6. Ferie uge - elev.

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

6. Ferie uge - elev.

Indlægaf LadyFox » 4. maj 2019, 16:11

https://www.foa.dk/afdelinger/foa-roski ... erieelever

Udfra FOA's overenskomst, hvornår har jeg så ret til den 6. Ferie uge hvis jeg blev ansat august '18?
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf DenBruneMunk » 4. maj 2019, 16:16

Mon ikke google har det rigtige svar?

Du optjener som fuldtidsansat 3,08 feriefridagstimer pr. måneds ansættelse til brug i din 6. ferieuge. Dine feriefridage optjenes i kalenderåret fra den 1. januar til den 31. december, og skal holdes i det efterfølgende ferieår, som er fra den 1. maj til den 30. april.

---
Så er det vel bare at regne antal timer ud fra Aug. 18
0
Hanseman
Indlæg: 154
Tilmeldt: 30. mar 2017, 19:09
Kort karma: 24
Likede indlæg: 504

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf Hanseman » 4. maj 2019, 16:23

Det har du fra nu, 1. maj 2019.
Der er ikke opsparing for elever og lærlinge på samme måde. Skillelinien for dig er derfor at du er ansat efter 1. juli 2018, og har haft krav på 1 uges betalt ferie frem til 30. april 2019. Du har haft mulighed for at holde op til 6 ugers ferie, men det er kun den ene uge der er arbejdsgiverbetalt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf LadyFox » 4. maj 2019, 16:35

DenBruneMunk skrev:Mon ikke google har det rigtige svar?

Du optjener som fuldtidsansat 3,08 feriefridagstimer pr. måneds ansættelse til brug i din 6. ferieuge. Dine feriefridage optjenes i kalenderåret fra den 1. januar til den 31. december, og skal holdes i det efterfølgende ferieår, som er fra den 1. maj til den 30. april.

---
Så er det vel bare at regne antal timer ud fra Aug. 18

Jo, tænker også at det rette svar står i linket, men jeg er bare ikke klog nok til at forstå hvad der står.....
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf LadyFox » 4. maj 2019, 16:42

Hanseman skrev:Det har du fra nu, 1. maj 2019.
Der er ikke opsparing for elever og lærlinge på samme måde. Skillelinien for dig er derfor at du er ansat efter 1. juli 2018, og har haft krav på 1 uges betalt ferie frem til 30. april 2019. Du har haft mulighed for at holde op til 6 ugers ferie, men det er kun den ene uge der er arbejdsgiverbetalt.

De 5 uger jeg har er på "tvang", jul og sommer. Den sidste uge burde jeg selv måtte planlægge i de perioder jeg er i praktik.
Som jeg forstår det burde jeg have 6 uger i det ferieår der lige er begyndt, men det er det jeg er i tvivl om, for der står intet i mine breve om FO dage osv.
0
...
Hanseman
Indlæg: 154
Tilmeldt: 30. mar 2017, 19:09
Kort karma: 24
Likede indlæg: 504

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf Hanseman » 4. maj 2019, 17:10

LadyFox skrev:
Hanseman skrev:Det har du fra nu, 1. maj 2019.
Der er ikke opsparing for elever og lærlinge på samme måde. Skillelinien for dig er derfor at du er ansat efter 1. juli 2018, og har haft krav på 1 uges betalt ferie frem til 30. april 2019. Du har haft mulighed for at holde op til 6 ugers ferie, men det er kun den ene uge der er arbejdsgiverbetalt.

De 5 uger jeg har er på "tvang", jul og sommer. Den sidste uge burde jeg selv måtte planlægge i de perioder jeg er i praktik.
Som jeg forstår det burde jeg have 6 uger i det ferieår der lige er begyndt, men det er det jeg er i tvivl om, for der står intet i mine breve om FO dage osv.


Synes det står lidt mere tydelig på deres hovedside: https://www.foa.dk/forbund/elever/sosu/ ... helligdage
"Efterfølgende ferieår
Uanset hvornår du er ansat i et ferieår (mellem 1. maj og 30. april), har du ret til seks ugers ferie med løn i de efterfølgende hele ferieår efter ansættelsen. Hvis du er optaget på et EUV-forløb, gælder der særlige regler for dig. Kontakt din lokale FOA-afdeling for mere information om dine ferierettigheder."

