Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 11:22

Kattefjæs skrev:https://politiken.dk/indland/politik/art6403453/Der-er-behov-for-nye-straffe-til-ledige-s%C3%A5-de-ikke-spilder-virksomhedernes-tid

Det her er jo ogsaa latterligt. Ja, lad os da endelig straffe folk oekonomisk fordi de soeger stillinger, de reelt ikke vil have, men som det kraeves at de alligevel soeger?

Jeg har aldrig laest teologi, men jeg blev alligevel opfordret af jobcentreret til at soege en stilling som praest i folkekirken. Altsaa what?! Og saa skulle jeg vaere blevet straffet oekonomisk hvis jeg rent faktisk gjorde det?! Luk dog roeven.


Det ville være sjovt, hvis det ikke var så dumt.

Da jeg var nyuddannet, højgravid og ledig, fik jeg at vide på jobcentret, at jeg kun havde ét skud i bøssen hos virksomhederne, og at jeg endelig ikke måtte spilde mine chancer med at søge, når jeg alligevel ikke ville få jobbet på grund af graviditeten. Derfor måtte jeg kun søge job i virksomheder, jeg aldrig ville drømme om at arbejde hos. :stoned:

Jeg ved ikke, hvem det ville give mening at straffe. Eller jo, det ved jeg godt - Trolex selv. Det er ham, der burde sikre friheden i systemet, så det ikke var nødvendigt at straffe i begge ender. Men i stedet for at håndtere problemerne, som jo handler om alt muligt andet - herunder kommunernes økonomi og et rigidt (efter)uddannelsessystem - presser han nedad og præsenterer endnu et symbolpolitisk forslag, som ikke kommer til at rykke noget.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Wizzze » 26. mar 2018, 11:26

Santa skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Da jeg var uden job sendte jeg ind imellem de her pligtansøgninger på opslag som jeg slet ikke var interesseret i eller kvalificeret til. Men det er jo sådan systemet er skruet sammen.
Nu sidder jeg ind imellem på den anden side af bordet, og jeg har set en del af den type ansøgninger. Kan dog ikke undgå at blive lidt provokeret når det helt åbenlyst er en pligtansøgning. Jeg ved godt det ikke er ansøgeren der har bestemt systemet, men det er trods alt andre menneskers arbejdstid man spilder.
Den værste jeg har fået var nok "Hej jeg hedder Michael og jeg er en flink fyr :)"

Det kender jeg kun alt for godt!

Vi fik en, som listede "kan møde til tiden" som en af sine yderst få kvalifikationer.....til et lederjob med personaleansvar for 120 medarbejdere.
Det føltes næsten provokerende.


Det er trods alt mere end hvad mange ledere kan finde ud af :D
Der er en årsag til at det hedder direktørtider :lol:

Jeg har godt nok spildt meget mødetid over årene, på at vente på ledere, der ikke kunne indfinde sig til tiden, eller bare melde en forsinkelse :tie:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Kattefjæs » 26. mar 2018, 11:28

ajnaM skrev:
Det ville være sjovt, hvis det ikke var så dumt.

Da jeg var nyuddannet, højgravid og ledig, fik jeg at vide på jobcentret, at jeg kun havde ét skud i bøssen hos virksomhederne, og at jeg endelig ikke måtte spilde mine chancer med at søge, når jeg alligevel ikke ville få jobbet på grund af graviditeten. Derfor måtte jeg kun søge job i virksomheder, jeg aldrig ville drømme om at arbejde hos. :stoned:

Jeg ved ikke, hvem det ville give mening at straffe. Eller jo, det ved jeg godt - Trolex selv. Det er ham, der burde sikre friheden i systemet, så det ikke var nødvendigt at straffe i begge ender.



