Voksenelev

Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Voksenelev

Indlægaf NilleQ » 5. jul 2018, 14:43

Jeg er sygemeldt og kan grundet PTSD ikke komme tilbage til oprindelig fag. Så jeg skal nu igang med afklaring og jeg kan godt komme ud på kontor eller noget med it, som jeg har erfaring med. Men jeg er usikker på om et praktik forløb sikre mig bedst mulig i forhold til jeg er 30 og gerne vil kunne komme stabilt tilbage på arbejdsmarked. Jeg tænker om de kompetencer jeg kan få i en virksomhedspraktik er gode nok i det lange løb.
Jeg har derfor set på voksenelev, om det på sigt er noget vi har råd til og hvilke muligheder der er. Det er tidligt til næste år, da jeg lige skal igang med hjerne osv ;)

Jeg har en HHX med eksamen i 2002 og kan læse mig til at den kan være for gammel, men ikke hvornår den er det, nogen der ved det?
Men jeg synes det er lidt en jungel at finde ud af og kan læse mig frem til at der er flere der har forsøgt sig med det, men vil gerne høre nogen erfaringer :)

Jeg har læst på Uddannelsesnævnet og der er gode beskrivelser af de forskellige kontor uddannelser, hvor jeg tænker at Offentlig administration eller administration vil være relevante. Lønnen kommer jeg umiddelbart frem til vil være 20.500 kr om måneden.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voksenelev

Indlægaf Slettet bruger » 5. jul 2018, 15:02

Er der fejl i årstallene? Ellers har du været 14 da du tog din HHX. Ikke for at gå op i petitesser, men det kunne være det var relevant for om den er for gammel.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Voksenelev

Indlægaf Daine » 5. jul 2018, 16:14

NilleQ skrev:Jeg er sygemeldt og kan grundet PTSD ikke komme tilbage til oprindelig fag. Så jeg skal nu igang med afklaring og jeg kan godt komme ud på kontor eller noget med it, som jeg har erfaring med. Men jeg er usikker på om et praktik forløb sikre mig bedst mulig i forhold til jeg er 30 og gerne vil kunne komme stabilt tilbage på arbejdsmarked. Jeg tænker om de kompetencer jeg kan få i en virksomhedspraktik er gode nok i det lange løb.
Jeg har derfor set på voksenelev, om det på sigt er noget vi har råd til og hvilke muligheder der er. Det er tidligt til næste år, da jeg lige skal igang med hjerne osv ;)

Jeg har en HHX med eksamen i 2002 og kan læse mig til at den kan være for gammel, men ikke hvornår den er det, nogen der ved det?
Men jeg synes det er lidt en jungel at finde ud af og kan læse mig frem til at der er flere der har forsøgt sig med det, men vil gerne høre nogen erfaringer :)

Jeg har læst på Uddannelsesnævnet og der er gode beskrivelser af de forskellige kontor uddannelser, hvor jeg tænker at Offentlig administration eller administration vil være relevante. Lønnen kommer jeg umiddelbart frem til vil være 20.500 kr om måneden.

Det allerbedste du kan gøre er at hive fat i en studievejleder på din lokale erhvervsskole, det er dem der har ekspertisen. Hvis der er flere vejledere, så bed om den med størst viden om voksenelever og krav. Du skal bla. have lavet en RKV (RealKompetenceVurdering), så din erhvervsviden kan blive medregnet - om du kan få merit. En god ide er også at have din sagsbehandler hos CEB heller hvad det hedder hvor du bor) på sidelinien, så du får søgt tingene i rigtig rækkefølge. Feks er der noget med, at får du lavet en RKV i år, så ‘starter’ dit studieforløb nu også selvom du reelt først starter til næste år (jeg er ikke lige 100% inde i det).
Men snak med din sagsbehandler, få evt en ny med speciale i voksenuddannelsesforløb, og snak med din erhvervsskole :) Der er sket en masse ændringer med skolereformen i 2015, så mange uddannelser taget før den skal have ekstra forløb koblet på.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Voksenelev

Indlægaf NilleQ » 5. jul 2018, 18:21

abcd skrev:Er der fejl i årstallene? Ellers har du været 14 da du tog din HHX. Ikke for at gå op i petitesser, men det kunne være det var relevant for om den er for gammel.


