Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1157
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Lone » 2. jan 2019, 10:01

Jeg har en arbejdsgiver, som er begyndt at forvente, at deres medarbejdere henter og bruger apps på deres private mobiler, altså apps, som er arbejdsorienterede.

Jeg selv har lidt et anstrengt forhold til dette, da jeg ikke mener, at min arbejdsgiver har noget at sige i forhold til, hvilke apps jeg ønsker at have på min telefon. Det skal dog siges, at det har været frivilligt, om man ville bruge diverse apps, men det seneste tiltag ser ud til at skulle foregå via app, og er egentlig meget vigtigt, synes jeg. Der er nemlig tale om APV'en som skal besvares via app...

Hvordan stiller I andre jer ift dette? Kunne være interessant at høre, om det bare er mig, der er gammeldags, når jeg ikke ønsker at bruge min egen telefon til dette?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Hunkat » 2. jan 2019, 10:05

Det ville jeg heller ikke synes var ok. Det risikerer jo at udelukke tilbagemeldinger som kunne være vigtige/relevante for arbejdspladsen fordi folk ikke kan eller vil bruge deres private mobil.

Jeg ville gøre arbejdsgiver opmærksom på at det ikke er ok at indrage folks privatspære på den måde.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Wizzze » 2. jan 2019, 10:13

Jeg ville bare spørge hvordan man får adgang til omtalte app, uden en mobiltelefon?

Og hvis arbejdsgiveren siger man skal bruge ens private telefon, så ville jeg spørge hvor meget tilskud arbejdspladsen har givet til den? ;-)
16
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Santa » 2. jan 2019, 10:18

Jeg ville gøre indsigelse!
Og inddrage fagforeningen osse. At blande privatliv og arbejde på den måde er en uskik, og det er bestemt ikke ok.
På mit arbejde (skole) bruger mange osse deres private telefon til fx at ringe til forældre, eller sågar smse med dem eller elever, mange bruger den iPad/pc, som vi har fået til rådighed, til private ting også.
Det må de selv om, men jeg holder det adskildt. Oprettede sågar en mailadresse kun til arbejde, da det blev nødvendigt.

Du kan jo spørge din chef om de så betaler for brug af data? Og hvad med dem, hvis telefon ikke er opdateret/ny nok til at kære app'en? Eller dem, som slet ikke har en? Hvordan sikres anonymiteten i APV'en?
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Sophies-mor » 2. jan 2019, 11:26

Jeg ville så skynde mig at købe en oldschool Nokia 3310 til arbejdsbrug.
Hmm chef. Jeg kan ikke bruge apps da jeg ikke har en smartphone.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Akehurst2 » 2. jan 2019, 11:39

Det ville jeg ikke gå med til.

På mit arbejde får vi ikke udleveret smartphones, men har fornøjelsen af fastnettelefoner på kontoret. Og jeg har så meddelt, at det jo betyder at man kun kan få fat i mig, når jeg er tilstede på kontoret. At mine kolleger har fået installeret en app til at modtage arbejdsmail på deres private smartphones er mig uvedkommende. Hvis de vil mig noget, der kræver en smartphone, så må de stille en smartphone til rådighed for mig.
16
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Raenil » 2. jan 2019, 11:54

Det ville nok ikke komme til at ske for mig.
På min private mobiltelefon vil jeg selv bestemme.
Jeg vil langt hellere dele min kontaktliste og min browserhistorik med Facebook end med min arbejdsgiver.
Udbyderen har vel også et website - så hvorfor det er et praktisk problem kan jeg ikke se.
4
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf pisimodvind » 2. jan 2019, 11:54

Hvor ofte skal i lave APV? De har ikke en computer et sted, som du og andre uden telefon kan bruge?
Jeg tror ikke de køber telefoner til alle, for at lave en APV
1
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf MOGA » 2. jan 2019, 13:56

Jeg ville kun bruge min private mobil i arbejdsøjemed, hvis det kom mig til gavn, groft sagt.

Jeg har en smartphone stillet til rådighed af min arbejdsgiver, men bruger den bevidst ikke privat.

