Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2019, 05:41

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-07-1 ... et-rigtigt

Hvad mener debatten, er det at være youtuber, blogger, influencer, eller hvad det nu hedder, et rigtigt arbejde?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Raenil » 12. aug 2019, 05:51

Hvis man kan forsørge sig selv, er det et rigtigt arbejde.

Men nogle rigtige arbejder er stadig tåbelige og bidrager ikke meget til et bedre samfund.
6
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2019, 06:00

Jeg går ud fra at hvis man lever af det / tjener penge på det, så har man et CVR-nummer / en virksomhed, og så er man vel selvstændig på samme måde som en masse andre "jobs". En konsulent f.eks. møder heller ikke fast 9-17 et eller andet sted, så hvis faste mødetider og sted, er et krav til et "rigtigt job" så er der rigtig mange som ikke har et rigtigt arbejde.

Digitale job, som f.eks. freelance journalister har eksisteret i mange år, men de er stadig første generation i en ny verden. Det må have været lidt det samme for elektrikere eller bil-mekanikere i slutningen af 1800-tallet, da de erhverv dukkede op for første gang :gruble:
Nu er det så de her nye "freelancere" der bruger sig selv som emne/historie, de er langt fra de første som har vekslet hobby til indtægtskilde, tænk bare fodboldspillere, andre sportsudøvere, og nu senest computerspillere.
Ja det er ikke traditionelle job, slet ikke set med industrielle briller, men nu er vi jo også kommet til det post-industrielle samfund, så er der også opstået post-industrielle jobs.

Personligt kan jeg frygte lidt for, at vi alle ender som bloggerne. At vi alle ender som freelancere, og skal ud og sælge vores evner og arbejdskraft, til en hel samling aftagere, for at stykke en indtægt sammen :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Pandesteg » 12. aug 2019, 06:04

Hvis nogle betaler én for at udføreen ydelse så ja. Og det synes jeg det falder ind under. Jeg kan heller ikke forarges over de bloggere/YT'ere der kontakter virksomheder mhp. samarbejde og virksomhederne så efterfølgende harmdirrende hænger bloggerne ud fordi de har "tigget gratis ting". For mig er det bare den nye form for reklame og sikkert meget mere virksomt hos den yngre generation end f.eks. at reklamere i flow-TV.
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf ajnaM » 12. aug 2019, 07:14

Ja, selvfølgelig.

Men det kan gøres på flere niveauer. Jeg har nogle yngre mennesker i omgangskredsen, der er 'microinfluencers' med 5-10.000 følgere på Instagram. Det er i sagens natur ikke noget, de lever af - og de går i øvrigt i folkeskole eller på gymnasiet - det skal nok nærmere ses som en slags studiejob. De får typisk heller ikke penge, men eksempelvis oplevelser eller gavekort i bytte for omtale.

Og så er der jo de store bloggere, der bestemt har det som en fuldtidsbeskæftigelse. Jeg kender endda folk, der arbejder 'i kulissen' bag bloggerne med at booke dem og planlægge deres samarbejder - og det kan man i nærmest endnu højere grad diskutere om er et 'rigtigt arbejde'. Men det kan man altså tjene seriøst gode penge på, kan jeg hilse og sige. :genert:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Mangoness » 12. aug 2019, 10:01

Ja, det er et arbejde.

Jeg følger en del YouTubere - dog primært fra USA og UK med millioner af følgere. De tjener vist primært deres penge gennem at lave en patreon, lave merchandise (typisk t-shirts) og samarbejde med sponsorer. Jeg har set virkelig mange sponsorater fra Audible og Skillshare :lol:

Jeg ville nok betegne det som at være selvstændig i underholdningsbranchen. Nogle har faste arbejdstider på den måde, at de siger, at de uploader en ny video hver onsdag og fredag eller lignende - men ellers bestemmer de selv over deres tid.

Jeg forestiller mig, at det er et krævende arbejde i den forstand, at der er mange hate-comments mod ens person. Jeg tror også, at det er meget usikkert, for der kan fra det ene øjeblik til det andet komme en shit-storm, som gør, at man mister millioner af følgere (og dermed sin indkomst). Nogle gange kan en shit-storm også gøre, at YouTuberen vælger at slette alt og aldrig vende tilbage.


Videoen nedenunder handler om 'The struggle of being a YouTuber'. De nævner bl.a., at det er et meget isolerende job, og at man aldrig har fri, fordi man altid kan støde på en follower ude i virkeligheden. Og at internettet nemt kan gå imod dem på meget kort tid.

De nævner også, hvor mange timer om dagen/ugen, de mener, at de arbejder. Nogle siger 10-12 timer om dagen. Andre siger 24 timer fordi de altid tænker over det. Rosanna Pansino siger i gennemsnit 100 timer om ugen (så ca. 14 timer om dagen).

0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf hotlips » 12. aug 2019, 11:18

Næ det synes jeg egentlig ikke, der er nogle hvor jeg ikke tror der er den store forskel på det og er mere almindeligt arbejde men hvor de bruger en hel del evner på at vise hvad det nu er.. Men den der gruppe der bare er en netversion af reality folket hvor de battler på at være mest stiv, stødende eller stupid, nej det er sq ikke noget arbejde og jeg vil også stille spørgsmålstegn ved hvor meget de egentlig tjener på det, jeg så det der selvoptaget på dr for e
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf hotlips » 12. aug 2019, 11:38

Hov..

