Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Balletdanserinde
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Balletdanserinde » 3. mar 2022, 15:25

Kære alle

Kort og godt. Er brændt ud i mit omsorgsjob og overvejer kraftigt at skifte retning til at arb. inden for kontor, da jeg har hørt flere med denne problemstilling er blevet enormt glade for 'luksussen' i ikke konstant at slukke ildebrande, at ku afholde sin pause og undgå weekend- og helligdagsarbejde samt det er en mulighed for mig at tage denne uddannelse.

Er der nogen herinde med denne erfaring, der vil dele hvor de så er endt? Og hvilket kendskab de havde til kontorarbejde førend de tog det valg?

Jeg kan bedre se mig selv lykkes i resten af mit liv, hvis ikke mit arbejdsliv trækker så store veksler på mig socialt og menneskeligt som det har gjort hidtil, samt jeg har en mor og en søster der har arbejdet hele deres liv i omsorgsbranchen og som nu betaler prisen med deres helbred + jeg er lige blevet mor og ønsker mere energi til mit barn, end mit nuværende job kan give mig.

Derfor overvejer jeg hvad mine muligheder er og umiddelbart er kontorudd. i hvert fald en, som går i en helt anden retning. Det tiltaler mig at kunne arbejde mere selvstændigt, struktureret og stadig gerne have borgerkontakt, men på en mindre fysisk og følelsesmæssigt krævende måde.

Håber der måske tilfældigvis er nogen der kan og vil byde ind med erfaringer.

Mvh. B
1
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4923
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8852

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Skorstenen » 3. mar 2022, 15:31

Altså jeg sidder på kontor, og laver stort set ikke andet end at slukke ildebrande.
Bare så du ikke vildfarer dig selv i troen på at det nødvendigvis er nemt og stille og roligt at sidde på kontor :)

Det kommer jo selvfølgelig an på, hvilke opgaver man har indenfor faget.
Hvilken type kontorjobs tænker du? :)
11
Kanga
Indlæg: 2979
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3759

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Kanga » 3. mar 2022, 15:59

Jeg sidder også på kontor, jeg slukker også ildebrand dagen lang. Helt generelt har jeg ikke tid til fordybelse i mit job, der er ikke noget som helst overskud. Man løber fra den ene halvhjertede løste opgave til den anden.

Kanga
3
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6422
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 776
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14872

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Pjeps » 3. mar 2022, 16:15

Ikke mine egne erfaringer. Jeg er i omsorgsjob og har haft kollegaer der har skiftet deres borgernære job ud med skrivebordsjob i stedet ( dog inden for samme branche) - nogle af dem fandt ikke græsset grønnere der, andre synes det er fantastisk.
0
:ninja:
Balletdanserinde
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Balletdanserinde » 3. mar 2022, 16:41

Det er heller ikke fordi jeg bilder mig ind, der ikke skal arbejdes eller at det er et 'hyggejob', men har bare hørt flere skifte fra job som jordemoder, sy.pl., lærer, pæd. til 'kontor' (uden at få spurgt konkret hvilket område) at det føles mere som 'luksus' sat op imod og IFHT. at arbejde skiftende arbejdstider og rent faktisk kunne afholde sin frokostpause med at spise sin mad i samvær med ens kollegaer.

Umiddelbart havde jeg tænkt offentligt administration i en kommune, men kommunerne er selvfølgelig også ramt af nedskæringer, det er jeg klar over. Alternativt kan man jo også søge i private virksomheder, hvor der self. er forskel på arbejdsmiljøets prioritering fra virksomhed til virksomhed. Men umiddelbart tænker jeg noget mere administrativt arbejde. Har haft adm. opgaver i mit nuværende arb. og det trives jeg i hvert fald godt med.

Jeg tænker ikke kontor er 'guld og grønne skove', men et mere familievenligt alternativ for mig som individ, der nok er mere introvert dybest set(er dog social og kan også sagtens fungere og virker udadvendt i mit nuv. job som jeg har haft i snart 5 år, men kan bare mærke når jeg kommer hjem at jeg er meget drænet, hvorimod når jeg har lavet administrative opgaver, hvor der også er kontakt med andre mennesker bestemt, men så har jeg bare mere energi og overskud når jeg har fri).
Herudover tror jeg også det er mindre fysisk nedslidende end når man skal hjælpe handicappede borger med omsorgs- og plejeopgaver, samt mindre psykisk og følelsesmæssigt nedslidende end at arb. med voldelige, udadreagerende borgere fordi de ikke kan få den rette hjælp/tilbud.

Så bare for at sætte perspektiv, det er ikke for at nedvurdere kontorjobs og reducere dem til at der ikke kan være problematikker inden for feltet også.

