Udviklingsplan

Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Udviklingsplan

Indlægaf ina » 2. apr 2020, 10:29

Når alt det her corona-hjemsendelsesnoget er vel overstået, vil jeg gerne have udarbejdet en udviklingsplan. Jeg ved dog ikke lige hvordan jeg skal gribe det an.

Er der nogen der vil dele hvordan de har gjort, hvad der er blevet skrevet i sådan en og evt. hvordan det gik, da den blev præsenteret for lederen? Blev det gjort i forbindelse med MUS eller på andet tidspunkt?
Kan det give mening, at bruge sin fagforening/TR til at få inputs til planen? Hvordan fandt I frem til relevante kurser osv.?

Jeg har nogle ideer til hvad jeg gerne vil, men det skal jo give mening i forhold til arbejdspladsen og jeg er helt blank på hvordan jeg får det fremlagt korrekt for min leder.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Udviklingsplan

Indlægaf LaScrooge » 2. apr 2020, 11:14

Jeg tænker at det er oplagt at gøre det i forbindelse med MUS, men hvis den ligger langt ude i tiden, kan du sagtens tage emnet op med din leder inden. Der er ikke nogen grund til at vente 8 på måneder på en kunstigt opstillet lejlighed, hvis det kan gøres længe inden. MUS er et redskab beregnet til at sikre løbende og systematisk kontakt mellem medarbejder og leder, men bør ikke ende med at være begrænsende, fordi al udvikling isoleres til at finde sted i forbindelse med eller som følge af MUS.

Ifht. dine andre spørgsmål, så afhænger det lidt af hvad du gerne vil og hvorfor, hvordan din relation til din leder er og måske også hvordan kulturen for udvikling af medarbejdere generelt er i virksomheden. Jeg forestiller mig, at det uanset hvad og som du selv skriver, skal give mening i forhold til virksomheden, på den måde, at de kurser eller den uddannelse du tager, enten bidrager til at udvide et forretningsområde, opkvalificerer dig til et nyt niveau ifht det du allerede sidder med eller afhjælper ressourceproblemer., - alternativt understøtter dit hierarkiske avancement.
Derudover skal du overveje hvordan uddannelsesaktivitet vil påvirke din evne til at varetage dine opgaver - skal du tage uddannelse i arbejdstiden eller udenfor?
Så er der spørgsmål om løn: forventer du at stige i løn som følge af udviklingen, eller vil omkostningerne til den (hvis arbejdspladsen betaler) erstatte en planlagt/fast lønstigning? - din chef vil nok være interesseret i at kende dine forventinger ifht det, så han eller hun kan afgøre, om det kan skabe uoverensstemmelse mellem jer. Det samme ifht ambitionsspørgsmålet: vil du udvikle dig fordi du gerne vil stige i graderne og er der i så fald plads til det i virksomheden, som det er nu?
Uden at vide mere præcist hvilke retninger dine tanker går i, er det svært at svare mere præcist.

Jeg tænker at det er en god idé at overveje de ting og så forberede dig på at redegøre for, hvordan det du gerne vil kan bruges konkret i virksomheden. Find nogle eksempler på kurser eller uddannelser - måske i forskellige prisklasser, nogle i arbejdstiden og nogle du kan tage i din fritid, så du er forberedt - og så tager ud det op med din chef. Præsenterer det a la at du er glad for at være i virksomheden og har nydt dine opgaver og muligheder indtil nu, men at du har lyst til at dygtiggøre dig på de og de områder, og du tænker at det er relevant for jer af de og de årsager. Kan I tage en snak om det?
Det vil være en fordel at du har gennemtænkt det så godt som muligt, men stadig lader din leder stille spørgsmål og ytre bekymringer eller skepsis, så han eller hun får fornemmelsen af at have haft en grundig samtale med dig om det. Det vil være nemmere at overbevise dem, hvis I har været det hele igennem, versus hvis du halvvejs afbryder fordi du allerede har tænkt over dét og hvorfor det ikke er et problem-ish.