Ej men det er jo saa dumt altsaa. :stoned:

I mit tilfaelde mente de jo bare at en hvilken som helst humanistisk kandidatgrad var ligesaa skidt som enhver anden humanistisk kandidatgrad, saa om man var praest eller sociolog eller historiker kunne jo komme ud paa et. Saa har man da ogsaa understreget at man hverken har lyst eller kompetencer til at hjaelpe arbejdsloese i job. :boo:

Der var jo ogsaa konsulenten som satte en samtale med en potentiel arbejdsgiver op paa mine vegne. Problemet var bare at han loej for arbejdsgiveren. Han sagde at jeg havde en BA-grad som jeg ikke har, og aldrig har haft - og det fremgaar ingen steder i mit CV, og jeg har heller aldrig sagt til nogen som helst at jeg havde den grad, for det har jeg jo ikke. Det ville sgu da vaere selvmord!

Men for konsulenten var det sikkert meget fint. Altsaa han kunne jo saette kryds i sin check box - at han fik en arbejdssoegende til samtale den uge. :dance: At det saa ikke mundede ud i noget job, og jeg maatte sidde der og forsvare overfor arbejdsgiveren hvorfor der stod i hans papirer at jeg havde en BA i engelsk som jeg ikke havde papir paa, det var selvfoelgelig ikke hans problem. Det var jo ikke ham som sad der i den varme stol og blev beskyldt for at lyve, vel?
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 26. mar 2018, 11:34

Kattefjæs skrev:https://politiken.dk/indland/politik/art6403453/Der-er-behov-for-nye-straffe-til-ledige-s%C3%A5-de-ikke-spilder-virksomhedernes-tid

Det her er jo ogsaa latterligt. Ja, lad os da endelig straffe folk oekonomisk fordi de soeger stillinger, de reelt ikke vil have, men som det kraeves at de alligevel soeger?

Jeg har aldrig laest teologi, men jeg blev alligevel opfordret af jobcentreret til at soege en stilling som praest i folkekirken. Altsaa what?! Og saa skulle jeg vaere blevet straffet oekonomisk hvis jeg rent faktisk gjorde det?! Luk dog roeven.


Jeg kan altså godt lidt se logikken i det. Hvis man tager udgangspunkt i artiklen i startoplægget, var der en der takkede nej til lønnet arbejde på fast basis, af grunde vi kun kan gisne om. Her ville jeg synes det gav mening at give en økonomisk sanktion, for ja, det er måske ikke hendes ønske job eller noget hun finder relevant, men det er betalt arbejde og får hende ud af systemet indtil hun finder noget der er passende til hendes profil.

Som recruiter ville jeg finde det langt mere appellerende at ansætte en medarbejder, der havde været i arbejde for at være i arbejde - også uden for deres felt - end en medarbejder der havde været ledig fordi det perfekte job ikke var slået op. Bare fordi man siger ja tak til en stilling betyder det jo ikke at man er bundet dertil resten af livet.

Jeg læser f.eks. en afgren af fysioterapi. Jeg har førstehjælp til et højt niveau og kan vurdere samt behandle utrolig mange skader i bevægeapparatet. Jeg kunne godt sætte mig med armene over kors og nægte at arbejde medmindre jeg kunne være massør, fysioterapeut assistent eller behandler uden opsyn, men det synes jeg bare ikke er fair. Jeg arbejder i catering og retail. Jeg er lige blevet ansat i retail fordi jeg trak på min erfaring fra studie/praktik om hvordan man behandler mennesker og hvad der driver mig i forhold til kundeservice.
Nu har jeg også et jobtilbud(ish) fra det firma jeg arbejder i catering for, som call centre advisor. Det er heller ikke indenfor min branche, men det er betalt og jeg kan smide det på mit CV i fremtiden for at vise at jeg kan omstille mig til hvad end der kræves af mig.

