsmålet er så, om det bliver for meget for dig, eller om der også er plads til dine synspunkter om frokostbordet. Det ved man jo ikke, før man har prøvet.

Men altså helt for egen regning ser jeg ingen advarselslamper i det, du beskriver.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 13:07

TomKah skrev:Jeg ville egentlig bare tage det som en joke og et generelt udtryk for at de har en god/personlig omgangstone på arbejdspladsen.
Vi gør tykt grine med hinanden på en kærlig måde på min arbejdsplads og vi kan godt komme til at glemme at en jobsamtale skal tages lidt mere højtideligt.


Det synes jeg også sagtens at man kan, og jeg ville have haft det anderledes med det, hvis afdelingslederen direkte havde drillet mellemlederen lidt med ferieplanerne, hvor han kunne give drillende igen. Det havde været en lidt frisk og personlig tone på arbejdspladsen. Vi kan også drille hinanden lidt i god omgangstone blandt kollegaerne, hvor jeg er nu.

Det kan sagtens være, at jeg overreagerer, når jeg finder det upassende for en leder at tale sådan om mellemlederen i mellemlederens fravær. Hvis det havde været kollegaen, der havde sagt det samme, ville jeg nok ikke have tænkt så meget over det. Edit: Og hvis en medarbejder eller mellemleder viser, at de tør og det er OK at drille tilbage opad, ville jeg klart se det som et plus.


Tak, det er rart at høre andre synsvinkler på situationen :)
Senest rettet af Elverpigen 14. aug 2022, 13:24, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Tibbler » 14. aug 2022, 13:11

Elverpigen skrev:1) Afdelingslederen spørger om jeg har børn? Det er jeg helt OK med at svare "Nej" til, med tilføjelse af, at det har ikke været mit ønske. Så siger de begge på en venlig måde: Du er jo ung, og du kan nå at ombestemme dig endnu, hvis det er. Hvilket jeg vælger at tage som en kompliment til mit udseende, da jeg har en alder, hvor det er meget sjældent at blive naturligt gravid + at de ikke kan have læst min dokumentation særligt grundigt. Jeg ser ikke direkte et rødt eller gult flag her, nærmere en lille svipser i farten.




Jeg ser hverken rødt, gult flag, eller svipser her. Viden om din alder eller om du har børn er slet ikke relevant i forhold til samtale og evt. ansættelse. Så det er ikke noget de har behøvet at forholde sig til.


Ellers ville jeg følge min mavefornemmelse - Den tænker jeg ofte, er ganske fornuftig at lytte til. Held og lykke med jobjagten, uanset hvad du ender med at vælge :gogo:
3
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 13:14

Rapfisk skrev:Helt enig.

Der er selvfølgelig det men, at kun du var der. Det kan godt være, at din mavefornemmelse er rigtig. Eller måske bare, at den omgangstone, som nogle oplever som kærligt drilleri, bare ikke er dig. Spørgsmålet er så, om det bliver for meget for dig, eller om der også er plads til dine synspunkter om frokostbordet. Det ved man jo ikke, før man har prøvet.

Men altså helt for egen regning ser jeg ingen advarselslamper i det, du beskriver.


Spændende at se, at I to er enige :)

Lidt drillerrier er jeg OK med, men her var mellemlederen ikke til stede, og så får det en karakter af bagtalerri - godt nok i den milde ende, og det er fra en øverste leder, så derfor synes jeg, at der er en forskel.

Men ja, jeg er på flere planer fristet til at prøve det af, hvis jeg får muligheden.
Lidt frisk tone/drillerier er fint, men en organisation præget af bagtalerri "godkendt" af ledelsen orker jeg ikke.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2022, 13:17

Jeg forstår godt, at du studser. Det er heller ikke udtalelser/normer, som jeg kan relatere til eller selv ville finde harmløse (eller overhovedet have lyst til) at sige. Samtidig er jeg godt klar over, at flertallet fra omkring min egen aldersgruppe og op har det anderledes end mig, så for mig er det vigtigste, om arbejdspladsen virker mangfoldig med plads til forskellighed. Hvilket selvfølgelig går begge veje.
Det er, som et eksempel, helt ok, at nogen mener, at alle som udgangspunkt ønsker sig børn og derfor med tiden nok vil skifte mening, hvis de giver udtryk for ikke at ville have nogen, hvorimod det er over min grænse, hvis det betyder, at de betvivler eller korrekser en kollega, som ser anderledes på emnet, end de selv gør. Det er ikke godmodigt drilleri i min verden.
2
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 13:23

Kalle skrev:Jeg ville bede om en meget høj løn og så give det en chance hvis de gik med til lønnen. Og så holde øje med andre stillinger så du er klar til at søge videre hvis tonen er som du forventer. Jeg ser flere røde flag i den samtale.


Jeg er nysgerrig på, hvilke røde flag, du ser?
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 13:34

DetSorteCirkus skrev:Jeg forstår godt, at du studser. Det er heller ikke udtalelser/normer, som jeg kan relatere til eller selv ville finde harmløse (eller overhovedet have lyst til) at sige. Samtidig er jeg godt klar over, at flertallet fra omkring min egen aldersgruppe og op har det anderledes end mig, så for mig er det vigtigste, om arbejdspladsen virker mangfoldig med plads til forskellighed. Hvilket selvfølgelig går begge veje.
Det er, som et eksempel, helt ok, at nogen mener, at alle som udgangspunkt ønsker sig børn og derfor med tiden nok vil skifte mening, hvis de giver udtryk for ikke at ville have nogen, hvorimod det er over min grænse, hvis det betyder, at de betvivler eller korrekser en kollega, som ser anderledes på emnet, end de selv gør. Det er ikke godmodigt drilleri i min verden.