Hvis du spørger konkret til hvordan en udviklingsplan skal forstås, eller hvordan begrebet kan bruges til at rammesætte hvad det er, du gerne vil, så er det et forløb med en begyndelse som sigter mod et nogenlunde defineret endepunkt over en gives tidsperiode. De to sidste ting er relevante ifht organiseringen af arbejdet og dermed også for din leder, jf. betydningen af de ambitioner der ligger til grund for at du gerne vil have en udviklingsplan og hvordan det kommer til at påvirke din arbejdsindsats i perioden. Det kan også være relevant at tænke over, om der foregår ting i virksomheden som flugter med det, du gerne vil dygtiggøres i, så du fx skal tilknyttes andre teams eller projekter i perioden, - i så fald skal der også være ressourcer til dét. Det samme med oplæring, altså hvis du skal tilknyttes en "mentor", én som allerede kan de ting, og som det derfor giver mening at du har et udvidet samarbejde med.

Kan du bruge det til noget?
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Udviklingsplan

Indlægaf LaScrooge » 2. apr 2020, 11:21

Ifht. hvor man finder kurser og uddannelser, så er afhænger det af dit felt. Nogle områder har helt specifikke platforme, hvor meget er samlet - fx er lynda.com almindeligt anvendt indenfor det grafiske område.
Ellers findes der fx kurser på masterniveau, som udbydes af forskellige kursusvirksomheder og som giver ects-points (men som også kan tages udenfor en masteruddannelsessammenhæng). Fagforeninger udbyder vist også uddannelser, det samme sikkert med brancheorganisationer.
Og så er der udbydere, der er kvalificerede til at udstede certificeringer. Det afhænger af hvad det er du gerne vil, men langt hen ad vejen kan man google.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Udviklingsplan

Indlægaf ina » 3. apr 2020, 07:48

LaScrooge skrev:Jeg tænker at det er oplagt at gøre det i forbindelse med MUS, men hvis den ligger langt ude i tiden, kan du sagtens tage emnet op med din leder inden. Der er ikke nogen grund til at vente 8 på måneder på en kunstigt opstillet lejlighed, hvis det kan gøres længe inden. MUS er et redskab beregnet til at sikre løbende og systematisk kontakt mellem medarbejder og leder, men bør ikke ende med at være begrænsende, fordi al udvikling isoleres til at finde sted i forbindelse med eller som følge af MUS.

Ifht. dine andre spørgsmål, så afhænger det lidt af hvad du gerne vil og hvorfor, hvordan din relation til din leder er og måske også hvordan kulturen for udvikling af medarbejdere generelt er i virksomheden. Jeg forestiller mig, at det uanset hvad og som du selv skriver, skal give mening i forhold til virksomheden, på den måde, at de kurser eller den uddannelse du tager, enten bidrager til at udvide et forretningsområde, opkvalificerer dig til et nyt niveau ifht det du allerede sidder med eller afhjælper ressourceproblemer., - alternativt understøtter dit hierarkiske avancement.
Derudover skal du overveje hvordan uddannelsesaktivitet vil påvirke din evne til at varetage dine opgaver - skal du tage uddannelse i arbejdstiden eller udenfor?
Så er der spørgsmål om løn: forventer du at stige i løn som følge af udviklingen, eller vil omkostningerne til den (hvis arbejdspladsen betaler) erstatte en planlagt/fast lønstigning? - din chef vil nok være interesseret i at kende dine forventinger ifht det, så han eller hun kan afgøre, om det kan skabe uoverensstemmelse mellem jer. Det samme ifht ambitionsspørgsmålet: vil du udvikle dig fordi du gerne vil stige i graderne og er der i så fald plads til det i virksomheden, som det er nu?
Uden at vide mere præcist hvilke retninger dine tanker går i, er det svært at svare mere præcist.

Jeg tænker at det er en god idé at overveje de ting og så forberede dig på at redegøre for, hvordan det du gerne vil kan bruges konkret i virksomheden. Find nogle eksempler på kurser eller uddannelser - måske i forskellige prisklasser, nogle i arbejdstiden og nogle du kan tage i din fritid, så du er forberedt - og så tager ud det op med din chef. Præsenterer det a la at du er glad for at være i virksomheden og har nydt dine opgaver og muligheder indtil nu, men at du har lyst til at dygtiggøre dig på de og de områder, og du tænker at det er relevant for jer af de og de årsager. Kan I tage en snak om det?
Det vil være en fordel at du har gennemtænkt det så godt som muligt, men stadig lader din leder stille spørgsmål og ytre bekymringer eller skepsis, så han eller hun får fornemmelsen af at have haft en grundig samtale med dig om det. Det vil være nemmere at overbevise dem, hvis I har været det hele igennem, versus hvis du halvvejs afbryder fordi du allerede har tænkt over dét og hvorfor det ikke er et problem-ish.