Men oplys mig endelig og gør mig klogere. Jer der siger I slukker ildebrande dagen lang, hvad synes I er problematikkerne indenfor jeres område og hvor arbejder i? Hvad bør jeg vide for reelt at kunne sammenligne min nuv. jobstiuation med hvad kontorjobs har af udfordringer generelt?
1
Nomnom
Indlæg: 842
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1380

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Nomnom » 3. mar 2022, 17:05

Jeg er tidligere folkeskolelærer. Jeg fik stress i faget.
Jeg blev kontorelev i en privat virksomhed - specialet var administration.
Jeg er i samme virksomhed nu, som sagsbehandler og jeg virkelig elsker det skifte jeg tog.
Ja, der er stadig travlt, men måden at have travlt på er en helt anden måde, end når jeg sammenligner med folkeskolen. Vi mangler eksempelvis hænder i vores afdeling, men det er bare overhovedet ikke det samme som at stå alene med tre førsteklasser eller være alene i en butik (har også stået i butik)hele dagen fordi folk er sygemeldt.
Men det er jo igen enormt individuelt, hvad som stresser. Jeg blev stresset af flere ting - bl.a. er jeg enormt introvert, så jeg var brugt efter en dag i 1. klasse, hvor jeg brugte enormt mange resurser på "være på". Samtidig var der så meget sygdom, så jeg var vikar konstant og ofte stod jeg alene med 2-3 klasser. Følelsen af utilstrækkelighed sad i mig langt tid efter jeg fik stress.

Jeg ledte bevidst efter et sted, hvor jeg IKKE skulle have face-to-face kontakt med kunder. Jeg fravalgte en stilling som kontorelev i borgerservice, fordi min mave bare knudrede sammen ved tanken.
Jeg er sagsbehandler i dag og har telefonisk kontakt med medlemmerne og kunder. Det genere mig overhovedet ikke.
Du skal være opmærksom på at du måske skal have et 10 eller 20 ugers på en handelsskole, hvis dine eksamenspapirer er forældede. Du kan få SU under forløbet. Kan anbefale Niels Brock online forløb, hvis du ikke bor lige tæt på et sted. De har løbende optag hele året.

Sorry hvis det er mega rodet. Skriver fra telefonen og er igang med madlavningen samtidig. Spørg endelig hvis du vil vide mere.
2
Kanga
Indlæg: 2979
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3759

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Kanga » 3. mar 2022, 18:54

Jeg er lægesekretær på en kirurgisk afdeling. Jeg ved ikke, hvad jeg havde regnet med, Men jeg skiftede fra sekretær i privat praksis, hvor der også var travlt, men på en anden måde.

Nu sidder jeg så på sygehuset, hvor jeg nok havde forventet, at vi var flere om at trække læsset og at det ikke var så sårbart. Det er det. Det betyder, at der er så meget fravær, at de arbejdsplaner, der bliver lagt, aldrig holder. I mit team skulle vi være tre. Det har vi ikke været det sidste ½ år og de sidste 2 mdr. har der kun været mig. Min kollega er lige kommet tilbage fra orlov, men kun mødt ind 5 dage den sidste måned pga. syge børn. Fik en ny 3. kollega, som orlovskollega egentlig skulle lære op. Dertil er jeg udtaget til projekt. Så jeg sidder med 3-4 menneskers arbejde, og det kan man selvsagt ikke blive ved med. Jeg har påpeget det flere gange for min leder, men der er ikke noget at stille op. Vi er dem, vi er. Vi har efterslæb fra corona og sygeplejestrejke, udskudte operationer hober sig og, og vi aflyser fortsat, fordi de afdelinger vi samarbejder med, ikke kan stille med personale. De sidste par måneder har jeg ikke booket nogle nye operationer, blot aflyst og flyttet dem der allerede var booket ind. Vi er presset i bund. Det samme er andre afdelinger, og tvunget overarbejde er en fast del af manges hverdag. Inden man når dertil, er der nogle, der har arbejdet over frivilligt, taget PC med hjem og arbejdet om aftenen/weekenden, men det er ikke nok. Og det er ALTID DE SAMME, der arbejder ekstra, møder ind tidligere, går senere osv.

I mit fag arbejder man også weekend og aften på nogle afdelinger, vi sidder sjældent sammen alle sammen og spiser (det gjorde vi heller ikke i det private), det er heller ikke hverdag man tager sig tid til at holde sine 29! minutters frokost.

Så det korte af det lange er, at der er for få hænder til at løse opgaverne. Alle ved det, ingen gør noget ved det. Og det hænder der er, trækker ikke samme læs.

For tiden synes jeg faktisk, det er så slemt, at tanken om et job som kassemedarbejder virker tillokkende. Men det er jo samme situation som TS. For det er helt sikkert heller ikke grønnere på dén side.

