Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 08:26

På min arbejdsplads laver min fagforening lønstatistik hvert år.
De er altid helt vildt pushy med den og skriver hvert år at den er MEGET VIGTIG.

Hvad er det de skal bruge den til?
Et reklamefremstød der påstår at medlemmerne i fagforeningen får mere i løn end ikke-medlemmerne?
Presse arbejdsgiveren til at give alle mere i løn?

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad de bruger den til som skulle være SÅ vigtigt.
Anyone?
Og jeg har prøvet at spørge dem, det var et ret vagt svar jeg fik så vidt jeg husker.
Og det fjernede ikke min dybe modvilje mod at lade min fagforening få indsigt i mine private anliggende på den måde.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf Lys » 17. okt 2018, 08:31

Min fagforenings lønstatistik på min arbejdsplads er et godt værktøj for mig i forbindelse med lønforhandling.
6
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf Hunkat » 17. okt 2018, 08:36

Som TR kan jeg bruge lønstatistikker til lønforhandling og forslag af tillæg eller udligning mellem kollegaer som udfører sammenlignelige opgaver men måske ikke honoreres ens. Og arbejdsgiver bruger dem i øvrigt til det samme.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf 1234 » 17. okt 2018, 08:36

Jeg tror primært de bruger til gavn for andre medlemmer i forbindelse med lønforhandlinger eller når de forhandler ny overenskomster.

Jeg indberetter altid min også, fordi jeg synes min fagforenings lønstatistik er urealistisk høj. Jeg har en ide om, at de folk som får meget i løn oftere indberetter til fagforeningen. Jeg indberettede den også for mit studiejob. Jeg er så heller ikke hemmelighedsfuld omkring min løn, hvis nogen spørger fortæller jeg glædeligt. Jeg ser ingen grund til at holde den slags privat.
Senest rettet af 1234 17. okt 2018, 10:53, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf Artem » 17. okt 2018, 08:37

Lys skrev:Min fagforenings lønstatistik på min arbejdsplads er et godt værktøj for mig i forbindelse med lønforhandling.

Helt enig. Synes det er meget interessant at se hvordan min løn ligger i forhold til gennemsnittet. Hvor jeg kan læse mig til at jeg ligger i den lave ende, selv for min landsdel og med min erfaring. Så det er et godt værktøj til at prøve at forhandle en højere løn.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 08:38

Lys skrev:Min fagforenings lønstatistik på min arbejdsplads er et godt værktøj for mig i forbindelse med lønforhandling.

Det synes jeg ikke umiddelbart giver mening.
Men det er nok fordi jeg ser på forhøjelsen, som lønforhandling, og ikke den løn der bliver givet i alt.
Der er årsager til at jeg får så meget som jeg gør. Jeg blev ansat på et tidspunkt hvor grundlønnen var 20kr højere (som et reklamefremstød for min virksomhed. De fjernede det igen to år senere. Sympatisk :rulle: ) Og jeg har været der i 13 år.
Det giver ingen mening at skulle bruge min timeløn som grundlag for lønforhandling for mine kolleger.
Selve hvad jeg steg et givent år i forhold til den normerede stigning (som er ret fast i mit fag) ville give mening. Men det er jo ikke den vi taler om.
Jeg kan se det fra begge sider. Men jeg har stadig ikke lyst til at deltage fordi det vil skævvride statistikken.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 08:39

1234 skrev:Jeg tror primært de bruger til gavn for andre medlemmer i forbindelse med lønforhandlinger eller når de forhandler ny overenskomster.

Jeg indberetter altid min også, fordi jeg synes min fagforenings lønstatistik er urealistisk høj. Jeg har en ide om, at de folk som får mest i løn oftere indberetter til fagforeningen. Jeg indberettede den også for mit studiejob. Jeg er så heller ikke hemmelighedsfuld omkring min løn, hvis nogen spørger fortæller jeg glædeligt. Jeg ser ingen grund til at holde den slags privat.

Jeg er i den modsatte grøft. Jeg får en ret høj løn for min stilling og jeg har aldrig indberrettet.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf Lys » 17. okt 2018, 08:43

kidkomb skrev:
Lys skrev:Min fagforenings lønstatistik på min arbejdsplads er et godt værktøj for mig i forbindelse med lønforhandling.

