Er det normalt...

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Er det normalt...

Indlægaf Kanga » 20. dec 2019, 19:43

SurSødSovs skrev:Jeg tror faktisk godt, jeg kunne finde på at klage over den håndtering. Sådan af principielle grunde.

Jeg har ikke klaget, men jeg har kontaktet TR i virksomheden, og spurgt, om det er normal procedure. Hun er gået videre med det til HR. Jeg har svaret på spørgsmål og sendt en kopi af et uddrag af en mail, som lederen sendte mig. Men ikke decideret en klage.
Som jeg sagde til TR, så får jeg da ikke mere lyst til at søge tilbage i offentlig regi, hvis det skal foregå på den måde. De risikerer jo at udelukke ellers dygtige medarbejdere, fordi man ikke gider finde sig i den behandling.

Kanga
1
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Er det normalt...

Indlægaf Kanga » 20. dec 2019, 19:53

LaMariposa skrev:
Kanga skrev:
JoyNips skrev:
Helt så nemt er det ikke. Hvis jeg gav samtykke til reference fra nuværende arbejdsgiver, ville jeg få tilbudt jobbet HVIS IKKE NUVÆRENDE ARBEJDSGIVER SAGDE NOGET, JEG BURDE HAVE OPLYST TIL SAMTALEN.
Jeg aner ikke, hvad der vil blive spurgt om, eller hvad nuværende arbejdsgiver vil sige. Eller hvordan det ville blive tolket. Og aldrig om jeg ville gå ind mundtlig og sige op, bede om reference og satse på at alt var godt hos nuværende arbejdsgiver, hvis jeg alligevel ikke fik det nye job.

Kanga


Hold op, det er da helt skørt. Ville slet ikke kunne arbejde et sted, hvor der ikke er mere tillid til mig som medarbejder.

Jeg har det på samme måde. Som jeg sagde, at hvis ikke det, jeg præsterede i min ansøgning og til samtalen, og hvis ikke min reference fra sidste og forrige arbejdsplads, var nok, så kunne jeg ikke rigtigt byde på mere. Hun sagde direkte til mig, at jeg jo så havde løjet til samtalen. Det var hendes udledning af det. Hvortil jeg bare svarede, at med det, der kom til udtryk fra hende, så kunne jeg jo heller ikke have tillid til hende.

På sin vis er jeg glad for, at det er sket. For jeg ville være ked af at ende i et job, hvor det er hårdt mod hårdt, og hvor man er bagud på point på tillidskontoen fra start.

Kanga
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det normalt...

Indlægaf Fru Sunshine » 21. dec 2019, 14:46

Ved de stillinger, jeg søgte i Aalborg kommune, var de pålagt at hente referencer, hvilket kostede mig mindst et godt job.
Hvor jeg er ansat nu, kontaktede de ikke min reference (som selvsagt var en anden, end min tidligere leder, der svinede mig til og løj lodret.)

Så ja, jeg har været ude for det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det normalt...

Indlægaf Fru Sunshine » 21. dec 2019, 14:49

Santa skrev:
avdotja skrev:
Santa skrev:
avdotja skrev:Jeg mener faktisk der har været et lignende spørgsmål for nyligt herinde, hvor en arbejdsgiver og insisterede på at skulle have en reference fra en nuværende arbejdsgiver - muligvis i jobjagter-tråden :gruble:

Jeg har ikke selv oplevet det og ville være noget overrasket over at få sådan en forespørgsel, som jeg i øvrigt under ingen omstændigheder ville imødekomme. Hvordan forestiller de sig lige at det vil være på arbejdspladsen fremadrettet, hvis man alligevel ikke får jobbet :stoned:

Jeg tilføjer lige: vi beder KUN om sådan en reference fra kandidaten, som vi tilbyder stillingen.

Efter der er skrevet kontrakt? Så kan man vel alligevel ikke bruge det til noget, hvis referencen er dårlig?

Nej, før kontrakten.
Og jeg skal nok tilføje, at jeg arbejder i det offentlige (er ikke leder), og at der er stramme regler for hvad en leder må sige/skrive i en reference/anbefaling.

Og man er så i DEN grad på skideren, hvis den tidligere leder er gået på pension og så vælger at blæse på de regler.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Er det normalt...

Indlægaf IrmaPigen » 30. dec 2019, 10:17

Jeg ville aldrig bruge nuværende arbejdsgiver som reference.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Er det normalt...