Hvis det skal virke optimalt, er man dog nødt til at lave om på de regler der skaber pligtansøgninger i første omgang - omend man nogle gange skal stoppe med at være forkælet og så tage noget arbejde der ikke 100% passer på beskrivelsen af ens drømmejob.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Kattefjæs » 26. mar 2018, 11:36

TakeAChanceOnMe skrev:
Kattefjæs skrev:https://politiken.dk/indland/politik/art6403453/Der-er-behov-for-nye-straffe-til-ledige-s%C3%A5-de-ikke-spilder-virksomhedernes-tid

Det her er jo ogsaa latterligt. Ja, lad os da endelig straffe folk oekonomisk fordi de soeger stillinger, de reelt ikke vil have, men som det kraeves at de alligevel soeger?

Jeg har aldrig laest teologi, men jeg blev alligevel opfordret af jobcentreret til at soege en stilling som praest i folkekirken. Altsaa what?! Og saa skulle jeg vaere blevet straffet oekonomisk hvis jeg rent faktisk gjorde det?! Luk dog roeven.


Jeg kan altså godt lidt se logikken i det. Hvis man tager udgangspunkt i artiklen i startoplægget, var der en der takkede nej til lønnet arbejde på fast basis, af grunde vi kun kan gisne om. Her ville jeg synes det gav mening at give en økonomisk sanktion, for ja, det er måske ikke hendes ønske job eller noget hun finder relevant, men det er betalt arbejde og får hende ud af systemet indtil hun finder noget der er passende til hendes profil.

Som recruiter ville jeg finde det langt mere appellerende at ansætte en medarbejder, der havde været i arbejde for at være i arbejde - også uden for deres felt - end en medarbejder der havde været ledig fordi det perfekte job ikke var slået op. Bare fordi man siger ja tak til en stilling betyder det jo ikke at man er bundet dertil resten af livet.

Jeg læser f.eks. en afgren af fysioterapi. Jeg har førstehjælp til et højt niveau og kan vurdere samt behandle utrolig mange skader i bevægeapparatet. Jeg kunne godt sætte mig med armene over kors og nægte at arbejde medmindre jeg kunne være massør, fysioterapeut assistent eller behandler uden opsyn, men det synes jeg bare ikke er fair. Jeg arbejder i catering og retail. Jeg er lige blevet ansat i retail fordi jeg trak på min erfaring fra studie/praktik om hvordan man behandler mennesker og hvad der driver mig i forhold til kundeservice.
Nu har jeg også et jobtilbud(ish) fra det firma jeg arbejder i catering for, som call centre advisor. Det er heller ikke indenfor min branche, men det er betalt og jeg kan smide det på mit CV i fremtiden for at vise at jeg kan omstille mig til hvad end der kræves af mig.

Hvis det skal virke optimalt, er man dog nødt til at lave om på de regler der skaber pligtansøgninger i første omgang - omend man nogle gange skal stoppe med at være forkælet og så tage noget arbejde der ikke 100% passer på beskrivelsen af ens drømmejob.


Men det er jo præcis dét der er min pointe. :)
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf LaMariposa » 26. mar 2018, 12:50

Wizzze skrev:Nu kommer der en fordom, men jeg tror ikke rigtig at jobcentre er gearet til højtuddannede eller folk med længere karriereforløb. Jeg tror mest det handler om af flytte folk fra en statistik "Dem på overførelse" til "Dem i job" og der er et job lige så godt som et andet, så der er IT generelt bare alt der på en eller anden måde har med computer at gøre :gruble:
Gad vide hvad man selv ville blive sat til, hvis man blev arbejdsløs :gruble: et 10.klasses suppleringskursus ? :D


Da jeg for fem år siden var en indledende møde hos Akademikernes A-kasse fik vi at vide, at "I skal gå ind og sætte flueben ved, at I har læst jeres jobforslag fra jobcentret, men vi ved godt allesammen, at I ikke kommer til at finde job der".

