Generel job snik-snak og spørgsmål

Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Luffegås » 23. jan 2023, 10:22

Vi behøver ikke trave sådan rundt i det mere :P Jeg kan se der bliver misforstået brancher alligevel og så bliver det svært at nå samme konsensus.
Vi er slet ikke et type firma der har "kunder" i den forstand, eller produktionsfirma. Og vi printer aldrig materiale ud af huset, det er slet ikke en del af faste opgaver, da jeg er vant til underviser selv løser den slags.
Forestil jer det foreningen for skaldyr, og der skulle holdes et spontant kursus ved vesterhavet i skaldyrenes farveindeling. Du har sørget for at tilmelde folk og bogføring, men fået af vide du ikke skal have med andet at gøre ved kurset, udover når underviseren kontakter dig. Du høre intet fra underviser, udover du pludselig af en kollega (som har aftalt kurset og været primus motor for det), 2 dage før kurset, bliver bedt om at samle 17 kompendier med en blanding af word, pdf, og fysiske notater om rejens Bristol skala, i alt 7 filer på et par sider. Og du har 2 timer til det fra NU af, og også finde de tilbudsmapper de skal i. og gøre det lidt flot layoutmæssigt også.
og ja, så skete der en fejl. Så de måtte på kurset lige finde en printer der var til rådighed og printe selv.
Det er ingen anden der er mere ked af end du selv er. Oven i bøtten får du så lige af den nyere ansatte kollegae en "Gider du godt prøve lidt bedre end anden gang. Træls".

Jeg har ikke talt med omtalte kollega endnu, og ærligt synes jeg den ged er barberet nu, jeg føler ikke længere for at fortælle ham det. Bringer han det op så fint.
Senest rettet af Luffegås 23. jan 2023, 11:20, rettet i alt 1 gang.
6
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Little_Woman » 23. jan 2023, 11:07

Oak123 skrev:
Little_Woman skrev:
Oak123 skrev:
Little_Woman skrev:Jeg har søgt jobs der ligger tæt på, max 15 i bil, som jeg godt kunne bestride (hvis jeg altså fik dem), men som ligger lidt fra mine egentlige kompetencer og interesser. Men som er deltid og ville passe fint i mit familieliv.

Nu har jeg set en stilling 45 min væk i bil, som jeg kan mærke taler meget ind i det jeg kan og synes er sjovt rent fagligt. Også deltid. Det vil dog betyde at min søn skal afleveres tidligt i børnehaven, og spise morgenmad der, nok alle hverdage. Til gengæld kan han blive hentet tidligt.

Der er mange overvejelser ved jobsøgning; det er godt nok et puslespil at finde ud af hvad man skal prioritere. Jeg har hele tiden tænkt at vores hverdag skal være så god/nem som mulig som familie, og så måtte jeg tage (næsten) hvilket som helst job der var muligt. Men jeg kan allligevel mærke at cirkushesten lugter savsmuld, når der kommer noget fag-relevant..


Nu ved jeg ikke hvilken type job der er tale om denne gang, men hvis det også er kontor baseret, kan det så være der er mulighed for en eller to hjemmearbejdsdag?


Nej, det er ikke muligt; det er som støtte for en elev på en skole, så jeg er bundet til at møde op.

Jeg kan ikk helt finde ud af, om jeg synes det er langt at køre 1,5 time om dagen for fx at arbejde 4 timer.


Udover tiden det tager, så er det også værd at over om udgiften til transporten kan betale sig. Fordi det jo vil være relativt dyr transport når arbejdsdagen ikke er længere.
Det afhænger selvfølgelig også af lønnen mm.


Jeg har besluttet ikke at søge; det ER lang og dyr transport, hver dag, til en ikke-prangende løn.

Tak for input!
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Zonta » 24. jan 2023, 10:23

Little_Woman skrev:Jeg har søgt jobs der ligger tæt på, max 15 i bil, som jeg godt kunne bestride (hvis jeg altså fik dem), men som ligger lidt fra mine egentlige kompetencer og interesser. Men som er deltid og ville passe fint i mit familieliv.

Nu har jeg set en stilling 45 min væk i bil, som jeg kan mærke taler meget ind i det jeg kan og synes er sjovt rent fagligt. Også deltid. Det vil dog betyde at min søn skal afleveres tidligt i børnehaven, og spise morgenmad der, nok alle hverdage. Til gengæld kan han blive hentet tidligt.

Der er mange overvejelser ved jobsøgning; det er godt nok et puslespil at finde ud af hvad man skal prioritere. Jeg har hele tiden tænkt at vores hverdag skal være så god/nem som mulig som familie, og så måtte jeg tage (næsten) hvilket som helst job der var muligt. Men jeg kan allligevel mærke at cirkushesten lugter savsmuld, når der kommer noget fag-relevant..

