Medarbejdere og ferie

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Tux » 21. dec 2017, 23:12

Kattefjæs skrev:
Tux skrev:Hvis det er blevet meldt ud, at man ikke bare kan tage fri uden at cleare det først, ville jeg sige nej til ham med ferien - kæft en irriterende type.. Hvis man ikke kan høre må man føle..

Der er du i øvrigt i den gode ret til, uden overenskomst er der endog meget vidde rammer for hvad arbejdsgiveren må og ikke må.

Kattefjæs skrev:Jeg ville aldrig forvente at jeg kunne holde ferie en given dag uden først at have fået min ferieseddel godkendt og underskrevet!

Først til mølle. Og så en fast, forståelig regel på skrift til alle medarbejdere.

Det mest normale (og fair) er nu altså en deadline for indmelding af ferieønsker, og så bliver der taget stilling ift det samlede billede. Ellers kunne nogen jo sige ''jeg vil have fri i uge x, y og z i de næste ti år''.


Nej? Jeg har aldrig været på en arbejdsplads hvor man kunne booke feriedage så langt ud i fremtiden. Kun i indeværende ferieår. Nu er der heller ikke nogen grund til at opstille absurde scenarier...

Ok, så bliver der run på første januar, hvor alle snubler over hinanden for at komme først hen til chefen for at melde ferie.. Først til mølle duer ikke..
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Kattefjæs » 21. dec 2017, 23:15

Tux skrev:Ok, så bliver der run på første januar, hvor alle snubler over hinanden for at komme først hen til chefen for at melde ferie.. Først til mølle duer ikke..


Nej. Det har fungeret fint på alle arbejdspladser hvor jeg har været. Jeg kan dog ikke se hvad det har med ts' problemstilling at gøre? Han/hun må jo finde den løsning som passer bedst til arbejdspladsen, om det så bliver det ene eller det andet er vel underordnet.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Tux » 22. dec 2017, 08:33

Kattefjæs skrev:
Tux skrev:Ok, så bliver der run på første januar, hvor alle snubler over hinanden for at komme først hen til chefen for at melde ferie.. Først til mølle duer ikke..


Nej. Det har fungeret fint på alle arbejdspladser hvor jeg har været. Jeg kan dog ikke se hvad det har med ts' problemstilling at gøre? Han/hun må jo finde den løsning som passer bedst til arbejdspladsen, om det så bliver det ene eller det andet er vel underordnet.

Der duer ikke hvis der er rift om særlige dage / uger, og vagter som skal dækkes ind.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2017, 08:35

Tux skrev:
Kattefjæs skrev:
Tux skrev:Ok, så bliver der run på første januar, hvor alle snubler over hinanden for at komme først hen til chefen for at melde ferie.. Først til mølle duer ikke..


Nej. Det har fungeret fint på alle arbejdspladser hvor jeg har været. Jeg kan dog ikke se hvad det har med ts' problemstilling at gøre? Han/hun må jo finde den løsning som passer bedst til arbejdspladsen, om det så bliver det ene eller det andet er vel underordnet.

Der duer ikke hvis der er rift om særlige dage / uger, og vagter som skal dækkes ind.


Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af først til mølle. Det er opskriften på konflikt, hvis det er en arbejdsplads, hvor der er mange med skolebørn, der alle geren vil have i skoleferien, og i det hele taget i forhold til de populære dage mellem jul og nytår, op til påske og så videre.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Kattefjæs » 22. dec 2017, 13:14

Akehurst2 skrev:
Tux skrev:
Kattefjæs skrev:
Tux skrev:Ok, så bliver der run på første januar, hvor alle snubler over hinanden for at komme først hen til chefen for at melde ferie.. Først til mølle duer ikke..


Nej. Det har fungeret fint på alle arbejdspladser hvor jeg har været. Jeg kan dog ikke se hvad det har med ts' problemstilling at gøre? Han/hun må jo finde den løsning som passer bedst til arbejdspladsen, om det så bliver det ene eller det andet er vel underordnet.

Der duer ikke hvis der er rift om særlige dage / uger, og vagter som skal dækkes ind.


Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af først til mølle. Det er opskriften på konflikt, hvis det er en arbejdsplads, hvor der er mange med skolebørn, der alle geren vil have i skoleferien, og i det hele taget i forhold til de populære dage mellem jul og nytår, op til påske og så videre.