Så den A-kasse har i hvert fald samme fordom, som du udtrykker her.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf sigge » 26. mar 2018, 12:55

Det er flere år siden, jeg sidst var jobsøgende. Dengang var kravet fra min a-kasse, at man skulle sende en ansøgning og have en jobsøgningsaktivitet hver uge. Der har jeg et par gange skrevet en jobsøgningsaktivitet, som jeg ikke havde haft, i min joblog. Jeg synes dog, jeg har hørt, at kravene til dokumentation af den slags er blevet skærpet, men dengang kunne man godt slippe af sted med at skrive, at man havde mødt en studiekammerat i Brugsen og spurgt ind til mulighederne på hans arbejdsplads. Af en eller anden grund, faldt det mig ikke ind at "fifle med" de ansøgninger, jeg skrev ind i loggen. Derfor har jeg også sendt et par stykker til jobs, som jeg ikke havde den store interesse for eller erfaring med. Jeg har dog aldrig søgt noget, jeg decideret ikke ville have. Så hvis jeg mod forventning var blevet kaldt til samtale, havde jeg accepteret den og sikkert også jobbet.

Jeg har godt nok en gang sagt nej tak til et job, jeg blev tilbudt, men da var jeg i job i forvejen, og ville bare gerne finde noget andet.

Min meget sparsomme kontakt med Jobcentret gjorde hverken fra eller til. Konsulenten følte vist - ligesom mig selv, at jeg var nogenlunde selvkørende mht. jobsøgning, og der var ikke noget pres fra hans side for at søge alle mulige jobs, som ikke havde med min uddannelse at gøre. Jeg blev så sendt videre til "anden aktør" efter 3/6? måneder. Der endte jeg på et "jobsøgningskursus", som vist faktisk var et af de bedre ift., hvad man hører. Og jeg endte da også med at komme i job begge de gange, jeg var i sådan et forløb - dog ikke direkte takket være den anden aktør, men mere fordi der var færre muligheder for overspringshandlinger, når jeg skulle sidde i det lokale i stedet for derhjemme, og så kunne jeg jo lige så godt fyre nogle uopfordrede ansøgninger afsted/ringe til en tidligere chef. Faktisk irriterede det mig en del, at de skulle "have æren for" at få mig i job, når jeg ikke følte, de gav mig noget som helst. :D
0
You can't spell awesome without me.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Grissebassen » 26. mar 2018, 13:15

Jeg gik ledig et halvt års tid i mit "sabbatår" mellem min bachelor og kandidat.
Det er til dato det værste, jeg nogensinde har oplevet, på trods af jeg kunne se en ende i forhold til at jeg skulle starte på min kandidat.
Alene på den baggrund kan man argumentere for, at de fleste af mine ansøgninger var pligtansøgninger, fordi jeg godt vidste, at jeg kun ville blive i jobbet i kort tid.
Jeg har en del venner, der som nyuddannede kandidater er gået ledige i op til et par år efter endt uddannelse, og når de fortæller om hvilke uhyrligheder de bliver udsat for af jobcenteret, får jeg nærmest angstanfald på deres vegne. Normalt er jeg meget samvittighedsfuld og omhyggelig, men jeg ville sgu heller ikke have dårlig samvittighed over at lyve overfor et system, der behandler mennesker så inhumant, som ufrivilligt sidder i en, i forvejen, rigtig dårlig situation. Det er så bare synd for arbejdsgiverne, at det i sidste ende går ud over dem, at de bliver bombarderet med useriøse ansøgninger.
En par stykker af mine venner har i desperation søgt de mest underlige jobs, der lå langt fra deres profiler og kvalifikationer, alene for at leve på håbet om at komme ud af deres situation. Så jeg tror også det er svært at skære alle "useriøse" ansøgninger over en kam, da jeg bestemt tror, der er mange ledige der er desperate nok til at tage et hvilket som helst job.
3
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Artem » 26. mar 2018, 13:58

