Erstatningsferie..

Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Erstatningsferie..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. aug 2020, 19:22

Jeg har været syg hele min ferie på tre uger. Jeg var sløj ugen op til ferien, men tog alligevel på job. Tænkte ikke det kom til at vare så længe, da jeg allerede var i behandling (for tarmbetændelse). Men det fortsatte og eskalerede i ferien. Jeg ringede ikke og sygemeldte mig, da jeg ikke var klar over det var en mulighed. Jeg har dokumentation i min journal der viser at jeg har været syg- og stadig er det. Sagen er den, at jeg har "holdt ferie" med min familie. Dvs at jeg har siddet i sommerhuset mens de andre har været afsted.
Er der nogen der har erfaring med at få erstatningsferie? Og derudover ved det er vigtigt at man har siddet i sit hjem hele tiden?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Erstatningsferie..

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2020, 19:29

Det kræver at man melder dig syg til sin arbejdsgiver, når man bliver syg. Men måske du er heldig at din arbejdsgiver godtager en sygemelding på bagkant
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Erstatningsferie..

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. aug 2020, 19:36

Madam Pomfrey skrev:Det kræver at man melder dig syg til sin arbejdsgiver, når man bliver syg. Men måske du er heldig at din arbejdsgiver godtager en sygemelding på bagkant

Det kunne jeg da håbe. Ved du noget om at man skal blive på sin matrikel under sygemeldingen?
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Erstatningsferie..

Indlægaf Tilly » 4. aug 2020, 19:42

0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Erstatningsferie..

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2020, 19:43

Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Madam Pomfrey skrev:Det kræver at man melder dig syg til sin arbejdsgiver, når man bliver syg. Men måske du er heldig at din arbejdsgiver godtager en sygemelding på bagkant

Det kunne jeg da håbe. Ved du noget om at man skal blive på sin matrikel under sygemeldingen?


Det tror jeg ikke, du har jo stadig været forhindret i at holde ferie på normale vilkår. Om du har tusset rundt i et sommerhus eller dit hjem, det kan vel være ligegyldigt.

Jeg tænker du skal prøve at tjekke din fagforenings hjemmeside, og se hvad de skriver om emnet.

Jeg er ikke inde i reglerne, da det aldrig har været aktuelt for mig, har kun styr på det med sygemeldingen. Og at man vist selv står for udgiften til læge erklæring i forbindelse med erstatningsferie.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Hanseman
Indlæg: 154
Tilmeldt: 30. mar 2017, 19:09
Kort karma: 24
Likede indlæg: 504

Re: Erstatningsferie..

Indlægaf Hanseman » 4. aug 2020, 20:03

Madam Pomfrey skrev:
Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Madam Pomfrey skrev:Det kræver at man melder dig syg til sin arbejdsgiver, når man bliver syg. Men måske du er heldig at din arbejdsgiver godtager en sygemelding på bagkant

Det kunne jeg da håbe. Ved du noget om at man skal blive på sin matrikel under sygemeldingen?


Det tror jeg ikke, du har jo stadig været forhindret i at holde ferie på normale vilkår. Om du har tusset rundt i et sommerhus eller dit hjem, det kan vel være ligegyldigt.

Jeg tænker du skal prøve at tjekke din fagforenings hjemmeside, og se hvad de skriver om emnet.

Jeg er ikke inde i reglerne, da det aldrig har været aktuelt for mig, har kun styr på det med sygemeldingen. Og at man vist selv står for udgiften til læge erklæring i forbindelse med erstatningsferie.


Enig med Madam Pomfrey. Jeg vil dog tilføje at de første 5 dage efter afgivet sygemelding er karensdage. (der er 5 karensdage pr. ferieår, og ikke pr. sygeperiode, men det er ikke relevant i dit tilfælde)
Erstatningsferie er først relevant når man har haft 5 sygedage i påbegyndte ferier i samme ferieår, og gives kun for de dage der overstiger karansdagene.
Sygdommen skal meldes til arbejdsgiver med det samme, det samme med raskmelding. Sygdommen skal være dokumenteret med lægeerklæring. Ved raskmeldning skal der som også meldes om man ønsker at starte/genoptage sin ferie, men udgangspunktet er at man genoptager arbejdet og afholder restferien inden for samme ferieår. Man skal være syg i det omfang at man ville være uarbejdsdygtig under normale arbejdsbetingelser, der er dog ikke nogen krav ift. opholdssted under sygdom.
Det er op til arbejdsgiver om denne vil afvige fra ovennævnte vilkår.

Og god bedring forresten :)
1

Tilbage til "Job"