Lige netop!

Og jeg begyndte faktisk at blive i tvivl, om arbejdspladsen virkelig var så god til diversitet og mangfoldighed, som de ellers havde fortalt om (og jeg synes, at det lød som nogle spændende medarbejdergrupper at arbejde sammen med - jeg vil også gerne lære og vokse på det område).

F.eks. var det en detalje jeg bemærkede omkring børne-dialogen, at de venligt sagde "..., hvis du ændrer mening" og ikke "Når du fortryder og bliver ulykkelig over dit super egoistiske valg". Jeg respekterer også folks valg om at få børn, og betaler gerne skat, så vi har ordentlige forhold for fødende (selv om det halter p.t.) etc. Jeg er også glad for, at vi blandt mine nuværende kollegaer en gang i mellem kan udfordre hinanden lidt på hver vores syn på situationer og verdenssituationen.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Santa » 14. aug 2022, 13:40

Jeg ville ærligt talt være mest bekymret over spørgsmålet om børn. Jeg opfatter det som om de forsøger at undgå at ansætte folk med udsigt til barsel og barns sygedag etc.

Så for mig er det et kæmpe rødt flag, og jeg ville begrunde mit afslag med det, ligesom jeg ville rapportere det til min fagforening.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 13:52

Santa skrev:Jeg ville ærligt talt være mest bekymret over spørgsmålet om børn. Jeg opfatter det som om de forsøger at undgå at ansætte folk med udsigt til barsel og barns sygedag etc.

Så for mig er det et kæmpe rødt flag, og jeg ville begrunde mit afslag med det, ligesom jeg ville rapportere det til min fagforening.


Generelt ville det bekymre mig, men lige i denne her situation bekymrer det mig ikke helt så meget: Det er en arbejdsplads, der vrimler med kvinder også i den fødedygtige alder, og de spurgte trods alt ikke ind til planer om børn. Men ja, generelt er spørgsmål om børn ikke velset, og mandlige ansøgere møder dem meget sjældendt.

Jeg blev lidt mere bekymret over, om det var en kvalifikation for at begå sig socialt på arbejdspladsen, at kunne snakke bleer, mos og børneopdragelse :-D


Tak for dit input :) Det er rart at vide, at der er andre, der er mere konsekvente på dette punkt, end jeg er.
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 13:55

Kalle skrev:At de spørger ind til dig og børn - og at de ikke respekterer dit svar.

At de snakker om mænd og kvinder som de gør
- når de i stedet for burde fortælle hvilke tiltag de er i gang med for at sikre større mangfoldighed på arbejdspladsen.


Takker for dine synsvinkler på situationen :)
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Elverpigen » 14. aug 2022, 17:54

Efter at det har ligget i baghovedet og irriteret, så er jeg kommet frem til, at jeg kan lære af situationen:

En ting er, at jeg ikke er rutineret og fantastisk til at tackle jobsamtaler. Jeg forbereder mig, og en gang i mellem går det godt.

Det, at jeg ikke havde hele mit frokoststue-jeg med i situationen på vej ud fra samtalen og var lidt for diplomatisk, for at ikke at kompromitere Den Gode Stemning for tydeligt, så det blev uklart om jeg var medløber, er her efterfølgende medvirken til min tvivl:

Her har jeg en opgave for mig i at gro noget mere røv i mine jobsamtale-bukser og stå ved denne her relativt lille ting, og klart udtrykke, at jeg synes det er fedt, når folk i alle aldre udlever deres drømme.

Hvis afdelingslederen så er en Giftig Gimpe, ville hun med høj sandsynlighed give mig afslag på jobbet og gå efter en medløber-type, og hvis hun er ordentlig, vil hun nok nærmere kunne lide og respektere, at jeg melder klart ud (og måske endda overveje sin egen brain fart - vi kommer alle sammen til at lave sådan noget en gang i mellem.

Det har sin pris at være lidt desperat for et mere interessant job og forsøge at virkel likeable :gruble:
3
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Jobsøgningsdilemma: Atmosfære & fnidder

Indlægaf Luffegås » 15. aug 2022, 09:26

Jeg har netop i mit CV under personlige kompetencer skrevet ordet "Inkkluderende". Jeg nævner det også i mine ansøgninger. Og jeg tror jeg vil åbne et bal til en jobsamtale at få det flettet ind, at jeg virkelig går ind for vi alle skal være her, uden der skal blive dårlig stemning hos nogen.
Men, jeg er efterhånden så vant til at vi er nogen der bare bader i et menneskehav af folk der ikke har fattet vi i 2022 ikke har den slags stereotyper, og de helst skal stoppe. Så jeg må være ærlig og indrømme jeg aldrig vil vælge et job fra pga. den attitude. Jeg vil bare ikke snakke med på den, og jeg er ikke den type der dog sidder og gider starte diskussioner. Jeg griner bare ikke af det, og vil nok søge andre samtaler.

Jeg har været ansat et sted hvor alle kollegaer bagtalte chefen. Jeg grinede aldrig, jeg sagde ingenting udover "jeg vil gerne lære hende at kende selv". Jeg fandt ikke rigtig "kliken" eller snakken ved vandkøleren fordi jeg vidste de nu skulle bagtale chefens nye frisure, eller måden hun sagde hek til øverste leder. Da hun så fyrede mig sagde hun "du passer ikke ind i teamet". Jeg var desværre for ked af det til at sige noget, men kæft hvor har jeg tænkt på hun burde vide hvilket team hun tror hun har, og hvorfor de har det så skønt sammen - fordi de har en fælles fjende og det er hende. Derfor vil jeg næste gang gøre mit for at være assertiv, uden at være på hverken flugt eller angreb.
4
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.

Tilbage til "Job"