Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14372

Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Mangoness » 17. aug 2019, 22:59

Jeg faldt over en artikel på jobindex, hvor de deler ens chef ind i fire forskellige kategorier.

Så jeg kom til at tænke på:
- I hvilken af typerne vil I placere jeres chef/tidligere chefer? (måske er de et mix af flere?). Fungerer det for dig?
- Hvilken af typerne ville du arbejde bedst sammen med?
- Hvordan var den bedste chef, du har haft?
- Ville du skifte arbejde pga. chefen?

https://www.jobindex.dk/cms/saadan-undgaar-du-en-forfaerdelig-chef?audiencetagid=2 skrev:
Hvem er chefen?
Pia Torreck henviser til Adizes personlighedstyper, som er gode at kende til, når man skal finde frem til, hvem man arbejder godt sammen med, og der kan man dele ledere op i fire forskellige kategorier:

En producent:
- Har altid travlt
- Fokuserer på handling her og nu
- Meget flittig og nærmest en ”arbejdsnarkoman”
- Ansætter ”stik-i-rend drenge”
- Møder tidligt og går sent hjem

En administrator:
- Er meget optaget af at kontrollere andres resultater
- Fokuserer på, hvordan arbejdet udføres
- Er systematisk, langsom, omhyggelig og konservativ
- Går meget op i love og regler
- Har svært ved at tage en beslutning, hvis der skal vælges mellem flere forslag

En entreprenør:
- Er optaget af at sælge sine idéer
- Virker karismatisk og begejstret
- Er optaget af at finde nye muligheder til produkter og processer
- Bliver hurtigt træt af rutineopgaver og har tendens til at have for mange bolde i luften på en gang
- Ansætter helst nogle, som er gode til at ”lytte og klappe.”

En integrator
- Indgår kompromiser
- Søger at få alle med
- Er menneskeorienteret
- Har det dårligt, hvis andre er kede af det
- Søger at skabe et godt fællesskab
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Chachacha » 17. aug 2019, 23:07

Jeg har haft i alt 7 forskellige chefer i mine fuldtidsjobs, og den type jeg har det sværest med er “administratoren”, som det er sat op der.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14372

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Mangoness » 17. aug 2019, 23:14

Jeg har tidligere selv haft chefer, som ville høre ind under 'en administrator', og jeg fungerer slet ikke med det. Jeg følte mig overvåget, at der ikke var tillid til mine evner, og jeg følte, at jeg aldrig gjorde tingene godt nok. I et tilfælde blev jeg kun talt til, hvis jeg gjorde noget forkert.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf billiebean » 18. aug 2019, 05:50

Min seneste var klart en blanding af “entreprenør” og “producent” som i samtlige træk. Det fungerede jeg afsindigt dårligt med. Specielt det med at starte op uden at afslutte og det med “stik i rend-drenge” og at han elskede ros og når folk så op til ham.
0
Brugeravatar
Feline
Indlæg: 233
Tilmeldt: 23. jul 2016, 17:25
Kort karma: 8
Likede indlæg: 306

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Feline » 18. aug 2019, 06:42

Jeg har haft en leder, der var ren entreprenør ud fra ovenstående beskrivelse. Det kommer aldrig til at ske igen. Disse træk, uden nogle af de andre, harmonerer alt for dårligt med den type stilling, jeg sidder i.

Hvis jeg kigger tilbage, har de bedste ledere haft en kombination af integratoren og en-to af de andre. Min absolut bedste leder var integrator, producent og entreprenør.

De dårlige ledere, jeg har mødt, har alle manglet integratoren.
2
To be known is an ache, that never goes away.
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Chatsy » 18. aug 2019, 08:48

Min nuværende chef er i høj grad en integrator. Det er simpelthen alfa-omega for ham, at alle er med og alles ønsker imødekommes.

Det har sine fordele og ulemper, hvilket kommer meget til udtryk pt. da vi efter en tvungen sammenlægning med en anden enhed har fået påduttet en personalegruppe, der besidder helt andre værdier og mål end hvad vi havde. Han gør hvad han kan for at forene os, men hans fremgangsmåde med at gøre alle glade har vist sig at være en kæmpe svaghed, når man skal blande en personalegruppe der er arbejdsomme og omstillingsparate med en personalegruppe, der forlader sig meget på hvad man "plejer at gøre", ikke er vant til det store arbejdspres og påberåber sig særlige behov.

Inden sammenlægningen var jeg virkelig glad for hans ledelsesstil, for man kunne altid komme til ham med sine idéer og ønsker og han var altid klar til at lade os prøve kræfter af i et nyt projekt mv. Men efter sammenlægningen er vi flere der er frustrerede over, at han ikke formår at slå igennem, vise at det er ham, der bestemmer og at nej, alle kan ikke få det som de ønsker, når det betyder at nogen kan fede den af medens vi er andre, der løber os halvt ihjel for at bibeholde driften.