Ej ja :lol: Jeg bliver 36 lige om lidt, ved ikke hvordan jeg kan skrive 30 :lol:
0
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 207
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Voksenelev

Indlægaf NilleQ » 5. jul 2018, 18:29

Daine skrev:Det allerbedste du kan gøre er at hive fat i en studievejleder på din lokale erhvervsskole, det er dem der har ekspertisen. Hvis der er flere vejledere, så bed om den med størst viden om voksenelever og krav. Du skal bla. have lavet en RKV (RealKompetenceVurdering), så din erhvervsviden kan blive medregnet - om du kan få merit. En god ide er også at have din sagsbehandler hos CEB heller hvad det hedder hvor du bor) på sidelinien, så du får søgt tingene i rigtig rækkefølge. Feks er der noget med, at får du lavet en RKV i år, så ‘starter’ dit studieforløb nu også selvom du reelt først starter til næste år (jeg er ikke lige 100% inde i det).
Men snak med din sagsbehandler, få evt en ny med speciale i voksenuddannelsesforløb, og snak med din erhvervsskole :) Der er sket en masse ændringer med skolereformen i 2015, så mange uddannelser taget før den skal have ekstra forløb koblet på.


Hvad står CEB for? Kan ikke finde det, så ved ikke om det findes ved mig. Erhvervsskolen er en god ide også må jeg lige lurer på skolereformen :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Voksenelev

Indlægaf Daine » 5. jul 2018, 18:41

NilleQ skrev:
Daine skrev:Det allerbedste du kan gøre er at hive fat i en studievejleder på din lokale erhvervsskole, det er dem der har ekspertisen. Hvis der er flere vejledere, så bed om den med størst viden om voksenelever og krav. Du skal bla. have lavet en RKV (RealKompetenceVurdering), så din erhvervsviden kan blive medregnet - om du kan få merit. En god ide er også at have din sagsbehandler hos CEB heller hvad det hedder hvor du bor) på sidelinien, så du får søgt tingene i rigtig rækkefølge. Feks er der noget med, at får du lavet en RKV i år, så ‘starter’ dit studieforløb nu også selvom du reelt først starter til næste år (jeg er ikke lige 100% inde i det).
Men snak med din sagsbehandler, få evt en ny med speciale i voksenuddannelsesforløb, og snak med din erhvervsskole :) Der er sket en masse ændringer med skolereformen i 2015, så mange uddannelser taget før den skal have ekstra forløb koblet på.


Hvad står CEB for? Kan ikke finde det, så ved ikke om det findes ved mig. Erhvervsskolen er en god ide også må jeg lige lurer på skolereformen :)

Det er Center for Erhvervsafklaring og Beskæftigelse. Men det kan da godt være det kun er i Herning de kalder det det :gruble: Ihf er det der, hvor sygemeldte henvender sig når de kommer i systemet pga længerevarende sygdom. Jeg gik der i forbindelse med min stress-sygemelding, hos en alm sagsbehandler.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Voksenelev

Indlægaf Fynerfin82 » 27. jul 2018, 20:50

Din hhx er for gammel og skal suppleres af et 5 ugers EUX kursus retning kontor.

Det er jobcenteret i den kommune du sørger elevpladsen i, der bestemmer om du kan få det tilskud, der gives til arbejdspladsen, hvis de tager en voksenelev.

Om voksenelev er bedre end praktik ved jeg desværre ikke.
0
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Voksenelev

Indlægaf Fynerfin82 » 28. jul 2018, 05:26

Aner ikke hvorfor, men jeg har lige været igennem det suppleringskursus på 5 uger. Det er et krav for at kunne blive kontorelev.
0

Tilbage til "Job"