Hvis du spørger konkret til hvordan en udviklingsplan skal forstås, eller hvordan begrebet kan bruges til at rammesætte hvad det er, du gerne vil, så er det et forløb med en begyndelse som sigter mod et nogenlunde defineret endepunkt over en gives tidsperiode. De to sidste ting er relevante ifht organiseringen af arbejdet og dermed også for din leder, jf. betydningen af de ambitioner der ligger til grund for at du gerne vil have en udviklingsplan og hvordan det kommer til at påvirke din arbejdsindsats i perioden. Det kan også være relevant at tænke over, om der foregår ting i virksomheden som flugter med det, du gerne vil dygtiggøres i, så du fx skal tilknyttes andre teams eller projekter i perioden, - i så fald skal der også være ressourcer til dét. Det samme med oplæring, altså hvis du skal tilknyttes en "mentor", én som allerede kan de ting, og som det derfor giver mening at du har et udvidet samarbejde med.

Kan du bruge det til noget?


Det kan jeg helt sikkert, tusind tak. Det har i hvert fald givet mig noget at tænke over. Jeg er helt grøn på det her og kan ikke regne ud hvad der er "smart" og hvad man kan tillade sig. Jeg fik at vide af min TR at det egentlig er et krav, at alle medarbejdere har en udviklingsplan liggende og det tror jeg ikke rigtig nogen af mine kollegaer har. En af mine kollegaer har sagt, at det der med kurser er svært at få igennem. Min leder er ok god til at komme og spørge om jeg vil løse en ny opgave eller sætte mig i spil, når der skal ske noget. Jeg blev fx tidligt i min ansættelse kastet ud i noget helt nyt. Så den del er ikke lige til, at sætte ord på, synes jeg.

De kurser jeg pt. gerne vil, handler vist mest om en opkvalificering af mine egne kompetencer, så jeg kan løse nogle af mine opgaver mere effektivt eller bedre, hvis man kan sige det. Fx et udvidet kursus i et IT-program vi bruger. Jeg vil også gerne være superbruger på et andet system (som vi bruger dagligt), da min arbejdsplads pt. ikke har en superbruger på det, så jeg vil helt sikkert bede ham undersøge muligheden for det. Jeg har også fundet et kursus om kommunikation jeg rigtig gerne vil på, men jeg tror, at det er lidt mere et long shot.

Det er meget på lavpraktisk niveau lige nu det hele, da jeg er nyuddannet og har været ansat i 8 måneder. Jeg har derfor ikke ambitioner om at stige i graderne lige nu og det er heller ikke noget jeg tænker skal bidrage til en lønstigning (på nuværende tidspunkt. Vi har lønforhandlinger til november og der vil jeg gerne have en lønstigning, men det er lige så meget på grund af en del andre ting).
Jeg har heller ikke afklaret med mig selv om jeg skal bede om at vi udarbejder en udviklingsplan nu-nu-nu eller om jeg skal give det til efter sommerferien, hvor jeg har været ansat i et års tid.

Jeg ved ikke om jeg svarer ordentligt på det du skriver? :genert: Har børnene hjemme, så går lidt til og fra. :lol: Jeg læser det lige igennem senere, når der er ro på.
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: Udviklingsplan

Indlægaf Kilix » 3. apr 2020, 08:12

Mit arbejde gaar meget hoejt op i udvikling af medarbejdere. Ikke noedvendigvis kun gennem kurser og betalte laering - mere gennem praktisk laering paa arbejdet. Jeg forstaar selvfoelgelig godt at nogen brancher ikke har den mulighed.

Vi bruger et matrix, som medarbejderen skal udfylde, der kan hjaelpe til at saette ord paa hvad de vil, hvorfor, og hvordan de kommer dertil. Den skal saa gennemgaaes med lederen som kan yderligere fylde ind og hjaelpe til gennem coaching og mentoring.

