Lønsamtale, flytning og barsel

Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Medd » 15. mar 2019, 12:10

Jeg har lige brug for nogle inputs her. Har forsøgt at ringe til min fagforening for at få noget rådgivning fra dem, men de har lukket i dag og har ikke mulighed for at få fat i dem før lønsamtalen.

Sagen er den, at jeg har lønsamtale med arbejdsgiver i næste uge. Jeg er samtidig gravid og går på barsel til sommer. Min kæreste studerer i en anden landsdel, og vi har derfor snakket om at flytte tættere på hans studie, nu hvor jeg alligevel skal være et år på barsel. Samtidig vil vi komme tættere på min familie og det kommende barns bedsteforældre, hvilket også er et plus.

Det betyder dog også, at jeg er nødt til at snakke med arbejdsgiver omkring muligheden for at arbejde hjemmefra 2-3 gange om ugen, når jeg kommer tilbage fra barsel. Ellers vil det ikke kunne hænge sammen, da jeg vil få 1,5 til 2 timers transport til arbejde. Alternativt skal jeg ud og finde et andet job tættere på, men jeg vil allerhelst bliver i firmaet.

Der er rigtig travlt i firmaet lige pt, og jeg ved at de er kede af, at jeg går på barsel. Der var allerede før jeg meddelte barsel stor mangel på medarbejdere i min funktion, og firmaet har haft og har svært ved at finde nye medarbejdere til samme stilling som min. Derfor er jeg også rimelig sikker på, at hvis alternativet var en opsigelse, så vil firmaet gerne beholde mig :kryds:

Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal gribe det hele an. Nu skal jeg til lønsamtale i næste uge, og jeg har fået en del flere ansvarsområder i løbet af det sidste år, som jeg selvfølgelig gerne vil have mere i løn for. Men jeg står også overfor barsel og kan derfor godt have dårlig samvittighed over at skulle kræve mere i løn. Samtidig er jeg usikker på, om jeg bør tage snakken om hjemmearbejdsdage efter barsel med til lønsamtalen og bruge det som en forhandling evt. mod mindre lønstigning - eller om jeg skal holde de to ting helt adskilt. Så lønsamtale først og så derefter tage snakken om flytning og hjemmearbejdsdage.

Hvad ville I gøre?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Æble » 15. mar 2019, 12:15

Jeg ville vente med at snakke om hjemmearbejde. Det er jo først relevant om et års tid. Og så tage snakken inden du kommer tilbage fra barsel og hvis det ikke kan lade sig gøre så finde noget andet tættere på.

Lønstigningen kan du sagtens bede om hvis du har fortjent det. Hvis det er en god arbejdsgiver så giver de dig den hvis det er fortjent uanset om du skal på barsel. Jeg synes at hjemme arbejdssnakken ikke har noget med løn at gøre. Dit hjemmearbejde er vel under forudsætning af at du leverer hvad du leverer idag.
6
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Medd » 15. mar 2019, 12:30

Æble skrev:Jeg ville vente med at snakke om hjemmearbejde. Det er jo først relevant om et års tid. Og så tage snakken inden du kommer tilbage fra barsel og hvis det ikke kan lade sig gøre så finde noget andet tættere på.


Det har vi også snakket om herhjemme, men jeg er jo nødt til at informere arbejdsgiver om ny adresse, tænker jeg. Og hvordan gør man så lige det uden at komme til at snakke om "hvad så efter barslen"? For det spørgsmål vil de vel helt sikkert stille sig selv og mig, når jeg kommer og fortæller dem at jeg flytter 2 timer væk.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Jedi » 15. mar 2019, 12:35

Hvis det er en samtale om løn, så synes jeg, du skal holde dig til det. Hvis der er mangel på personale OG du gør det godt, så må få formidlet, hvor mange penge, der skal til, for at du vil være der efter barsel.
Ift. hjemmedage osv., det er slet ikke relevant til en samtale nu, da endnu ikke en gang er flyttet. Der kan nå at ske en masse på et år, som gør at I ikke lige får flyttet. Gem den til senere, hvor du så ønsker hjemme dage mod ikke at gå op i løn f.eks.
5
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf avdotja » 15. mar 2019, 13:17

Jeg synes også du skal undlade at snakke flytning. Der er jo i realiteten ikke noget der er sikkert endnu og derudover er jeg enig med de andre i at det ikke burde have betydning for lønnen.

