Coach - uddannelse

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Coach - uddannelse

Indlægaf Sophies-mor » 26. jan 2016, 14:30

Jeg har lige brug for jeres input...

Coach:
Jeres holdninger til coach som job, arbejdsmuligheder osv.?

I min familie er en coach på linje med en psykolog, noget man ikke bruger, medmindre man har mistet begge ben ved hoften, og så går man alligevel på arbejde, for det går nok.
Det er svært at få andres objektive vurdering på:
Hvordan ser folk på en coach?
Hvordan er jobmulighederne?
Løn osv.?
Jeg ved, at meget mht løn og arbejde også afhænger af, om man bliver ansat i et større coaching-konsulent-firma eller om man starter selvstændigt, men jeg har lige brug for alle de tanker, I kan komme op med :D

På forhånd tak :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Joe » 26. jan 2016, 14:38

Jeg kan ikke se, i hvilken sammenhæng, jeg skulle bruge en coach. Ikke fordi jeg har det som dine familiemedlemmer, men fordi at jeg foretrækker at folk jeg giver 700 eller hvor meget det nu er, for at hjælpe mig med et problem, er kvalificerede og har større uddannelsesmæssig baggrund end et kort kursus.
Jeg ville i de fleste sammenhænge vælge psykologen.
12
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Ado » 26. jan 2016, 14:40

Jeg ville ikke vælge en coach. Det er - i mine øjne - en 2. sorteringsuddannelse, som alle kan tage, som er alt for nem at tage og som der slet ikke er substans nok i.
10
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf 2SHY » 26. jan 2016, 15:53

Jeg ville heller ikke gå til en coach. Alle kan slå sig op som coach da det ikke er en beskyttet titel. Så man kan i og for sig slå sig op uden at have været på så meget som et weekend kursus.

Det er som regel ikke en billig fornøjelse med en coach så der ville jeg i stedet gå til en der havde en autorisation af en eller anden art

Det er i øvrigt ikke fordi jeg ikke tror på det med at arbejde med sig selv på den måde. Tværtimod. Jeg ville bare være skeptisk overfor kompetencerne hos en coach
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Sophies-mor » 26. jan 2016, 16:05

Jeg tænker bare lige, hvis man sidder i et arbejdsliv - ville man så vælge en psykolog?
Eller hvordan?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf 2SHY » 26. jan 2016, 16:15

Sophies-mor skrev:Jeg tænker bare lige, hvis man sidder i et arbejdsliv - ville man så vælge en psykolog?
Eller hvordan?

Det kommer vel an på hvad man følte man havde behov for at tale om. Men jo det kunne jeg godt finde på. Jeg har rigtig gode erfaringer med psykologer og derfor er jeg måske også lidt farvet af det
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Sophies-mor » 26. jan 2016, 16:25

2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg tænker bare lige, hvis man sidder i et arbejdsliv - ville man så vælge en psykolog?
Eller hvordan?

Det kommer vel an på hvad man følte man havde behov for at tale om. Men jo det kunne jeg godt finde på. Jeg har rigtig gode erfaringer med psykologer og derfor er jeg måske også lidt farvet af det

Jeg har såmænd også selv gode erfaringer med psykologer, men tænker, at det måske - som jeg tænker i de fleste situationer - kan være lidt at "skyde gråspurve med kanoner" at starte med en psykolog...?
:gruble:
Nu er jeg nødt til at give et eksempel fra min egen hverdag:
Da jeg mistede min søn var der ingen tvivl i mit sind om, at en psykolog var en god ting. Nu hvor jeg "kun" grubler over min karriere (valg af udd./job osv.), økonomi i den forbindelse og mit ægteskab, der tænker jeg, at en psykolog til 900,- kr i timen måske er overkill?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf 2SHY » 26. jan 2016, 16:39

Sophies-mor skrev:
2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg tænker bare lige, hvis man sidder i et arbejdsliv - ville man så vælge en psykolog?
Eller hvordan?

Det kommer vel an på hvad man følte man havde behov for at tale om. Men jo det kunne jeg godt finde på. Jeg har rigtig gode erfaringer med psykologer og derfor er jeg måske også lidt farvet af det

Jeg har såmænd også selv gode erfaringer med psykologer, men tænker, at det måske - som jeg tænker i de fleste situationer - kan være lidt at "skyde gråspurve med kanoner" at starte med en psykolog...?
:gruble:
Nu er jeg nødt til at give et eksempel fra min egen hverdag:
Da jeg mistede min søn var der ingen tvivl i mit sind om, at en psykolog var en god ting. Nu hvor jeg "kun" grubler over min karriere (valg af udd./job osv.), økonomi i den forbindelse og mit ægteskab, der tænker jeg, at en psykolog til 900,- kr i timen måske er overkill?