Og alligevel har det fungeret på alle arbejdspladser hvor jeg har været.

Hvis det ikke fungerer for en given arbejdsplads, så vælger de sgu nok en anden måde at gøre det på. Mon ikke TS selv kan regne ud om det vil virke for dem eller ej? :)

Typisk debatten at rode rundt i underlige opstillede scenarier. Hvor mange disclaimers skal man skrive per indlæg for at undgå det her pjat?
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2017, 13:40

Kattefjæs skrev:
Akehurst2 skrev:
Tux skrev:
Kattefjæs skrev:
Tux skrev:Ok, så bliver der run på første januar, hvor alle snubler over hinanden for at komme først hen til chefen for at melde ferie.. Først til mølle duer ikke..


Nej. Det har fungeret fint på alle arbejdspladser hvor jeg har været. Jeg kan dog ikke se hvad det har med ts' problemstilling at gøre? Han/hun må jo finde den løsning som passer bedst til arbejdspladsen, om det så bliver det ene eller det andet er vel underordnet.

Der duer ikke hvis der er rift om særlige dage / uger, og vagter som skal dækkes ind.


Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af først til mølle. Det er opskriften på konflikt, hvis det er en arbejdsplads, hvor der er mange med skolebørn, der alle geren vil have i skoleferien, og i det hele taget i forhold til de populære dage mellem jul og nytår, op til påske og så videre.


Og alligevel har det fungeret på alle arbejdspladser hvor jeg har været.

Hvis det ikke fungerer for en given arbejdsplads, så vælger de sgu nok en anden måde at gøre det på. Mon ikke TS selv kan regne ud om det vil virke for dem eller ej? :)

Typisk debatten at rode rundt i underlige opstillede scenarier. Hvor mange disclaimers skal man skrive per indlæg for at undgå det her pjat?


Sorry - det var ikke ment som at jeg ikke troede på dig elelr at jeg tænkte din arbejdsplads ikke havde valgt den bedste løsning.

Jeg har simpelthen bare svært ved at forestille mig, hvordan det skal fungere på en god måde, fordi folk ofte gerne vil have ferie samtidig.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Medarbejdere og ferie

Indlægaf Kattefjæs » 22. dec 2017, 13:50

Akehurst2 skrev:Sorry - det var ikke ment som at jeg ikke troede på dig elelr at jeg tænkte din arbejdsplads ikke havde valgt den bedste løsning.

Jeg har simpelthen bare svært ved at forestille mig, hvordan det skal fungere på en god måde, fordi folk ofte gerne vil have ferie samtidig.


Mja, men der er jo også mange arbejdspladser hvor det ikke er et problem - det kommer an på hvad man laver og hvordan man organiserer sig. Så nogle gange giver det sig selv.

Jeg har været på arbejdspladser hvor alle holdt ferie i skolernes sommerferie. Det havde jeg ikke lige brug for selv, så jeg bookede ikke de dage. Da jeg var assistent for tre inspektører, gik det jo så op for mig at, når de alle tre havde ferie på samme tid, ja så var der bare ikke noget arbejde til mig. Så det var da op til mig at bestemme over min ferie, men de anbefalede at vi tog ferie samtidig hvis det lod sig gøre. :lol: I alle de uger sad jeg alene på et tomt kontor og havde INTET at lave. Normen var bare at når der var ferie, jamen så var der ferie, og der var ingen afløsning, så tingene måtte bare vente.

Det giver sig selv at det ikke ville fungere i butik, på hospital eller lignende....

I min nuværende rolle kan jeg ikke rigtig holde ferie i august fordi det er min højsæson, men det er intet problem at andre holder ferie i den måned. Hvis jeg bad om ferie der, så skulle der en assistent ind for at dække over mig, men jeg beder jo ikke en assistent om at komme ind for at dække i min absolut vigtigste måned ud af hele året. Det er kun min rolle som topper i august, så det er bare helt naturligt at jeg ikke holder ferie der, for der er brug for mig, men det gør andre så til gengæld. Det synes jeg er helt fint. Til gengæld får jeg så first dibs på andre tider af året.

Det kommer an på så meget jo. Alt i alt fungerer det rigtig fint.
0

Tilbage til "Job"