Tjenstlig samtale

Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 14:07

Hej alle

Jeg startede nyt job den 1. maj 2018 i en kommune. Jeg har lige holdt sommerferie i 3 uger og kom tilbage til jobbet i går. Min leder var til møder hele dagen og vi nåede ikke at sige andet end dav til hinanden.

I dag ringer han så, imens jeg er på arbejde og han arbejder hjemme og fortæller at han vil indkalde mig, til en tjenstlig samtale nu på mandag.
Jeg spørger selvfølgelig hvorfor? Han mener at mit samarbejde med mine kollegaer ikke er eksisterende og der særligt er en af mine kollegaer der ikke mener at det fungerer. Han mener desuden at det er urealistisk at jeg blev selvkørende så hurtigt med mine arbejdsopgaver og at jeg ikke sparre nok med mine kollegaer.
Den kollega som jeg skal have tættest samarbejde med (der ikke mener at det fungerer) har på de 20 uger hvor jeg har været ansat, ikke været der i 8 af dem, pga. ferie og sygdom. Dertil er jeg lige kommet tilbage fra 16 dages sommerferie. Derfor har samarbejdet været noget udfordret og i den forbindelse har jeg selv truffet nogle beslutninger i min sagsbehandling for at komme videre. Selvfølgelig alt indenfor lovens rammer. Disse beslutninger er i følge min chef ikke nogen beslutninger man kan træffe når man er så ny, uden at have sparret med min kollega. Men jeg mener ikke at jeg har truffet nogen beslutninger som ikke lå lige til højre benet.

Så imellem linjerne får jeg det indtryk at jeg har været alt for selvstændig.

Jeg havde inden min ferie en (mener jeg) positiv samtale med ham hvor vi talte om at det gik godt og hvor han ønskede mig god ferie.

Jeg må indrømme at det ramte mig som et lyn fra en klar himmel da han ringede. Jeg anede simpelthen ikke at det åbenbart var et problem i sådan en grad at jeg skulle indkaldes til en tjenstlig samtale. Jeg har aldrig prøvet sådan noget før.

Efter telefonopkaldet, hev jeg fat i 2 af mine andre kollegaer og spurgte om det var noget de kunne relatere til og om de havde oplevet at jeg var svær at arbejde sammen med? De var MEGET uforstående og kunne slet ikke forstå hvor alverden det kom fra. De tilbød straks at de ville skrive en lille linje til vores chef om, at det var i hvert fald ikke noget de havde oplevet. Dette kan dog blive aktuelt efter samtalen men ikke til selve samtalen - tænker jeg.

Jeg har selvfølgelig ringet til min tillidsrepræsentant og sørget for at hun kommer med til samtalen.

Jeg vil høre jer om i evt. har nogle gode råd til hvad jeg skal gøre ellers? Kan jeg risikere at gå ud med en fyreseddel efter det her?
Det pynter jo ikke ligefrem på CV'et.
Skal jeg konfrontere denne kollega inden eller efter samtalen og høre hvad sevan alt det her handler om? Eller vil dette bare gøre problemet endnu større?

Jeg må indrømme, at det første jeg gjorde her til eftermiddag da jeg kom hjem, var at tjekke jobindex for ledige stillinger.

På forhånd tak, for at i gider at læse med :-)
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Santa » 21. sep 2018, 14:23

Jeg er selv TR, men jeg synes at du skal stille de spørgsmål til din egen TR i stedet for at høre folks gætterier herinde.
Din TR kender jeres chef, branche, overenskomst og faglige krav, så han/hun kan give langt bedre svar.
Jeg går ud fra at du holder et formøde med TR, så du kan fortælle din side og I kan lægge en slagplan?

Det eneste råd jeg vil give dig, er at lade være med at blande kolleger ind i det. Det tæller ikke til din fordel, at du 'sladrer' til dine kolleger og det vil de fleste chefer bliver irriterede over.
8
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf SonataA » 21. sep 2018, 14:31

Jeg er helt enig med Santa.
Lad være med at bland andre ind i det, det gør det som regel ikke bedre. Har du nogen idé om HR vil være til stede under samtalen, eller er du udelukkende indkaldt pr. telefon? Ikke skriftligt?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Rapfisk » 21. sep 2018, 14:32

Hvis jeg var dig, ville jeg tage en god snak med TR inden samtalen både om den forestående samtale og om, hvordan du tackler din kollega efterfølgende. Jeg tænker heller ikke, at den samtale behøver at være envejskommunikation. Hvis din chef er værd at samle på, spørger han dig også, hvad han kan gøre for at støtte dig, og du kan bede ham om gode råd til, hvordan du sparrer med kollegaen.

Måske skal I sætte noget sparringstid af, så I også får ro til at komme ind på livet af hinanden? Hvis der er tid til det - det er jo tid, chefen skal afsætte. Ellers kan du måske sætte dig for at stille kollegaen mindst ét fagligt spørgsmål hver dag, I arbejder sammen. Det tror jeg godt, du kan finde, selv om du også godt kunne selv, og jeg er i hvert fald blevet rigtig glad for sparring, selv om jeg har været meget selvkørende tidligere. De to ting behøver ikke at være modsætninger.