.. jeg så det der selvoptaget på dr for et års tid siden, der er jo ikke ret mange penge i at te sig som et fjols og hvis ingen vil betale for at få dem på tv hvorfor skulle de så tjene på at være på nettet..


Jeg faldt over noget igår hvor diverse YouTube damer går til de dårligst anmeldte makeup artister i deres hjemby, det var virkelig wtf, damer uden nøgle åbenlyse kompetencer selv udstiller folk der heller ikke har nogen..

Det var virkelig mærkeligt.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Misantropen » 12. aug 2019, 11:40

Hvorfor skulle det ikke være et rigtigt arbejde?

De er ufaglærte, selvlærte og selvstændige ja, men det er der da så mange succesfulde personer indenfor underholdningsbranchen der er. Det er vel de færreste der studser over musikere der ikke har gået på konservatoriet og skuespillere, designere og kunsthåndværkere der ikke er uddannede.

Og heldigvis for det. Det ville da være røvsygt hvis de kun kunne blive anerkendt hvis de havde taget sig en uddannelse.

At jeg ikke forstår det kan være så populært og synes det kan være problematisk(primært når det er meget unge og børn) er en anden sag.
2
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf ajnaM » 12. aug 2019, 11:47

Misantropen skrev:Hvorfor skulle det ikke være et rigtigt arbejde?

De er ufaglærte, selvlærte og selvstændige ja, men det er der da så mange succesfulde personer indenfor underholdningsbranchen der er. Det er vel de færreste der studser over musikere der ikke har gået på konservatoriet og skuespillere, designere og kunsthåndværkere der ikke er uddannede.

Og heldigvis for det. Det ville da være røvsygt hvis de kun kunne blive anerkendt hvis de havde taget sig en uddannelse.

At jeg ikke forstår det kan være så populært og synes det kan være problematisk(primært når det er meget unge og børn) er en anden sag.


Det er heller ikke dem alle, der er ufaglærte - mange er journalister og/eller har en uddannelse i PR, medievidenskab eller anden kommunikation (som det jo er).
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Misantropen » 12. aug 2019, 11:53

hotlips skrev:Hov..

.. jeg så det der selvoptaget på dr for et års tid siden, der er jo ikke ret mange penge i at te sig som et fjols og hvis ingen vil betale for at få dem på tv hvorfor skulle de så tjene på at være på nettet..


Jeg faldt over noget igår hvor diverse YouTube damer går til de dårligst anmeldte makeup artister i deres hjemby, det var virkelig wtf, damer uden nøgle åbenlyse kompetencer selv udstiller folk der heller ikke har nogen..

Det var virkelig mærkeligt.

Handlede "Selvoptaget" ikke om tidligere reality-deltagere, der var blevet kendte for at være fuld og dum på tv, og nu "kæmpede" for stadig at være relevante?

De fleste youtubere jeg ser og følger tager sig selv og deres Youtube-karriere noget mere alvorligt og gør en masse for at blive respekteret og anerkendt.

Apropos så er/har der været en masse snak om at reality-deltagere skal sikres bedre efter deres medvirken i diverse programmer. Så vidt jeg husker skyldes det bl.a to engelske reality-deltageres selvmord.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf dgd2007 » 12. aug 2019, 12:43

Det er vel ikke et arbejde-arbejde - men nærmere "selvstændig erhvervsdrivende".

At man så kan kalde sig det, selv om man ikke lever af det, er selvfølgelig en anden sag. Men sådan er det vel altid når det er en aktivitet der ikke er veldefineret og med fast timetal og løncheck. :)

Jeg har også nogle gange studset over hvad det egentlig betyder, når nogen som titel i en udsendelse bliver betegnet som "filosof" :)
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Maoam » 12. aug 2019, 13:07

Det er helt sikkert et rigtigt arbejde, for dem, der tjener penge på deres indhold. Men jeg kan godt forstå, hvis ældre mennesker ikke rigtig kan forstå, hvad der sker på nettet. Jeg kender en, der for snart 7 år siden startede en blog, hvor han kombinerede en interesse med at han selvlært er rigtig dygtig til online markedsføring. Det startede som en hobby og sideprojekt til hans fuldtidsjob indenfor online markedsføring. Nu lever han af det og tjener 30.000-50.000 kr. om måneden på sin blog.
2
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Er youtuber / blogger et rigtigt arbejde?

Indlægaf Mangoness » 12. aug 2019, 14:27

Der er egentlig også nogle kendte mennesker, som er med i YouTuberes vlogs eller videoer. Og omvendt hvor YouTubere er med i mere traditionelle medier. Men der er der tale om få YouTubere med millioner af følgere. :)

Af nogle eksempler kan nævnes:
- Lilly Singh (IISuperwomanII) har haft The Rock og Adam Devine med i flere videoer.
- David Dobrik har bl.a. haft de følgende med i sin vlog: Jennifer Lopez, Kendall Jenner, Kylie Jenner, Miranda Cosgrove, Paris Hilton, Phill Lewis, John Stamos, Howie Mandel, Lil Pump (nogle har han kontaktet - andre har kontaktet ham for at være med. Andre gange er det bare at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt).

Og hvor det er gået den anden vej:
- Lisa Koshy har fået en Teen Choice Awards, været Host på Double Dare på Nickelodeon og været med i The Late Show with Stephen Colbert.
- Lilly Singh har været med i The Tonight Show med Jimmy Fallon.
- David Dobrik har fået en Teen Choice Awards og har lagt stemme til en birolle i filmen Angry Birds 2.

Det er nogle af de YouTubere, som kan leve af det :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Job"