Tjenstlig samtale

avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf avdotja » 24. sep 2018, 20:24

ajnaM skrev:
avdotja skrev:
ajnaM skrev:Jeg kommer til at tænke på, om din leder måske har misforstået begrebet 'tjenestlig samtale'? :gruble:

For ikke at nævne begrebet “god ledelse”....


Enig - men det lyder bare så mærkeligt. Altså, jeg mener, hvem ville dog indkalde til en tjenestlig samtale, hvis der ikke var begået fejl? Det er jo helt hen i vejret. Jeg synes, håndteringen er så off, at det ville give bedst mening, at lederen ikke havde fanget, hvad sådan en samtale handler om, men bare har talt om det som en helt almindelig samtale...

Nu er jeg ikke bekendt med terminologien i de offentlige, men umiddelbart lyder det bestemt rigtigt hvad du siger.

Men burde tillidsrepræsentanten, i sådan en situation, så ikke have grebet ind egentlig :gruble:
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf JoyNips » 25. sep 2018, 05:07

uanset at man er god til sit job og selvstændig og ikke laver fejl, så må man til en vis grad bare rette ind efter det hierarki, der hersker på arbejdspladsen.

På min arbejdsplads er der et to-sæt-øjne-princip for fuldmægtige. Småting ses af ens mentor eller anden kollega (oftest specialkonsulent), større ting af teamleder. Og så er der naturligvis kontorchef- og vicedirektørgodkendelser, men det er deciderede godkendelser, det andet er bare lige et ekstra sæt øjne før man sender noget ud.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Fru Sunshine » 25. sep 2018, 08:39

I betragtning af at en tjenstlig samtale er en advarsel i sig selv, lyder det her virkelig vanvittigt.

Desuden er det vel kutyme, at der indkaldes til en tilrettevisningssamtale, før man kommer til en tjenstlig samtale. Det er det i hvert fald inden for mit område.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lys » 25. sep 2018, 08:45

JoyNips skrev:uanset at man er god til sit job og selvstændig og ikke laver fejl, så må man til en vis grad bare rette ind efter det hierarki, der hersker på arbejdspladsen.

På min arbejdsplads er der et to-sæt-øjne-princip for fuldmægtige. Småting ses af ens mentor eller anden kollega (oftest specialkonsulent), større ting af teamleder. Og så er der naturligvis kontorchef- og vicedirektørgodkendelser, men det er deciderede godkendelser, det andet er bare lige et ekstra sæt øjne før man sender noget ud.


Det er klart, men så skulle det jo gerne være klart for medarbejderne, at det er sådan det fungerer. Og sådan lyder det ikke på TS.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Akehurst2 » 25. sep 2018, 09:01

Lys skrev:
JoyNips skrev:uanset at man er god til sit job og selvstændig og ikke laver fejl, så må man til en vis grad bare rette ind efter det hierarki, der hersker på arbejdspladsen.

På min arbejdsplads er der et to-sæt-øjne-princip for fuldmægtige. Småting ses af ens mentor eller anden kollega (oftest specialkonsulent), større ting af teamleder. Og så er der naturligvis kontorchef- og vicedirektørgodkendelser, men det er deciderede godkendelser, det andet er bare lige et ekstra sæt øjne før man sender noget ud.


Det er klart, men så skulle det jo gerne være klart for medarbejderne, at det er sådan det fungerer. Og sådan lyder det ikke på TS.


Enig - hvis der er sådanne specifikke procedurer, så skal de jo meldes ud til nyansatte. Og man skal da slet ikke kalde de nyansatte til samtale og irettesætte dem for ikke at følge procedurer, de ikke er blevet informeret om.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 25. sep 2018, 09:07

JoyNips skrev:uanset at man er god til sit job og selvstændig og ikke laver fejl, så må man til en vis grad bare rette ind efter det hierarki, der hersker på arbejdspladsen.