Indlægaf ajnaM » 30. dec 2019, 17:34

Fru Sunshine skrev:Ved de stillinger, jeg søgte i Aalborg kommune, var de pålagt at hente referencer, hvilket kostede mig mindst et godt job.
Hvor jeg er ansat nu, kontaktede de ikke min reference (som selvsagt var en anden, end min tidligere leder, der svinede mig til og løj lodret.)

Så ja, jeg har været ude for det.


Men det er jo meget normalt at indhente referencer - bare ikke hos nuværende leder.




Jeg har aldrig prøvet det, heller ikke når jeg har været med til at ansætte. Vi beder som udgangspunkt altid om referencer, men kun hos den person, vi har tænkt os at ansætte - og ikke hos nuværende arbejdsplads. Nogle gange har vi talt med kollegaer og ikke chefer, hvis det har været hos nyuddannede eller andre, der kun har én ansættelse - men det hele er et eller andet sted lidt fjollet, for man giver jo kun referencer på folk, der siger pæne ting, og så er det jo lidt, ja... ligegyldigt.

Nå, men jeg synes, Kangas forløb lyder helt absurd. Jeg er som udgangspunkt glad for mine chefer, men jeg ville på ingen måde vide, hvordan de ville reagere, hvis de blev ringet op af et fremmed menneske og fik at vide, at jeg havde sagt op og spurgt, hvad de i øvrigt syntes om mig. Jeg tænker, der er en reel risiko for, at de ville være irriterede over, at jeg havde sagt op, og at det ville skinne igennem. Og den risiko ville være nok til, at jeg ikke ville gide det. Jeg tænker, det ville være super ufedt at stå tilbage uden nyt job og med en chef, der vidste, at man var på vej videre...
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det normalt...

Indlægaf Fru Sunshine » 30. dec 2019, 18:12

ajnaM skrev:
Fru Sunshine skrev:Ved de stillinger, jeg søgte i Aalborg kommune, var de pålagt at hente referencer, hvilket kostede mig mindst et godt job.
Hvor jeg er ansat nu, kontaktede de ikke min reference (som selvsagt var en anden, end min tidligere leder, der svinede mig til og løj lodret.)

Så ja, jeg har været ude for det.


Men det er jo meget normalt at indhente referencer - bare ikke hos nuværende leder.




Jeg har aldrig prøvet det, heller ikke når jeg har været med til at ansætte. Vi beder som udgangspunkt altid om referencer, men kun hos den person, vi har tænkt os at ansætte - og ikke hos nuværende arbejdsplads. Nogle gange har vi talt med kollegaer og ikke chefer, hvis det har været hos nyuddannede eller andre, der kun har én ansættelse - men det hele er et eller andet sted lidt fjollet, for man giver jo kun referencer på folk, der siger pæne ting, og så er det jo lidt, ja... ligegyldigt.

Nå, men jeg synes, Kangas forløb lyder helt absurd. Jeg er som udgangspunkt glad for mine chefer, men jeg ville på ingen måde vide, hvordan de ville reagere, hvis de blev ringet op af et fremmed menneske og fik at vide, at jeg havde sagt op og spurgt, hvad de i øvrigt syntes om mig. Jeg tænker, der er en reel risiko for, at de ville være irriterede over, at jeg havde sagt op, og at det ville skinne igennem. Og den risiko ville være nok til, at jeg ikke ville gide det. Jeg tænker, det ville være super ufedt at stå tilbage uden nyt job og med en chef, der vidste, at man var på vej videre...


Ja, og jeg havde også selv angivet min tidligere leder som reference. Det havde hun selv tilbudt, så jeg troede jo, at hun ville mig noget godt. Det ville hun tydeligvis ikke. Hun var forresten ikke min chef, da jeg blev fyret. Da var hun stoppet.

Efterfølgende spurgte jeg en kollega, som kendte mig og min måde at arbejde på, og hun ville gerne hjælpe. Hun var i øvrigt rystet over vores tidligere leders udtalelser om mig, og kunne overhovedet ikke genkende mig i det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Er det normalt...

Indlægaf didaa » 30. dec 2019, 19:25

ajnaM skrev:
Fru Sunshine skrev:Ved de stillinger, jeg søgte i Aalborg kommune, var de pålagt at hente referencer, hvilket kostede mig mindst et godt job.
Hvor jeg er ansat nu, kontaktede de ikke min reference (som selvsagt var en anden, end min tidligere leder, der svinede mig til og løj lodret.)

Så ja, jeg har været ude for det.


Men det er jo meget normalt at indhente referencer - bare ikke hos nuværende leder.