Det synes jeg ikke umiddelbart giver mening.
Men det er nok fordi jeg ser på forhøjelsen, som lønforhandling, og ikke den løn der bliver givet i alt.
Der er årsager til at jeg får så meget som jeg gør. Jeg blev ansat på et tidspunkt hvor grundlønnen var 20kr højere (som et reklamefremstød for min virksomhed. De fjernede det igen to år senere. Sympatisk :rulle: ) Og jeg har været der i 13 år.
Det giver ingen mening at skulle bruge min timeløn som grundlag for lønforhandling for mine kolleger.
Selve hvad jeg steg et givent år i forhold til den normerede stigning (som er ret fast i mit fag) ville give mening. Men det er jo ikke den vi taler om.
Jeg kan se det fra begge sider. Men jeg har stadig ikke lyst til at deltage fordi det vil skævvride statistikken.


Du kan jo bare lade være :)
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf Hunkat » 17. okt 2018, 08:44

I forhold til at de er pushy så handler det måske også om at statistik skal havde en vis mængde for at give mening. Hvis de to nede fra 4. og kantinedamen er de eneste som indberetter, så er det jo reelt ubrugeligt. Ja, så ville du slå ud men men netop med den slags statistikker så kigger man jo på hvor er der en markant forskel og hvordan kan den forklares. Hvis modtageren ikke kigger på evt. fejlkilder, så bruger de også værktøjet forkert.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 08:45

Lys skrev:
kidkomb skrev:
Lys skrev:Min fagforenings lønstatistik på min arbejdsplads er et godt værktøj for mig i forbindelse med lønforhandling.

Det synes jeg ikke umiddelbart giver mening.
Men det er nok fordi jeg ser på forhøjelsen, som lønforhandling, og ikke den løn der bliver givet i alt.
Der er årsager til at jeg får så meget som jeg gør. Jeg blev ansat på et tidspunkt hvor grundlønnen var 20kr højere (som et reklamefremstød for min virksomhed. De fjernede det igen to år senere. Sympatisk :rulle: ) Og jeg har været der i 13 år.
Det giver ingen mening at skulle bruge min timeløn som grundlag for lønforhandling for mine kolleger.
Selve hvad jeg steg et givent år i forhold til den normerede stigning (som er ret fast i mit fag) ville give mening. Men det er jo ikke den vi taler om.
Jeg kan se det fra begge sider. Men jeg har stadig ikke lyst til at deltage fordi det vil skævvride statistikken.


Du kan jo bare lade være :)

Jamen, det gør jeg også. Jeg forstår bare ikke hvorfor min fagforening hvert eneste år skal pushe så vildt med den statistik, som om hele deres overlevelser er baseret på den. Så jeg tænkte at nogen kunne give mig en idé om hvorfor det bliver SÅ påtrængende. De synes jo åbenlyst at den er vigtig. Jeg forstår bare ikke helt baggrunden for det.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf 1234 » 17. okt 2018, 08:45

kidkomb skrev:
1234 skrev:Jeg tror primært de bruger til gavn for andre medlemmer i forbindelse med lønforhandlinger eller når de forhandler ny overenskomster.

Jeg indberetter altid min også, fordi jeg synes min fagforenings lønstatistik er urealistisk høj. Jeg har en ide om, at de folk som får mest i løn oftere indberetter til fagforeningen. Jeg indberettede den også for mit studiejob. Jeg er så heller ikke hemmelighedsfuld omkring min løn, hvis nogen spørger fortæller jeg glædeligt. Jeg ser ingen grund til at holde den slags privat.

Jeg er i den modsatte grøft. Jeg får en ret høj løn for min stilling og jeg har aldrig indberrettet.


Men hvorfor ikke? Der er jo brug for det hele for at danne et repræsentativt billede.

Og fagforening kan ikke spore oplysningerne tilbage til dig. Det er i hvert fald sådan min og min mands fagforening har skruet surveyen sammen.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf Æble » 17. okt 2018, 08:45

Det er vel ikke for fagforeningens skyld, men for medlemmerne at de laver den. Man kan bruge den til at se hvad andre i lignende stilling og anciennitet får og derfor lægge niveauet rigtigt når man søger nyt job. Eller hvis man ligger under så kan det evt bruges i lønforhandling.