På min arbejdsplads er der et to-sæt-øjne-princip for fuldmægtige. Småting ses af ens mentor eller anden kollega (oftest specialkonsulent), større ting af teamleder. Og så er der naturligvis kontorchef- og vicedirektørgodkendelser, men det er deciderede godkendelser, det andet er bare lige et ekstra sæt øjne før man sender noget ud.


Men så sætter man vel ikke en nyansat fuldmægtig til at være alene på sit område i mange uger? :gruble:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 25. sep 2018, 11:44

Hej alle.

Ja jeg har godt nok tænkt meget siden i går. Min TR mener at jeg skal fokusere på at han startede med det positive og huske at tage det med videre. Hun mener også at kalde det en tjenstlig samtale var noget overilet.
Men min leders begrundelse for at det skulle være sådan var "for at tegne en streg i sandet" og nu starter vi på en frisk.

Jeg har mere eller mindre "gjort mig lidt dummere" i dag og spurgt min kollega til råds om ting jeg godt kendte svaret på og har brugt sætningen "jeg er enig" meget i dag. Dertil har jeg også sendt opgaver over til ham som jeg sagtens kunne varetage selv.
Jeg ved ikke om det er vejen frem, indtil jeg kan finde et andet job. Grunden til jeg er lidt tøvende er at HK jobs i en kommune ikke hænger på træerne og vi er rigtig mange om buddet, når der endelig er nogen. Yderligere er jeg så heldig at mit job er 15 min fra min bopæl og jeg fik forhandlet en rigtig god løn hjem.

Jeg er godt klar over at det er rigtige dårlige grunde, til at blive i et job hvor min selvtillid har fået et lille knæk. Nu er det snart ved at bevæge sig over i at jeg er bange for at gøre noget galt så nu spørger jeg bare hele tiden - bare for at være sikker.

Jeg er nysgerrig over det første møde som vi skal have os 3 - altså min kollega, leder og jeg. Hvordan dette bliver lagt at nu skal vi have dette samarbejde til at fungere og at der ikke bliver lagt alt skylden over på mig. Det kan jeg godt være lidt bange for nu når det virker om om at min kollega og leder har et rigtig godt samarbejde og fælles syn på sagerne.

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at alt dette kan koges ned til at min kollega føler sig truet og/eller irriteret over at jeg ikke har spurgt ham nok og derved har klaget til vores leder. For hvis jeg havde "klappet" ham lidt mere på ryggen, havde der slet ikke været nogen tjenstlig samtale.
Han føler sig lige pludselig til side sat og derved ikke vigtig nok. Dette er min leder, af en eller anden grund meget hurtig til at understøtte.

I den stilling som jeg sidder i, har der været 5 sagsbehandlere på 5 år som har af en eller anden grund forladt stillingen. Jeg begynder at kunne forstå hvorfor. Hvis man bliver tvunget til at sidde i en stilling, hvor man ikke kan få lov til at udvikle sig fordi man så kan komme til at overskygge en anden, så brænder man jo hurtigt ud.
6
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf avdotja » 25. sep 2018, 18:36

Jeg synes simpelthen det er så trist at du skal “fordummes” på den måde, for at massere en kollegas opblæste ego.

Jeg ved det er let at sige når man ikke sidder i det, men jeg synes det er direkte dumt af dig at spille med på den. Det risikerer at ende rigtig skidt for dig.

Du kender sikkert godt standardrådet til folk med lavt selvværd? Det med at nævne mindst tre positive ting om sig selv hver dag? Det kan virke fjollet, men faktum er at på et tidspunkt så virker det, man begynder at tro på det. Blandt topatleter og -ledere er mentaltræning, hvor man bla arbejder med at visualisere og forestille sig at man lykkes med en given præsentation, heller ikke ukendt.

