Chefen driver mig til vanvid!

HerErJeg
Indlæg: 4253
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5055

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf HerErJeg » 20. maj 2022, 10:08

Fruity skrev:
HerErJeg skrev:
Fruity skrev:Det skal han da ikke bestemme!

Har du en klausul i din kontrakt, der angiver, du ikke må arbejde for andre, mens du er ansat, så gør du selvfølgelig ikke det. Har du ikke sådan en klausul,gør du hvad der passer dig.

Har du konkurrenceklausul, spørger du ham ved opsigelse, om han vil fastholde den. Og husker på, at et ja kan medføre økonomisk kompensation til dig i den periode, han ønsker at opretholde den. Det er ikke en ensidig ting, hvor han har alle fordelene!

Tag fat i en fagforening eller advokat, der arbejder med det ansættelsesretlige - og hold fast i dine rettigheder. Selv hvis du sidder og kigger ud ad vinduet med hovedet parkeret i karmen, kan han ikke kræve noget som helst gratis arbejde af dig

Og så lige en ting mere. At jeg opsøger markeder til min lille virksomhed ved at ringe rundt, det kan næppe kaldes "at for arbejde for andre", så længe jeg ingen opgaver har fået i hus.
Lige er der 0 opgaver, 0 kroner i indtjening og 0 fakturaer der er sendt ud. Så der er vist ikke meget konkurrence der.


Det kommer an på, om du har en klausul i din kontrakt om at sætte hele din arbejdskraft til rådighed for din arbejdsgiver. I så fald kan det være problematisk og give anledning til en tvist, du kan tabe


Det her er hvad der står:
10.1. Nærværende ansættelseskontrakt beskriver medarbejderens primære job. I tilfælde af, at medarbejderen påtager dig andre opgaver som ligger uden for det primære job skal dette oplyses til virksomheden.
Hvis et sekundært job strider mod virksomhedens værdigrundlag eller er til gene for det primære job, kan virksomheden anmode medarbejderen om at bringe det sekundære job til ophør, såfremt ansættelsesforholdet i den primære virksomhed skal fortsætte.


Så jeg har oplyst ham om at jeg har lavet et lille firma på egen hånd. Og sådan til at starte med, så takker ham mig for min ærlighed, og snakker om de opgaver vi kan sende både hans og min retning.
Men meldingen er, at det ansættelsesmæssigt er alt eller intet. Jeg vælger så intet, og det er det vi skal finde en afslutning på.

Hvis jeg stopper pr 31/5 og går ud af døren for sidste gang, så fraskriver jeg mig ret til min opsigelsesperiode og sidste månedsløn. Til gengæld "lover" han, at jeg har udsigt til nogle opgaver som jeg kan løse i mit eget navn. Dybest set aner jeg ikke om de nogensinde kommer, eller han bare slap af mig på en billig måde. Jeg skal opføre nogle sidste opgaver og arbejde gratis om nødvendigt.

Hvis jeg stopper pr 30/6 og kræver at være der i min opsigelsesperiode, så skal jeg lave de opgaver jeg ville have udsigt til på egen hånd. Desuden kræver han totalt tavshed og ingen kontakt til nogen som helst eller reklame for mig selv.

Han er ingeniør. Jeg er tegner. Han kan ikke tegne og jeg kan ikke lave ingeniørberegninger. Så helt adskilt, så er vi ikke meget i vejen for hinanden.
Men han har en forrykt ide om, at så længe jeg er ansat, så kan jeg underbyde mit eget arbejde som ellers ville tilfalde hans firma.
0
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6960

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf MrMister » 20. maj 2022, 10:24

Har han skriftligt meddelt dig, at din sekundære beskæftigelse er til gene for dit primære job? Hvis ikke, så bed om det og lav indsigelse, hvis han ikke har ret.

Værdigrundlag = du næppe må lave en only fans
Gene = du skal være effektiv og stjæle omsætning. Fagforeningen kan hjælpe.

Og hvis han lover guld og grønne skove, så lav 1) en rammeaftale for samarbejdet og 2) en akonto indbetaling for opgaver tilsvarende det beløb du taber.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
HerErJeg
Indlæg: 4253
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5055

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf HerErJeg » 20. maj 2022, 10:38

MrMister skrev:Har han skriftligt meddelt dig, at din sekundære beskæftigelse er til gene for dit primære job? Hvis ikke, så bed om det og lav indsigelse, hvis han ikke har ret.

Værdigrundlag = du næppe må lave en only fans
Gene = du skal være effektiv og stjæle omsætning. Fagforeningen kan hjælpe.

Og hvis han lover guld og grønne skove, så lav 1) en rammeaftale for samarbejdet og 2) en akonto indbetaling for opgaver tilsvarende det beløb du taber.


Der er ikke en skid på skrift. Det er hans vild og vildere fantasier omkring alt det jeg kan finde på på egen hånd. Jeg finder mig ærligt talt ikke i at få skudt i skoene at jeg arbejder ved siden af og skriver timerne op, så jeg kan fakturere efter sommerferien. Hvad er det for noget at sige? Hvis han ikke har bevis, og det har han ikke, så skal han holde sin fede kæft.
Og kræver gratis arbejde, hvis jeg ikke bliver færdig til skæringsdato - GLEM DET!!

