Feriedilemma - hjælp

Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Stars » 1. mar 2019, 04:29

Ellin skrev:Hvilke feriekolonier er det, jeg bare lige sender mine børn afsted på, mens jeg arbejder? :gruble:

Nu er det nævnt en del gange i tråden og jeg kender ikke til nogen feriekolonier. Eller for den sags skyld forældre, som sender sine børn på koloni i ugevis, så jeg undrer mig virkelig over, at det nævnes flere gange.

Min kommune har feriekolonier. Så der er mulighed for at sende skolebørn afsted en uge. Mine piger har været med een gang, og det bliver en kold dag i helvede (kombineret med to torsdage i en uge), før jeg sender børn den vej igen (teoretisk - for de er voksne nu).
Hvis børnene var åbne for det, forsøgte jeg dog gerne at sende dem med på spejder/ FDF-lejr gennem kommunens sommerferie-program.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Lys » 1. mar 2019, 06:13

Jeg ved ikke noget om feriekolonier, men der findes da fodboldskoler og lignende inden for andre sportsgrene, hvor børnene er afsted i dagtimerne en uge i sommerferien. Formentlig ikke for 3-årige, men for de lidt større børn.

Jeg vil dog slet ikke påstå, at forældre “bare” kan finde alle mulige alternativer til selv at holde fri, men jeg undrer mig lidt over den blanke afvisning at der findes nogen alternativer til selv at holde fri. Men hvis det er tilfældet, at der ikke blandt forældrene i institutionen/skolen er en villighed til at hjælpe hinanden (og lære hinandens børn at kende), der ikke er nogen bedsteforældre og man i øvrigt ikke har nogen venner eller anden familie, der vil/kan hjælpe, og en kombination er helt umulig, så er man selvfølgelig lidt låst. Forhåbentlig farer man så ikke også nedladende frem over for sine enlige/barnløse kollegers uvigtige liv eller tager sine kolleger som gidsel ved at bestille rejse for tidligt som i trådoplægget. Og så lykkes det formentlig også for de fleste :)
11
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf IrmaPigen » 1. mar 2019, 07:15

Jeg ville nok tage en for holdet.

Men jeg ville betinge det af, min leders (skriftlige) accept af jeg fik førstevælgerret til sommerferie i 2020.

Og jeg ville også betinge det af min leders accept af, at der fremadrettet blev fundet et system, så man ikke år efter år står tilbage som enlig og skal indrette sig efter børnefamilier, som tilfældigvis har købt og betalt en ferie.
Om det så blot skulle være en liste, hvor den der står øverst må vælge først og året efter flyttes man så nederst, så man må vælge sidst, ved jeg ikke, men jeg ville insistere på et system.

Hvis ikke det kunne lade sig gøre, ville jeg nok konkludere, det ikke var stedet for mig at arbejde ret meget længere.
5
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf IrmaPigen » 1. mar 2019, 07:18

JoyNips skrev:
fisken80 skrev:
JoyNips skrev:
Wunder8 skrev:
ajnaM skrev:
Lys skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
ajnaM skrev:Ja, nogle kommuner har tvungen sommerferielukning (vores blandt andet) - og jeg er i øvrigt en af dem, der aldrig nogensinde kunne finde på at aflevere mine børn i nødpasning. Så ja, daginstitutioner kan være det samme. Mine børn skal i øvrigt heller ikke i ferie-SFO, med mindre de selv beder om det. Men nu er jeg også så heldig at have rigtig meget ferie, så det kan lade sig gøre - hvis ikke man har det, må man jo finde andre løsninger. Og det bør ikke gå ud over kollegaerne.

Jeg tror bare ikke helt, jeg forstår, hvorfor man som udgangspunkt tænker, at man gerne vil holde fri i uge 28-30 - med mindre man på en eller anden måde er tvunget til det gennem børn eller ægtefæller.

Men den kamp er man vel også kun interesseret i, hvis der vitterligt er en god grund til netop at ville have de uger - er der nogen som har sagt andet? :gruble:
Jeg holder langt hellere ferie i August hvis ikke jeg er tvunget til andet - priserne er jo horrible i højsæsonen :cuss:


Jeg synes godt, man kan diskutere, hvad der er en virkelig god grund. Bare for at tage et eksempel, mener jeg personligt, at families tvungne ferie må trumfe eksempelvis ønsket om at komme på festival. Det er i mine øjne vigtigere, at man har mulighed for at passe sine børn eller holde ferie med sin mand, end at man kan komme på Smukfest.