Da jeg var ledig og nyuddannet for 9 år siden var det vil hver anden ansøgning der er var en der blev sendt alene fordi jeg skulle søge 2 jobs om ugen.
For der var ikke så mange relevante jobs at søge for mig i min del af landet, hvorfor jeg søgte i hele landet, Norge og Grønland, sammen med at jeg søgte jobs jeg var overkvalificeret til som pedel, halinspektør osv...
Med Norge og Grønland endte jeg faktisk med at blive inviteret til samtale, som jeg så blev nødt til at afstå fra.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 15:32

LaMariposa skrev:
Wizzze skrev:Nu kommer der en fordom, men jeg tror ikke rigtig at jobcentre er gearet til højtuddannede eller folk med længere karriereforløb. Jeg tror mest det handler om af flytte folk fra en statistik "Dem på overførelse" til "Dem i job" og der er et job lige så godt som et andet, så der er IT generelt bare alt der på en eller anden måde har med computer at gøre :gruble:
Gad vide hvad man selv ville blive sat til, hvis man blev arbejdsløs :gruble: et 10.klasses suppleringskursus ? :D


Da jeg for fem år siden var en indledende møde hos Akademikernes A-kasse fik vi at vide, at "I skal gå ind og sætte flueben ved, at I har læst jeres jobforslag fra jobcentret, men vi ved godt allesammen, at I ikke kommer til at finde job der".

Så den A-kasse har i hvert fald samme fordom, som du udtrykker her.


Det sagde min a-kasse også.

I øvrigt fortalte de, at nærmest hele systemet ingen mening gav for folk i min branche - det var simpelthen ikke på den måde, vi fik job. Men vi skulle selvfølgelig gøre det alligevel - og så bare gøre alt muligt andet ved siden af.

Heldigvis var min a-kasse gode til at finde smuthuller i systemet, så det blev mere netværksorienteret og mindre 'skriv en klassisk ansøgning'-agtigt. Eksempelvis skulle jeg kun skrive én ansøgning om ugen - den anden kunne være en netværksaktivitet, som eksempelvis et møde med en tidligere kollega (eller egentlig et møde med et hvilket som helst menneske i arbejde).
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 15:35

Grissebassen skrev:Jeg gik ledig et halvt års tid i mit "sabbatår" mellem min bachelor og kandidat.
Det er til dato det værste, jeg nogensinde har oplevet, på trods af jeg kunne se en ende i forhold til at jeg skulle starte på min kandidat.
Alene på den baggrund kan man argumentere for, at de fleste af mine ansøgninger var pligtansøgninger, fordi jeg godt vidste, at jeg kun ville blive i jobbet i kort tid.
Jeg har en del venner, der som nyuddannede kandidater er gået ledige i op til et par år efter endt uddannelse, og når de fortæller om hvilke uhyrligheder de bliver udsat for af jobcenteret, får jeg nærmest angstanfald på deres vegne. Normalt er jeg meget samvittighedsfuld og omhyggelig, men jeg ville sgu heller ikke have dårlig samvittighed over at lyve overfor et system, der behandler mennesker så inhumant, som ufrivilligt sidder i en, i forvejen, rigtig dårlig situation. Det er så bare synd for arbejdsgiverne, at det i sidste ende går ud over dem, at de bliver bombarderet med useriøse ansøgninger.
En par stykker af mine venner har i desperation søgt de mest underlige jobs, der lå langt fra deres profiler og kvalifikationer, alene for at leve på håbet om at komme ud af deres situation. Så jeg tror også det er svært at skære alle "useriøse" ansøgninger over en kam, da jeg bestemt tror, der er mange ledige der er desperate nok til at tage et hvilket som helst job.


Jeg kan virkelig anbefale at skrive pligtansøgningerne og lade være med at sende dem, hvis du kommer i den situation. :genert: Jobcentrene kan ikke tjekke, om modtager har fået ansøgningen - de kan kun bede dig om at se den.