På min private mobil har jeg installeret en app, hvor jeg kan indtaste kørsel, flex, ferie m.m., den har jeg installeret for min egen skyld. Derudover kan jeg tjekke kalender/mail fra min private telefon, men gør det kun af egen interesse, fx for søndag at se hvordan mandag morgen ser ud.
2
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1157
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Lone » 2. jan 2019, 19:17

pisimodvind skrev:Hvor ofte skal i lave APV? De har ikke en computer et sted, som du og andre uden telefon kan bruge?
Jeg tror ikke de køber telefoner til alle, for at lave en APV


Vi laver, så vidt jeg husker, en APV hvert tredje år, som loven siger - og ellers hvis der sker ændringer.
Der er i det tilsendte materiale ikke lagt op til, at man kan andet end at bruge app'en. Jeg har endnu ikke forhørt mig, hvad man skal gøre, hvis man ikke har mulighed for at anvende den app.
Der er ingen tvivl om, at der ikke bliver indkøbt telefoner til alle medarbejdere fordi vi skal gøre dette. Der ligger en klar forventning om, at det klarer vi bare med vore private telefoner....
0
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1157
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Lone » 2. jan 2019, 19:24

Nå men tak for jeres svar. Jeg er glad for, at det ikke bare er mig, der har den holdning. :gammel:

Og det er faktisk lidt en principsag for mig...jeg har fravalgt andre tiltag, der involverer apps på telefonen, men denne gang synes jeg bare det alligevel er for vigtigt til, at jeg vil lade det fare.

Men jeg må have forfattet en mail, og se hvad de siger til det :engel:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf kidkomb » 2. jan 2019, 19:28

Lone skrev:Nå men tak for jeres svar. Jeg er glad for, at det ikke bare er mig, der har den holdning. :gammel:

Og det er faktisk lidt en principsag for mig...jeg har fravalgt andre tiltag, der involverer apps på telefonen, men denne gang synes jeg bare det alligevel er for vigtigt til, at jeg vil lade det fare.

Men jeg må have forfattet en mail, og se hvad de siger til det :engel:

Min arbejdsgiver forventer også, sådan lidt mellem linjerne, at vi har installeret en app på tlf. Det er hvad det er. Men for at den virker SKAL der installeres en anden app, som er til for sikkerhed tror jeg, på min private tlf.
Det gør mig ærlig talt lidt arrig. Jeg har ikke mange GB til rådighed på min tlf og de to apps optager altså 125mb tilsammen. Det synes jeg godt nok er noget tungt.
Og så synes jeg faktisk bare at det er latterligt at forvente at folk skal installere noget på deres private telefon.
6
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. jan 2019, 20:12

Lone skrev:Nå men tak for jeres svar. Jeg er glad for, at det ikke bare er mig, der har den holdning. :gammel:

Og det er faktisk lidt en principsag for mig...jeg har fravalgt andre tiltag, der involverer apps på telefonen, men denne gang synes jeg bare det alligevel er for vigtigt til, at jeg vil lade det fare.

Men jeg må have forfattet en mail, og se hvad de siger til det :engel:



Jeg synes absolut det er relevant at tage det op, for det virker absolut som en forventning der er i overkanten at have til medarbejdere ifht anvendelse af privat teknologi.
På mit forrige arbejde bruge de vores private emails til at sende arbejdsplaner, div. orienteringer osv ud på. Jeg har altid været vant til at den slags udelukkende foregik på arbejdsmail eller andre interne systemer, og jeg oplevede faktisk at det på trods af at ikke voldsomt stort omfang var en stor forstyrrelse i mit privatliv, f.x. når jeg havde ferie - at jeg blev konfronteret med mit arbejde.

Du kan jo spørge din arbejdsgiver om de har en ipad til rådighed, man kan få lov at låne når man skal lave sin APV. Eller om det er muligt at få link så man kan lave fra pc istedet.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Lover-Moses » 2. jan 2019, 22:08

Spørgsmålet er jo også, hvis nu du taber din mobil, mens du er igang med noget arbejds relateret, erstatter firmaet så mobilen?

På mit arbejde er det ikke påkrævet eller forventet, dog er der en app vi skal bruge hvis vi har udlæg og vil refunderes. Men jeg involverer ikke min egen økonomi i firmaets, så den app har jeg ikke.
2
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Arbejdsgiver forventer brug af privat mobil

Indlægaf Bergen » 2. jan 2019, 23:20

Jeg ville bare grine og henvise til min fagforening. Glem det.
1

Tilbage til "Job"