Og så er vi ude over, at alle principielt skal have lige ret til det hele.



Ja, hvis man hverken har mand eller børn, så kan der selvfølgelig ikke være noget i ens liv, der kan konkurrere med par/familiers ferieønsker. Heller ikke festival med vennerne. Det er klart.

Ja, jeg sætter det på spidsen, men enlige er altså også rigtige mennesker med planer og vigtige relationer i deres liv.


Helt oprigtigt, så kan jeg ikke komme på noget, en enlig skal, som vil være vigtigere end, at en forælder kan holde sommerferie med sit barn. Det betyder ikke, at det ikke findes, bare at jeg ikke kan komme på det.


Være sammen med sin familie og venner, der har fri i den periode? Jeg synes godt nok, det er sørgelige tilstande, hvis folk uden børn bliver set som nogen, hvis privatliv er mindre værd.


Men hvad er dit løsningsforslag hvis institutionen er lukket i bestemte uger?


Øh, nej. Hvad er FORÆLDRENES løsningsforslag? Når man vælger at få børn så véd man dælme godt at i dagens Danmark så kan man løbe ind i en ferielukket institution. Det kan ikke, som i nogensinde, blive ens kollegers problem, hvordan man løser det. Og er der er turnusordning, så er det sådan det er, og jeg synes det er fuldstændig fair, at man ikke i mange år i træk kan komme og påberåbe sig retten til ferie i bestemte uger, fordi man har børn.


Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke havde en ph.D i institutioner før jeg fik barn.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf IrmaPigen » 1. mar 2019, 07:23

JoyNips skrev:
fisken80 skrev:
JoyNips skrev:
Wunder8 skrev:
ajnaM skrev:
Lys skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
ajnaM skrev:Ja, nogle kommuner har tvungen sommerferielukning (vores blandt andet) - og jeg er i øvrigt en af dem, der aldrig nogensinde kunne finde på at aflevere mine børn i nødpasning. Så ja, daginstitutioner kan være det samme. Mine børn skal i øvrigt heller ikke i ferie-SFO, med mindre de selv beder om det. Men nu er jeg også så heldig at have rigtig meget ferie, så det kan lade sig gøre - hvis ikke man har det, må man jo finde andre løsninger. Og det bør ikke gå ud over kollegaerne.

Jeg tror bare ikke helt, jeg forstår, hvorfor man som udgangspunkt tænker, at man gerne vil holde fri i uge 28-30 - med mindre man på en eller anden måde er tvunget til det gennem børn eller ægtefæller.

Men den kamp er man vel også kun interesseret i, hvis der vitterligt er en god grund til netop at ville have de uger - er der nogen som har sagt andet? :gruble:
Jeg holder langt hellere ferie i August hvis ikke jeg er tvunget til andet - priserne er jo horrible i højsæsonen :cuss:


Jeg synes godt, man kan diskutere, hvad der er en virkelig god grund. Bare for at tage et eksempel, mener jeg personligt, at families tvungne ferie må trumfe eksempelvis ønsket om at komme på festival. Det er i mine øjne vigtigere, at man har mulighed for at passe sine børn eller holde ferie med sin mand, end at man kan komme på Smukfest.

Og så er vi ude over, at alle principielt skal have lige ret til det hele.



Ja, hvis man hverken har mand eller børn, så kan der selvfølgelig ikke være noget i ens liv, der kan konkurrere med par/familiers ferieønsker. Heller ikke festival med vennerne. Det er klart.

Ja, jeg sætter det på spidsen, men enlige er altså også rigtige mennesker med planer og vigtige relationer i deres liv.


Helt oprigtigt, så kan jeg ikke komme på noget, en enlig skal, som vil være vigtigere end, at en forælder kan holde sommerferie med sit barn. Det betyder ikke, at det ikke findes, bare at jeg ikke kan komme på det.


Være sammen med sin familie og venner, der har fri i den periode? Jeg synes godt nok, det er sørgelige tilstande, hvis folk uden børn bliver set som nogen, hvis privatliv er mindre værd.


Men hvad er dit løsningsforslag hvis institutionen er lukket i bestemte uger?