Jeg har aldrig prøvet det, heller ikke når jeg har været med til at ansætte. Vi beder som udgangspunkt altid om referencer, men kun hos den person, vi har tænkt os at ansætte - og ikke hos nuværende arbejdsplads. Nogle gange har vi talt med kollegaer og ikke chefer, hvis det har været hos nyuddannede eller andre, der kun har én ansættelse - men det hele er et eller andet sted lidt fjollet, for man giver jo kun referencer på folk, der siger pæne ting, og så er det jo lidt, ja... ligegyldigt.

Nå, men jeg synes, Kangas forløb lyder helt absurd. Jeg er som udgangspunkt glad for mine chefer, men jeg ville på ingen måde vide, hvordan de ville reagere, hvis de blev ringet op af et fremmed menneske og fik at vide, at jeg havde sagt op og spurgt, hvad de i øvrigt syntes om mig. Jeg tænker, der er en reel risiko for, at de ville være irriterede over, at jeg havde sagt op, og at det ville skinne igennem. Og den risiko ville være nok til, at jeg ikke ville gide det. Jeg tænker, det ville være super ufedt at stå tilbage uden nyt job og med en chef, der vidste, at man var på vej videre...


Jeg har efterhånden ansat en del folk, og flere er altså ok med at der bliver taget reference hos nuværende leder - så sørger de for selv at orientere lederen inden den nye leder kontakter dem.

Vi har krav om at der skal tages en, helst to referencer, og en skal være fra en leder, og gerne nuværende. Dette for at give et nutidigt billede af ens kompetencer og arbejdsopgaver. Men det er jo ikke mere rigidt end at vi kan tale om det. Og når det kommer til referencedelen, så er det jo fordi ansættelsen er i hus og det blot er formaliteterne der skal på plads. Jeg synes ikke man skal gøre det her større end det er.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Er det normalt...

Indlægaf didaa » 30. dec 2019, 19:28

Og referencer er ikke ligegyldige. Jeg har taget en reference på en, som førte til at jeg ikke kunne gå videre med ansættelsen alligevel.

Ligesom jeg også har set plettede straffeattester, som også har stoppet alt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det normalt...

Indlægaf Fru Sunshine » 30. dec 2019, 19:30

didaa skrev:
Jeg har efterhånden ansat en del folk, og flere er altså ok med at der bliver taget reference hos nuværende leder - så sørger de for selv at orientere lederen inden den nye leder kontakter dem.

Vi har krav om at der skal tages en, helst to referencer, og en skal være fra en leder, og gerne nuværende. Dette for at give et nutidigt billede af ens kompetencer og arbejdsopgaver. Men det er jo ikke mere rigidt end at vi kan tale om det. Og når det kommer til referencedelen, så er det jo fordi ansættelsen er i hus og det blot er formaliteterne der skal på plads. Jeg synes ikke man skal gøre det her større end det er.

Det er det så ikke altid. Jeg mistede som sagt en jobmulighed, fordi min reference svinede mig og løj. Den leder, der ville have ansat mig, fortalte, hvad hun havde sagt, og var meget ærlig om, at han ikke turde løbe den risiko.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Er det normalt...

Indlægaf didaa » 30. dec 2019, 19:51

Fru Sunshine skrev:
didaa skrev:
Jeg har efterhånden ansat en del folk, og flere er altså ok med at der bliver taget reference hos nuværende leder - så sørger de for selv at orientere lederen inden den nye leder kontakter dem.

Vi har krav om at der skal tages en, helst to referencer, og en skal være fra en leder, og gerne nuværende. Dette for at give et nutidigt billede af ens kompetencer og arbejdsopgaver. Men det er jo ikke mere rigidt end at vi kan tale om det. Og når det kommer til referencedelen, så er det jo fordi ansættelsen er i hus og det blot er formaliteterne der skal på plads. Jeg synes ikke man skal gøre det her større end det er.

Det er det så ikke altid. Jeg mistede som sagt en jobmulighed, fordi min reference svinede mig og løj. Den leder, der ville have ansat mig, fortalte, hvad hun havde sagt, og var meget ærlig om, at han ikke turde løbe den risiko.


Men det er jo også en absurd situation som højst sandsynligt sjældent sker. Og hvis der bliver sagt noget som er til ugunst - som i dit tilfælde - skal der ske en partshøring inden den endelige beslutning træffes. Her vil det så være relevant at drage sin fagforening indover hvis man har været udsat for urigtige oplysninger.
Det er også her det bliver vigtigt med mere end en reference.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det normalt...

