Min kollega laver ikke en skid!

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Kanga » 21. apr 2020, 16:22

Ja, det er lige gået op for mig. Jeg er nærmest i chok.

Igennem tid, har kollegaer prikket til mig og kommenteret på at ‘du har da godt nok talt meget i telefon i dag’ eller direkte sagt, at min kollega ikke tager telefoner, eller ret mange i hvert fald. Jeg har slået det lidt hen, men så alligevel været mere opmærksom.

Vi arbejder i et sekretariat med telefontid dagligt mellem kl. 8-12. I det tidsrum er der en holdning til, at vi bare tager telefoner fra ende af... bare ikke min kollega.

Forleden bad hun mig tjekke dagens telefonstatistik. Opsætningen af denne var lavet om, så man kunne se, hvem der havde taget hvor mange telefoner. Og jeg fik et chok, for på den pågældende dag havde jeg taget 70, min kollega 23 og en kollega fra en anden afdeling havde hjulpet os med 25.

Nu har jeg kigget lidt tilbage i statistikkerne, og der tegner sig et klart billede: kollega tager vanligvis omkring 15-20 telefoner, for det meste mindre. En enkelt gang kan jeg se, at kollega har taget omkring 40. Jeg selv ligger i niveau 70 til 90 telefoner. Dette også på dage, hvor jeg også bemander skranken. Og på de dage, hvor det er meningen, at kollega skal være primær på telefonen, tager jeg stadig langt flere telefoner.

Kollega har meget længere anncenitet end mig, hun er mere erfaren. Både hun og jeg har opgaver, der ligger ud over telefonerne.

Jeg har i alle årene faktisk manglet tid. Tid til at kunne udføre mine andre opgaver mere fyldestgørende. Men det tror da pokker, jeg ikke kan, når jeg bliver ladt i stikken på den måde. Samtidig er jeg hovedansvarlig på alt med IT, det vil min kollega ikke røre med en ildtang, trods ordre fra ledelsen.

Jeg har kort nævnt det for min leder. Jeg overvejer at tage det op til min MUS, men er det dumt. Risikerer jeg, at det giver bagslag?
Det er ikke fordi jeg går ind for millimeterdemokrati, men den her forskel synes jeg faktisk er meget markant.

Kollega er meget flyvsk, kan aldrig gøre sig færdig, render fra Herodes til Pilatus og laver ???? Hvad tiden egentlig bliver brugt på, aner jeg simpelthen ikke.

Kanga

Kanga
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf BlueBunny » 21. apr 2020, 16:30

Det lyder helt skævt. Jeg går ud fra din kollega har adgang til samme statistik. Jeg går også ud fra at der er omstændigheder der gør at du ikke selv via direkte dialog kan ændre kollegas adfærd.

Så ja, jeg synes du bør påpege det for ledelsen. På en konstruktiv ikke kritisabel måde. Mere faktuelt.

... som det kan se af statistikken håndterer jeg langt flere telefoniske henvendelser. Jeg oplever at det passer kollega bedst på denne måde, og det er ok med mig. Det vanskeliggør dog at jeg har nok tid til ABC, så kan vi lave en aftale om at de opgaver måske så ligger fast hos kollega.

Og så foreslå opgaver du gerne vil fritages for.

Hvis ikke du ønsker den fordeling, så en anden løsning. Men en løsning som tilgodeser opgavernes samlede karakter og holder sig på din bane.
5
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf PerXX » 21. apr 2020, 16:33

Ikke bare kan du tillade dig at sige noget - det skal du!
Det er egentligt ikke så vigtigt hvor meget din kollega laver, det må være op til din leder at styre, selvom du sagtens kort kan nævne statistikken.

Det vigtigste du skal sige til MUS'en er at du ikke har tid nok til at lave dine opgaver ordenligt!

Sådan noget bør og skal din leder tage hånd om. Om det så betyder at du får lidt færre opgaver du skal håndtere, eller om din kollega bliver sparket i røven, må være lederens opgave at få styr på, men det er din opgave at gøre opmærksom på at du ikke har tid nok.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Rapfisk » 21. apr 2020, 16:44

Jeg går ud fra, at din ledelse også har adgang til statistikkerne?