Øh, nej. Hvad er FORÆLDRENES løsningsforslag? Når man vælger at få børn så véd man dælme godt at i dagens Danmark så kan man løbe ind i en ferielukket institution. Det kan ikke, som i nogensinde, blive ens kollegers problem, hvordan man løser det. Og er der er turnusordning, så er det sådan det er, og jeg synes det er fuldstændig fair, at man ikke i mange år i træk kan komme og påberåbe sig retten til ferie i bestemte uger, fordi man har børn.


Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke havde en ph.D i institutioner før jeg fik barn.


Så skulle du nok have forberedt dig bedre. Læst nyheder feks.

Jeg har ikke børn, og planlægger heller ikke at få det.

Men jeg ved da godt at begrebet "lukkedage" findes. Jeg ved da feks også at Københavns kommune for nylig har offentliggjort at institutioner i kommunen holder lukket på skift igennem sommeren, og at ens barn kan passes men så skal i en anden institution i en kortere periode, og at dette har medført raseri og shit storm hos kommunens forældre.
Senest rettet af IrmaPigen 1. mar 2019, 18:29, rettet i alt 1 gang.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf IrmaPigen » 1. mar 2019, 07:48

Ellin skrev:
IrmaPigen skrev:
JoyNips skrev:
fisken80 skrev:
JoyNips skrev:
Wunder8 skrev:
ajnaM skrev:
Lys skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
ajnaM skrev:Ja, nogle kommuner har tvungen sommerferielukning (vores blandt andet) - og jeg er i øvrigt en af dem, der aldrig nogensinde kunne finde på at aflevere mine børn i nødpasning. Så ja, daginstitutioner kan være det samme. Mine børn skal i øvrigt heller ikke i ferie-SFO, med mindre de selv beder om det. Men nu er jeg også så heldig at have rigtig meget ferie, så det kan lade sig gøre - hvis ikke man har det, må man jo finde andre løsninger. Og det bør ikke gå ud over kollegaerne.

Jeg tror bare ikke helt, jeg forstår, hvorfor man som udgangspunkt tænker, at man gerne vil holde fri i uge 28-30 - med mindre man på en eller anden måde er tvunget til det gennem børn eller ægtefæller.

Men den kamp er man vel også kun interesseret i, hvis der vitterligt er en god grund til netop at ville have de uger - er der nogen som har sagt andet? :gruble:
Jeg holder langt hellere ferie i August hvis ikke jeg er tvunget til andet - priserne er jo horrible i højsæsonen :cuss:


Jeg synes godt, man kan diskutere, hvad der er en virkelig god grund. Bare for at tage et eksempel, mener jeg personligt, at families tvungne ferie må trumfe eksempelvis ønsket om at komme på festival. Det er i mine øjne vigtigere, at man har mulighed for at passe sine børn eller holde ferie med sin mand, end at man kan komme på Smukfest.

Og så er vi ude over, at alle principielt skal have lige ret til det hele.



Ja, hvis man hverken har mand eller børn, så kan der selvfølgelig ikke være noget i ens liv, der kan konkurrere med par/familiers ferieønsker. Heller ikke festival med vennerne. Det er klart.

Ja, jeg sætter det på spidsen, men enlige er altså også rigtige mennesker med planer og vigtige relationer i deres liv.


Helt oprigtigt, så kan jeg ikke komme på noget, en enlig skal, som vil være vigtigere end, at en forælder kan holde sommerferie med sit barn. Det betyder ikke, at det ikke findes, bare at jeg ikke kan komme på det.


Være sammen med sin familie og venner, der har fri i den periode? Jeg synes godt nok, det er sørgelige tilstande, hvis folk uden børn bliver set som nogen, hvis privatliv er mindre værd.


Men hvad er dit løsningsforslag hvis institutionen er lukket i bestemte uger?


Øh, nej. Hvad er FORÆLDRENES løsningsforslag? Når man vælger at få børn så véd man dælme godt at i dagens Danmark så kan man løbe ind i en ferielukket institution. Det kan ikke, som i nogensinde, blive ens kollegers problem, hvordan man løser det. Og er der er turnusordning, så er det sådan det er, og jeg synes det er fuldstændig fair, at man ikke i mange år i træk kan komme og påberåbe sig retten til ferie i bestemte uger, fordi man har børn.


Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke havde en ph.D i institutioner før jeg fik barn.


Så skulle du nok have forberedt dig bedre. Læst nyheder feks.

Jeg har ikke børn, og planlægger heller ikke at få det.