Indlægaf Fru Sunshine » 30. dec 2019, 19:57

didaa skrev:
Fru Sunshine skrev:
didaa skrev:
Jeg har efterhånden ansat en del folk, og flere er altså ok med at der bliver taget reference hos nuværende leder - så sørger de for selv at orientere lederen inden den nye leder kontakter dem.

Vi har krav om at der skal tages en, helst to referencer, og en skal være fra en leder, og gerne nuværende. Dette for at give et nutidigt billede af ens kompetencer og arbejdsopgaver. Men det er jo ikke mere rigidt end at vi kan tale om det. Og når det kommer til referencedelen, så er det jo fordi ansættelsen er i hus og det blot er formaliteterne der skal på plads. Jeg synes ikke man skal gøre det her større end det er.

Det er det så ikke altid. Jeg mistede som sagt en jobmulighed, fordi min reference svinede mig og løj. Den leder, der ville have ansat mig, fortalte, hvad hun havde sagt, og var meget ærlig om, at han ikke turde løbe den risiko.


Men det er jo også en absurd situation som højst sandsynligt sjældent sker. Og hvis der bliver sagt noget som er til ugunst - som i dit tilfælde - skal der ske en partshøring inden den endelige beslutning træffes. Her vil det så være relevant at drage sin fagforening indover hvis man har været udsat for urigtige oplysninger.
Det er også her det bliver vigtigt med mere end en reference.

Sandt nok.

Jeg havde fagforeningen inde over. Der var bare ikke noget at gøre, fordi min tidligere leder var gået på pension, da hun lavede det nummer.

Men men... jeg kom så et sted hen, hvor jeg har det godt, så det gik heldigvis altsammen alligevel.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Er det normalt...

Indlægaf ajnaM » 30. dec 2019, 21:28

didaa skrev:Og referencer er ikke ligegyldige. Jeg har taget en reference på en, som førte til at jeg ikke kunne gå videre med ansættelsen alligevel.

Ligesom jeg også har set plettede straffeattester, som også har stoppet alt.


Men så er det jo netop ikke en formalitet.

Referencer giver fin mening, så længe de ikke er en formalitet. Men når man anerkender, at de ikke er det, så er det ikke okay at forlange, at man skal give nummeret på ens nuværende chef. For når man så ikke for jobbet, står man uden beskyttelse med en chef, der ved, man er på vej videre - og som i øvrigt har givet en så dårlig reference, at man ikke fik et job, man var ‘så-godt-som-selvskrevet’ til.
15
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Er det normalt...

Indlægaf Lalana » 31. dec 2019, 08:46

didaa skrev:
Men det er jo også en absurd situation som højst sandsynligt sjældent sker. Og hvis der bliver sagt noget som er til ugunst - som i dit tilfælde - skal der ske en partshøring inden den endelige beslutning træffes. Her vil det så være relevant at drage sin fagforening indover hvis man har været udsat for urigtige oplysninger.
Det er også her det bliver vigtigt med mere end en reference.


Jeg tror ikke nødvendigvis det er en absurd situation, jeg husker en debattør herinde fra der for et par år siden fik tilbudt et job, som så også blev trukket tilbage efter referencer. Person var, så vidt jeg som jeg husker, også meget uforstående overfor lederens reference.
Jeg tror det ikke som noget helt umuligt at der gives dårlige referencer, ledere er jo ikke altid professionelle super mennesker, de har også dårlige dage, bærer nag, har personer de bryder sig mindre om osv. Og tør man tage den chancen hvis man risikerer at stå helt uden job?
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det normalt...

Indlægaf Fru Sunshine » 1. jan 2020, 14:32

Lalana skrev:
Jeg tror ikke nødvendigvis det er en absurd situation, jeg husker en debattør herinde fra der for et par år siden fik tilbudt et job, som så også blev trukket tilbage efter referencer. Person var, så vidt jeg som jeg husker, også meget uforstående overfor lederens reference.
Jeg tror det ikke som noget helt umuligt at der gives dårlige referencer, ledere er jo ikke altid professionelle super mennesker, de har også dårlige dage, bærer nag, har personer de bryder sig mindre om osv. Og tør man tage den chancen hvis man risikerer at stå helt uden job?

Det kunne godt have været mig.
Det lyder som min situation. Jeg havde fået tilbudt jobbet, men det blev trukket tilbage, efter at lederen havde talt med min tidligere leder.
Jeg kunne ikke genkende halvdelen af det, hun havde sagt om mig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Job"