Tjenstlig samtale

Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 26. sep 2018, 09:51

JoyNips skrev:
Rapfisk skrev:Men at spørge til råds er ikke det samme som at gøre sig dummere, end man er. Har du virkelig ikke nogen sager, hvor der er flere løsninger? Som er i en gråzone? Hvor det er vigtigt, hvordan du formulerer dig? Kender du dine egne svagheder?


Og: kender du al praksis efter et halvt år? Sådan til bunds? Hvor din kollega endda har været meget væk?

Det, jeg typisk spørger min kolleger om er, om der er en måde, vi plejer at svare på, om min kollega har et eksempel på en lignende afgørelse og den slags. Samtidig benytter jeg lejligheden til at sparre med min kollega og sige “jeg tænker at svare sådan og sådan, hvad tænker du om det?”
Det bliver eller gør man sig man ikke dummere af. Man lærer tværtimod praksis at kende.


Nej selvfølgelig kender jeg ikke praksis efter så kort tid - men i kraft af at min kollega har været så meget væk, har jeg jo benyttet mig af mine andre kollegaer da mine opgaver ikke kan vente på at han skulle komme tilbage. Ja det mener jeg jo i hvert fald ikke, at de kunne.
Derved har han nok følt sig udenfor, da han så kom tilbage og jeg ikke nødvendigvis har spurgt ham til råds.
1
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 26. sep 2018, 09:55

BlueBunny skrev:Jeg synes lederen burde have indkaldt til et ganske almindeligt uformelt møde. Og talt om tingene.
Evt hvor kollegaen var med så de kunne præcisere hvor de så der muligvis var et behov.
At indkalde til “tjenstlig drama” uden forudgående dialog er overdramatiseret og skaber en ubehagelig stemning.


Det er jeg meget enig i. Jeg har fået et knæk i min selvtillid nu må jeg indrømme og det gør at nu spørger jeg jo om alt. For jeg tør ikke at stå på mål for de beslutninger, som jeg tager mere uden at jeg har vidner på at jeg har spurgt andre til råds først.
1
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 26. sep 2018, 09:57

JoyNips skrev:
Chichu skrev:
JoyNips skrev:
Rapfisk skrev:Men at spørge til råds er ikke det samme som at gøre sig dummere, end man er. Har du virkelig ikke nogen sager, hvor der er flere løsninger? Som er i en gråzone? Hvor det er vigtigt, hvordan du formulerer dig? Kender du dine egne svagheder?


Og: kender du al praksis efter et halvt år? Sådan til bunds? Hvor din kollega endda har været meget væk?

Det, jeg typisk spørger min kolleger om er, om der er en måde, vi plejer at svare på, om min kollega har et eksempel på en lignende afgørelse og den slags. Samtidig benytter jeg lejligheden til at sparre med min kollega og sige “jeg tænker at svare sådan og sådan, hvad tænker du om det?”
Det bliver eller gør man sig man ikke dummere af. Man lærer tværtimod praksis at kende.


Jeg kan virkelig godt forstå din pointe ift komplekse akademiske jobs med mangeartede, herunder politiske, hensyn. Men det lyder til at TS arbejder i en kommune. Det gør jeg også og der er slet ikke det samme hierarki og "oplæring" som i staten (måske Kbh og Århus som magistrater/mini-ministerier kan være en undtagelse).

Jeg synes mere at lederen lyder svag og kollegaerne minder om flere HK-grupper på min arbejdsplads. Usikre på den selv og de stigende krav, klamrer sig til usikre magtpositioner pga usikkerheden, stærk gruppementalitet hvor dygtige nye folk truer gruppens stabilitet, etc.

Hvis ikke lederen aktivt støtter op om en kulturændring, så kan man enten spille underdanig og håbe på gruppens accept, eller man kan skynde sig at finde et andet arbejde. Og helst så hurtigt at man ikke bliver kørt ned af det. Desværre :(


Men TS skriver dog at hun træffer afgørelser og laver egentlig sagsbehandling. Selvom man er rimeligt hjemme i arbejdsgange osv efter 4 mdr, så er man næppe helt hjemme i praksis. Og det er en rigtig nem måde at inddrage kollegaen på, det med at spørge om han måske har truffet en afgørelse i en lignende sag, man kan få lov at se.


Jeg har skam også inddraget mine andre kollegaer. Bare ikke den kollega som har klaget over mig, da i kraft af hans store fravær.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 26. sep 2018, 12:34

Camped skrev:
BlueBunny skrev:Jeg synes lederen burde have indkaldt til et ganske almindeligt uformelt møde. Og talt om tingene.
Evt hvor kollegaen var med så de kunne præcisere hvor de så der muligvis var et behov.
At indkalde til “tjenstlig drama” uden forudgående dialog er overdramatiseret og skaber en ubehagelig stemning.


Det er jeg meget enig i. Jeg har fået et knæk i min selvtillid nu må jeg indrømme og det gør at nu spørger jeg jo om alt. For jeg tør ikke at stå på mål for de beslutninger, som jeg tager mere uden at jeg har vidner på at jeg har spurgt andre til råds først.


Og netop derfor er det dårlig ledelse.

Har du fortalt din leder, at det er den følelse, du sidder med? Jeg synes egentlig, han har et ansvar for at sikre, at I kommer godt videre herfra, og at du ikke ender med at stå - som du gør nu - et sted, hvor du ikke ved, hvad du skal spørge om og ender med at spørge om alt.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lys » 26. sep 2018, 12:55

ajnaM skrev:
Camped skrev:
BlueBunny skrev:Jeg synes lederen burde have indkaldt til et ganske almindeligt uformelt møde. Og talt om tingene.
Evt hvor kollegaen var med så de kunne præcisere hvor de så der muligvis var et behov.
At indkalde til “tjenstlig drama” uden forudgående dialog er overdramatiseret og skaber en ubehagelig stemning.


Det er jeg meget enig i. Jeg har fået et knæk i min selvtillid nu må jeg indrømme og det gør at nu spørger jeg jo om alt. For jeg tør ikke at stå på mål for de beslutninger, som jeg tager mere uden at jeg har vidner på at jeg har spurgt andre til råds først.


Og netop derfor er det dårlig ledelse.

Har du fortalt din leder, at det er den følelse, du sidder med? Jeg synes egentlig, han har et ansvar for at sikre, at I kommer godt videre herfra, og at du ikke ender med at stå - som du gør nu - et sted, hvor du ikke ved, hvad du skal spørge om og ender med at spørge om alt.


Enig. Og en afklaring af, hvorfor det har betydning, at det lige er ham, du spørger. Hvorfor er det ikke godt nok, at du sparrer med andre kolleger?

Uanset hvad man kalder det, er det virkelig dårlig ledelse, at du nu står helt usikker på, hvordan du skal agere efter sådan et møde med kritik. Det kan da ikke være meningen?
3

Tilbage til "Job"