Kanga
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3356

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Minionine » 3. mar 2022, 19:43

Jeg sidder på kontor og synes det er skønt! Vi har ret meget fleksibilitet, og kommer og går når det passer os. Altså indenfor flekstiden, og ellers efter aftale med nærmeste leder. Men man får aldrig et nej til at gå tidligt fx. Jeg arbejder også hjemme engang imellem. Det er guld værd når man har børn.
Jeg er i en privat virksomhed, hvor vi har sådan semi travlt, men aldrig så meget at vi ikki når i bund. Frokost spiser vi altid sammen. Jeg har nul kundekontakt, men kommunikerer meget med samarbejdspartnere.

Kontorjob er jo ret bredt som man kan læse i tråden. Det kommer så meget an på hvor man er henne og hvilke opgaver man laver. Jeg ville gå efter noget administrativt, hvor man ikke har direkte kontakt med borgere/kunder. Det er mere fleksibelt sådan er mit indtryk.
0
pinkmoon
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6969

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf pinkmoon » 3. mar 2022, 20:00

Som andre skriver så variere det nok meget efter arbejdsplads og arbejdsområde.

Mit kontorjob er stressende. Vi bliver målt og vejet konstant, skal registrere tid ned til 15 minutters opgaver og vi har generelt langt mere at lave end vi reelt kan nå.

Der bliver spist mange frokoster foran computeren og besvaret mails i fritiden for at prøve at indhente.
1
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf kattekonen » 3. mar 2022, 20:12

Jeg har tidligere arbejdet som Privatrådgiver i 13 år, og kan nu se hvor ufleksibelt et job det var, og også hvor krævende det var, på det sociale og menneskelige plan. Vi skulle holde 20 kundemøder om ugen, hvor vi skulle sælge x antal forskellige produkter. Når man var syg, blev det et mareridt med kundemøder der skulle flyttes rundt, og ofte havde kunderne jo taget fri for at komme i banken. Der var ikke plads til at have en dårlig dag, fordi vi blev målt på kundetilfredshed og rådgivningskvalitet efter hvert eneste møde. De fleste møder blev holdt over middag, og hver torsdag helt indtil kl 18, fordi det var der, kunderne havde fri, og som A-menneske er jeg altså træt efter kl. 14.

Puh ha - godt jeg ikke er i det job mere...

Nu arbejder på jeg på kontor. Jeg har kundekontakt, men kun pr. telefon, og kun i skemalagte timer om ugen. Det er simpelthen en befrielse. Det er så nemt at planlægge sin dag, og virkelig fleksibelt. Vi har travlt, men mest i perioder om året, ikke konsekvent. Ulempen ved at ønske et kontorjob er at der er rigtig mange ansøgere, nogen gange helt op til 1000 til en stilling. Og det er svært at skille sig ud, fordi man ikke kan noget helt specielt, teknisk eller fagligt svært, f.eks. som Læger, Ingeniører eller It-folk. Enhver ufaglært kan bestrid et kontor-job, da det mere handler om ens personlighed. En del af de større virksomheder outsourcer det meste kontorarbejde til lande som Litaun og Polen, hvor lønnen er 1/3 af den danske. Jeg fik jobbet fordi de søgte flere på en gang til en special-opgave, fordi jeg var villig til at pendle 240 km. om dagen og jeg var på papiret overkvalificeret fordi jeg har en HD-uddannelse. De lavede heldigvis senere en enhed tættere på mit hjem, men det var ikke på tegnebrættet da jeg søgte jobbet.
Senest rettet af kattekonen 3. mar 2022, 20:22, rettet i alt 2 gange.
0
Kanga
Indlæg: 2979
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3759

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Kanga » 4. mar 2022, 04:19

kattekonen skrev:...

Nu arbejder på jeg på kontor. Jeg har kundekontakt, men kun pr. telefon, og kun i skemalagte timer om ugen. Det er simpelthen en befrielse. Det er så nemt at planlægge sin dag, og virkelig fleksibelt. Vi har travlt, men mest i perioder om året, ikke konsekvent. Ulempen ved at ønske et kontorjob er at der er rigtig mange ansøgere, nogen gange helt op til 1000 til en stilling. Og det er svært at skille sig ud, fordi man ikke kan noget helt specielt, teknisk eller fagligt svært, f.eks. som Læger, Ingeniører eller It-folk. Enhver ufaglært kan bestrid et kontor-job, da det mere handler om ens personlighed. En del af de større virksomheder outsourcer det meste kontorarbejde til lande som Litaun og Polen, hvor lønnen er 1/3 af den danske. Jeg fik jobbet fordi de søgte flere på en gang til en special-opgave, fordi jeg var villig til at pendle 240 km. om dagen og jeg var på papiret overkvalificeret fordi jeg har en HD-uddannelse. De lavede heldigvis senere en enhed tættere på mit hjem, men det var ikke på tegnebrættet da jeg søgte jobbet.