Medarbejder udvikling i mit firma er 100% ejet af medarbejderen og med stoette fra leder og firma.
Jeg kan specielt godt lide den da den fokuserer paa styrker og muligheder, og ikke bruges til at slaa medarbejderen i hovedet med kompetencer de ikke har, eller er gode til.

Screenshot 2020-04-03 at 10.04.06.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Udviklingsplan

Indlægaf LaScrooge » 3. apr 2020, 08:38

Hvornår er næste MU-samtale?

Umiddelbart synes jeg at både IT-kurser som kan gøre dig til superbruger og det eller de opkvalificerende kurser er gode ideer, som du burde kunne få igennem, - såfremt de er til at betale, selvfølgelig.

Ifht det opkvalificerende så kan du argumentere med mere effektiv opgaveløsning og et mindsket behov for kvalitetssikring fra kollegaer (hvis I bruger det, selvfølgelig).

Det er positivt at du gerne vil have en nøglefunktion som superbruger, men du skal være parat til at det kan betyde en ændring i din arbejdsdag og måske også i din retning i firmaet i det hele taget. Som superbruger bliver man kontaktperson for alle ifht systemet, så du skal være forberedt på, at der kan være mange spørgsmål af alle slags og at du forventes at være tilgængelig når behovet opstår. Hvordan har du det med at blive afbrudt i dine ting, eller at skulle svare på de samme spørgsmål mange gange? Hvordan har du det med, at dine kollegaers syn på og forventninger til dig ændrer sig, så du bliver et serviceorgan de forventer hjælper dem NU? Du bliver en central del af driften af et redskab, dine kollegaer bruger i deres arbejde, og som sådan noget de forventer fungerer upåklageligt og som de ikke nødvendigvis anser for deres opgave selv at forstå.

Det kan også betyde, at implementering af udvidelser af systemet eller udvidet brug af systemet, kommer til at sortere under dig, dvs. at du skal projektlede og facilitere implementeringen. Det er blandt andet dét, jeg mener, når jeg skriver, at det kan ændre din retning i firmaet.

Jeg har været superbruger på flere systemer og faciliteret implementeringen af flere nye programmer og systemer, og det kræver tålmodighed, styring og virkelige gode kommunikative evner. Man skal være forberedt på den ændrede rolle og ændringen i den tilgang, kollegaer har til én.

Ifht kommunikationskurset, så skal du have en plan med det, som er fordelagtig for virksomheden, så du skal tænke i, hvilket behov det vil dække, at du kan det. Er det intern eller ekstern kommunikation, du vil arbejde med? Hvordan er virksomhedens berøringsflader med omverdenen og hvilket kommunikationsbehov har den? Har I en kommunikationsafdeling og hvad laver den? Synes du, at der er kommunikation der kunne gøres bedre - eller gøres i det hele taget, som ikke gøres nu? Hvordan er et kursus i kommunikation relateret til dit eget arbejde, eller hvordan kan det blive det?

--
Jeg ved ikke hvordan din virksomhed klarer sig lige nu i denne tid, men HVIS der er en risiko for, at I ikke kan få lønforhøjelser i år grundet situationen, så kan det sagtens være et godt alternativ at få reelt opkvalificerende kurser. Dvs. kurser som er anerkendt som formelt opkvalificerende ifht din uddannelse. De kan snildt koste 30.000, så det er smart at have i baghånden - du skal bare ikke selv spille ud med et som alternativ, førend der evt. har været en formel udmelding om, at ingen stiger mere end alm. pristilpasning (hvis I da gør det automatisk).
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Udviklingsplan

Indlægaf ina » 7. apr 2020, 09:48

Kilix skrev:Mit arbejde gaar meget hoejt op i udvikling af medarbejdere. Ikke noedvendigvis kun gennem kurser og betalte laering - mere gennem praktisk laering paa arbejdet. Jeg forstaar selvfoelgelig godt at nogen brancher ikke har den mulighed.

Vi bruger et matrix, som medarbejderen skal udfylde, der kan hjaelpe til at saette ord paa hvad de vil, hvorfor, og hvordan de kommer dertil. Den skal saa gennemgaaes med lederen som kan yderligere fylde ind og hjaelpe til gennem coaching og mentoring.