Ud fra det, så burde du have 6 uger.
Jeg har dels ikke haft meget med elever at gøre som TR, dels er jeg på en anden overenskomst. FO dage kender jeg ikke umiddelbart, men ud fra en kort googling, så omfatter de ikke ferie, det bør fremgå et andet sted på lønsedlen.
Undtagelsen ved EUV forløb vil jeg formode går på, hvis man har opsparet fra tidligere arbejdsgiver, inden man startede i voksen erhvervsuddannelsen. Det skal naturligvis bruges først. Men for en sikkerheds skyld, så kontakt din TR eller FOA afdeling.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf LadyFox » 4. maj 2019, 17:17

Hanseman skrev:
LadyFox skrev:
Hanseman skrev:Det har du fra nu, 1. maj 2019.
Der er ikke opsparing for elever og lærlinge på samme måde. Skillelinien for dig er derfor at du er ansat efter 1. juli 2018, og har haft krav på 1 uges betalt ferie frem til 30. april 2019. Du har haft mulighed for at holde op til 6 ugers ferie, men det er kun den ene uge der er arbejdsgiverbetalt.

De 5 uger jeg har er på "tvang", jul og sommer. Den sidste uge burde jeg selv måtte planlægge i de perioder jeg er i praktik.
Som jeg forstår det burde jeg have 6 uger i det ferieår der lige er begyndt, men det er det jeg er i tvivl om, for der står intet i mine breve om FO dage osv.


Synes det står lidt mere tydelig på deres hovedside: https://www.foa.dk/forbund/elever/sosu/ ... helligdage
"Efterfølgende ferieår
Uanset hvornår du er ansat i et ferieår (mellem 1. maj og 30. april), har du ret til seks ugers ferie med løn i de efterfølgende hele ferieår efter ansættelsen. Hvis du er optaget på et EUV-forløb, gælder der særlige regler for dig. Kontakt din lokale FOA-afdeling for mere information om dine ferierettigheder."

Ud fra det, så burde du have 6 uger.
Jeg har dels ikke haft meget med elever at gøre som TR, dels er jeg på en anden overenskomst. FO dage kender jeg ikke umiddelbart, men ud fra en kort googling, så omfatter de ikke ferie, det bør fremgå et andet sted på lønsedlen.
Undtagelsen ved EUV forløb vil jeg formode går på, hvis man har opsparet fra tidligere arbejdsgiver, inden man startede i voksen erhvervsuddannelsen. Det skal naturligvis bruges først. Men for en sikkerheds skyld, så kontakt din TR eller FOA afdeling.


Problemet er jeg ikke længere er medlem af FOA, så de er ikke til meget hjælp (rimeligt nok). Men ja, så burde jeg have den ferieuge i år. Jeg synes bare min ferie burde fremgå et eller andet sted, ellers er den jo svær at holde styr på. :stoned:
0
...
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf Tiger » 4. maj 2019, 17:33

^^Står det ikke på din lønseddel? Det er ret normalt.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3199
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36797

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf Daine » 4. maj 2019, 17:53

Ferieåret starter jo her den 1. Maj (ihf indtil det bliver lavet om til efteråret), så den 6. Ferieuge fremgår måske først på din lønseddel for maj, der kommer i slutningen af måneden?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf LadyFox » 4. maj 2019, 17:56

Daine skrev:Ferieåret starter jo her den 1. Maj (ihf indtil det bliver lavet om til efteråret), så den 6. Ferieuge fremgår måske først på din lønseddel for maj, der kommer i slutningen af måneden?

Så jeg ville ikke kunne bruge den før juni?
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf LadyFox » 4. maj 2019, 17:56

Tiger skrev:^^Står det ikke på din lønseddel? Det er ret normalt.

Ikke indtil videre i hvert fald.
0
...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3199
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36797

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf Daine » 4. maj 2019, 19:00

LadyFox skrev:
Daine skrev:Ferieåret starter jo her den 1. Maj (ihf indtil det bliver lavet om til efteråret), så den 6. Ferieuge fremgår måske først på din lønseddel for maj, der kommer i slutningen af måneden?

Så jeg ville ikke kunne bruge den før juni?