Så forestil dig hvilken effekt det kan have når man 8 timer om dagen, 5 dage om ugen, forgiver at være dummere end man er, at man ikke kan finde ud af hverken x eller y?
Jeg kan afsløre at det ikke er anderledes end med den positive effekt; på et tidspunkt stopper det med at være skuespil...

Hvis jeg var dig, ville jeg bede om at få nogle eksempler på skrivelser der ikke havde været i orden, så du har noget konkret at arbejde med. Hvis der er noget der ikke har haft den nødvendige kvalitet (og det kan jo ske, især hvis man er relativ ny), så er de simpelthen nød til at fortælle dig hvad det rent faktisk er; ellers har du ikke en jordisk chance for at forbedre dig.
Men vigtigst af alt: stop med at gøre dig selv dummere end du er. Både du - og dine kollegaer - ender med at tro på det og intet job er et ødelagt selvværd værd.
18
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 25. sep 2018, 18:46

Camped skrev:Hej alle.

Ja jeg har godt nok tænkt meget siden i går. Min TR mener at jeg skal fokusere på at han startede med det positive og huske at tage det med videre. Hun mener også at kalde det en tjenstlig samtale var noget overilet.
Men min leders begrundelse for at det skulle være sådan var "for at tegne en streg i sandet" og nu starter vi på en frisk.

Jeg har mere eller mindre "gjort mig lidt dummere" i dag og spurgt min kollega til råds om ting jeg godt kendte svaret på og har brugt sætningen "jeg er enig" meget i dag. Dertil har jeg også sendt opgaver over til ham som jeg sagtens kunne varetage selv.
Jeg ved ikke om det er vejen frem, indtil jeg kan finde et andet job. Grunden til jeg er lidt tøvende er at HK jobs i en kommune ikke hænger på træerne og vi er rigtig mange om buddet, når der endelig er nogen. Yderligere er jeg så heldig at mit job er 15 min fra min bopæl og jeg fik forhandlet en rigtig god løn hjem.

Jeg er godt klar over at det er rigtige dårlige grunde, til at blive i et job hvor min selvtillid har fået et lille knæk. Nu er det snart ved at bevæge sig over i at jeg er bange for at gøre noget galt så nu spørger jeg bare hele tiden - bare for at være sikker.

Jeg er nysgerrig over det første møde som vi skal have os 3 - altså min kollega, leder og jeg. Hvordan dette bliver lagt at nu skal vi have dette samarbejde til at fungere og at der ikke bliver lagt alt skylden over på mig. Det kan jeg godt være lidt bange for nu når det virker om om at min kollega og leder har et rigtig godt samarbejde og fælles syn på sagerne.

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at alt dette kan koges ned til at min kollega føler sig truet og/eller irriteret over at jeg ikke har spurgt ham nok og derved har klaget til vores leder. For hvis jeg havde "klappet" ham lidt mere på ryggen, havde der slet ikke været nogen tjenstlig samtale.
Han føler sig lige pludselig til side sat og derved ikke vigtig nok. Dette er min leder, af en eller anden grund meget hurtig til at understøtte.

I den stilling som jeg sidder i, har der været 5 sagsbehandlere på 5 år som har af en eller anden grund forladt stillingen. Jeg begynder at kunne forstå hvorfor. Hvis man bliver tvunget til at sidde i en stilling, hvor man ikke kan få lov til at udvikle sig fordi man så kan komme til at overskygge en anden, så brænder man jo hurtigt ud.


Har du overvejet at tage en snak med din kollega?

Hvis det var mig, tror jeg, jeg ville vælge at være 100% ærlig. Eller i hvert fald 99%. ;) Lige tage en snak alene og fortælle, at jeg havde haft denne her samtale, og at jeg var ked af, hvis jeg på nogen måde havde overtrådt vedkommendes grænser/arbejdspladsens kutymer ved ikke at spørge til råds. Og forklare med, at jeg ikke har været bevidst om det osv.

