Afvist lønsamtale

Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Afvist lønsamtale

Indlægaf Kanga » 25. jun 2020, 18:48

MrMister skrev:
Kanga skrev:
Hunkat skrev:Det er total ikke-argumenter som jeg læser det. Nr 1 og 3 har desuden slet ikke noget med dig som individuel medarbejder at gøre, jeg går ud fra alle får/må være med?

Jeg ville returnere det svar og skrive at der er fuldstænsig uacceptable begrundelser, på et helt forkert grundlag og enten så må I genforhandle eller også må din chef forholde sig til at han aktivt demotiverer sine medarbejdere.

Jeg tror ikke det hjælper. Jeg overvejer at inddrage fagforeningen.

Jeg spurgte, om de havde overvejet at imødekomme mig på en anden måde. DeT havde de ikke, og min chef så meget overrasket ud, da jeg bragte mere frihed på banen. Det ville han tale med ledergruppen om, og vende tilbage... I AUGUST!

Kanga


Jeg ville bede om en ny lønsamtale i august. Her ville jeg bede dem om en evaluering af din performance med udgangspunkt i, hvorfor de er utilfredse med din indsats.

For manglende lønstigning er lønudhuling pga inflation. Hvis du intet har gjort forkert, men har leveret tilfredsstillende eller bedre, bør de kunne anvise konkret, hvordan du kan opnå mere i løn / bedre kompensationspakke. Det er fair og en god diskussion.

Ift timings: skulle en medarbejdere bede mig om samme nu, ville jeg parkere det til august pga corona, ikke-afsluttede hjælpepakker og uvis fremtid. Jeg skal sandsynligvis afskedige folk til august i et totalt ukendt marked. Lige dér ville utålmodigt pres op til ferien blive meget dårligt modtaget som meget out of touch. Særligt når nu dele af ledergruppen allerede er ferierende og alle hos os ved, at økonomien er udfordret (og jeg allerede har kæmpet imod generelle lønnedgange).

Så selvom de er nogle klaphatte at glemme MUS, har corona været hårdt for mange ledere med konstante ændringer, krav og pakker. Det er ikke en undskyldning, men en forklaring. Det er ikke god medarbejderpleje at være uklar om særligt løn og fremtid.
,

Til det markerede: Der er ALDRIG et godt tidspunkt for sådanne snakke hos os. Corona eller ej. Lønsamtalen er trukket i langdrag af mine ledere. Jeg bad om den i start maj, i start juni ville de holde den uden varsel.... Eller jeg fik 1½ times varsel. Det sagde jeg nej til, hvorefter den blev holdt midt juni og jeg har fået svar i dag, dagen før den ene og den anden leder går fra på ferie.
Men ja, jeg kunne bede om et opfølgende møde i august, men jeg mener selv, at det skal være nu her, at jeg gør opmærksom på min uenighed i deres argumenter. Det er fesent at komme med i august.

Kanga
0
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Afvist lønsamtale

Indlægaf Kanga » 25. jun 2020, 18:57

ajnaM skrev:...

Men hvad vil du bruge det skriftlige spor til? :genert:

Jeg tror desværre, det er begrænset, hvor meget man får ud af at presse på i den slags situationer. Der er i mine øjne ret stor sandsynlighed for, at det eneste, man ender med at få, er en anmærkning i chefens bog. Jeg er med på, at man kan komme med sine argumenter, men hvis der ikke bliver lyttet og/eller, der ikke er noget økonomi at komme efter, så ser jeg reelt ikke andre muligheder end at søge andet arbejde. Man risikerer bare at gøre livet surt for sig selv ved at skubbe på noget, der ikke har noget potentiale.


Det skriftlige spor, fordi der ikke tages referat. Og næste gang det kommer op, er der aldrig nogen, der kan huske, hvad der er sagt/aftalt.
Og så for at gøre opmærksom på min utilfredshed, hvor alle får samme besked, uden at det er genfortalt fra den ene chef, til den anden, til den tredje... Jeg har syv chefer.

Jeg er egentlig ligeglad med presset og en anmærkning i bogen. Det har jeg nok i forvejen. De presser også mig; åndsvage mødetider der ændres for et godt ord, denne sommers arbejdstider er først faldet på plads i dag, dagen før folk begynder at gå på ferie. Det er virkelig dårligt varsel. Jeg står tit til kollektive skideballer, for noget jeg ikke har med at gøre, fordi jeg har en kollega, der ikke får afsluttet sine ting. Jeg har en leder, som i perioder opfører sig fuldstændigt uacceptabelt, nedladende, hetzer personalet personligt, i sådan en grad, at jeg i vinter sygemeldte mig. Sådan er der så meget. Men helt klart et sted præget af dårlig ledelse, som man alligevel forventes at præstere fejlfrit i. Så ja, bring it on!

Når de så ikke engang har nuts til at argumentere ordentligt for et afslag på løntillæg, så bliver jeg lidt stram.