Hvis det mod forventning skulle gå så galt, behøver du ikke at fortælle på CV'et, at du er blevet fyret. Masser af mennesker skifter til jobs, hvor det hurtigt viser sig, at de ikke passer ind.

Sikke en møgbesked at tygge på hele weekenden. Jeg håber, du har nogen at tale med?
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Misantropen » 21. sep 2018, 15:35

Træls besked!

Jeg har prøvet at blive påduttet nogle motiver som jeg var meget uforstående overfor og slet ikke kunne genkende de bagtanker det blev fremlagt med. Det der egentligt ramte mig mest var at det ikke blev håndteret bedre og tidligere. Jeg blev faktisk rigtig ked af det og skuffet over at misforståelsen ikke blev udredt før, men bare havde fået lov til at rulle bag min ryg!

Forhåbentlig er det en mere skarp og ansvarlig chef du har, siden han indkalder til en samtale. Jeg håber det er et tegn på at han er imødekommende og gerne vil have det løst :)

Men jeg vil så også nævne at jeg har prøvet at blive placeret et sted med kollegaer der havde været i faget i årtier og ikke var opdateret på mange ting så det var ikke alle regler der blev overholdt. Det var rigtig svært at være sådan et sted når man som nyansat kommer ud og gerne ville yde sit bedste. Jeg blev simpelthen så drænet over at "småting" skulle være en kamp at få ændret, bl.a pga. konfliktskyhed og at de var af den mening at det havde fungeret i så mange år så der var ingen grund til at ændre det og sætte sig ind i nye ting...

Sådan et sted skal jeg aldrig være igen! Det var simpelthen for hårdt, så hvis du overholder din kontrakt og proceduren for sagsbehandling og der fortsætter med at være "uoverensstemmelser" gør du nok klogt i at overveje en anden arbejdsplads. Det er ikke det værd at blive et sted hvor man ikke er glad for at være eller der ikke bliver sat pris på ens evner.

Det er heldigvis ikke jordens undergang hvis det er nødvendigt at skifte arbejdsplads. Det er værre hvis ens selvtillid får et knæk og man begynder at tvivle på sin egen faglighed.

Held og lykke!
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Lurende Peber » 21. sep 2018, 16:10

Min umiddelbare tanke: Du er for effektiv/selvstændig til det sted. Find et job, hvor dine (i mine øjne positive) evner bliver værdsat.
Men Rapfisks detaljerede forslag er nok mere konstruktivt i øjeblikket.
5
Registreret Gammel Gris :gris:
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 16:49

Santa skrev:Jeg er selv TR, men jeg synes at du skal stille de spørgsmål til din egen TR i stedet for at høre folks gætterier herinde.
Din TR kender jeres chef, branche, overenskomst og faglige krav, så han/hun kan give langt bedre svar.
Jeg går ud fra at du holder et formøde med TR, så du kan fortælle din side og I kan lægge en slagplan?

Det eneste råd jeg vil give dig, er at lade være med at blande kolleger ind i det. Det tæller ikke til din fordel, at du 'sladrer' til dine kolleger og det vil de fleste chefer bliver irriterede over.


Ja det er også aftalen. Hun spurgte om det var okay at hun ringede til mig her i weekenden så jeg regner med at hun ringer i morgen eller søndag.
Det er et rigtig godt råd - jeg blev bare helt paf og rigtig ked af det. Derfor havde jeg lige brug for at spørge dem. Men kan godt se på den måde at du beskriver det, var det nok forkert i øjeblikket.
1
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 16:50

SonataA skrev:Jeg er helt enig med Santa.
Lad være med at bland andre ind i det, det gør det som regel ikke bedre. Har du nogen idé om HR vil være til stede under samtalen, eller er du udelukkende indkaldt pr. telefon? Ikke skriftligt?


Jeg er indkald skriftligt også. HR vil ikke være tilstede. Kun 2 ledere, min TR og jeg.
0
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 16:53

Rapfisk skrev:Hvis jeg var dig, ville jeg tage en god snak med TR inden samtalen både om den forestående samtale og om, hvordan du tackler din kollega efterfølgende. Jeg tænker heller ikke, at den samtale behøver at være envejskommunikation. Hvis din chef er værd at samle på, spørger han dig også, hvad han kan gøre for at støtte dig, og du kan bede ham om gode råd til, hvordan du sparrer med kollegaen.

Måske skal I sætte noget sparringstid af, så I også får ro til at komme ind på livet af hinanden? Hvis der er tid til det - det er jo tid, chefen skal afsætte. Ellers kan du måske sætte dig for at stille kollegaen mindst ét fagligt spørgsmål hver dag, I arbejder sammen. Det tror jeg godt, du kan finde, selv om du også godt kunne selv, og jeg er i hvert fald blevet rigtig glad for sparring, selv om jeg har været meget selvkørende tidligere. De to ting behøver ikke at være modsætninger.