Men ved da godt at begrebet "lukkedage" findes. Jeg ved da feks også at Københavns kommune for nylig har offentliggjort at institutioner i kommunen holder lukket på skift igennem sommeren, og at ens barn kan passes men så skal i en anden institution i en kortere periode, og at dette har medført raseri og shit storm hos kommunens forældre.


Det må da være fedt, at vide alt om alt og være forberedt på alle mulige scenarier der kan opstå i livet. :)


Hvis man er bare lidt almindelig oplyst, kan man ikke undgå at have hørt om lukkedage.

I øvrigt så er pasningstilbud en rimelig stor del af børns liv. Så jeg forstår ikke man får barn/børn uden at tjekke op på hvad situationen er på det område i ens kommune.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf TinaW » 1. mar 2019, 07:53

kartoffelpizza skrev:Jeg undrer mig over, hvorfor en 10-årig ikke kan være alene i en hel arbejdsdag x flere. Det var vi altså da jeg var 10, og det er immervæk også 16 år siden, men alligevel.
Så legede vi med hinanden og sådan. Det gik da vældigt. Og vi taler altså om begge klasser på mit trin.


Vi bor ude på landet, uden nogen nærboende børn/klassekammerater.
Min søn kan godt være alene 4-5 timer, men jeg synes altså at 8+ timer helt alene hjemme er meget for en 10-årig.
Sidste år var han på en lejr gennem røde kors, hvor skolen havde anbefalet ham/os, da vi ingen bedsteforældre har. Men jeg ved ikke om han bliver inviteret med i år, det kan jeg jo ikke løbe an på.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2019, 08:02

Jeg var på feriekoloni med skolen som barn. Det var to uger og man kunne komme af sted fra den sommerferie, hvor man var færdig med 2. klasse.

Jeg syntes, det var en kæmpe fest og noget af det hyggeligste, og jeg har ikke før i dag (hvor jeg er 39...) tænkt over, at det jo også virkelig må have hjulpet forældrene med pasning hen over sommeren.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Jedi » 1. mar 2019, 09:05

Bergen skrev:
Jedi skrev:
Mani skrev:
SurSødSovs skrev:
Jedi skrev:
Mister man sin ferie, fordi man er sammen med sine børnebørn?


Måske. Men ellers kan vi da bare lade den barnløse kollega tage børnene med på ferie. Problem løst

Ej, come on! Der er sgu da væsentlig forskel. Jeg kender adskillige bedsteforældre, der ønsker at bruge en del af deres ferie på at være sammen med børnebørnene uden forældre.
Det må aldrig være et krav, men der er sgu da forskel.


Jeg må sige, det kommer også lidt bag på mig. Dels at bedsteforældrene ikke skulle ville bruge noget af deres ferie med børnebørnene. Og dels at man som forældre ikke kan finde alternativer til bedsteforældrene, skulle disse være ikke-eksisterende i det hele taget eller geografisk/psykisk/åndeligt.
Man har mulighed for at sende sit barn på feriekoloni. Alternativt kan man gardere sig med andre forældre og deles om pasning. De voksne kan også holde ferie i forlængelse af hinanden som de, der er skilt.


Hvilke alternativer til bedsteforældre? Begge mine forældre er døde - jeg vil da gerne høre om det?
Feriekoloni? Hvilket. Vi har ikke set alle de tilbud og muligheder.
Ferie forskudt i årevis. Det da en joke.

Jeg har da heldigvis mulighed for at holde fri. Vi har så brugt nødpasning uden at blinke ved behov.


Hvis du vil gøre brug af nødpasningen, så er der jo ikke noget problem? Der er flere, som fortæller, at de på ingen måde vil bruge den ordning. Jamen, så må man jo aktivere andre muligheder. Det kan være netværk (bedsteforældre, mødregruppe, osv.). Min pointe er, at man kan ikke aktivere Jytte i regnskab til at flytte sin ferie år efter år. Det er en helt urimelig måde at løse sit personlige og private problem på.

Til de med ældre børn (10 års alderen?), som ikke har noget noget pasningstilbud (det nævnes i tråden), så er koloni, spejderlejr osv. et alternativ. Det er løsninger, som er gode for barnet, samtidig med at de løser et lavpraktisk problem for forældrene.