Til det markerede, så må det godt nok være branche-afhængigt.
På mit job har vi det seneste halve år slået 5 stillinger op. Der kommer 1-2 ansøgninger fra folk, som ikke er kvalificerede.
En ufaglært kan ikke bestride en stilling som min heller.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad det er for en type kontorjob, du har, siden det vælter ind med ansøgninger og alle kan bestride jobbet?

Kanga
5
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7698
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 770
Likede indlæg: 21546

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Nesnay » 4. mar 2022, 05:53

Kanga skrev:
kattekonen skrev:...

Nu arbejder på jeg på kontor. Jeg har kundekontakt, men kun pr. telefon, og kun i skemalagte timer om ugen. Det er simpelthen en befrielse. Det er så nemt at planlægge sin dag, og virkelig fleksibelt. Vi har travlt, men mest i perioder om året, ikke konsekvent. Ulempen ved at ønske et kontorjob er at der er rigtig mange ansøgere, nogen gange helt op til 1000 til en stilling. Og det er svært at skille sig ud, fordi man ikke kan noget helt specielt, teknisk eller fagligt svært, f.eks. som Læger, Ingeniører eller It-folk. Enhver ufaglært kan bestrid et kontor-job, da det mere handler om ens personlighed. En del af de større virksomheder outsourcer det meste kontorarbejde til lande som Litaun og Polen, hvor lønnen er 1/3 af den danske. Jeg fik jobbet fordi de søgte flere på en gang til en special-opgave, fordi jeg var villig til at pendle 240 km. om dagen og jeg var på papiret overkvalificeret fordi jeg har en HD-uddannelse. De lavede heldigvis senere en enhed tættere på mit hjem, men det var ikke på tegnebrættet da jeg søgte jobbet.


Til det markerede, så må det godt nok være branche-afhængigt.
På mit job har vi det seneste halve år slået 5 stillinger op. Der kommer 1-2 ansøgninger fra folk, som ikke er kvalificerede.
En ufaglært kan ikke bestride en stilling som min heller.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad det er for en type kontorjob, du har, siden det vælter ind med ansøgninger og alle kan bestride jobbet?

Kanga
Det kommer nok også an på, hvad man laver på det kontor. Jeg er i princippet på et kontor (en finansafdeling) - her har vi alle relevante kandidatuddannelser. Vi har outsourcet vores bogholderi til Tjekkiet, men kollegerne der er altså heller ikke ufaglærte, de har alle relevante uddannelser. På min gamle arbejdsplads skete det jævnligt i indkøbsafdelingerne, at der kom folk ind fra butikkerne, som havde en elevuddannelse fra butik (hvilket vel heller ikke er ufaglært), men jeg kender ikke til kontorjob, hvor ufaglærte bare kunne komme ind fra gaden og køre den på personligheden.
Senest rettet af Nesnay 4. mar 2022, 13:02, rettet i alt 1 gang.
6
JoyNips
Indlæg: 12154
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34196

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf JoyNips » 4. mar 2022, 05:59

kattekonen skrev:Enhver ufaglært kan bestrid et kontor-job, da det mere handler om ens personlighed.


Nej.
Hilsen juristen.
8
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Nomnom
Indlæg: 842
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1380

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Nomnom » 4. mar 2022, 06:01

I min branche kan man heller ikke komme ind fra sidelinjen. Den afdeling jeg sidder i nu kræver en ekstra uddannelse da vi skal sidde og behandle efter lovgivningen på det område. Området er meget snævert og vi får virkelig få ansøgninger, med kandidater der kan bestride en stilling.

Dengang jeg var kontorelev dog, sad jeg i firmaets bogholderi og administration. I administrationen vil jeg vove påstå at de fleste kunde bestride stillingen - selvfølgelig med oplæring undervejs i systemet osv., og vi fik mange ansøgere.
3
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7789
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19145

Re: Skift fra omsorgsjob til kontor, erfaringer anyone!?

Indlægaf Hunkat » 4. mar 2022, 06:12

Hvis din økonomi kan holde til det, så kan du tage en kontoruddannelse og blive voksenelev i en administration. Grundlønnen ligger på omkring 21.000 før skat for elever over 25 og det tager som udgangspunkt to år.

Der kræver selvfølgelig noget økonomisk råderum men det er en god investering hvis du tænker kontor/administration er vejen frem for dig. Og der er mange steder som foretrækker voksenelever som kommer med motivation og selvstændighed.

Jeg har selv taget den vej og har ansat flere elever også. Det er helt normalt at mange kommer fra omsorgsfag, netop fordi de bliver nedslidte.
7
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Job"