I din MUS ville jeg som de andre lade fokus være på fordelingen af dine opgaver og evt. justering i forhold til dine interesser. Hvis du skal tage færre telefoner, må din ledelse beslutte, om det skal dækkes af din kollega, én fra en anden afdeling eller en helt tredje. Det er lederens opgave og privilegium.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Santa » 21. apr 2020, 16:46

Enig med de andre svar.
Du skal tale med din chef om det, men lad indgangsvinklen være din egen arbejdsbyrde. Du ridser det jo ganske konkret op her: du tager langt størstedelen af opkald, du står for al IT og derudover de andre opgaver du har.
Vis gerne den statistik over opkald, som bakker dig op. Og bed så om hjælp til at prioritere og evt omfordele opgaverne, for du kan ikke nå dem alle som det er nu.
Men sig ikke noget om din dovne kollega, lad chefen selv regne det ud. Og sørg for at evt ændringer ikke bliver dit job at overlevere. Det skal ikke være dit ansvar.
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Luffegås » 21. apr 2020, 17:34

Jeg synes du skal sige det til din kollega. Spørge om det gør hende utryg/utilpas at tage telefonen.
Jeg har selv noget der minder om noget "telefon-angst" halløj, men på arbejde tager jeg som den eneste hovednummertelefonen. Men blev jeg bedt om at ringe op, så gyser det i mig og min krop bliver allerede fastfrosset af at tænke på det. Måske din kollega ikke er den bedste i telefonen, men god til så meget andet? Jeg arbejder sammen med en med høreapperat, og det giver altså dage hun ikke kan snakke i telefon, tilgengæld så ordner hun en masse andet jeg sagtens kan, jeg har den tekniske formåen, men ærligt er det bare ikke de områder jeg brilliere, og jeg ved andre er glade for jeg ikke laver grafiske ting ;)
Jeg siger ikke du ikke har ret, men måske I bare skulle finde jeres styrker på andre områder, og så supplere hinanden lidt bedre? Tag en opgavesnak, eller få lederen til det, og sådan helt ærligt lad kollegaen forklarer om de føler de har nok at lave, eller om de føler der er for lidt at lave, og for lidt tid.
Vær god til at spørge din kollega om hun kan overtage en konkret opgave, og ræk lidt ud. Det er vi blevet meget bedre til hos os, jeg er også på sekretariat, og jeg nyder faktisk når min kollega spørger om jeg kan overtage en opgave, det viser tillid, tiltro, jeg hjælper med hendes byrde, og omvendt har hun også dage hvor jeg kan spørge hende om hun vil kigge på en ting, uden om lederen.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf MrMister » 21. apr 2020, 17:52

Luffegås skrev:Jeg synes du skal sige det til din kollega. Spørge om det gør hende utryg/utilpas at tage telefonen.
Jeg har selv noget der minder om noget "telefon-angst" halløj, men på arbejde tager jeg som den eneste hovednummertelefonen. Men blev jeg bedt om at ringe op, så gyser det i mig og min krop bliver allerede fastfrosset af at tænke på det. Måske din kollega ikke er den bedste i telefonen, men god til så meget andet? Jeg arbejder sammen med en med høreapperat, og det giver altså dage hun ikke kan snakke i telefon, tilgengæld så ordner hun en masse andet jeg sagtens kan, jeg har den tekniske formåen, men ærligt er det bare ikke de områder jeg brilliere, og jeg ved andre er glade for jeg ikke laver grafiske ting ;)
Jeg siger ikke du ikke har ret, men måske I bare skulle finde jeres styrker på andre områder, og så supplere hinanden lidt bedre? Tag en opgavesnak, eller få lederen til det, og sådan helt ærligt lad kollegaen forklarer om de føler de har nok at lave, eller om de føler der er for lidt at lave, og for lidt tid.
Vær god til at spørge din kollega om hun kan overtage en konkret opgave, og ræk lidt ud. Det er vi blevet meget bedre til hos os, jeg er også på sekretariat, og jeg nyder faktisk når min kollega spørger om jeg kan overtage en opgave, det viser tillid, tiltro, jeg hjælper med hendes byrde, og omvendt har hun også dage hvor jeg kan spørge hende om hun vil kigge på en ting, uden om lederen.