Det er vel ikke mere en joke, at forældre skal holde ferie forskudt af hinanden henover sommer, som det er at din kollega skal holde hovedferie i maj eller september hvert år af hensyn til dit privatliv? Hvis din kollega gerne vil, er det selvfølgelig noget helt andet. Hvis han/hun ikke vil, jamen så må også du tage de dårlige uger ind imellem.
10
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Jedi » 1. mar 2019, 09:18

Ellin skrev:Hvilke feriekolonier er det, jeg bare lige sender mine børn afsted på, mens jeg arbejder? :gruble:

Nu er det nævnt en del gange i tråden og jeg kender ikke til nogen feriekolonier. Eller for den sags skyld forældre, som sender sine børn på koloni i ugevis, så jeg undrer mig virkelig over, at det nævnes flere gange.


Ved en simpel googlesøgning med ordet "feriekoloni" dukker dette op som det første https://kolonierne.dk/ Den er fra Københavns Kommune og jeg har ikke trawlet resten af feltet igennem for andre kommuner, men jeg vil tro, det samme gør sig gældende for i hverfald de større kommuner i landet. Man kan sende sine børn af sted 1-2-3 uger ad gangen med forskellige temaer (natur, sport, etc) og det henvender sig til skolesøgende børn.
Derudover er der fodboldlejr, spejderlejr og andet i den dur, som henvender sig til børn (interesse specifikt).

Altså, jeg kan sagtens forstå, at man ikke ønsker at lade sin 9-10 årige sidde derhjemme alene i 10 timer om dagen fire uger i træk. Og så må man finde på noget andet.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2019, 09:54

Denne her diskussion viser jo bare hvor irriterende det er, når andre kloger sig på ens liv.

Det debatteres, hvorvidt forældre kan være TVUNGET til at have fri i de der famøse 3 uger, hvilket så - i nogle tilfælde - går ud over de barnløse, som ligeledes - i nogle tilfælde - forventes at sætte deres egne ønsker og behov til side, af hensyn til andres familieliv. Der kommer så forslag til løsninger:

- nødpasning
Nej, det dur ikke, fordi...
- forældresammenslutninger
Nej, det dur ikke altid, fordi...
- forskudt ferie mellem forældrene
Nej, det dur ikke altid, fordi...
- bedsteforældre
Nej, det dur ikke altid, fordi...
-familievenlig arbejdsplads
Nej, det dur ikke altid, fordi....

Det virker bare modvilligt, og det bliver brugt som argument for, at de barnløse skal være villige til at tilsidesætte sig selv for forældrenes skyld, for forældrene kan ikke ALTID finde en løsning og hvad kan dog være vigtigere end at holde ferie med sine børn.

Jeg tror faktisk, at vi alle udmærket ved, at der rent faktisk er nogle som IKKE har andre muligheder end at holde ferie med deres børn i de 3 uger.
Og jeg tror faktisk også, at alle er i stand til at overføre den irritation det medfører, når andre kloger sig på, hvordan man skal leve og indrette sit liv, på hvordan det mon føles for andre, når man gør det samme. Ingen af os gider at høre at vi bare kan gøre X, når vi har et problem eller et ønske. Hverken dem af os med børn, og dem af os uden. Og ingen af os gider at høre, at det, der er vigtigt for os, bare pr definition er mindre vigtigt end andre menneskers liv, eller at vores problemer er nemme at løse.

Modvilligheden er gensidig FORDI der ikke er gensidig anerkendelse af den anden parts valide ønsker og behov. Og det er fuldt forståeligt OG helt reelt. Ingen skal komme og sige til mig, at mit liv er mindre vigtigt end deres. Hvis man ikke kan forstå hvorfor det er urimeligt, så skal man bare prøve at forestille sig, at nogen siger det til én selv.
17
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf lulu-p » 1. mar 2019, 12:27

LaScrooge skrev:Modvilligheden er gensidig FORDI der ikke er gensidig anerkendelse af den anden parts valide ønsker og behov. Og det er fuldt forståeligt OG helt reelt. Ingen skal komme og sige til mig, at mit liv er mindre vigtigt end deres. Hvis man ikke kan forstå hvorfor det er urimeligt, så skal man bare prøve at forestille sig, at nogen siger det til én selv.


Jeg synes vi skal skelne mellem debatten og det virkelige arbejdsliv.