Hvis du ligger højere kan du ikke bruge den til så meget. Men hvis du indberetter så vil du jo trække gennemsnittet op (jaja i teorien, men hvis der var flere som dig) til gavn for andre medlemmer. De vil gerne have mange svar for jo flere desto mere præcis er den.
4
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 08:54

Hunkat skrev:I forhold til at de er pushy så handler det måske også om at statistik skal havde en vis mængde for at give mening. Hvis de to nede fra 4. og kantinedamen er de eneste som indberetter, så er det jo reelt ubrugeligt. Ja, så ville du slå ud men men netop med den slags statistikker så kigger man jo på hvor er der en markant forskel og hvordan kan den forklares. Hvis modtageren ikke kigger på evt. fejlkilder, så bruger de også værktøjet forkert.

Jeg tror faktisk at det er her min modvilje begynder. For min arbejdsplads har nogle, synes jeg, ret store problemer med at forstå procentregning, løn-lovgivning osv. Simpelthen fordi det er svensk. "Det funker ju" synes at gennemsyre hele virksomheden.
Et år var samtlige ledere blevet undervist i en lønstigning på 1,6%.
Lønstigningen var på 1,6kr. Det er en voldsom forskel. Specielt for sådan en som mig, som så fik vildt meget i stigning i forhold til andre og min leder beklagede endda at han ikke gav mig de fulde 1,6% for det ville have været for meget.
Jeg måtte insistere på at han viste mig sin computer og pege på tal og jeg ved ikke hvad og vise ham på en lommeregner at nej, det var ikke 1,6%.
Det er ikke samme inkompetence jeg ser hos min fagforening, men der ser jeg til gengæld en måde at forhandle overenskomster på, som er stik modsat mine ønsker og behov. Nuvel, jeg er ikke børnefamilie. Men helt ærligt, hvordan kan man forlange at have 8-16 alle hverdage og fri i weekenden i detail? Det virker som om det er det de styrer mod og det er jo fuldkommen urealistisk.
De er helt utroligt fokuserede på work-life balance, men åbenbart kun hos fuldtidsmedarbejdere med børn.
Som min tillidsdame sagde da jeg sagde til hende at "hvad med alle de studerende og deltidsmedarbejderne, hvad med deres ønsker?"
- "Jamen de skal jo videre. De får jo også børn en dag eller laver noget andet"
Så jeg ser til mens reglerne bliver mere og mere firkantede og jeg nærmest skal skrive under i blod før jeg får lov til at arbejde flere aften-vagter end 2 om ugen. Jeg vil nemlig helst arbejde aften.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 08:55

1234 skrev:
kidkomb skrev:
1234 skrev:Jeg tror primært de bruger til gavn for andre medlemmer i forbindelse med lønforhandlinger eller når de forhandler ny overenskomster.

Jeg indberetter altid min også, fordi jeg synes min fagforenings lønstatistik er urealistisk høj. Jeg har en ide om, at de folk som får mest i løn oftere indberetter til fagforeningen. Jeg indberettede den også for mit studiejob. Jeg er så heller ikke hemmelighedsfuld omkring min løn, hvis nogen spørger fortæller jeg glædeligt. Jeg ser ingen grund til at holde den slags privat.

Jeg er i den modsatte grøft. Jeg får en ret høj løn for min stilling og jeg har aldrig indberrettet.


Men hvorfor ikke? Der er jo brug for det hele for at danne et repræsentativt billede.

Og fagforening kan ikke spore oplysningerne tilbage til dig. Det er i hvert fald sådan min og min mands fagforening har skruet surveyen sammen.

Fordi så mange er vi ikke. Det ville ikke være spor hemmeligt for min tillidskvinde. Og deres sikkerhed i forhold til hemmelige ting på min arbejdsplads er ikke altid særlig imponerende.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Lønstatistik, -hvad skal de bruge den til?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 08:58

Æble skrev:Det er vel ikke for fagforeningens skyld, men for medlemmerne at de laver den. Man kan bruge den til at se hvad andre i lignende stilling og anciennitet får og derfor lægge niveauet rigtigt når man søger nyt job. Eller hvis man ligger under så kan det evt bruges i lønforhandling.

Hvis du ligger højere kan du ikke bruge den til så meget. Men hvis du indberetter så vil du jo trække gennemsnittet op (jaja i teorien, men hvis der var flere som dig) til gavn for andre medlemmer. De vil gerne have mange svar for jo flere desto mere præcis er den.

Det er ikke fordi jeg ikke synes at andre skal have mere i løn. Men som sagt tidligere, så synes jeg at lønforhandling, i min branche i hvert fald, handler om stigning pågældende år, og ikke den samlede løn.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Job"