Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf Sophies-mor » 21. nov 2019, 19:27

Ja..
Vi kom til at tale om, hvad nu når dagpengeretten udløber?
Som dagpengemodtager, skal man jo være tilmeldt jobcenter mm., og deltager så i diverse møder, m.m. Som det er p.t. kan jobcentret jo indkalde og true med "hvis du udebliver, trækker vi dig i dagpenge..." osv.

Men, kan man være tilmeldt Jobcentret, når man ikke får noget som helst offentligt støtte?
De kan jo fx ikke true med "vi trækker dig i din ydelse, hvis..." - men ja... hvad sker der mht Jobcenter, at stå til rådighed og alt dét, når dagpenge udløber og man ikke er berettiget til kontanthjælp (helt eller suppl) når man ejer hus osv.?
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf didas » 21. nov 2019, 19:34

Det skete for min far. Han havde været på sygedagpenge, som udløb, han fik afslag på førtidspension og han var ikke berettiget til kontanthjælp pga. gensidig forsørgerpligt. Så han fik bare et brev om, at hans forløb var afsluttet og så var han basically bare meldt ud af systemet. Og havde et hyr med Skat bagefter, fordi de ikke troede på, at han havde en indkomst på 0kr.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf Sophies-mor » 21. nov 2019, 19:36

didas skrev:Det skete for min far. Han havde været på sygedagpenge, som udløb, han fik afslag på førtidspension og han var ikke berettiget til kontanthjælp pga. gensidig forsørgerpligt. Så han fik bare et brev om, at hans forløb var afsluttet og så var han basically bare meldt ud af systemet. Og havde et hyr med Skat bagefter, fordi de ikke troede på, at han havde en indkomst på 0kr.

Så dvs. man kan ikke få hjælp, møder osv via Jobcentret bagefter?
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf didas » 21. nov 2019, 19:42

Sophies-mor skrev:
didas skrev:Det skete for min far. Han havde været på sygedagpenge, som udløb, han fik afslag på førtidspension og han var ikke berettiget til kontanthjælp pga. gensidig forsørgerpligt. Så han fik bare et brev om, at hans forløb var afsluttet og så var han basically bare meldt ud af systemet. Og havde et hyr med Skat bagefter, fordi de ikke troede på, at han havde en indkomst på 0kr.

Så dvs. man kan ikke få hjælp, møder osv via Jobcentret bagefter?
:gruble:


Der må jeg faktisk være dig svar skyldig. Ved ikke, om der er noget at komme efter, hvis man selv henvender sig. Jeg ved bare, at han var igennem hele møllen med aktivering, omskoling osv., inden de afsluttede hans forløb.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf Sophies-mor » 21. nov 2019, 19:50

didas skrev:
Sophies-mor skrev:
didas skrev:Det skete for min far. Han havde været på sygedagpenge, som udløb, han fik afslag på førtidspension og han var ikke berettiget til kontanthjælp pga. gensidig forsørgerpligt. Så han fik bare et brev om, at hans forløb var afsluttet og så var han basically bare meldt ud af systemet. Og havde et hyr med Skat bagefter, fordi de ikke troede på, at han havde en indkomst på 0kr.

Så dvs. man kan ikke få hjælp, møder osv via Jobcentret bagefter?
:gruble:


Der må jeg faktisk være dig svar skyldig. Ved ikke, om der er noget at komme efter, hvis man selv henvender sig. Jeg ved bare, at han var igennem hele møllen med aktivering, omskoling osv., inden de afsluttede hans forløb.

Det kunne være spændende at finde ud af, faktisk.
Men tak for svar :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. nov 2019, 19:57

Så længe du ikke modtager noget fra systemet, kan de næppe kræve at man stiller op til div.
Du må jo gerne være "hjemmegående hustru"
Men jeg tænker dog ikke at jobcenter kan nægte at hjælpe dig i processen med at finde et nyt job :gruble: SÅ meget ud af systemet falder man forhåbentlig ikke.

i det tilfælde er det jo også muligt at flytte dit uudnyttede fradrag til din mand, således at han får det mere udbetalt af sin løn.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf Sophies-mor » 21. nov 2019, 20:01

Madam Pomfrey skrev:Så længe du ikke modtager noget fra systemet, kan de næppe kræve at man stiller op til div.
Du må jo gerne være "hjemmegående hustru"
Men jeg tænker dog ikke at jobcenter kan nægte at hjælpe dig i processen med at finde et nyt job :gruble: SÅ meget ud af systemet falder man forhåbentlig ikke.

i det tilfælde er det jo også muligt at flytte dit uudnyttede fradrag til din mand, således at han får det mere udbetalt af sin løn.

