Lønforhandling og kommende barsel

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Mi55y » 5. feb 2018, 12:28

I min virksomhed foregår lønforhandling og -regulering på den måde, at ledelsen en gang om året udsender et personligt brev med et oplæg til ny løn - typisk en stigning på 2-3 % - herefter kan man så bede om en reel lønforhandlingssamtale. Dette foregår i marts/april, og ny løn er med på aprillønnen. Sidste år meldte ledelsen dog ud, at der ikke ville bliver nogen lønregulering - ordretilgangen var stagneret og der blev fyret et par stykker, så de mente ikke, at tiden var til lønstigninger. Jeg blev udnævnt til leder (dog uden personaleansvar) i januar sidste år. Jeg havde fungeret som sådan i et års tid, men havde bare ikke officielt fået titlen, da den tidligere leder var lidt ærekær omkring det.

Og nu til sagen. Jeg har altså ikke fået lønstigning siden næsten et år før, jeg blev udnævnt til leder, så jeg vil selvsagt gerne have lidt i lønningsposen denne gang. Jeg mener også, at jeg har gjort det rigtig godt i den periode. Men nu er jeg så gået hen og blevet gravid. På det tidspunkt, hvor lønforhandlingerne normalt foregår, vil jeg være 10-14 uger henne. Vi har rigtig ringe barselsvilkår (4 ugers fuld løn og thats it), så det ville jeg jo også rigtig gerne have med i forhandlingerne.

Så hvad er min bedste strategi?
Skal jeg bede om en lønforhandling nu, hvor jeg ikke er længere henne?
Eller skal jeg vente og se, hvad ledelsens udspil er - men så risikere at skulle bede om bedre barselsvilkår og så komme nærmest dagen efter og fortælle om graviditet? Eller endnu værre - at det opdages inden?
Er det bedst under lønforhandlingen først at få lønnen på plads og så først derefter komme ind på barsel?

Jeg har i øvrigt tænkt mig at bede om 4+2+25 ugers fuldt betalt barsel, som de jo kan få refunderet en god del af.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Chichu » 5. feb 2018, 15:28

Forhandlingsstrategisk er det altid bedst at melde sit krav ud først. Du står derfor generelt dårligere, hvis du venter med dit krav til efter ledelsen ligesom har defineret udgangspunktet. Jo højere du spiller ud, des mere får du, så sigt gerne højt. Og altid højere end det resultat du vil kunne leve med, for ellers er det ikke noget at forhandle om fra din side.

Jeg ville tage både løn og barsel i en samlet forhandling.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Mi55y » 5. feb 2018, 15:48

Chichu skrev:Forhandlingsstrategisk er det altid bedst at melde sit krav ud først. Du står derfor generelt dårligere, hvis du venter med dit krav til efter ledelsen ligesom har defineret udgangspunktet. Jo højere du spiller ud, des mere får du, så sigt gerne højt. Og altid højere end det resultat du vil kunne leve med, for ellers er det ikke noget at forhandle om fra din side.

Jeg ville tage både løn og barsel i en samlet forhandling.


Jeg vil også tage begge ting samtidigt. Min tvivl går mere på om jeg skal starte med løn og så gå videre med barsel, når lønnen er på plads. Tænker at det vil trække ned i lønnen, hvis min chef ved, at jeg kommer med endnu et krav bagefter. Jeg kunne evt have det i baghånden som en "Hvis jeg skal acceptere den løn så vil jeg også have x barsel".
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf LaScrooge » 5. feb 2018, 15:58

Rent strategisk ved jeg ikke, hvad der er smart, men det lyder som en god idé, det du selv foreslår. Men jeg synes, du bevidst skal forhandle løn som om du ikke skulle på barsel. Mentalt skal du ikke gå med på en tanke om, at du er mindre værd på grund af situationen. Forestil dig i stedet at du er en mand på din egen alder, som kan arbejde 50 timer om ugen, er ambitiøs og dygtig. Dit lønniveau nu har betydning for dit lønniveau fremover, så vær tough, spil hårdt ud, hav dine argumenter i orden, undersøg lønniveauet for andre i din stilling, branche, uddannelse og anciennitet og - ikke mindst - hvad mændene i din virksomhed med samme ansvar, alder og anciennitet får. Der kan være en markant anderledes livsindkomst på spil.
4
And we both know: I will be delicious
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Aquadorable » 5. feb 2018, 16:22

Husk at en barselsordning jo også er en del af den samlede lønpakke :) Jeg ville ikke selv forvente seks måneders barsel PLUS stigning i løn (måske regulering på de der 2-3 procent, men ellers ikke).