Og så til gengæld selvfølgelig sætte alt ind på rent faktisk at søge de job, du gerne vil have, og gøre det ordentligt. :gogo: På den måde spilder du ikke virksomhedernes tid - og heller ikke din egen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 15:37

sigge skrev:Det er flere år siden, jeg sidst var jobsøgende. Dengang var kravet fra min a-kasse, at man skulle sende en ansøgning og have en jobsøgningsaktivitet hver uge. Der har jeg et par gange skrevet en jobsøgningsaktivitet, som jeg ikke havde haft, i min joblog. Jeg synes dog, jeg har hørt, at kravene til dokumentation af den slags er blevet skærpet, men dengang kunne man godt slippe af sted med at skrive, at man havde mødt en studiekammerat i Brugsen og spurgt ind til mulighederne på hans arbejdsplads. Af en eller anden grund, faldt det mig ikke ind at "fifle med" de ansøgninger, jeg skrev ind i loggen. Derfor har jeg også sendt et par stykker til jobs, som jeg ikke havde den store interesse for eller erfaring med. Jeg har dog aldrig søgt noget, jeg decideret ikke ville have. Så hvis jeg mod forventning var blevet kaldt til samtale, havde jeg accepteret den og sikkert også jobbet.

Jeg har godt nok en gang sagt nej tak til et job, jeg blev tilbudt, men da var jeg i job i forvejen, og ville bare gerne finde noget andet.

Min meget sparsomme kontakt med Jobcentret gjorde hverken fra eller til. Konsulenten følte vist - ligesom mig selv, at jeg var nogenlunde selvkørende mht. jobsøgning, og der var ikke noget pres fra hans side for at søge alle mulige jobs, som ikke havde med min uddannelse at gøre. Jeg blev så sendt videre til "anden aktør" efter 3/6? måneder. Der endte jeg på et "jobsøgningskursus", som vist faktisk var et af de bedre ift., hvad man hører. Og jeg endte da også med at komme i job begge de gange, jeg var i sådan et forløb - dog ikke direkte takket være den anden aktør, men mere fordi der var færre muligheder for overspringshandlinger, når jeg skulle sidde i det lokale i stedet for derhjemme, og så kunne jeg jo lige så godt fyre nogle uopfordrede ansøgninger afsted/ringe til en tidligere chef. Faktisk irriterede det mig en del, at de skulle "have æren for" at få mig i job, når jeg ikke følte, de gav mig noget som helst. :D


Jeg nåede at være på jobsøgningskursus hos en anden aktør i én dag - i 15 minutter, så blev jeg ringet op og fik tilbudt et job, jeg havde været gennem et længere forløb på.

Der blev jeg skrevet på deres liste over folk, der fik job på deres forløb. :rulle:
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 15:37

ajnaM skrev:Det sagde min a-kasse også.

I øvrigt fortalte de, at nærmest hele systemet ingen mening gav for folk i min branche - det var simpelthen ikke på den måde, vi fik job. Men vi skulle selvfølgelig gøre det alligevel - og så bare gøre alt muligt andet ved siden af.

Heldigvis var min a-kasse gode til at finde smuthuller i systemet, så det blev mere netværksorienteret og mindre 'skriv en klassisk ansøgning'-agtigt. Eksempelvis skulle jeg kun skrive én ansøgning om ugen - den anden kunne være en netværksaktivitet, som eksempelvis et møde med en tidligere kollega (eller egentlig et møde med et hvilket som helst menneske i arbejde).

Det må godt nok være en ringe A-kasse. Tænk at de gør forskel på folk, og fordi man har en uddannelse, så er man ikke egnet til rengøring eller produktions job i et par uger eller måneder indtil det rigtige job kommer, det lyder som verdens ringeste forslag, eller også bare lidt for højt på strå at man mener man ikke egner sig til de job alle de andre må søge bare for at komme i arbejde.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 26. mar 2018, 15:42

DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:Det sagde min a-kasse også.

I øvrigt fortalte de, at nærmest hele systemet ingen mening gav for folk i min branche - det var simpelthen ikke på den måde, vi fik job. Men vi skulle selvfølgelig gøre det alligevel - og så bare gøre alt muligt andet ved siden af.