Jeg har været på arbejdsmarkedet i 15 år og på flere forskellige arbejdspladser med dertil hørende ferieplanlægning. Jeg har endnu aldrig oplevet, at der ikke var GENSIDIG respekt for hinandens ønsker. Jeg har ikke oplevet stridigheder omkring ferier. Ind i mellem er man bare nødt til at tage en for holdet, og hvis alle er indstillet på det så glider tingene jo som regel. Det er også et ledelsesansvar og meget et spørgsmål om kollegialitet.

Jeg siger ikke at mit arbejdsliv er repræsentativt, men jeg kender stort set ikke nogen mennesker på arbejdsmarkedet (og jeg kender mange) som har store og gentagne problemer med ferieplanlægning.

Og jo. Der er helt tydeligt enkelte her i tråden der har stået i problematikken. Jeg tænker her især på Daine. Men ellers er mit indtryk at debatten her ikke drejer sig særlig meget om reelle arbejderfaringer men mere holdninger til hvad andre må mene.

Jeg synes tonen her i tråden er skinger (og jeg tænker...undskyld..uerfaren i forhold til arbejdsmarkedet...). Jeg er sørme glad for at jeg har gode kolleger...jeg vil ærgre mig blå og grøn hvis der troppede en ny medarbejder op med så firkantede holdninger som er præsenteret her i tråden (på såvel forældre om ikke forældre siden).
8
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Jedi » 1. mar 2019, 12:28

Ellin skrev:
Jedi skrev:
Ellin skrev:Hvilke feriekolonier er det, jeg bare lige sender mine børn afsted på, mens jeg arbejder? :gruble:

Nu er det nævnt en del gange i tråden og jeg kender ikke til nogen feriekolonier. Eller for den sags skyld forældre, som sender sine børn på koloni i ugevis, så jeg undrer mig virkelig over, at det nævnes flere gange.


Ved en simpel googlesøgning med ordet "feriekoloni" dukker dette op som det første https://kolonierne.dk/ Den er fra Københavns Kommune og jeg har ikke trawlet resten af feltet igennem for andre kommuner, men jeg vil tro, det samme gør sig gældende for i hverfald de større kommuner i landet. Man kan sende sine børn af sted 1-2-3 uger ad gangen med forskellige temaer (natur, sport, etc) og det henvender sig til skolesøgende børn.
Derudover er der fodboldlejr, spejderlejr og andet i den dur, som henvender sig til børn (interesse specifikt).

Altså, jeg kan sagtens forstå, at man ikke ønsker at lade sin 9-10 årige sidde derhjemme alene i 10 timer om dagen fire uger i træk. Og så må man finde på noget andet.


Jeg har kun kunnet finde tilbud til "trængende børn" og "udsatte børn" i min søgning. Men nu er det heldigvis heller ikke aktuelt for mig at være nødsaget til at sende mine børn på "koloni" i ugevis, med en flok fremmede mennesker.


Hvis din dreng på 10 år går til spejder, så ser du det som et onde, at sende ham på spejderlejr en gang om året?
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2019, 13:31

Jedi skrev:
Ellin skrev:
Jedi skrev:
Ellin skrev:Hvilke feriekolonier er det, jeg bare lige sender mine børn afsted på, mens jeg arbejder? :gruble:

Nu er det nævnt en del gange i tråden og jeg kender ikke til nogen feriekolonier. Eller for den sags skyld forældre, som sender sine børn på koloni i ugevis, så jeg undrer mig virkelig over, at det nævnes flere gange.


Ved en simpel googlesøgning med ordet "feriekoloni" dukker dette op som det første https://kolonierne.dk/ Den er fra Københavns Kommune og jeg har ikke trawlet resten af feltet igennem for andre kommuner, men jeg vil tro, det samme gør sig gældende for i hverfald de større kommuner i landet. Man kan sende sine børn af sted 1-2-3 uger ad gangen med forskellige temaer (natur, sport, etc) og det henvender sig til skolesøgende børn.
Derudover er der fodboldlejr, spejderlejr og andet i den dur, som henvender sig til børn (interesse specifikt).

Altså, jeg kan sagtens forstå, at man ikke ønsker at lade sin 9-10 årige sidde derhjemme alene i 10 timer om dagen fire uger i træk. Og så må man finde på noget andet.


Jeg har kun kunnet finde tilbud til "trængende børn" og "udsatte børn" i min søgning. Men nu er det heldigvis heller ikke aktuelt for mig at være nødsaget til at sende mine børn på "koloni" i ugevis, med en flok fremmede mennesker.