Kanga
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Afvist lønsamtale

Indlægaf HappyPaww » 25. jun 2020, 19:00

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår, hvorfor du ikke er skredet for længst :( Næsten ethvert andet job lyder da bedre end det der!
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Afvist lønsamtale

Indlægaf MrMister » 25. jun 2020, 20:02

Kanga skrev:
MrMister skrev:
Kanga skrev:
Hunkat skrev:Det er total ikke-argumenter som jeg læser det. Nr 1 og 3 har desuden slet ikke noget med dig som individuel medarbejder at gøre, jeg går ud fra alle får/må være med?

Jeg ville returnere det svar og skrive at der er fuldstænsig uacceptable begrundelser, på et helt forkert grundlag og enten så må I genforhandle eller også må din chef forholde sig til at han aktivt demotiverer sine medarbejdere.

Jeg tror ikke det hjælper. Jeg overvejer at inddrage fagforeningen.

Jeg spurgte, om de havde overvejet at imødekomme mig på en anden måde. DeT havde de ikke, og min chef så meget overrasket ud, da jeg bragte mere frihed på banen. Det ville han tale med ledergruppen om, og vende tilbage... I AUGUST!

Kanga


Jeg ville bede om en ny lønsamtale i august. Her ville jeg bede dem om en evaluering af din performance med udgangspunkt i, hvorfor de er utilfredse med din indsats.

For manglende lønstigning er lønudhuling pga inflation. Hvis du intet har gjort forkert, men har leveret tilfredsstillende eller bedre, bør de kunne anvise konkret, hvordan du kan opnå mere i løn / bedre kompensationspakke. Det er fair og en god diskussion.

Ift timings: skulle en medarbejdere bede mig om samme nu, ville jeg parkere det til august pga corona, ikke-afsluttede hjælpepakker og uvis fremtid. Jeg skal sandsynligvis afskedige folk til august i et totalt ukendt marked. Lige dér ville utålmodigt pres op til ferien blive meget dårligt modtaget som meget out of touch. Særligt når nu dele af ledergruppen allerede er ferierende og alle hos os ved, at økonomien er udfordret (og jeg allerede har kæmpet imod generelle lønnedgange).

Så selvom de er nogle klaphatte at glemme MUS, har corona været hårdt for mange ledere med konstante ændringer, krav og pakker. Det er ikke en undskyldning, men en forklaring. Det er ikke god medarbejderpleje at være uklar om særligt løn og fremtid.
,

Til det markerede: Der er ALDRIG et godt tidspunkt for sådanne snakke hos os. Corona eller ej. Lønsamtalen er trukket i langdrag af mine ledere. Jeg bad om den i start maj, i start juni ville de holde den uden varsel.... Eller jeg fik 1½ times varsel. Det sagde jeg nej til, hvorefter den blev holdt midt juni og jeg har fået svar i dag, dagen før den ene og den anden leder går fra på ferie.
Men ja, jeg kunne bede om et opfølgende møde i august, men jeg mener selv, at det skal være nu her, at jeg gør opmærksom på min uenighed i deres argumenter. Det er fesent at komme med i august.

Kanga


“Kære X,

Hermed en opfølgning på vores ikke færdigafsluttede lønsamtale i dag. Følgende er drøftet:
- Min seneste lønstigning var på X i X.
- Jeg har bedt om en lønstigning på X jfr gældende overenskomst stigning. Alternativt en X feriefridage ekstra fra om med ferieåret 2020.
- Det er aftalt at afgøre dette på et møde primo august. Jeg har indkaldt til møde d. Xx.

Med ønske om en god sommer.
Med venlig hilsen
Kanga”

Hvis du er klar til at skride, så afslut mødet med: “Jeg forstår, at I ønsker, at tilbyde mig en reellønsnedgang og derved sætter mindre pris på mit bidrag til organisationen. Det tager jeg med stor skuffelse til efterretning.” - Og søg så job, mens du ikke gør mere end du kontraktuelt er forpligtet til.
4
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Afvist lønsamtale

Indlægaf Kanga » 26. jun 2020, 13:27

Nu skal I høre noget sjovt;

I dag var der inviteret til socialt arrangement. Normalt ville vi alle være inviteret med vores familier; mand/kone, børn. Det havde jeg spurgt ind til, da jeg skulle lave tilmeldingslisten, om det var sådan denne gang også. Svaret var nej, det var udelukkende at arrangement for husets medarbejdere. Dels pga. corona og mange mennesker på et sted, og dels pga. at vi trængte til noget socialt kun for os.

Hvad sker der så i dag; tre chefer møder op med deres børn! Arhmen altså, at de ikke selv kan se det. Jeg var der en halv time, drak en vand og kørte hjem.

Kanga
1
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Afvist lønsamtale

Indlægaf Wunder8 » 1. jul 2020, 12:47

Argh, jeg bliver så harm! Det er simpelthen så dårlig stil, når ledere prøver at spise medarbejderne af med sådan nogle argumenter, og de burde vide bedre. Jeg synes, du skal finde et nyt job - af mange årsager.
0

Tilbage til "Job"