Heldigvis var min a-kasse gode til at finde smuthuller i systemet, så det blev mere netværksorienteret og mindre 'skriv en klassisk ansøgning'-agtigt. Eksempelvis skulle jeg kun skrive én ansøgning om ugen - den anden kunne være en netværksaktivitet, som eksempelvis et møde med en tidligere kollega (eller egentlig et møde med et hvilket som helst menneske i arbejde).

Det må godt nok være en ringe A-kasse. Tænk at de gør forskel på folk, og fordi man har en uddannelse, så er man ikke egnet til rengøring eller produktions job i et par uger eller måneder indtil det rigtige job kommer, det lyder som verdens ringeste forslag, eller også bare lidt for højt på strå at man mener man ikke egner sig til de job alle de andre må søge bare for at komme i arbejde.


Det er en fagspecifik a-kasse, der har styr på, hvordan de får deres medlemmer i job.

Og det får de ved at give folk frihed til at søge på de måder, der giver mening. I min branche får de fleste job gennem netværk, så det forsøger de at rette det mod. Der er på den anden side nærmest ingen, der har været i virksomhedspraktik, der har fået job derigennem, så det prøver de at køre uden om. Det giver god mening for mig.

Og det bedste er vel at sørge for, at folk har overskud til rent faktisk at søge job inden for deres felt, mens de er ledige. Jeg ved godt, der sidder nogen og har ondt i bagdelen over, at andre bruger et par måneder på at finde job, når de kunne gøre rent eller sidde bag kassen - men i sidste ende betaler det sig nu engang bedst, at man får et højtlønnet job, når man er uddannet til det.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 15:44

ajnaM skrev:
DenBruneMunk skrev:
ajnaM skrev:Det sagde min a-kasse også.

I øvrigt fortalte de, at nærmest hele systemet ingen mening gav for folk i min branche - det var simpelthen ikke på den måde, vi fik job. Men vi skulle selvfølgelig gøre det alligevel - og så bare gøre alt muligt andet ved siden af.

Heldigvis var min a-kasse gode til at finde smuthuller i systemet, så det blev mere netværksorienteret og mindre 'skriv en klassisk ansøgning'-agtigt. Eksempelvis skulle jeg kun skrive én ansøgning om ugen - den anden kunne være en netværksaktivitet, som eksempelvis et møde med en tidligere kollega (eller egentlig et møde med et hvilket som helst menneske i arbejde).

Det må godt nok være en ringe A-kasse. Tænk at de gør forskel på folk, og fordi man har en uddannelse, så er man ikke egnet til rengøring eller produktions job i et par uger eller måneder indtil det rigtige job kommer, det lyder som verdens ringeste forslag, eller også bare lidt for højt på strå at man mener man ikke egner sig til de job alle de andre må søge bare for at komme i arbejde.


Det er en fagspecifik a-kasse, der har styr på, hvordan de får deres medlemmer i job.

Og det får de ved at give folk frihed til at søge på de måder, der giver mening. I min branche får de fleste job gennem netværk, så det forsøger de at rette det mod. Der er på den anden side nærmest ingen, der har været i virksomhedspraktik, der har fået job derigennem, så det prøver de at køre uden om. Det giver god mening for mig.

Og det bedste er vel at sørge for, at folk har overskud til rent faktisk at søge job inden for deres felt, mens de er ledige. Jeg ved godt, der sidder nogen og har ondt i bagdelen over, at andre bruger et par måneder på at finde job, når de kunne gøre rent eller sidde bag kassen - men i sidste ende betaler det sig nu engang bedst, at man får et højtlønnet job, når man er uddannet til det.

Er det ikke præcis det som kommunerne giver kontanthjælps modtagere, så det du forklarer lyder bare som en kontanthjælps modtager som nægter at tage alle de jobs de søger :)
0

Tilbage til "Job"