Jeg har snakket med fagforeningen nu, og det er lidt bøvlet, når man vil være selvstændig. Der er ikke skarptskårne regler i det tilfælde her, det baserer sig mere på afsluttende forhandlinger, end at slå direkte ned og kræve sin ret.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf Tux » 20. maj 2022, 14:13

HerErJeg skrev:
MrMister skrev:Har han skriftligt meddelt dig, at din sekundære beskæftigelse er til gene for dit primære job? Hvis ikke, så bed om det og lav indsigelse, hvis han ikke har ret.

Værdigrundlag = du næppe må lave en only fans
Gene = du skal være effektiv og stjæle omsætning. Fagforeningen kan hjælpe.

Og hvis han lover guld og grønne skove, så lav 1) en rammeaftale for samarbejdet og 2) en akonto indbetaling for opgaver tilsvarende det beløb du taber.


Der er ikke en skid på skrift. Det er hans vild og vildere fantasier omkring alt det jeg kan finde på på egen hånd. Jeg finder mig ærligt talt ikke i at få skudt i skoene at jeg arbejder ved siden af og skriver timerne op, så jeg kan fakturere efter sommerferien. Hvad er det for noget at sige? Hvis han ikke har bevis, og det har han ikke, så skal han holde sin fede kæft.
Og kræver gratis arbejde, hvis jeg ikke bliver færdig til skæringsdato - GLEM DET!!

Jeg har snakket med fagforeningen nu, og det er lidt bøvlet, når man vil være selvstændig. Der er ikke skarptskårne regler i det tilfælde her, det baserer sig mere på afsluttende forhandlinger, end at slå direkte ned og kræve sin ret.

Han skal ikke bevise noget som helst, du har selv skrevet under på en ansættelsekontrakt, hvor der er et forbehold for anden parallel beskæftigelse.

Hvis ikke I kan nå til enighed, så sig op og start virksomhed efter du er stoppet i virksomheden, sværere er det faktisk ikke. Clean cut og ingen skylder nogen noget (og nej selvfølgelig skal du ikke arbejde gratis)
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6683
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19056

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf Æble » 20. maj 2022, 14:43

Er det virkelig en du gider lave opgaver for i fremtiden?
2
HerErJeg
Indlæg: 4253
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5055

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf HerErJeg » 20. maj 2022, 14:49

Æble skrev:Er det virkelig en du gider lave opgaver for i fremtiden?

For 8 dage siden, ja.
Nu viser der så bare et ufatteligt usympatisk menneske, som intet middel skyr for at give sig selv ret - og alle andre uret.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf Fruity » 20. maj 2022, 17:27

HerErJeg skrev:
MrMister skrev:Har han skriftligt meddelt dig, at din sekundære beskæftigelse er til gene for dit primære job? Hvis ikke, så bed om det og lav indsigelse, hvis han ikke har ret.

Værdigrundlag = du næppe må lave en only fans
Gene = du skal være effektiv og stjæle omsætning. Fagforeningen kan hjælpe.

Og hvis han lover guld og grønne skove, så lav 1) en rammeaftale for samarbejdet og 2) en akonto indbetaling for opgaver tilsvarende det beløb du taber.


Der er ikke en skid på skrift. Det er hans vild og vildere fantasier omkring alt det jeg kan finde på på egen hånd. Jeg finder mig ærligt talt ikke i at få skudt i skoene at jeg arbejder ved siden af og skriver timerne op, så jeg kan fakturere efter sommerferien. Hvad er det for noget at sige? Hvis han ikke har bevis, og det har han ikke, så skal han holde sin fede kæft.
Og kræver gratis arbejde, hvis jeg ikke bliver færdig til skæringsdato - GLEM DET!!

Jeg har snakket med fagforeningen nu, og det er lidt bøvlet, når man vil være selvstændig. Der er ikke skarptskårne regler i det tilfælde her, det baserer sig mere på afsluttende forhandlinger, end at slå direkte ned og kræve sin ret.


Det er jo derfor, DU skal melde tydeligt ud og IKKE indgå aftale om at arbejde gratis.

Du kan sagtens meddele ham, du siger op led en måneds varsel. Uden flere dikkedarer. Og så er det det, hvis du ikke anerkender at arbejde for andre og han ikke kan bevise det, fordi det ikke sker. Det gælder selvfølgelig også kontaktskabende aktivitet.

Ønsker du ikke det og vil du bare ud med det samme, så må ham jo bortvise dig fra den dato, ham finder passende, hvis I ikke kan enes om 31/5. Men du er ikke forpligtet til at lægge gratis arbejdskraft. Det er hans problem at finde en afløser - eller give dig en attraktiv aftale, der gør, du gerne løser opgaver for ham
0
HerErJeg
Indlæg: 4253
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5055

Re: Chefen driver mig til vanvid!

Indlægaf HerErJeg » 22. maj 2022, 09:13

Jeg har skrevet lidt med en gammel kontakt som jeg fik trukket ind som kunde i firmaet.
Vedkommende kunne så fortælle mig, at chefen på et tidspunkt har haft ringet, og bedt om IKKE at sende opgaver til mig direkte, da han ville kunne kontrollere min arbejdstid.
HVAD F.....
Der er intet som kan overraske mig mere, og giver simpelthen et billede af det mest usympatiske menneske som jeg nogensinde har mødt.
0

Tilbage til "Job"