Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Tilly » 10. maj 2018, 14:50

Min situation er den, at jeg mere eller mindre har aftalt med min sagsbehandler at jeg skal melde mig rask når jeg føler mig klar til det. Og jeg sidder egentlig og tænker at bare gøre det i dag. Jeg er alligevel begyndt at skrive på nogle ansøgninger.

Men jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal gøre andet end at trykke på "raskmeldingsknappen" på jobnet? Er der mon nogen der har erfaring med om man skal søge om dagpenge på ny ved a-kassen? Eller om der er andet man skal gøre? Jeg var ledig da jeg blev sygemeldt, så jeg skal jo tilbage på dagpenge. Jeg kan google mig frem til at det at det måske har betydning hvor længe man har været sygemeldt, og det har jeg været i under 3 måneder...

Jeg kan jo desværre ikke ringe til min a-kasse i dag, og i morgen har de også lukket, så håber at nogle af jer måske har erfaring med denne situation.
Senest rettet af Tilly 10. maj 2018, 17:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Sophies-mor » 10. maj 2018, 14:56

Så vidt jeg ved nej.
Jeg har aldrig søgt om dagpenge, når jeg har været syg som fx. efter influenza i en uge eller lignende.
Gjorde det heller ikke, sidst jeg var ledig, hvor jeg blev "sygemeldt" grundet min fars indlæggelse, hvor han var tæt på at dø, oog jeg var afmeldt i...? knap en måned? :gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Daine » 10. maj 2018, 15:10

Spørgsmålet er, om din akasse bliver adviceret om din raskmelding fra kommunen? Ellers er du jo ikke meldt ledig hos dem, men bare udenfor systemet. Mit gæt vil faktisk være, at du skal melde dig ledig, når det er så lang en sygemelding du skal ud af. Jeg er ikke sikker, men sørg for at ringe til akassen på mandag og så ville jeg nok vælge IKKE at raskmelde mig før du har snakket med dem. Just in case :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Tilly » 10. maj 2018, 15:31

Daine skrev:Spørgsmålet er, om din akasse bliver adviceret om din raskmelding fra kommunen? Ellers er du jo ikke meldt ledig hos dem, men bare udenfor systemet. Mit gæt vil faktisk være, at du skal melde dig ledig, når det er så lang en sygemelding du skal ud af. Jeg er ikke sikker, men sørg for at ringe til akassen på mandag og så ville jeg nok vælge IKKE at raskmelde mig før du har snakket med dem. Just in case :)

Det eneste jeg lige kan finde på jobnets hjemmeside er:

Når du raskmelder dig, går du automatisk fra sygedagpenge tilbage til den ydelse, du var på inden din sygdom


Udfra det, så må jeg jo regne med at a-kassen får besked. Og ja, jeg burde måske vente til til mandag :) Det kribler bare lidt i fingrene på mig at gøre det i dag. Plus det vil have den bonus at jeg får dagpenge i dag (Kristi Himmelfart), hvorimod på sygedagpenge bliver man fratrukket ydelse på helligdage :sarkasme:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Daine » 10. maj 2018, 15:33

Tilly skrev:
Daine skrev:Spørgsmålet er, om din akasse bliver adviceret om din raskmelding fra kommunen? Ellers er du jo ikke meldt ledig hos dem, men bare udenfor systemet. Mit gæt vil faktisk være, at du skal melde dig ledig, når det er så lang en sygemelding du skal ud af. Jeg er ikke sikker, men sørg for at ringe til akassen på mandag og så ville jeg nok vælge IKKE at raskmelde mig før du har snakket med dem. Just in case :)

Det eneste jeg lige kan finde på jobnets hjemmeside er:

Når du raskmelder dig, går du automatisk fra sygedagpenge tilbage til den ydelse, du var på inden din sygdom


Udfra det, så må jeg jo regne med at a-kassen får besked. Og ja, jeg burde måske vente til til mandag :) Det kribler bare lidt i fingrene på mig at gøre det i dag. Plus det vil have den bonus at jeg får dagpenge i dag (Kristi Himmelfart), hvorimod på sygedagpenge bliver man fratrukket ydelse på helligdage :sarkasme:

Naturligvis ;) Jamen så tror jeg da også bare jeg ville raskmelde mig, og så evt lige ringe og spørge “nu har jeg gjort sådan og sådan, jeg vil bare lige tjekke det er korrekt forstået”. Altså når det står sådan, så ville jeg regne med det passer :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Tilly » 10. maj 2018, 15:36

Rikke skrev:Jeg ved ikke, hvor grænsen går for, hvor længe man har været sygemeldt, men jeg var sygemeldt i 6 mdr og skulle udfylde en eller anden “gen-halløj-attest” ved A-kassen, da jeg blev raskmeldt sidste år.
Så det ville jeg lige tjekke med A-kassen i morgen , hvis jeg var dig.

Derudover skal du være opmærksom på, at du ikke må søge jobs, når du er sygemeldt.

Jeg må desværre vente indtil mandag, da de har lukket i morgen.

Og ja, det ved jeg. Men min sagsbehandler har sagt at jeg godt kunne søge jobs med start på et tidspunkt hvor jeg forventede at være raskmeldt.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Tilly » 10. maj 2018, 17:57

Nå men, nu har jeg meldt mig rask, og i følge den besked jeg fik på Jobnet, så giver de min a-kasse besked. Men jeg ringer da lige på mandag, og hører om der er andet jeg skal foretage mig :)
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Filipai » 10. maj 2018, 18:36

I min a-Kasse skal man til nyt velkomstmøde hvis man jag været sygemeldt mere end 2 uger, men mener ikke der er andet man skal gøre
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Skal man søge om dagpenge igen efter raskmelding?

Indlægaf Tilly » 11. maj 2018, 08:58

Filipai skrev:I min a-Kasse skal man til nyt velkomstmøde hvis man jag været sygemeldt mere end 2 uger, men mener ikke der er andet man skal gøre

Det skal jeg så også, er blevet indkaldt til på mandag! Godt jeg ikke har andet planlagt den dag. Det bliver da spændende at komme til det samme møde en gang til, eller... Ej det skal nok gå :)

Og så har der lige været et par småting jeg skulle udfylde, men ikke noget særligt. De har jo mine oplysninger fra før jeg blev sygemeldt.
1

Tilbage til "Job"