Hvis din dreng på 10 år går til spejder, så ser du det som et onde, at sende ham på spejderlejr en gang om året?


For mig var ridelejr i hvert fald et privilegie og ikke et onde.
3
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Feriedilemma - hjælp

Indlægaf Daine » 1. mar 2019, 13:46

lulu-p skrev:
LaScrooge skrev:Modvilligheden er gensidig FORDI der ikke er gensidig anerkendelse af den anden parts valide ønsker og behov. Og det er fuldt forståeligt OG helt reelt. Ingen skal komme og sige til mig, at mit liv er mindre vigtigt end deres. Hvis man ikke kan forstå hvorfor det er urimeligt, så skal man bare prøve at forestille sig, at nogen siger det til én selv.


Jeg synes vi skal skelne mellem debatten og det virkelige arbejdsliv.

Jeg har været på arbejdsmarkedet i 15 år og på flere forskellige arbejdspladser med dertil hørende ferieplanlægning. Jeg har endnu aldrig oplevet, at der ikke var GENSIDIG respekt for hinandens ønsker. Jeg har ikke oplevet stridigheder omkring ferier. Ind i mellem er man bare nødt til at tage en for holdet, og hvis alle er indstillet på det så glider tingene jo som regel. Det er også et ledelsesansvar og meget et spørgsmål om kollegialitet.

Jeg siger ikke at mit arbejdsliv er repræsentativt, men jeg kender stort set ikke nogen mennesker på arbejdsmarkedet (og jeg kender mange) som har store og gentagne problemer med ferieplanlægning.

Og jo. Der er helt tydeligt enkelte her i tråden der har stået i problematikken. Jeg tænker her især på Daine. Men ellers er mit indtryk at debatten her ikke drejer sig særlig meget om reelle arbejderfaringer men mere holdninger til hvad andre må mene.

Jeg synes tonen her i tråden er skinger (og jeg tænker...undskyld..uerfaren i forhold til arbejdsmarkedet...). Jeg er sørme glad for at jeg har gode kolleger...jeg vil ærgre mig blå og grøn hvis der troppede en ny medarbejder op med så firkantede holdninger som er præsenteret her i tråden (på såvel forældre om ikke forældre siden).

Jeg tænker heller ikke (håber ikke!) mit tilfælde er repræsentativt for den måde barnløse medarbejdere på rundt om på arbejdspladserne bliver behandlet på i dag. Mit var et grelt tilfælde som løste sig efter ca 5 år, ikke særlig sjovt mens det stod på, men jeg har da om noget lært, at det er vigtigt at kunne kommunikere ordenligt om den slags - så noget godt kom der ud af det :)

Mit indtryk i dag er også at man lagt de fleste steder enten kører turnus - eller snakker fælles om det, så ferierne planlægges bedst muligt for alle. Og jeg vil da selv strække mig langt for at forældre kan holde ferie med deres børn, lukkedage eller ej. Og det tror jeg de fleste vil, når man er et sted med gode kollegaer. Derfor er jeg også (ret) sikker på, at kom jeg og sagde “Mine forældre har inviteret familien på ferie i uge 29 i anledningen af deres XX bryllupsdag, så jeg er nødt til at bede om fri der”, jamen så var der også velvilje for at det blev løst. Og mon ikke det ville være sådan de fleste steder?
(Kommer jeg derimod til et sted en gang hvor det foregår efter først-til-mølle/hvem-chefen-godt-kan-lide ordningen, så kan jeg sagtens blive kontrær. Men så er der heller ikke et godt kollegafællesskab, og det vægter jeg meget højt.)


Men Wunder8, som jo har dilemmaet der startede alt dette, står stadig i en træls situation. Kollegaerne har booket ferie og hun er ikke blevet inddraget i feriesnakken. Det er en virkelig slap ledelse først og fremmest, for kollegaerne ville nok ikke gøre det, hvis de havde prøvet at få deres selvplanlagte ferie inddraget. Men det sker, så hvad skal hun gøre? Jeg kan sagtens forstå at det er svært som ny(ere) medarbejder at “brokke” sig over den måde tingene kører på, men det må også være rigtig svært at trække på skuldrene og så sige “pyt”, når hun så ikke får mulighed for at holde ferie samtidig med sin kæreste - hvis jeg husker rigtig fra startindlægget så var det vist noget specielt med denne ferie i år? :gruble:
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Job"