Jeg har tidligere arbejdet for en, der var en modbydelig blanding af entreprenør og administrator. Udgangspunktet var, at tingene kun skal gøres, hvis hun kom på det og alle skulle savle af begejstring over hendes idéer og tiltag. Var man den mindste smule skeptisk eller havde indvendinger, kørte hun løs på én indtil man enten rettede ind eller bukkede under og sygemeldte sig og/eller sagde op. Hun tålte aldeles ikke kritik og så aldrig indad. Jeg glemmer aldrig engang hun ville trumfe igennem, at man skulle arbejde alene i en filial, ifølge loven måtte hun nemlig godt kræve det, men samtidig havde til mål at man skulle tage sig god tid til hver kunde og give dem en god service. Jeg indvendte med, at det hænger dårligt sammen, når det er et filial med ca. 130-150 kunder om dagen og konkurrenter ikke så langt derfra. Ventetiden vil simpelthen jage kunderne væk, når man kun er én til at ekspedere.
Chefen mente jeg var negativ og samarbejdsvanskelig. En omstændighed gjorde, at jeg var nødt til at arbejde alene en formiddag i den pågældende filial og jeg tænkte, nuvel, lad det komme an på en prøve. Som forventet udvandrede en del kunder, medens andre undrede sig over den 'mærkelige ordning'. En forsigtig ældre dame skammede sig over, at jeg ville hjælpe hende med at lære brugen af hendes nye inhalationsmedicin, fordi det forlængede bare ventetiden for de andre og ville næsten droppe sin medicin for at komme væk fra situationen.
Det forelagde jeg så for chefen, hun mente det bare var noget jeg fandt på for at få ret. Men efter andre arbejdede alene der, kom hun pludselig i tanker om, at vi altid skal være to på arbejde der og hun fremlagde det på en sådan måde, at det var som om det altid har været hendes hensigt. Hun er en forfærdelig kost og vi var også en større flok, der forlod stedet indenfor et år efter hun tog over.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Daine » 18. aug 2019, 09:24

Min nuværende chef har jeg en stærk fornemmelse af er mest integrator, med et touch af administrator. Det er en fin kombination i dette tilfælde, hun er medejer af butikken jeg er i og er derfor nødt til at have hånd i hanke med administration, kontrol, regler mv. Men hun er også meget obs på at vi som medarbejdere har det godt ud fra de præmisser hun kan sætte op. Langt hen af vejen er mit indtryk at det er frihed under ansvar. Vi har en række lister og egenkontroller der skal gås igennem hver dag, men hun blander sig ikke i rækkefølge og rutiner - det er op til os selv.

Min sidste chef på mit tidligere arbejde kunne jeg ikke med overhovedet. Han var en træls sammenblanding af entreprenør og producent. Slog ud med armene, alt kunne lade sig gøre, lovede guld og grønne skove, men glemte fuldstændig at han dels ikke havde belæg for at kunne love en masse (det var en meget topstyret kædebutik) og dels ikke kendte noget som helst til branchen, så en masse ting kunne ikke lade sig gøre rent praktisk. Sådan en personlighed har jeg det virkelig svært med, fordi jeg aldrig ved hvor jeg har vedkommende og det gør mig usikker og jeg ‘trækker mig’ fra situationerne.


Min foretrukne type chef er (fra positivlisten) 50% integrator, 20% administrator, 20% entreprenør og 10% producent. Jeg glæder mig til at møde sådan en :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Zonta » 18. aug 2019, 12:19

SurSødSovs skrev:Hvor er den usynlige chef?

Væk :D


... Undskyld for den dårlige humor :genert:
2
J, juli 2018.
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf ajnaM » 18. aug 2019, 12:54

Min chef er helt klart en integrator. Det trives jeg fint med - men jeg trives nok i virkeligheden bedst med entreprenøren, eller en blanding af de to.

... dog skal det være uden det med at ansætte folk, der lytter og klapper. :D Men jeg har haft flere af den type chefer, og ingen af dem har haft det træk. De har bare været sygt visionære og at fede projekter i gang konstant - og har formået at rykke helt vildt. :love:
Senest rettet af ajnaM 18. aug 2019, 13:00, rettet i alt 1 gang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Feline
Indlæg: 233
Tilmeldt: 23. jul 2016, 17:25
Kort karma: 8
Likede indlæg: 306

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Feline » 18. aug 2019, 12:58

Det må være afhængigt af både branche, stilling og team, hvad der er gode egenskaber for en leder af ovenstående :gruble:

Og så må en chef alt andet lige stå stærkere, hvis han/hun har adgang til flere af disse egenskaber, og kan trække på dem ud fra det mest optimale i hver situation.