Men dejligt, hvis det lykkes!
2
K - 12.06.18 :love:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Aquadorable » 5. feb 2018, 16:23

Jeg ville i øvrigt spille med åbne kort i forhold til graviditeten. Lige der tror jeg, at en loyal tilgang til det hele vil lønne sig :)
1
K - 12.06.18 :love:
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Lilleluftballon » 5. feb 2018, 18:07

Lad være med at tænke at du er mindre værd pga barsel. Det er du ikke. Det er klart at det ikke er så fedt at skulle finde vikar osv, men det har ikke noget med din arbejdsindsats at gøre. Og selvfølgelig skal du stige i løn når du defacto har været leder i to år!
Senest rettet af Lilleluftballon 5. feb 2018, 20:10, rettet i alt 1 gang.
2
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Kolibrien » 5. feb 2018, 18:46

Kontakt dit fagforbund, måske de kan hjælpe med at forhandle en bedre barsel. Jeg stod i samme situation som dig, og de rådede mig til ikke at forhandle barsel, men derimod mere i løn. Efterfølgende forhandlede de nogle markant bedre barselsvilkår til mig. Blandt andet ved at lave en udregning til min arbejdsgiver, der viste, at de faktisk kunne få refunderet det meste af min løn under barsel fordi de (lovpligtigt) er med i en barselsfond.

Jeg har ikke lige styr på de tekniske detaljer, og jeg forstod i øvrigt heller ikke helt den beregning, de havde lavet, men det gjorde virksomheden, og jeg gik fra funktionærlovens barsel til 4 uger før termin med fuld løn og 26 uger efter med fuld løn, herefter 8 uger med reduceret løn. Så alt i alt en meget bedre ordning.

Stort tillykke med graviditeten i øvrigt.
3
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf avdotja » 5. feb 2018, 20:48

Jeg ville melde noget ud allerede nu. Både så det ikke kommer som et chok for dem at du forventer mere end de gængse 2-3% (efter at de allerede har besluttet niveauet), men også fordi det alt andet lige altså vil være lettere at bede om når det ikke falder sammen med udmelding af graviditet.

Jeg tror jeg ville følge Kolibriens taktik og hurtigst muligt melde ud at der altså skal en lønstigning af størrelsesorden xx% denne gang, efter at du sidste år udviste stor forståelse for firmaets vanskelige, økonomiske situation og undlod at bede om den løn som dit øgede ansvarsniveau der trådst i kraft for yderlig et år siden berettiger til.

Når det er på plads/i forbindelse med annoncering af graviditet ville jeg så vise dem en variant af Kolibriens regnestykke.
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Mi55y » 6. feb 2018, 05:50

Min fagforening kan jeg ikke bruge til noget, da jeg arbejder i en helt anden branche end min egen - det er et ingeniørfirma og jeg er bla. sproglig uddannet, selvom det ikke lige er det, jeg er leder indenfor. Så min fagforening har vist ikke så meget at skulle have sagt. Derudover er jeg den eneste ansatte kvinde i den fødedygtige alder udover en studentermedhjælper. Hvilket dog burde tale til min fordel.

Jeg tror jeg skriver til min chef og beder om lønforhandling en af dagene, og så må jeg lige se om et tager barslen adskilt.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf avdotja » 6. feb 2018, 15:54

Det kan godt være fagforeningen ikke kan lave den faktiske forhandling, men de burde stadig kunne hjælpe dig med at finde ud af hvor meget virksomheden kan få refunderet, hvilket du så kan præsentere for virksomheden :)
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. feb 2018, 17:02

avdotja skrev:Det kan godt være fagforeningen ikke kan lave den faktiske forhandling, men de burde stadig kunne hjælpe dig med at finde ud af hvor meget virksomheden kan få refunderet, hvilket du så kan præsentere for virksomheden :)


Sådan en beregning tror jeg er enornt væsentligt, at firmaet ved hvad man koster i kroner og ører under en barsel, så se ved havde de siger ja eller nej til... Men et ja må klart være nemmere at få igennem hvis de kan se at udgiften for dem selv måske er relativt lav , ifht hvad de måske forventede
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. feb 2018, 17:03

Og tillykke for pokker da!
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf Mi55y » 6. feb 2018, 17:29

Jeg ved at de får omkring 180 kr refunderet pr time. Men i og med at jeg ikke ved, om min løn ændrer sig og til hvad, kan jeg ikke lave regnestykket før efter lønforhandling. Kontaktede min fagforening i dag som kraftigt rådede mig til at fortælle om graviditet før lønforhandling og ASAP, fordi jeg så er beskyttet mod fyring. Det råd kommer jeg så ikke til at følge, da jeg ikke er bange for at miste mit job. Men måske det så er smartest at tage lønforhandling først og så tage det om barsel ifm. annoncering af graviditet.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Lønforhandling og kommende barsel

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2018, 06:50

Mi55y skrev:Jeg ved at de får omkring 180 kr refunderet pr time. Men i og med at jeg ikke ved, om min løn ændrer sig og til hvad, kan jeg ikke lave regnestykket før efter lønforhandling. Kontaktede min fagforening i dag som kraftigt rådede mig til at fortælle om graviditet før lønforhandling og ASAP, fordi jeg så er beskyttet mod fyring. Det råd kommer jeg så ikke til at følge, da jeg ikke er bange for at miste mit job. Men måske det så er smartest at tage lønforhandling først og så tage det om barsel ifm. annoncering af graviditet.


Du kan lave scenario-udregninger hvor du viser tallene som de ser ud, hvis du får det, du gerne vil have. Altså med forskellige kombinationer af løn og længde på barslen. Det ville jeg gøre, også fordi det ville fjerne min egen usikkerhed i forhold til hvad jeg følte jeg kunne"tillade" mig. Så gør du også arbejdet for dem, og det kan de jo kun være glade for :)
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Job"