Meget uenig. Det er en ledelsesmæssig opgave at lede & fordele arbejdsopgaver, særligt når det fejler. Kanga skal ikke, på toppen af eksisterende opgaver, påtage sig ledelsen af kollegaen imo. Hun bør flagge opad. Det må være i ledelsens interesse at fikse.
10
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Jedi » 21. apr 2020, 18:07

Jeg ville - uden at nævne kollegaen med et ord! - printe det ud og vise det til min leder. Simpelthen sige "som du kan se Gunhild, så modtager jeg 70 opkald om dagen. Det går ud over mine andre arbejdsopgaver. Er det muligt at jeg kan få frigivet noget mere tid til dem?"
2
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Skorstenen » 21. apr 2020, 18:19

MrMister skrev:
Luffegås skrev:Jeg synes du skal sige det til din kollega. Spørge om det gør hende utryg/utilpas at tage telefonen.
Jeg har selv noget der minder om noget "telefon-angst" halløj, men på arbejde tager jeg som den eneste hovednummertelefonen. Men blev jeg bedt om at ringe op, så gyser det i mig og min krop bliver allerede fastfrosset af at tænke på det. Måske din kollega ikke er den bedste i telefonen, men god til så meget andet? Jeg arbejder sammen med en med høreapperat, og det giver altså dage hun ikke kan snakke i telefon, tilgengæld så ordner hun en masse andet jeg sagtens kan, jeg har den tekniske formåen, men ærligt er det bare ikke de områder jeg brilliere, og jeg ved andre er glade for jeg ikke laver grafiske ting ;)
Jeg siger ikke du ikke har ret, men måske I bare skulle finde jeres styrker på andre områder, og så supplere hinanden lidt bedre? Tag en opgavesnak, eller få lederen til det, og sådan helt ærligt lad kollegaen forklarer om de føler de har nok at lave, eller om de føler der er for lidt at lave, og for lidt tid.
Vær god til at spørge din kollega om hun kan overtage en konkret opgave, og ræk lidt ud. Det er vi blevet meget bedre til hos os, jeg er også på sekretariat, og jeg nyder faktisk når min kollega spørger om jeg kan overtage en opgave, det viser tillid, tiltro, jeg hjælper med hendes byrde, og omvendt har hun også dage hvor jeg kan spørge hende om hun vil kigge på en ting, uden om lederen.


Meget uenig. Det er en ledelsesmæssig opgave at lede & fordele arbejdsopgaver, særligt når det fejler. Kanga skal ikke, på toppen af eksisterende opgaver, påtage sig ledelsen af kollegaen imo. Hun bør flagge opad. Det må være i ledelsens interesse at fikse.

Helt enig. Der er kun 1 vej at brokke sig, og det er opad. Pilen skal ikke pege hverken ned eller sidelæns. :)
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Santa » 21. apr 2020, 18:22

MrMister skrev:
Luffegås skrev:Jeg synes du skal sige det til din kollega. Spørge om det gør hende utryg/utilpas at tage telefonen.
Jeg har selv noget der minder om noget "telefon-angst" halløj, men på arbejde tager jeg som den eneste hovednummertelefonen. Men blev jeg bedt om at ringe op, så gyser det i mig og min krop bliver allerede fastfrosset af at tænke på det. Måske din kollega ikke er den bedste i telefonen, men god til så meget andet? Jeg arbejder sammen med en med høreapperat, og det giver altså dage hun ikke kan snakke i telefon, tilgengæld så ordner hun en masse andet jeg sagtens kan, jeg har den tekniske formåen, men ærligt er det bare ikke de områder jeg brilliere, og jeg ved andre er glade for jeg ikke laver grafiske ting ;)
Jeg siger ikke du ikke har ret, men måske I bare skulle finde jeres styrker på andre områder, og så supplere hinanden lidt bedre? Tag en opgavesnak, eller få lederen til det, og sådan helt ærligt lad kollegaen forklarer om de føler de har nok at lave, eller om de føler der er for lidt at lave, og for lidt tid.
Vær god til at spørge din kollega om hun kan overtage en konkret opgave, og ræk lidt ud. Det er vi blevet meget bedre til hos os, jeg er også på sekretariat, og jeg nyder faktisk når min kollega spørger om jeg kan overtage en opgave, det viser tillid, tiltro, jeg hjælper med hendes byrde, og omvendt har hun også dage hvor jeg kan spørge hende om hun vil kigge på en ting, uden om lederen.