Hvis du tror de vil undre sig over din nye adresse (er det et mindre sted? For hos os ville det højst blive meldt ind til lønafdelingen, det var ikke noget der ville gå forbi min chef), kan du - i forbindelse med at I rent faltisk flytter - nævne for din chef at du virkelig gerne vil blive og at du håber I kan finde en ordning med hjemmearbejdsplads og/eller nedsat tid, så det fortsat kan fungere.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf avdotja » 15. mar 2019, 13:20

Medd skrev:
Æble skrev:Jeg ville vente med at snakke om hjemmearbejde. Det er jo først relevant om et års tid. Og så tage snakken inden du kommer tilbage fra barsel og hvis det ikke kan lade sig gøre så finde noget andet tættere på.


Det har vi også snakket om herhjemme, men jeg er jo nødt til at informere arbejdsgiver om ny adresse, tænker jeg. Og hvordan gør man så lige det uden at komme til at snakke om "hvad så efter barslen"? For det spørgsmål vil de vel helt sikkert stille sig selv og mig, når jeg kommer og fortæller dem at jeg flytter 2 timer væk.

Men så tag snakken der, ikke i næste uge :)

Jeg er egentlig enig med dig i, at det måske er smart at nævne (altså i forbindelse med flytningen, ikke til lønsamtalen!), så de ikke får den ide at du er på vej væk.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Tux » 15. mar 2019, 13:22

Min chef ville aldrig vide hvis jeg flyttede, og i øvrigt er det vel ens egen sag, hvis man vil bruge 4 timer om dagen på at pendle..
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf HappyPaww » 15. mar 2019, 13:46

Tux skrev:Min chef ville aldrig vide hvis jeg flyttede, og i øvrigt er det vel ens egen sag, hvis man vil bruge 4 timer om dagen på at pendle..


Jeg er også lige nødt til at indsparke: Det kan være overordentligt svært at pendle så meget/langt, når man har et barn i vuggestuealderen. Ikke kun praktisk, men bestemt også følelsesmæssigt. Tænk på, at du skal afsted om morgenen, måske inden barnet vågner, og nok først kommer hjem når det sover 2-3 dage om ugen (alt efter din aftale med din arbejdsplads)...

For mig at se, er det ikke realistisk andet end måske i en kort overgangsperiode - så flytter I, ville jeg indstille mig på at søge nyt job efter barslen tættere på det nye hjem.
1
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Medd » 15. mar 2019, 14:11

avdotja skrev:
Hvis du tror de vil undre sig over din nye adresse (er det et mindre sted? For hos os ville det højst blive meldt ind til lønafdelingen, det var ikke noget der ville gå forbi min chef), kan du - i forbindelse med at I rent faltisk flytter - nævne for din chef at du virkelig gerne vil blive og at du håber I kan finde en ordning med hjemmearbejdsplads og/eller nedsat tid, så det fortsat kan fungere.


Det er nemlig en ret lille arbejdsplads, hvor "alle er lige". Vi spiser frokost sammen allesammen - medarbejdere, ledere og direktør - hver dag og omgås hinanden rigtig meget uanset ansvarsområde. Så det ville slet ikke kunne undgås at skulle italesættes.

Men det kan godt være jeg skal overveje at tage snakken meget senere end jeg egentlig selv har tænkt. Det lyder til der er enighed om i hvert fald ikke at tage den til lønsamtalen.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Æble » 15. mar 2019, 14:13

Mht flytning så siger du at du ikke ved endnu hvad der skal ske efter din barsel, men at du ikke har planer om at skifte job (hvilket er sandheden, de behøver ikke alle detaljer).
2
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Medd » 15. mar 2019, 14:14

HappyPaww skrev:
Jeg er også lige nødt til at indsparke: Det kan være overordentligt svært at pendle så meget/langt, når man har et barn i vuggestuealderen. Ikke kun praktisk, men bestemt også følelsesmæssigt. Tænk på, at du skal afsted om morgenen, måske inden barnet vågner, og nok først kommer hjem når det sover 2-3 dage om ugen (alt efter din aftale med din arbejdsplads)...

For mig at se, er det ikke realistisk andet end måske i en kort overgangsperiode - så flytter I, ville jeg indstille mig på at søge nyt job efter barslen tættere på det nye hjem.


Du har helt sikkert en pointe, og det er heller ikke sikkert det kan fungere i praksis. Men vi er villige til at give det et forsøg, og hvis ikke det fungerer må jeg ud og søge noget andet.

Med til historien hører så også, at arbejdspladsen inden for de næste par år flytter lokation, så jeg vil have mulighed for at komme på arbejde på en time, når firmaet flytter. Så det gør det selvfølgelig også lidt mere spiseligt.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24646

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2019, 16:17

Medd skrev:Jeg har lige brug for nogle inputs her. Har forsøgt at ringe til min fagforening for at få noget rådgivning fra dem, men de har lukket i dag og har ikke mulighed for at få fat i dem før lønsamtalen.

