Hvilken fagforening?

Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Hvilken fagforening?

Indlægaf Whydontyouandi » 12. jan 2018, 17:08

Jeg er uddannet cand.mag. og har i mange år været medlem af Magistrenes Fagforening. Det til trods for at jeg aldrig fandt job i denne branche.

De sidste par år har jeg arbejdet ufaglært som pædagogmedhjælper, men alligevel beholdt min faglige tilknytning, som fx betyder månedsblad, arrangementer m.m. fra mit "gamle" fag.

Nu står jeg imidlertid i den situation, at jeg har brug for et godt råd i forhold til mit nuværende job, og jeg føler mig ikke tryg ved at søge råd hos Magistrene, og de føler sig i øvrigt heller ikke helt klædt på til at svare mig ... så jeg har besluttet mig for at skifte!

Spørgsmålet er nu bare, hvad man skifter over til ... og om det er smartest at have sin A-kasse samme sted?

Flere af mine kollegaer er i LFS, men jeg hælder mere til FOA eller 3F, som jeg synes virker mere brede i deres tilgang.

Nogen tanker?

På forhånd tak :)
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvilken fagforening?

Indlægaf milisa » 12. jan 2018, 22:13

Jeg ville kun bekymre mig om A-kasse, hvis jeg mente, at A-kassen kunne bidrage afgørende til en eventuel arbejdsløshedssituation. For mit vedkommende har jeg da i hvert fald fundet ud af, at mit fags A-kasse ikke kan bruges til en SKID, så jeg overvejer, om der findes billigere alternativer.

Ift fagforening, så ville jeg heller ikke tage fat i magistrenes, hvis jeg var dig. 3F, tror jeg også, jeg ville springe over, og LFS kender jeg intet til. FOA kunne være en mulighed som ufaglært, men hvad med BUPL? På mig virker de oplagte, men jeg antager, at der er en grund til, du ikke nævner de?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Hvilken fagforening?

Indlægaf Delfin » 13. jan 2018, 05:35

Du skal være i den fagforening, som har overenskomst med din arbejdsplads, ellers gider de ikke røre dig med en ildtang. Jeg kender en, der kom godt og grundigt i klemme mellem BUPL og LFS, da hun efter jobskifte ikke havde nået at få flyttet fagforening, før hun fik brug for dem.

Hvis du arbejder i Københavns kommune, som du vel gør, når dine kolleger er medlem i LFS, så hører du også til der, da lfs er fagforening for alt pædagogisk personale i Københavns kommune. LFS er i øvrigt en del af FOA.

Obs hvis det er en privat institution i København, kan de have overenskomst med en anden fagforening, så det skal du lige tjekke, hvis det er tilfældet. Det bør stå i dit ansættelsesbrev, hvem der er overenskomst med.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Hvilken fagforening?

Indlægaf Delfin » 13. jan 2018, 05:39

Og en tilføjelse. Der er varslet konflikt fra 1. april, og der er det også vigtigt at være i den rigtige fagforening, hvis du vil have del i strejkekassen.

https://www.lfs.dk/12915


Jeg kan ikke rigtig blive klog på, om det allerede er for sent for dig, ud fra dette, men ring til dem.

For konfliktramte, der overflyttes fra andre forbund er der erfaringsmæssigt ofte en lang ekspeditionstid. Hvor denne ekspeditionstid i konkrete tilfælde betyder, at ovenstående frister ikke overholdes, kan der tages udgangspunkt i den dato, hvor den ansatte har underskrevet begæring om overflytning. I de tilfælde hvor denne dato er i overensstemmelse med ovenstående frister, opnås ret til konfliktunderstøttelse.

Indmeldelse/overflytning med tilbagevirkende kraft udover ovenstående kan kun i ganske særlige tilfælde medføre ret til konfliktunderstøttelse. I sådanne tilfælde kræves enighed mellem den respektive afdelingsformand og forbundets formandskab.
0
14 11 14
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvilken fagforening?

Indlægaf milisa » 13. jan 2018, 09:01

Rikke skrev:
milisa skrev:Jeg ville kun bekymre mig om A-kasse, hvis jeg mente, at A-kassen kunne bidrage afgørende til en eventuel arbejdsløshedssituation. For mit vedkommende har jeg da i hvert fald fundet ud af, at mit fags A-kasse ikke kan bruges til en SKID, så jeg overvejer, om der findes billigere alternativer.

Ift fagforening, så ville jeg heller ikke tage fat i magistrenes, hvis jeg var dig. 3F, tror jeg også, jeg ville springe over, og LFS kender jeg intet til. FOA kunne være en mulighed som ufaglært, men hvad med BUPL? På mig virker de oplagte, men jeg antager, at der er en grund til, du ikke nævner de?

BUPL er for pædagoger.

Det er LFS/FOA, du skal have fat i :)


Ja, så var der jo en god grund...
0
Tally-ho

Tilbage til "Job"