Nu kan jeg se, at du er gået med ikke at søge det. Vil bare lige kommet med et input til det med morgenmad og tidligt i børnehave. J bliver altid afleveret sent (fordi vi har muligheden), men til gengæld bliver han nærmest aldrig hentet før 16. En dag for nogle uger siden skulle vi begge tidligt afsted og jeg skulle derfor aflevere. Der afleverede jeg til morgenmad og det var altså ret hyggeligt. Der var tre børn og tre voksne og helt stille og roligt. Lidt ligesom der er om eftermiddagen, når det store eftermiddags-hente-rush er overstået. Det tænker jeg ikke er skidt. Og så er der jo altså kun 1,5 år til de skal starte i skole - til den tid skal de jo alligevel afleveres "tidligt". Så det tænker jeg egentlig ikke noget dårligt om, hvis det var dét, der blev jeres hverdag.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Zonta » 24. jan 2023, 12:54

Jeg har et spørgsmål, som jeg godt kunne bruge lidt input til hvordan en eventuel løsning ville se ud i praksis... Min mor har en ordning, hvor hun på papiret har 34 timers arbejdsuge. I praksis arbejder hun dog 37 timer, men sparer de tre timer op til afspadsering/ferie/fridage. De opsparede timer skal så afholdes inden for 16 uger fra optjening. Hun er i øvrigt ansat i en region.

Jeg er ansat i det private - 37 timer eksklusiv frokost. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en lignende ordning - og selvfølgelig gerne uden at gå ned i løn :fløjt: Er der nogen der har erfaringer med noget lignende og kan komme med fif og tricks? Jeg har tidligere arbejdet deltid, hvor jeg havde en fridag om ugen, men det kan ikke lade sig gøre pt., fordi de færreste arbejdsgivere vil give samme løn for 29 timer, som de vil for 37 :lol: Med en ordning som min mor har, vil jeg optjene en fridag i løbet af ca. 2,5 uge. Hvis det er 34,5 timer, vil jeg optjene en fridag i løbet af ca. 3 uger.
0
J, juli 2018.
Oak123
Indlæg: 2140
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 3994

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Oak123 » 24. jan 2023, 13:15

Zonta skrev:Jeg har et spørgsmål, som jeg godt kunne bruge lidt input til hvordan en eventuel løsning ville se ud i praksis... Min mor har en ordning, hvor hun på papiret har 34 timers arbejdsuge. I praksis arbejder hun dog 37 timer, men sparer de tre timer op til afspadsering/ferie/fridage. De opsparede timer skal så afholdes inden for 16 uger fra optjening. Hun er i øvrigt ansat i en region.

Jeg er ansat i det private - 37 timer eksklusiv frokost. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en lignende ordning - og selvfølgelig gerne uden at gå ned i løn :fløjt: Er der nogen der har erfaringer med noget lignende og kan komme med fif og tricks? Jeg har tidligere arbejdet deltid, hvor jeg havde en fridag om ugen, men det kan ikke lade sig gøre pt., fordi de færreste arbejdsgivere vil give samme løn for 29 timer, som de vil for 37 :lol: Med en ordning som min mor har, vil jeg optjene en fridag i løbet af ca. 2,5 uge. Hvis det er 34,5 timer, vil jeg optjene en fridag i løbet af ca. 3 uger.


En af mine kollegaer har den samme ordning, tror dog ikke timerne skal være brugt indenfor en bestemt periode.
Hun har blot snakket med lederen om det, og fået ok til det.
Hendes løn svarer dog til de timer hun reelt arbejder, som vist er 34 mod 37 timer før.
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Luffegås » 25. jan 2023, 08:44

Nå alligevel en opdateren fra foreningen for rejeentusiaster :lol:
Til personalemødet i går sagde min kollega højt, at han har haft meget på sit bord, haft meget at lave, og nok derfor har kastet en masse opgaver fra sig der egentligt var hans. Det har gjort han måske også har talt dumt til nogen fysisk, og til andre måske ikke svaret så godt på en mail. Det vil han gerne beklage, og han håber nu der snart kommer en stilhed igen at vi kan få en snak internt om hvordan vi løser opgaver.. Vi sagde alle det er fint, og dejligt, så ser ud til det ikke bare er mig.. Vi fik sendt hinanden et smil og snakkede da også almindelig snak bagefter, men det stoppede jeg nu aldrig med.
Min anden kollega jeg havde haft vendt situationen med sagde hun blev så glad. Ikke for hans undskyldning, men fordi min chef har bevist man KAN komme til hende, og hun VIL gøre noget ved det, for hun har selvfølgelig taget fat i kollegaen.. Min søde kollega har haft mange dårlige chefer de sidste 30 år i firmaet, så hun har ikke haft en tro på det batter at gå til sin leder. Selvfølgelig vil det være fedest man gik til den man har problemer med, men rejeforeningen har desværre haft mange problemer internt med hieraki og en følelse af at nogen føler de er mere værd end andre.
Skønt med en god leder.
10
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. jan 2023, 06:12

Er der nogle af jer der arbejder deltid? Jeg har fundet et job jeg gerne vil søge om som er lige i øjet og på 25 timer som jeg ønsker mig. Men hvad med løn? Jeg har ikke råd til at få 1:1 ned i løn ift hvad jeg får på 37 timer, men er det sådan at man gør? Jeg erkender blankt at jeg ikke har styr på den slags efter mange år i udlandet uden et rigtigt arbejde :lol:
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6706
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf FrøkenM » 26. jan 2023, 06:39

FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer der arbejder deltid? Jeg har fundet et job jeg gerne vil søge om som er lige i øjet og på 25 timer som jeg ønsker mig. Men hvad med løn? Jeg har ikke råd til at få 1:1 ned i løn ift hvad jeg får på 37 timer, men er det sådan at man gør? Jeg erkender blankt at jeg ikke har styr på den slags efter mange år i udlandet uden et rigtigt arbejde :lol:

Det er i hvert fald det der har været udgangspunktet på de deltidsstillinger (28-32 timer) som jeg har søgt og været til samtale på. På de stillinger havde jeg besluttet mig for at det ville være ok baseret på mere frihed og kort transport. Jeg ville dog stadig være fuldtidsforsikret i fagforening.

Min tante er 32 timers ansat og får løn for 34 men hun har også været samme sted mange år, så det kan anses som en gode
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Bergen » 26. jan 2023, 07:38

FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer der arbejder deltid? Jeg har fundet et job jeg gerne vil søge om som er lige i øjet og på 25 timer som jeg ønsker mig. Men hvad med løn? Jeg har ikke råd til at få 1:1 ned i løn ift hvad jeg får på 37 timer, men er det sådan at man gør? Jeg erkender blankt at jeg ikke har styr på den slags efter mange år i udlandet uden et rigtigt arbejde :lol:


På min kommunale arbejdsplads efter det. Logisk nok er ingen jo interesseret i at betale for mere end 25 timer, hvis jobbet er sat til det.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf 1234 » 26. jan 2023, 07:50

FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer der arbejder deltid? Jeg har fundet et job jeg gerne vil søge om som er lige i øjet og på 25 timer som jeg ønsker mig. Men hvad med løn? Jeg har ikke råd til at få 1:1 ned i løn ift hvad jeg får på 37 timer, men er det sådan at man gør? Jeg erkender blankt at jeg ikke har styr på den slags efter mange år i udlandet uden et rigtigt arbejde :lol:

PÅ min arbejdsplads går man også 1:1 ned i løn, hvilket jeg også synes er helt fair. Man kan jo ikke nå det samme på 25 timer som 37 timer.
3
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9555
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26706

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Santa » 26. jan 2023, 07:55

Jeg arbejder bl.a. med lønforhandlinger, lønsammenligner osv i den dur, og jeg kender ikke til nogen på deltid, som ikke også er sat ned i løn (i samme forhold som de timer de er gået ned).
Det synes jeg faktisk også er helt fair.
Man skal lige huske, at man også optjener det mindre i pension.

Men en løsning for dig kunne være en højtlønnet stilling på deltid, hvis det findes og du er kvalificeret til den? Jeg er ikke klar over hvilken branche du er i. En anden ide er ufaglært timeansættelse, fx er vikar på skoler et ret godt lønnet ufaglært jobs.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. jan 2023, 08:14

Det er ikke hvor jeg ansat nu, i så fald ville jeg kunne forstå en 1:1.

Det er ift det sammenlignelige. Jeg ville til en lønforhandling på et nyt job bede om mere end jeg får nu når jeg regner min timeløn ud.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. jan 2023, 08:15

1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer der arbejder deltid? Jeg har fundet et job jeg gerne vil søge om som er lige i øjet og på 25 timer som jeg ønsker mig. Men hvad med løn? Jeg har ikke råd til at få 1:1 ned i løn ift hvad jeg får på 37 timer, men er det sådan at man gør? Jeg erkender blankt at jeg ikke har styr på den slags efter mange år i udlandet uden et rigtigt arbejde :lol:

PÅ min arbejdsplads går man også 1:1 ned i løn, hvilket jeg også synes er helt fair. Man kan jo ikke nå det samme på 25 timer som 37 timer.

Hvis det er samme arbejdsplads og job osv. så forstår jeg det godt.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf 1234 » 26. jan 2023, 08:19

FormerlyKnownAs skrev:Det er ikke hvor jeg ansat nu, i så fald ville jeg kunne forstå en 1:1.

Det er ift det sammenlignelige. Jeg ville til en lønforhandling på et nyt job bede om mere end jeg får nu når jeg regner min timeløn ud.

Det kan man jo altid prøve. Lønforhandlinger er jo netop forhandlinger, men jeg tænker ikke timelønnen på deltidsjob er nemmere at få høj end på fuldtidsjob :)
3
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. jan 2023, 08:27

1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Det er ikke hvor jeg ansat nu, i så fald ville jeg kunne forstå en 1:1.

Det er ift det sammenlignelige. Jeg ville til en lønforhandling på et nyt job bede om mere end jeg får nu når jeg regner min timeløn ud.

Det kan man jo altid prøve. Lønforhandlinger er jo netop forhandlinger, men jeg tænker ikke timelønnen på deltidsjob er nemmere at få høj end på fuldtidsjob :)

Måske ikke, det kommer jo an på dit og dat. Det ligger 700 meter fra min bopæl så der er en del faktorer der kan skrues på.
0

Tilbage til "Job"