Pt. har jeg en chef, som af natur er 80% entreprenør og 20% producent, men i en stilling, hvor en kombination af administratoren og integratoren ville være mere optimalt.
0
To be known is an ache, that never goes away.
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Chichu » 18. aug 2019, 13:46

Har en chef som er producent med dyssociale træk lige nu. Det kan ikke anbefales.

Trives bedst med entreprenør-typer, fordi jeg er meget formålsdrevet og elsker når jeg har en spændende vision eller ide at arbjede for.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 18. aug 2019, 14:03

Der mangler også den diktatoriske chef. Sådan var min tidligere chef. Men hun minder nok mest om den der hedder Administrator her.
Hun styrede ALT ligefra hvordan man udførte opgaver til hvordan man talte i telefon. Den slags fungerer jeg slet ikke med og derfor stoppede jeg der.
Min nuværende chef kan jeg ikke rigtig passe ind i de kategorier. Men producent er nok den der kommer nærmest.
Han er lidt speciel. Jeg kunne egentlig rigtig godt li' ham i starten, men har fundet ud af at den der meget fleksible tilgang han har, hvor han i bund og grund slet ikke interesserer sig for hvad man laver eller hvordan man gør det, nok mest handler om at han ikke interesserer sig særligt meget for sine ansatte.
Han er også typen der hellere konfronterer sine ansatte med ting han er utilfreds med, fremfor at tage den med de ansvarlige. Hvis altså de ansvarlige er nogen der har samme eller højere status end ham.

En integrator er nok det jeg vil fungere bedst med, og også det jeg selv vil forsøge at blive når jeg skal starte i en lederstilling fra september.
Min bedste chef går nok 10 år tilbage. Han var typen der gav frihed til at påvirke arbejdsgange og beslutninger, og han gjorde en del for fællesskabet. Han var nede på jorden og udnyttede ikke sin status. Jeg har det svært med autoriteter, så derfor skal jeg have en chef der ikke er alt for "chef-agtig".
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Santa » 18. aug 2019, 14:52

I min branche er integratorer som regel de bedste og mest populære ledere.
Fordi det at være lærer kræver at man selv er en form for leder; både i forhold til eleverne (klasseledelse), og fordi man selv skal kunne træffe masser af små ledelsesbeslutninger, og planlægge og udføre sit arbejde uden direkte instruktion. Derfor responderer lærere ofte bedst på ledere, som anerkender og anvender den kompetence, i stedet for at køre top-down, jeg-alene-vide-ledelse. Ledere, som forsøger dette, vil enten dræbe folks initiativ eller i hvert fald opdage, at der er sandhed i den gamle frase om at lærere er svære at lede.

Min nuværende chef er klar integrator, og de afdelingsledere, som han ansætter, arbejder ud fra den linje. De fleste af dem er selv integratorer. Men de er alle dygtige til at holde styr på love og regler etc.
Derfor har vi en god og populær ledelse. Min nuværende chef får osse æren af at være min bedste chef. Han kan bestemt osse træde i karakter og tage en suveræn eller direkte upopulær beslutning, hvis situationen kræver det. Han har det bare ikke altid godt med at gøre det.
Jeg kender ham rigtig godt, og vi har ofte også talt privat sammen. Desuden deler vi flere personlighedstræk, så vi harmonerer godt.

Jeg går helt klart selv bedst i spænd med den type; den værste type for mig vil være administratoren og producenten, og entrepenøren ville irritere mig vildt i længden.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf Artem » 18. aug 2019, 16:18

Min chef minder mest som producenten. Som langt hen af vejen fungerer ok. Dog er han nogle gange for nem at påvirke oppe fra. Hvor der er sket et eller andet og han sætter himmel og hav i bevægelse. Mens vi medarbejdere er sådan mere, tag det nu lige stille og roligt, så vigtig er den ting heller ikke.

Da jeg er delvis lånt ud til en anden sektion, minder min anden chef om entreprenøren, som mest er væk. Da han ikke laver andet end at være til møder internt og ekstern, så man skal være heldig hvis man ser ham en gang om ugen. Generelt skal man helst indkalde ham til et møde hvis man skal tale med ham om noget...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvilken type er din chef, og hvilken arbejder du bedst sammen med?

Indlægaf billiebean » 18. aug 2019, 16:29

Jeg er ret sikker på, at den optimale leder for mig og i mit felt, er en blanding af integratoren og så specifikt det træk fra administratoren om at være systematisk, langsom, omhyggelig og konservativ. Ned med tempoet og ideen om at forandring altid er en nødvendighed. Det skaber bare mere pseudoarbejde.
0

Tilbage til "Job"