Løntillæg for kandidatudd.

Brugeravatar
Minimalista
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. jun 2016, 20:05
Kort karma: 22
Likede indlæg: 210

Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Minimalista » 19. maj 2022, 15:02

Jeg har i dag deltaget i et kursus på mit arbejde, hvor jeg bl.a. mødte en fra en anden afd., der har en faglig baggrund meget lig min.
Da jeg blev ansat i den private organisation, jeg nu har arbejdet for i et år blev det meldt ud, at der IKKE blev givet et tillæg for min kandidatudd. Dette sagde min daværende leder allerede til jobsamtalen. Jeg tog det op igen lidt tid efter ansættelsen og han gentog beskeden fra ansættelsessamtalen.
Det der så er interessant er, at hende jeg har talt med i dag har gennemført præcis den samme kandidatudd. som mig og hun får månedligt et tillæg på godt 700 kr efter at hun brokkede sig til fagforeningen og de tog sig af den videre forhandling med hendes leder.
Jeg føler, at jeg er blevet løjet lige op i ansigtet eller at nogen fra ledelsen i hvert fald holder på den viden og derved forskelsbehandler.
Jeg har haft fat i min fagforening i dag som siger, at jeg skal tale med lokalafd. i min fagforening i morgen.
Jeg har i forvejen måttet protestere over, at jeg i starten ikke modtog et grundlønstillæg for min ancinnitet. Min tillid til ledelsen kan efterhånden ligge på et lille sted.

Er der nogen, der har været ude for noget lignende og som har forsøgt at få pengene med tilbagevirkende kraft eller er det "bare ærgerligt?"
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Mani » 19. maj 2022, 17:17

Altså det er klart ufint hvis de har løjet for dig. Men hvis du er ansat uden overenskomst er jeg ikke sikker på der er meget at komme efter når du oprindeligt har sagt ja til løn uden tillæg.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Sool » 19. maj 2022, 17:20

Jeg fik meget tydeligt at vide fra mit nye kommunale job, at de ansatte mig pga kvalifikationer og ikke uddannelse, og at jeg derfor ikke ville blive lønnet som akademiker.
0
Oak123
Indlæg: 2141
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 3994

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Oak123 » 19. maj 2022, 17:26

Jeg tænker der er flere ting i det,
1. Måske de opgaver du sidder med i dit job ikke gør brug af de kompetencer du har fået på kandidatuddannelsen
2. Måske din leder ikke ved at hende den anden får oplæg for den samme uddannede som dig

Og andet
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf lulu-p » 19. maj 2022, 19:16

Sool skrev:Jeg fik meget tydeligt at vide fra mit nye kommunale job, at de ansatte mig pga kvalifikationer og ikke uddannelse, og at jeg derfor ikke ville blive lønnet som akademiker.


Det var da et mærkeligt argument. Mener de ikke at du har tilegnet dig de kvalifikationer som berettiger en akademikerløn? Eller kræver jobbet ikke at man har en akademisk uddannelse?
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Santa » 19. maj 2022, 20:17

Ja, du skal have fat i din fagforening. Hvis de er dygtige og du reelt har ret til det tillæg, så bør det fåes med tilbagevirkende kraft - men det afhænger jo nok osse af overenskomsten osv.

Det her lige præcist et godt eksempel på at man altid bør sørge for at ens fagforening får lønoplægget til gennemsyn inden man siger ja til et job, eller i det mindste sørger for at få et løntjek.
I min fagforening er der tilbud om løntjek hvert år, og derudover anytime et medlem ønsker det.
Nyansattes lønoplæg sendes automatisk til godkendelse af den lokale kreds, og det fanger VIRKELIG mange fejl!
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Minimalista
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. jun 2016, 20:05
Kort karma: 22
Likede indlæg: 210

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Minimalista » 19. maj 2022, 21:34

Mani skrev:Altså det er klart ufint hvis de har løjet for dig. Men hvis du er ansat uden overenskomst er jeg ikke sikker på der er meget at komme efter når du oprindeligt har sagt ja til løn uden tillæg.


Jeg er ansat med en overenskomst. Jeg tror i bund og grund at de håber, at målgruppen i sig selv er attraktiv nok til at lokke pædagoger med en kandidatudd. til, uden at de skal punge ekstra ud af den grund.
0
Brugeravatar
Minimalista
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. jun 2016, 20:05
Kort karma: 22
Likede indlæg: 210

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Minimalista » 19. maj 2022, 21:38

Sool skrev:Jeg fik meget tydeligt at vide fra mit nye kommunale job, at de ansatte mig pga kvalifikationer og ikke uddannelse, og at jeg derfor ikke ville blive lønnet som akademiker.