Nej til den sidste sætning.
Han er - indtil videre - ansat under DIS, så derfor er alle hans fradrag knyttet til mig, så det kan udnyttes.
Men mange tak for svar, jeg har tænkt mig at prøve, at kontakte dem - både a-kasse, jobcenter og en beskæftigelsesordfører, jeg har mødt et par gange.
Indrømmet, det er voldsomt angstprovokerende.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf Stars » 21. nov 2019, 20:23

Sophies-mor skrev:
Madam Pomfrey skrev:Så længe du ikke modtager noget fra systemet, kan de næppe kræve at man stiller op til div.
Du må jo gerne være "hjemmegående hustru"
Men jeg tænker dog ikke at jobcenter kan nægte at hjælpe dig i processen med at finde et nyt job :gruble: SÅ meget ud af systemet falder man forhåbentlig ikke.

i det tilfælde er det jo også muligt at flytte dit uudnyttede fradrag til din mand, således at han får det mere udbetalt af sin løn.

Nej til den sidste sætning.
Han er - indtil videre - ansat under DIS, så derfor er alle hans fradrag knyttet til mig, så det kan udnyttes.
Men mange tak for svar, jeg har tænkt mig at prøve, at kontakte dem - både a-kasse, jobcenter og en beskæftigelsesordfører, jeg har mødt et par gange.
Indrømmet, det er voldsomt angstprovokerende.

Jeg ved ikke, hvordan reglerne er, men min søn fik en jobsamtale gennem jobcentret, selvom han ikke kunne få kontanthjælp (fordi han ikke var lykkedes med at finde en elevplads efter grundforløb)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf Sophies-mor » 21. nov 2019, 20:45

SurSødSovs skrev:
Sophies-mor skrev:
Madam Pomfrey skrev:Så længe du ikke modtager noget fra systemet, kan de næppe kræve at man stiller op til div.
Du må jo gerne være "hjemmegående hustru"
Men jeg tænker dog ikke at jobcenter kan nægte at hjælpe dig i processen med at finde et nyt job :gruble: SÅ meget ud af systemet falder man forhåbentlig ikke.

i det tilfælde er det jo også muligt at flytte dit uudnyttede fradrag til din mand, således at han får det mere udbetalt af sin løn.

Nej til den sidste sætning.
Han er - indtil videre - ansat under DIS, så derfor er alle hans fradrag knyttet til mig, så det kan udnyttes.
Men mange tak for svar, jeg har tænkt mig at prøve, at kontakte dem - både a-kasse, jobcenter og en beskæftigelsesordfører, jeg har mødt et par gange.
Indrømmet, det er voldsomt angstprovokerende.


Men er du ikke syg? Så skal du vel i ressourceforløb?

Jeg forventer at blive raskmeldt.. hvis du tænker på min brækkede fod?
Mht min hånd... der skal jeg til læge primo december og have lavet papirer igen til AES.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Ledig uden kontanthjælp, eller anden indtægt

Indlægaf ina » 21. nov 2019, 21:09

Du kan være tilmeldt uden ydelse/selvforsørgende og stadig modtage hjælp til jobsøgning, få samtaler og bruge Jobnet. Du kan i så fald ikke sanktioneres, hvis du ikke møder op til samtaler eller glemmer at tjekke jobforslag. Det er højest sandsynligt en bestemt sagsbehandler, der har de borgere uden ydelse. Jobcentret kan hjælpe dig med at omvisitere dig til at være tilmeldt uden ydelse, når du løber tør for dagpenge. Ring til dem på første dag uden dagpenge eller mød op i visitationen og snak med dem om mulighederne.
1

Tilbage til "Job"