Og så ville jeg derfra tage den løbende. Simpelthen spørge, om det er sådan her, vedkommende gerne ville have det, når jeg kom i situationer, hvor jeg normalt ville gøre noget andet. "Hey, normalt ville jeg bare tage denne her selv, men vil du gerne have, at jeg spørger dig til råds nu?"-ish.

Min tanke er, at kollegaen hurtigt ville kunne se, at det var lidt fjollet. :genert: Men okay, jeg synes det virker forholdsvis uforståeligt. Der er da få ting her i verden der er lige så irriterende som konstant at skulle spørges om alting af en ny kollega. :D
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 25. sep 2018, 18:55

Jeg vil gå lidt mod strømmen.

Tidligere har jeg skrevet, at jeg mener, din chef håndterer det her helt galt, og det mener jeg stadig. Jeg mener også efter samtalen i går, at du kan hvile i din faglighed og dine evner. Det er tydeligt, at du er dygtig og også vellidt af andre kolleger.

Men at spørge til råds er ikke det samme som at gøre sig dummere, end man er. Har du virkelig ikke nogen sager, hvor der er flere løsninger? Som er i en gråzone? Hvor det er vigtigt, hvordan du formulerer dig? Kender du dine egne svagheder?

Selvfølgelig skal du ikke gøre dig dummere - tvært imod. At spørge til råds handler jo om at blive klogere, så brug det til dét. Hvis du ikke har tillid til din kollegas svar, så lad som om, og spørg chefen, hvis du stadig er i tvivl efter at have vendt et spørgsmål med kollegaen.

Stiller du kloge spørgsmål, skal du nok få din kollegas respekt og tillid. Hvis du gør dig dummere, er det utvivlsomt starten på enden.
8
Livslinjen: 70 201 201
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lys » 25. sep 2018, 19:07

Jeg synes bestemt ikke, at du skal gøre dig dummere end du er, for det holder du alligevel ikke ud.

Jeg ville selv ikke vente en måned, men ville prøve at “udstille” over for chefen, hvor tåbeligt det er, at du skal spørge til råds (og her forudsætter jeg, at det ikke er en fast procedure, at der altid skal et ekstra sæt øjne på alle afgørelser) ved at spørge direkte, som tidligere beskrevet. Det er i mine øjne fair nok at vende tilbage og spørge ind til beskeden efter et par dages tænkepause.

Men ellers ville jeg benytte mig af kollegaen i de situationer, hvor der kan være tvivl eller hvor der er flere mulige udfald. Måske viser det sig, at han faktisk kan bidrage med noget?
2
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf JoyNips » 26. sep 2018, 05:33

Rapfisk skrev:Men at spørge til råds er ikke det samme som at gøre sig dummere, end man er. Har du virkelig ikke nogen sager, hvor der er flere løsninger? Som er i en gråzone? Hvor det er vigtigt, hvordan du formulerer dig? Kender du dine egne svagheder?


Og: kender du al praksis efter et halvt år? Sådan til bunds? Hvor din kollega endda har været meget væk?

Det, jeg typisk spørger min kolleger om er, om der er en måde, vi plejer at svare på, om min kollega har et eksempel på en lignende afgørelse og den slags. Samtidig benytter jeg lejligheden til at sparre med min kollega og sige “jeg tænker at svare sådan og sådan, hvad tænker du om det?”
Det bliver eller gør man sig man ikke dummere af. Man lærer tværtimod praksis at kende.
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf BlueBunny » 26. sep 2018, 05:57

Jeg synes lederen burde have indkaldt til et ganske almindeligt uformelt møde. Og talt om tingene.
Evt hvor kollegaen var med så de kunne præcisere hvor de så der muligvis var et behov.
At indkalde til “tjenstlig drama” uden forudgående dialog er overdramatiseret og skaber en ubehagelig stemning.
10
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Chichu » 26. sep 2018, 06:23

JoyNips skrev:
Rapfisk skrev:Men at spørge til råds er ikke det samme som at gøre sig dummere, end man er. Har du virkelig ikke nogen sager, hvor der er flere løsninger? Som er i en gråzone? Hvor det er vigtigt, hvordan du formulerer dig? Kender du dine egne svagheder?