Meget uenig. Det er en ledelsesmæssig opgave at lede & fordele arbejdsopgaver, særligt når det fejler. Kanga skal ikke, på toppen af eksisterende opgaver, påtage sig ledelsen af kollegaen imo. Hun bør flagge opad. Det må være i ledelsens interesse at fikse.

Enig med Mister.
Det er dejligt at være på en arbejdsplads, hvor der er så godt kollegafællesskab og forståelse, at det kan lade sig gøre, men det er rigtig svært mange steder at løse det sådan uden det fører til splid og dårlig stemning.
Det er en ledelsesopgave.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14372

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Mangoness » 21. apr 2020, 18:30

Kanga skrev:[...]

Forleden bad hun mig tjekke dagens telefonstatistik. Opsætningen af denne var lavet om, så man kunne se, hvem der havde taget hvor mange telefoner. Og jeg fik et chok, for på den pågældende dag havde jeg taget 70, min kollega 23 og en kollega fra en anden afdeling havde hjulpet os med 25.

Nu har jeg kigget lidt tilbage i statistikkerne, og der tegner sig et klart billede: kollega tager vanligvis omkring 15-20 telefoner, for det meste mindre. En enkelt gang kan jeg se, at kollega har taget omkring 40. Jeg selv ligger i niveau 70 til 90 telefoner. Dette også på dage, hvor jeg også bemander skranken. Og på de dage, hvor det er meningen, at kollega skal være primær på telefonen, tager jeg stadig langt flere telefoner.

[...]


Kan du se, hvor lang tid opkaldene varer? Eller viser den kun det antal gange i tager telefonen? :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf avdotja » 21. apr 2020, 19:25

Jeg synes det er fint at du nævner for din chef at du er en af dem der bruger mest tid på telefonerne og derfor mangler tid til dine andre opgaver (det var ikke noget jeg ville vente med til MUS, ville bare tage det op en dag), men vær påpasselig med at beskylde din kollega for at være doven pga telefonlisten. I og med at hun også har andre opgaver, kan det sagens være at hun laver mere/det samme som dig, når det hele bliver talt sammen.
4
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf MOGA » 22. apr 2020, 06:53

Når du skriver, at hun bad dig om at tjekke dagens statistik, er hun så den kollega, som burde tage opkald på lige fod med dig?

Hvis ja, tænker jeg der umiddelbart kan være to årsager:

1. Det er et stille råb om hjælp.
2. Hun føler, at hun laver mere end dig - måske fordi hendes opkald er længere, og hun derfor har en følelse af at tage flest opkald.
1
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Kanga » 22. apr 2020, 14:02

Tak for svar. Jeg skal prøve at komme omkring jer alle.

Alle i virksomheden har i princippet adgang til den statistik. Men siden jeg er udnævnt til IT-guru, sådan føles det, er det mig der tilgår den. I en periode gennemgik jeg statistikken på ugebasis, men det var af hensyn til bemanding. Tidligere har statistikken ikke været inddelt, så man kunne se, hvem der tog hvor mange telefoner. Det er noget nyt, som jeg først opdagede, den dag min kollega bad mig tjekke antal opkald.

Vi har i princippet de samme opgaver/opgavemængde. Det er administrative stillinger.
Varigheden af et telefonopkald varierer. For os begge. Hvis det bare er en tidsbestilling, tager det måske 30 sek., så er man videre til næste opkald. Er det andet og mere end det, så tager det selvf. længere tid. Også for mig.

Indimellem har vi behandlere til at hjælpe med telefoner. De kan afklare mere på telefonen, end vi kan, derfor varer deres opkald også længere tid.

BlueBunny: Jeg går også ud fra at der er omstændigheder der gør at du ikke selv via direkte dialog kan ændre kollegas adfærd.
Jeg har flere gange lagt mærke til, at når jeg går til pause og kommer tilbage, så er det de samme opkald der står i kø. Dvs. at min kollega ikke har svaret et eneste opkald, mens jeg har været væk. Engang udbrød jeg: ’hold da op, er der ikke taget telefoner, mens jeg har været væk?!?!?’ Det blev hun tydeligvis pikeret over.

