At stå til rådighed i frokostpausen?

Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

At stå til rådighed i frokostpausen?

Indlægaf 2SHY » 4. nov 2019, 11:25

Jeg er kommunalt ansat og skal således stå til rådighed i frokostpausen, fordi pausen er betalt. Helt i orden for mig.

På min arbejdsplads er der dog en tendens til at folk arbejder mens de spiser frokost, hvilket betyder at man faktisk ikke får en reel pause. En af mine kollegaer mener at det at stå til rådighed betyder at man skal arbejde i frokost pausen men det lyder altså helt hen i vejret for mig.

Er der nogen der kender reglerne?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: At stå til rådighed i frokostpausen?

Indlægaf LaScrooge » 4. nov 2019, 11:40

Man skal ikke arbejde, men man kan skulle arbejde, såfremt noget akut dukker op i ens pause.

Ifølge Arbejdsmiljøloven har man ret til en pause af en vis længde, hvis man arbejder mere end 6 timer: https://www.hk.dk/raadogstoette/arbejds ... n-er-loven Hvis ikke andet er stipuleret i den overenskomst, som regulerer dine vilkår, gælder arbejdsmiljølovens regler altså på området og du kan ikke stilles dårligere.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: At stå til rådighed i frokostpausen?

Indlægaf Delfin » 4. nov 2019, 11:42

Det er ikke meningen, at man planlagt skal arbejde i sine pauser hver dag. Hvor jeg har haft betalte pauser, har det været sådan, at vi stod til rådighed ved akutte behov. Det har hovedsageligt været børneinstitutioner for mit vedkommende. Akutte behov kunne, udover "brandslukning", også være begrundet i lav bemanding pga sygdom e.a., hvor en del af dagens pause blev generelt inddraget for alle.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At stå til rådighed i frokostpausen?

Indlægaf Kattefjæs » 4. nov 2019, 11:44

Da jeg havde betalt frokost og stod til raadighed, var det kun hvis der skete noget som ikke kunne vente til efter pausen. Altsaa akutte problemer. Det var ikke meningen at man skulle lave almindeligt rutinearbejde i pausen.

Tvaertimod insisterede chefen paa at alle saa vidt muligt spiste frokost sammen, og at man kun gik fra frokost foer tid hvis det var fordi der var noget akut. Det var egentlig meget rart.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: At stå til rådighed i frokostpausen?

Indlægaf 2SHY » 4. nov 2019, 11:45

Godt så er vi enige. Altså hvad folk selv vælger at lave i deres pauser er op til dem men jeg vil have lov til at lægge min bærbar væk mens jeg spiser. Så skal jeg nok tage den frem hvis der skulle ske et eller andet mens jeg holder pause. Alternativt holder jeg pausen på et andet tidspunkt
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate

Tilbage til "Job"