Og: kender du al praksis efter et halvt år? Sådan til bunds? Hvor din kollega endda har været meget væk?

Det, jeg typisk spørger min kolleger om er, om der er en måde, vi plejer at svare på, om min kollega har et eksempel på en lignende afgørelse og den slags. Samtidig benytter jeg lejligheden til at sparre med min kollega og sige “jeg tænker at svare sådan og sådan, hvad tænker du om det?”
Det bliver eller gør man sig man ikke dummere af. Man lærer tværtimod praksis at kende.


Jeg kan virkelig godt forstå din pointe ift komplekse akademiske jobs med mangeartede, herunder politiske, hensyn. Men det lyder til at TS arbejder i en kommune. Det gør jeg også og der er slet ikke det samme hierarki og "oplæring" som i staten (måske Kbh og Århus som magistrater/mini-ministerier kan være en undtagelse).

Jeg synes mere at lederen lyder svag og kollegaerne minder om flere HK-grupper på min arbejdsplads. Usikre på den selv og de stigende krav, klamrer sig til usikre magtpositioner pga usikkerheden, stærk gruppementalitet hvor dygtige nye folk truer gruppens stabilitet, etc.

Hvis ikke lederen aktivt støtter op om en kulturændring, så kan man enten spille underdanig og håbe på gruppens accept, eller man kan skynde sig at finde et andet arbejde. Og helst så hurtigt at man ikke bliver kørt ned af det. Desværre :(
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf JoyNips » 26. sep 2018, 07:51

Chichu skrev:
JoyNips skrev:
Rapfisk skrev:Men at spørge til råds er ikke det samme som at gøre sig dummere, end man er. Har du virkelig ikke nogen sager, hvor der er flere løsninger? Som er i en gråzone? Hvor det er vigtigt, hvordan du formulerer dig? Kender du dine egne svagheder?


Og: kender du al praksis efter et halvt år? Sådan til bunds? Hvor din kollega endda har været meget væk?

Det, jeg typisk spørger min kolleger om er, om der er en måde, vi plejer at svare på, om min kollega har et eksempel på en lignende afgørelse og den slags. Samtidig benytter jeg lejligheden til at sparre med min kollega og sige “jeg tænker at svare sådan og sådan, hvad tænker du om det?”
Det bliver eller gør man sig man ikke dummere af. Man lærer tværtimod praksis at kende.


Jeg kan virkelig godt forstå din pointe ift komplekse akademiske jobs med mangeartede, herunder politiske, hensyn. Men det lyder til at TS arbejder i en kommune. Det gør jeg også og der er slet ikke det samme hierarki og "oplæring" som i staten (måske Kbh og Århus som magistrater/mini-ministerier kan være en undtagelse).

Jeg synes mere at lederen lyder svag og kollegaerne minder om flere HK-grupper på min arbejdsplads. Usikre på den selv og de stigende krav, klamrer sig til usikre magtpositioner pga usikkerheden, stærk gruppementalitet hvor dygtige nye folk truer gruppens stabilitet, etc.

Hvis ikke lederen aktivt støtter op om en kulturændring, så kan man enten spille underdanig og håbe på gruppens accept, eller man kan skynde sig at finde et andet arbejde. Og helst så hurtigt at man ikke bliver kørt ned af det. Desværre :(


Men TS skriver dog at hun træffer afgørelser og laver egentlig sagsbehandling. Selvom man er rimeligt hjemme i arbejdsgange osv efter 4 mdr, så er man næppe helt hjemme i praksis. Og det er en rigtig nem måde at inddrage kollegaen på, det med at spørge om han måske har truffet en afgørelse i en lignende sag, man kan få lov at se.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Job"