PerXX: Det vigtigste du skal sige til MUS'en er at du ikke har tid nok til at lave dine opgaver ordenligt!
Det har jeg påpeget til alle MUS’er. At jeg gerne vil påtage mig flere og mere spændende opgaver (mere spændende end at tage telefoner), men at jeg ikke har tid til at løse det ordentligt. Det har jeg så nu sort på hvidt, en forklaring på. Og jeg vil da udlægge det sådan, at jeg ikke synes, jeg har tid nok. Nu forstår jeg hvorfor.

Luffegås: Jeg tror ikke, min kollega har telefonangst. Tværtimod, så knævres der på livet løs. Både på telefonen, men også med folk hun liiiige møder i huset. I telefonen, der varer hendes opkald så bare det længere.

MrMister: Kanga skal ikke, på toppen af eksisterende opgaver, påtage sig ledelsen af kollegaen imo. Hun bør flagge opad. Det må være i ledelsens interesse at fikse.
Det med at påtage sig ledelse af en kollega; hun siger tit, og særligt i forbindelse med noget efteruddannelse jeg gerne vil på, at jeg ikke skal bestemme over hende. Forleden fik jeg fornemmelsen af, at det er hende der i to år nu, har stukket en kæp i hjulet for det. Hun sagde noget i retning af; ’Nå ja, hvis du siger, at du ikke skal bestemme over mig, så kan jeg godt gå med til, at du får det kursus.’

MOGA: Når du skriver, at hun bad dig om at tjekke dagens statistik, er hun så den kollega, som burde tage opkald på lige fod med dig?
Hvis ja, tænker jeg der umiddelbart kan være to årsager:
1. Det er et stille råb om hjælp.
2. Hun føler, at hun laver mere end dig - måske fordi hendes opkald er længere, og hun derfor har en følelse af at tage flest opkald.
Hun burde tage opkald på lige fod med mig. Da jeg startede, havde hun nogle opgaver, jeg ikke havde. Dem har vi begge nu, og der byder jeg selvf. ind. Og måske mere end min kollega. Det kan også måles på, men det har jeg ikke gjort.

Der er ingen tvivl om, at min kollega ikke trives med at være låst. Hun vil gerne føjte rundt i huset og lige lave det, der falder hende ind. Det kunne gå, da vi var fire, så blev vi tre, og nu er vi kun to i en periode.

Hun kan ikke fatte sig i korthed, og en ellers kort besked tager altid en drejning ud af en tangent, så både hun og modtager taber tråden, og faktisk ikke rigtigt ved, hvad man nåede frem til. Hun er sådan et menneske med mange løse ender, hvis man kan sige det. Fred med det, men det dur bare ikke, når der er faste opgaver i faste tidsrum. Og det nytter ikke, synes jeg, at jeg skal være bundet dobbelt, fordi hun ikke kan holde fokus og har behov for at være her, der og alle vegne.

Der er andre lag i det, bl.a. at hun blander sig i alt. Roder i mine ting på mit bord og snager, kigger mig over skulderen og blander sig i det, jeg har på min skærm. Spørger jeg hende om noget, hun er trods alt mere erfaren end mig, så kan jeg være sikker på, at hun blander 4-5 andre ind i det, så ingen fatter noget. Hun er ikke en ørn til IT, og kan/vil ikke lære det, trods krav fra ledelsen. Så alt det ligger til mig.

Lang henad vejen tror jeg, hun er bange for at være uundværlig. Bange for, ikke at vide alt om alle og alt om, hvad der foregår i huset. Hun har en alder, hvor efterlønnen kan anes i det fjerne, jeg har 25-30 år tilbage på arbejdsmarkedet. Hun virker altid enormt travl, går ikke hjem til tiden osv. Men jeg tror simpelthen, det drukner i ineffektivitet.

Slutteligt vil jeg sige, at jeg kunne aldrig finde på, at omtale hende som doven. Mindre effektiv måske. Men ikke doven. Hun har et enormt drive, som desværre, i min optik, skaber mere uro end godt er.

Kanga
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Min kollega laver ikke en skid!

Indlægaf Purple Haze » 22. apr 2020, 14:20

Jeg synes de andres tilgang, med at nævne det for ledelsen, men med udgangspunkt i egen situation er god.
Bla fordi man aldrig kan vide om der måske ligger en aftale mellem ledelse og kollega som man bare ikke kender til. Det kan være kollega har nogle opgaver eller kurser du ikke kender til, har en aftale om nedsat tid eller noget helt andet der gør hun bare ikke er så meget på.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Job"