Den er til brug fra 1. Maj 19 til 30. April 20, så du burde godt kunne bruge den her i maj. Så vidt jeg lige husker er den ikke omfattet af ferieloven (da den er overenskomstfastsat), så den uge kommer indtil videre ikke til at følge det nye ferieår.
Men det burde din leder/den du søger ferie hos, kunne svare på - vedkommende skal jo alligevel også give lov til at du kan holde med relativt kort varsel, hvis du vil holde den her i maj :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf LadyFox » 4. maj 2019, 19:07

Daine skrev:
LadyFox skrev:
Daine skrev:Ferieåret starter jo her den 1. Maj (ihf indtil det bliver lavet om til efteråret), så den 6. Ferieuge fremgår måske først på din lønseddel for maj, der kommer i slutningen af måneden?

Så jeg ville ikke kunne bruge den før juni?

Den er til brug fra 1. Maj 19 til 30. April 20, så du burde godt kunne bruge den her i maj. Så vidt jeg lige husker er den ikke omfattet af ferieloven (da den er overenskomstfastsat), så den uge kommer indtil videre ikke til at følge det nye ferieår.
Men det burde din leder/den du søger ferie hos, kunne svare på - vedkommende skal jo alligevel også give lov til at du kan holde med relativt kort varsel, hvis du vil holde den her i maj :)

Ja, gad bare slet ikke spørge hvis jeg slet ikke havde den endnu. Skal også snakke med mit jobcenter først, da jeg kun har 5 ugers ferie i min revalidering - så om jeg overhovedet kan bruge den afhænger af om ydelsesservice trækker en uges revalidering eller om de trækker en uges løn + revalidering - for ved sidste har jeg slet ikke råd til at bruge den uge.
1
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf DenBruneMunk » 4. maj 2019, 20:28

LadyFox skrev:
DenBruneMunk skrev:Mon ikke google har det rigtige svar?

Du optjener som fuldtidsansat 3,08 feriefridagstimer pr. måneds ansættelse til brug i din 6. ferieuge. Dine feriefridage optjenes i kalenderåret fra den 1. januar til den 31. december, og skal holdes i det efterfølgende ferieår, som er fra den 1. maj til den 30. april.

---
Så er det vel bare at regne antal timer ud fra Aug. 18

Jo, tænker også at det rette svar står i linket, men jeg er bare ikke klog nok til at forstå hvad der står.....

Du har optjent 3,08 timer pr. måned fra aug. 18 til Dec. 18 (inkl) altså 3,08*5 = 15,4 timer, som var er omkring 2 dage á 7,5timer sån cirka?

Så i ferieåret 2019, kan du holde 2 dages feriefridage i perioden Maj 2019 - Apr 2020.

Side info: (det kan være endnu mere forvirrende)
For ikke at gøre noget mere besværligt, så starter en ny ferie penge opsparing i sep 2019 til sep 2020.
Som betyder du kun sparer ferie op fra Jan. 2019 - Sep. 2019 , som du kan bruge Maj 2020 - Sep 2020.
0
Hanseman
Indlæg: 154
Tilmeldt: 30. mar 2017, 19:09
Kort karma: 24
Likede indlæg: 504

Re: 6. Ferie uge - elev.

Indlægaf Hanseman » 4. maj 2019, 21:23

LadyFox skrev:
Daine skrev:
LadyFox skrev:
Daine skrev:Ferieåret starter jo her den 1. Maj (ihf indtil det bliver lavet om til efteråret), så den 6. Ferieuge fremgår måske først på din lønseddel for maj, der kommer i slutningen af måneden?

Så jeg ville ikke kunne bruge den før juni?

Den er til brug fra 1. Maj 19 til 30. April 20, så du burde godt kunne bruge den her i maj. Så vidt jeg lige husker er den ikke omfattet af ferieloven (da den er overenskomstfastsat), så den uge kommer indtil videre ikke til at følge det nye ferieår.
Men det burde din leder/den du søger ferie hos, kunne svare på - vedkommende skal jo alligevel også give lov til at du kan holde med relativt kort varsel, hvis du vil holde den her i maj :)

Ja, gad bare slet ikke spørge hvis jeg slet ikke havde den endnu. Skal også snakke med mit jobcenter først, da jeg kun har 5 ugers ferie i min revalidering - så om jeg overhovedet kan bruge den afhænger af om ydelsesservice trækker en uges revalidering eller om de trækker en uges løn + revalidering - for ved sidste har jeg slet ikke råd til at bruge den uge.


Det lyder som en god ide lige at høre jobcenteret af først, hvis du har den, så burde du have den nu. Så er det bare at spørge jobcenteret hvordan du får lov til at afholde den, og hvordan vilkårerne er for afholdelse.
1

Tilbage til "Job"