Hvis det mod forventning skulle gå så galt, behøver du ikke at fortælle på CV'et, at du er blevet fyret. Masser af mennesker skifter til jobs, hvor det hurtigt viser sig, at de ikke passer ind.

Sikke en møgbesked at tygge på hele weekenden. Jeg håber, du har nogen at tale med?


Ja den var ikke så god at gå på weekend med, den besked. Jeg kørte hjem og var rigtig ked af det. Gudskelov kom min kæreste lige hurtigt forbi så jeg kunne læsse lidt af på ham.
Du kommer med en rigtig god ide - det med at spørge ham til råds om hvordan vi så sparrer bedst muligt. Det tror jeg kun han vil se som en positiv ting til at løse det problem, der åbenbart er.
0
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 16:55

Lurende Peber skrev:Min umiddelbare tanke: Du er for effektiv/selvstændig til det sted. Find et job, hvor dine (i mine øjne positive) evner bliver værdsat.
Men Rapfisks detaljerede forslag er nok mere konstruktivt i øjeblikket.


Mange tak for din meget positive kommentar. Den gjorde mig rigtig glad. Min kæreste foreslog det samme - at nu er det vidst på tide at være aktiv jobsøgende igen.
0
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 16:56

Confucius skrev:
Camped skrev:
Jeg har selvfølgelig ringet til min tillidsrepræsentant og sørget for at hun kommer med til samtalen.

Kan jeg risikere at gå ud med en fyreseddel efter det her?


Normalt vil den første tjenstlige samtale blive brugt af ledelsen, til at informere dig om hvad de er utilfredse med, og hvad de vil have at du ændrer på fremover. De kan give dig en mundtlig eller skriftlig advarsel ved samme lejlighed. En skriftlig advarsel er lidt hårdere end en mundtlig, fordi den er mere formel, det skaber et papirspor, og det skal evt. bruges i fremtiden til endnu mere alvorlige sanktioner, hvis du ikke ændrer på den uønskede adfærd.

Nogle gange får du en frist til at rette op, fx et par måneder eller et kvartal, og så evaluerer man måske på et møde, når fristen er udløbet. En advarsel taber styrke, efterhånden som tiden går, og normalt anser man den for at være udløbet efter 12 måneder. Herefter skal du have en ny advarsel, hvis de brokker sig over det samme. Hvis de 12 måneder ikke er gået, kan de stadig bruge den gamle advarsel som brænde, og du risikerer en endnu hårdere sanktion.

Som du beskriver sagen, lyder det ikke som om at de vil fyre dig denne gang, men adressere nogle problemstillinger, som du så får mulighed for at rette op på.


Mange tak for din kommentar. Jeg håber at du har ret - at dette "kun" er et middel til at finde ud af noget positivt samarbejde fremover og ikke en måde at starte en afsked på.
0
Camped
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2018, 12:12
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf Camped » 21. sep 2018, 17:02

Tak for jeres bemærkninger - de bliver hversat hver og en.

Jeg er dog lidt bekymret over at have dette "hængende" over mit hoved fremover. Jeg bekymrer mig for at han måske fremlægger noget som jeg har lavet fejl i, ved at jeg har handlet så selvstændigt. Om dette er den oprindelige grund til at jeg er indkaldt. Jeg kan dog ikke komme i tanke om, hvad jeg skulle have gjort anderledes.

Måske mit hoved også bare går igennem de værst tænkelige scenarier, her en fredag aften.

Jeg er også lidt bekymret for, om jeg så skal gå på listesko i det næste lange stykke tid og om der så fremover, kommer til at være en akavet stemning i storrumskontoret.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf avdotja » 21. sep 2018, 17:03

Udover at jeg finder det flabet at give sådan en besked en fredag, så synes jeg godt nok også at “det er urealistisk at du er blevet selvkørende så hurtigt” er en mærkelig kommentar! Det er meget muligt at det er usædvanligt, men det bliver det jo altså ikke negativt af. Det lyder nærmest som om h*n beskylder dig for at snyde :stoned:

Og selv om jeg i princippet er er i enig med Santa, så kan jeg sagtens forstå at du havde behov for at tjekke om det virkelig var rigtigt med dine andre kollegaer. Det ville jeg også selv have haft brug for.
14
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf avdotja » 21. sep 2018, 17:06

Det er menneskeligt at lave fejl og hvis han mener der har været nogle, håber jeg da han har nogle konkrete eksempler du kan bruge til at forbedre dug fremadrettet, fremfor at komme med en løs “når man er for selvstændig, laver man jo ofte fejl som du har erfaret”-ting.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Tjenstlig samtale

Indlægaf ajnaM » 21. sep 2018, 17:07

Lurende Peber skrev:Min umiddelbare tanke: Du er for effektiv/selvstændig til det sted. Find et job, hvor dine (i mine øjne positive) evner bliver værdsat.
Men Rapfisks detaljerede forslag er nok mere konstruktivt i øjeblikket.


Meget enig.

På min arbejdsplads var det blevet værdsat, at man tog initiativ - også hvis det resulterede i mindre fejl. Men desværre er mit indtryk, at mange kommuner ser anderledes på det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Job"