Sagen er den, at jeg har lønsamtale med arbejdsgiver i næste uge. Jeg er samtidig gravid og går på barsel til sommer. Min kæreste studerer i en anden landsdel, og vi har derfor snakket om at flytte tættere på hans studie, nu hvor jeg alligevel skal være et år på barsel. Samtidig vil vi komme tættere på min familie og det kommende barns bedsteforældre, hvilket også er et plus.

Det betyder dog også, at jeg er nødt til at snakke med arbejdsgiver omkring muligheden for at arbejde hjemmefra 2-3 gange om ugen, når jeg kommer tilbage fra barsel. Ellers vil det ikke kunne hænge sammen, da jeg vil få 1,5 til 2 timers transport til arbejde. Alternativt skal jeg ud og finde et andet job tættere på, men jeg vil allerhelst bliver i firmaet.

Der er rigtig travlt i firmaet lige pt, og jeg ved at de er kede af, at jeg går på barsel. Der var allerede før jeg meddelte barsel stor mangel på medarbejdere i min funktion, og firmaet har haft og har svært ved at finde nye medarbejdere til samme stilling som min. Derfor er jeg også rimelig sikker på, at hvis alternativet var en opsigelse, så vil firmaet gerne beholde mig :kryds:

Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal gribe det hele an. Nu skal jeg til lønsamtale i næste uge, og jeg har fået en del flere ansvarsområder i løbet af det sidste år, som jeg selvfølgelig gerne vil have mere i løn for. Men jeg står også overfor barsel og kan derfor godt have dårlig samvittighed over at skulle kræve mere i løn. Samtidig er jeg usikker på, om jeg bør tage snakken om hjemmearbejdsdage efter barsel med til lønsamtalen og bruge det som en forhandling evt. mod mindre lønstigning - eller om jeg skal holde de to ting helt adskilt. Så lønsamtale først og så derefter tage snakken om flytning og hjemmearbejdsdage.

Hvad ville I gøre?


- der er travlt i firmaet = gang i omsætningen
- der er mangel på folk i din funktion = godt forhandlingsgrundlag
- du har fået flere ansvarsområder = mere ansvar, mere i løn
- du er værdsat fagligt = du fortjener at få en god lønstigning

Gå efter guldet. Tænk over, hvad stigningen, du henter hjem, betyder for din årsløn og derefter gang det op for de næste 5, 10 og 20 år. Selvom du ikke er der i 20 år, kan dette løngrundlag danne grundlaget for lønnen i din næste stilling, ligesom det danner udgangspunktet for din næste lønforhandling i virksomheden. Jo højere du lægger dig nu, des højere vil du ligge i al fremtid, med mindre du skifter spor. Derudover kommer din pensionsopsparing, som er et progressivt beløb baseret på din løn. Det bliver store summer i det lange løb.

Smid tankegangen om, at det på en måde er synd for virksomheden at du vil have mere i løn. Det er det ikke. Det er heller ikke synd for den, at du skal på barsel, heller ikke selvom du er en sjælden type arbejdskraft. Det betyder bare, at du er eftertragtet og det kan du bruge til din fordel. Du skal tænke på dig selv. Du kan under ingen omstændigheder rive noget urimeligt hjem, som vil få virksomheden i problemer, men du kan gå til kanten og dermed få det du reelt fortjener og dét, de max vil betale.

Hvis du er i tvivl om niveauet, kan du se på lønstatistikker for folk med din uddannelsesbaggrund, med din anciennitet, i din stilling og branche, og du kan gøre det samme med nogle af de andre faggrupper i virksomheden. Det kan give en idé om, hvor du kan lægge dig i forhold til, hvor du ligger nu. Hvis det er lidt mudret, så se på ansvar - jo mere ansvar, jo højere tillæg skal du have.

Held og lykke og på med handsken! Du skal ikke være undskyldende, du fortjener at få en ordentlig løn tilpasset dine funktions- og ansvarsområder.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Medd
Indlæg: 130
Tilmeldt: 24. aug 2015, 12:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 130

Re: Lønsamtale, flytning og barsel

Indlægaf Medd » 17. mar 2019, 14:25

Tusind tak for inputs :) Jeg tror jeg følger jeres råd og undlader at nævne noget om flytningen til lønsamtalen. Så må jeg se, hvornår jeg evt. nævner det.
0

Tilbage til "Job"