Jeg havde et kommunalt job før dette og der udløste min kandidat automatisk et tillæg.
Oplevet du selv, at du bringer din viden fra din uddannelse i spil i dit nye job? For det tænker jeg jo vil ske helt uundgåeligt.
0
Brugeravatar
Minimalista
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. jun 2016, 20:05
Kort karma: 22
Likede indlæg: 210

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Minimalista » 19. maj 2022, 21:41

Oak123 skrev:Jeg tænker der er flere ting i det,
1. Måske de opgaver du sidder med i dit job ikke gør brug af de kompetencer du har fået på kandidatuddannelsen
2. Måske din leder ikke ved at hende den anden får oplæg for den samme uddannede som dig

Og andet


1. Det vil jeg ret nemt kunne argumentere for er tilfældet.
2. Den mulighed hælder jeg mere til, selvom jeg oprigtig talt ik stoler på min gamle leder.
0
Brugeravatar
Minimalista
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. jun 2016, 20:05
Kort karma: 22
Likede indlæg: 210

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Minimalista » 20. maj 2022, 05:59

Santa skrev:Ja, du skal have fat i din fagforening. Hvis de er dygtige og du reelt har ret til det tillæg, så bør det fåes med tilbagevirkende kraft - men det afhænger jo nok osse af overenskomsten osv.

Det her lige præcist et godt eksempel på at man altid bør sørge for at ens fagforening får lønoplægget til gennemsyn inden man siger ja til et job, eller i det mindste sørger for at få et løntjek.
I min fagforening er der tilbud om løntjek hvert år, og derudover anytime et medlem ønsker det.
Nyansattes lønoplæg sendes automatisk til godkendelse af den lokale kreds, og det fanger VIRKELIG mange fejl!


Ja, jeg må prøve at dykke ned i det.
Det er virkelig også en lektie, jeg har lært på den hårde måde!
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Ata » 20. maj 2022, 10:05

Jeg tror ikke, det er unormalt. Jeg er lige blevet tilbudt et deltidsjob i det offentlige, mens jeg stadig læser. De prøvede at spise mig af med ufaglært studentertimeløn, selvom jeg skal udføre psykologfaglige opgaver, som min BA kvalificerer mig til. Jeg har så fagforeningen inde over. Jeg opfatter det nu ikke som, at de snyder, men mere som at man skal kæmpe for sine rettigheder. Jeg håber sørme, at din fagforening får dit tillæg igennem!
1
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf MOGA » 20. maj 2022, 13:08

Ata skrev:Jeg tror ikke, det er unormalt. Jeg er lige blevet tilbudt et deltidsjob i det offentlige, mens jeg stadig læser. De prøvede at spise mig af med ufaglært studentertimeløn, selvom jeg skal udføre psykologfaglige opgaver, som min BA kvalificerer mig til. Jeg har så fagforeningen inde over. Jeg opfatter det nu ikke som, at de snyder, men mere som at man skal kæmpe for sine rettigheder. Jeg håber sørme, at din fagforening får dit tillæg igennem!


Hos os får fx studentermedhjælpere løn svarende til HK overenskomst. Nej, de er ikke ufaglærte, men de har heller ikke selvstændigt sagsansvar og laver heller ikke alle de typer af opgaver, som vi andre gør.

Jeg arbejder på et område, hvor prof.bach. og kandidater udfører præcis de samme opgaver. Kandidaterne får mere i pension og ét løntrin for kandidaten. Men vi har samme grundløn, så en prof.bach. kan sagtens tjene mere, afhængig af hvilke løntrin man ellers får.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Ata » 20. maj 2022, 13:48

MOGA skrev:
Ata skrev:Jeg tror ikke, det er unormalt. Jeg er lige blevet tilbudt et deltidsjob i det offentlige, mens jeg stadig læser. De prøvede at spise mig af med ufaglært studentertimeløn, selvom jeg skal udføre psykologfaglige opgaver, som min BA kvalificerer mig til. Jeg har så fagforeningen inde over. Jeg opfatter det nu ikke som, at de snyder, men mere som at man skal kæmpe for sine rettigheder. Jeg håber sørme, at din fagforening får dit tillæg igennem!


Hos os får fx studentermedhjælpere løn svarende til HK overenskomst. Nej, de er ikke ufaglærte, men de har heller ikke selvstændigt sagsansvar og laver heller ikke alle de typer af opgaver, som vi andre gør.

Jeg arbejder på et område, hvor prof.bach. og kandidater udfører præcis de samme opgaver. Kandidaterne får mere i pension og ét løntrin for kandidaten. Men vi har samme grundløn, så en prof.bach. kan sagtens tjene mere, afhængig af hvilke løntrin man ellers får.