Medarbejder udvikling i mit firma er 100% ejet af medarbejderen og med stoette fra leder og firma.
Jeg kan specielt godt lide den da den fokuserer paa styrker og muligheder, og ikke bruges til at slaa medarbejderen i hovedet med kompetencer de ikke har, eller er gode til.

Screenshot 2020-04-03 at 10.04.06.png


Tak for dit svar og deling af skemaet. Det virker som om det er godt skema, der kan hjælpe mig med at sætte ord på, hvad det er jeg vil. :gogo:
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Udviklingsplan

Indlægaf ina » 7. apr 2020, 12:40

LaScrooge skrev:Hvornår er næste MU-samtale?

Umiddelbart synes jeg at både IT-kurser som kan gøre dig til superbruger og det eller de opkvalificerende kurser er gode ideer, som du burde kunne få igennem, - såfremt de er til at betale, selvfølgelig.

Ifht det opkvalificerende så kan du argumentere med mere effektiv opgaveløsning og et mindsket behov for kvalitetssikring fra kollegaer (hvis I bruger det, selvfølgelig).

Det er positivt at du gerne vil have en nøglefunktion som superbruger, men du skal være parat til at det kan betyde en ændring i din arbejdsdag og måske også i din retning i firmaet i det hele taget. Som superbruger bliver man kontaktperson for alle ifht systemet, så du skal være forberedt på, at der kan være mange spørgsmål af alle slags og at du forventes at være tilgængelig når behovet opstår. Hvordan har du det med at blive afbrudt i dine ting, eller at skulle svare på de samme spørgsmål mange gange? Hvordan har du det med, at dine kollegaers syn på og forventninger til dig ændrer sig, så du bliver et serviceorgan de forventer hjælper dem NU? Du bliver en central del af driften af et redskab, dine kollegaer bruger i deres arbejde, og som sådan noget de forventer fungerer upåklageligt og som de ikke nødvendigvis anser for deres opgave selv at forstå.

Det kan også betyde, at implementering af udvidelser af systemet eller udvidet brug af systemet, kommer til at sortere under dig, dvs. at du skal projektlede og facilitere implementeringen. Det er blandt andet dét, jeg mener, når jeg skriver, at det kan ændre din retning i firmaet.

Jeg har været superbruger på flere systemer og faciliteret implementeringen af flere nye programmer og systemer, og det kræver tålmodighed, styring og virkelige gode kommunikative evner. Man skal være forberedt på den ændrede rolle og ændringen i den tilgang, kollegaer har til én.

Ifht kommunikationskurset, så skal du have en plan med det, som er fordelagtig for virksomheden, så du skal tænke i, hvilket behov det vil dække, at du kan det. Er det intern eller ekstern kommunikation, du vil arbejde med? Hvordan er virksomhedens berøringsflader med omverdenen og hvilket kommunikationsbehov har den? Har I en kommunikationsafdeling og hvad laver den? Synes du, at der er kommunikation der kunne gøres bedre - eller gøres i det hele taget, som ikke gøres nu? Hvordan er et kursus i kommunikation relateret til dit eget arbejde, eller hvordan kan det blive det?

--
Jeg ved ikke hvordan din virksomhed klarer sig lige nu i denne tid, men HVIS der er en risiko for, at I ikke kan få lønforhøjelser i år grundet situationen, så kan det sagtens være et godt alternativ at få reelt opkvalificerende kurser. Dvs. kurser som er anerkendt som formelt opkvalificerende ifht din uddannelse. De kan snildt koste 30.000, så det er smart at have i baghånden - du skal bare ikke selv spille ud med et som alternativ, førend der evt. har været en formel udmelding om, at ingen stiger mere end alm. pristilpasning (hvis I da gør det automatisk).


MUS ligger ikke fast hos os, men planlægges på initiativ af medarbejderen. Jeg har ikke selv bedt om en endnu.

Gode pointer omkring superbrugerfunktionen. Det vil jeg have med i mine overvejelser. Mit arbejde består allerede meget i, at være tilgængelig, når behovet opstår og jeg bliver meget afbrudt i mit arbejde. Jeg har en funktion der er meget understøttende i forhold til mine kollegaer, så den del ville ikke være nyt. Men jeg vil klart lige tænke lidt mere over det. :gogo:

Tak for dine inputs, det er en stor hjælp. :)
0

Tilbage til "Job"