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg ellers skulle gå hen hvis jeg ikke kunne nøjes med at bruge familie og venner til at ping ponge med i sådan et tilfælde. Men jo jeg tror godt jeg kunne finde på at pege på en psykolog stadigvæk. Man behøver så måske ikke helt så mange samtaler som hvis det var noget mere heavy.

Men det er også svært at sige for mig når jeg ikke har været til coach selv. Det nærmeste jeg har været er nok en konsulent ved noget jobsøgningshalløj men det er også noget andet
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Sophies-mor » 26. jan 2016, 16:40

2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:
2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg tænker bare lige, hvis man sidder i et arbejdsliv - ville man så vælge en psykolog?
Eller hvordan?

Det kommer vel an på hvad man følte man havde behov for at tale om. Men jo det kunne jeg godt finde på. Jeg har rigtig gode erfaringer med psykologer og derfor er jeg måske også lidt farvet af det

Jeg har såmænd også selv gode erfaringer med psykologer, men tænker, at det måske - som jeg tænker i de fleste situationer - kan være lidt at "skyde gråspurve med kanoner" at starte med en psykolog...?
:gruble:
Nu er jeg nødt til at give et eksempel fra min egen hverdag:
Da jeg mistede min søn var der ingen tvivl i mit sind om, at en psykolog var en god ting. Nu hvor jeg "kun" grubler over min karriere (valg af udd./job osv.), økonomi i den forbindelse og mit ægteskab, der tænker jeg, at en psykolog til 900,- kr i timen måske er overkill?

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg ellers skulle gå hen hvis jeg ikke kunne nøjes med at bruge familie og venner til at ping ponge med i sådan et tilfælde. Men jo jeg tror godt jeg kunne finde på at pege på en psykolog stadigvæk. Man behøver så måske ikke helt så mange samtaler som hvis det var noget mere heavy.

Men det er også svært at sige for mig når jeg ikke har været til coach selv. Det nærmeste jeg har været er nok en konsulent ved noget jobsøgningshalløj men det er også noget andet

:)

Men tak for dit indlæg. Det hjælper.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf HappyPaww » 26. jan 2016, 16:50

For at bære ærlig forbinder jeg nok mest coaches med sådan noget år 2000 selvrealisering - og jeg tvivler på hvor meget reel nytte man har af coaching.

Tror det et meget svært at få etableret sig, og få så stor og reel en kundebase, at man kan leve af det
3
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Viskelæder » 26. jan 2016, 17:22

Jeg er enig med de andre, men nu er jeg også farvet af min egen uddannelse :D
Jeg ville altid vælge en psykolog, men jeg kan nu sagtens se din pointe med, at hvis det er noget udelukkende arbejdsrelateret, så virker det for nogle lidt overkill at gå til en psykolog. Men jeg ville nok stadig vælge en psykolog, men så bare en psykolog, der har en mere erhvervs/organisatorisk baggrund :)

Jeg er dog sikker på, at der er mange, der er glad for at gå til coach. Personligt synes jeg bare, det er så vigtigt, at man er uddannet og kvalificeret, når man taler med folk om de vigtigste ting i deres liv, men man kan jo selvfølgelig også blive kvalificeret gennem meget erfaring :)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 06:58

Jeg er blevet coachet af en, derr var under uddannelse. Hun var faktisk ret god til det, og jeg havde stort udbytte af det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Pandesteg » 27. jan 2016, 07:33

Redigeret af moderator.

Jeg forbinder også coach som sådan noget lidt hygge-psykolog-agtigt. Men klart der findes gode coaches. Det er bare som om konceptet er svært at navigere i, når alle må kalde sig coach.
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf JoyNips » 27. jan 2016, 09:05

For mig afhænger det af, hvad for en slags coach, vi taler om. Der findes coaches, som nok helst ville have været psykologer eller (*gyyyys*!) psykoterapeuter, og de skal - efter min mening - tie stille og overlade at rode med folks psyke til nogen, der har taget en rigtig uddannelse.
Men i erhvervsmæssig sammenhæng kan coaching være superbrugbart, og jeg er rendt ind i nogle dygtige og inspirerende af slagsen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf Akehurst2 » 27. jan 2016, 09:20

Dikus skrev:Altså... Jeg har haft kontakt med en del coaches i forbindelse med mit uddannelsesforløb. Det er mit indtryk, de benyttes i vid udstrækning i erhvervsmæssige sammenhænge, hvor deres coaching er hængt op på solid erhvervserfaring og ditto uddannelse.


Jeg har også haft stor glæde af coaching i erhvervsmæssig sammenhæng, men dem jeg har gået hos har netop været erhvervspsykologer.

Det vigtigste er, at man har noget mere end "bare" en coachuddannelse, men det kan efter min mening godt være en anden baggrund end som psykolog og kan for så vidt godt være erhvervserfaring.
1

Tilbage til "Job"