Der er jo forskel på studenterarbejde og så at lave det samme arbejde som de færdiguddannede, bare uden at have din grad endnu. Da jeg uddannede mig til sociolog, blev jeg også ansat i et job før jeg var færdiguddannet og det var til "rigtig" løn og ikke studenterløn. Så jeg regner da med, at når nogen vil have min arbejdskraft til psykologopgaver, så vil de betale mig for det og ikke som om det var ufarlært arbejde.
0
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf MOGA » 20. maj 2022, 19:30

Ata skrev:
MOGA skrev:
Ata skrev:Jeg tror ikke, det er unormalt. Jeg er lige blevet tilbudt et deltidsjob i det offentlige, mens jeg stadig læser. De prøvede at spise mig af med ufaglært studentertimeløn, selvom jeg skal udføre psykologfaglige opgaver, som min BA kvalificerer mig til. Jeg har så fagforeningen inde over. Jeg opfatter det nu ikke som, at de snyder, men mere som at man skal kæmpe for sine rettigheder. Jeg håber sørme, at din fagforening får dit tillæg igennem!


Hos os får fx studentermedhjælpere løn svarende til HK overenskomst. Nej, de er ikke ufaglærte, men de har heller ikke selvstændigt sagsansvar og laver heller ikke alle de typer af opgaver, som vi andre gør.

Jeg arbejder på et område, hvor prof.bach. og kandidater udfører præcis de samme opgaver. Kandidaterne får mere i pension og ét løntrin for kandidaten. Men vi har samme grundløn, så en prof.bach. kan sagtens tjene mere, afhængig af hvilke løntrin man ellers får.

Der er jo forskel på studenterarbejde og så at lave det samme arbejde som de færdiguddannede, bare uden at have din grad endnu. Da jeg uddannede mig til sociolog, blev jeg også ansat i et job før jeg var færdiguddannet og det var til "rigtig" løn og ikke studenterløn. Så jeg regner da med, at når nogen vil have min arbejdskraft til psykologopgaver, så vil de betale mig for det og ikke som om det var ufarlært arbejde.


Men laver du, 1:1, de samme opgaver som de uddannede psykologer? I min afdeling er der også psykologer ansat, der forholder det sig lige sådan, de studerende får ikke den samme timeløn, selvom det, de laver svarer til dele af det, psykologerne laver.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Løntillæg for kandidatudd.

Indlægaf Ata » 20. maj 2022, 20:07

MOGA skrev:
Ata skrev:
MOGA skrev:
Ata skrev:Jeg tror ikke, det er unormalt. Jeg er lige blevet tilbudt et deltidsjob i det offentlige, mens jeg stadig læser. De prøvede at spise mig af med ufaglært studentertimeløn, selvom jeg skal udføre psykologfaglige opgaver, som min BA kvalificerer mig til. Jeg har så fagforeningen inde over. Jeg opfatter det nu ikke som, at de snyder, men mere som at man skal kæmpe for sine rettigheder. Jeg håber sørme, at din fagforening får dit tillæg igennem!


Hos os får fx studentermedhjælpere løn svarende til HK overenskomst. Nej, de er ikke ufaglærte, men de har heller ikke selvstændigt sagsansvar og laver heller ikke alle de typer af opgaver, som vi andre gør.

Jeg arbejder på et område, hvor prof.bach. og kandidater udfører præcis de samme opgaver. Kandidaterne får mere i pension og ét løntrin for kandidaten. Men vi har samme grundløn, så en prof.bach. kan sagtens tjene mere, afhængig af hvilke løntrin man ellers får.

Der er jo forskel på studenterarbejde og så at lave det samme arbejde som de færdiguddannede, bare uden at have din grad endnu. Da jeg uddannede mig til sociolog, blev jeg også ansat i et job før jeg var færdiguddannet og det var til "rigtig" løn og ikke studenterløn. Så jeg regner da med, at når nogen vil have min arbejdskraft til psykologopgaver, så vil de betale mig for det og ikke som om det var ufarlært arbejde.


Men laver du, 1:1, de samme opgaver som de uddannede psykologer? I min afdeling er der også psykologer ansat, der forholder det sig lige sådan, de studerende får ikke den samme timeløn, selvom det, de laver svarer til dele af det, psykologerne laver.

Jeg er kun ansat to dage om ugen, men jeg laver den samme type udredende samtale, ja. Det er jo ikke ufaglært arbejde. Det er heller ikke noget der normalt udbydes som studenterjob.
0

Tilbage til "Job"