Jobjagter-tråden

Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 629
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 4418

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf FrøkenM » 12. aug 2019, 11:30

Zonta skrev:Hold nu kæft, hvor er det åndssvagt, at jeg skal søge jobs når jeg starter på min elevplads om 3 uger.... Jeg kan ikke rigtig søge fuldtidsjobs, der er meget meget få vikariater, der løber i mindre end tre uger og jeg kan heller ikke søge deltidsjobs, for jeg kommer ikke til at have dem, når jeg først starter som elev :stoned:

Hvad fanden skal jeg søge? :gruble:

Jeg havde en veninde i samme situation sidste år efter endt studie. Hun søgte jobs i brancher som hun aldrig ville arbejde i (så hun ikke brændte relevante broer) og indledte ansøgningen med at skrive at hun havde job fra 1/9. Herudover søgte hun vikarjobs som handicaphjælper efter samme fremgangsmåde :)
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 409
Likede indlæg: 3946

Indlægaf Zonta » 12. aug 2019, 11:37

FrøkenM skrev:
Zonta skrev:Hold nu kæft, hvor er det åndssvagt, at jeg skal søge jobs når jeg starter på min elevplads om 3 uger.... Jeg kan ikke rigtig søge fuldtidsjobs, der er meget meget få vikariater, der løber i mindre end tre uger og jeg kan heller ikke søge deltidsjobs, for jeg kommer ikke til at have dem, når jeg først starter som elev :stoned:

Jeg havde en veninde i samme situation sidste år efter endt studie. Hun søgte jobs i brancher som hun aldrig ville arbejde i (så hun ikke brændte relevante broer) og indledte ansøgningen med at skrive at hun havde job fra 1/9. Herudover søgte hun vikarjobs som handicaphjælper efter samme fremgangsmåde :)

Altså jeg "søger" jobs. Måske er det sådan noget man ikke må sige, men jeg bruger ikke tid på at sende ansøgninger ud. Det er åndssvagt for alle parter. Jeg skriver den ene ansøgning jeg skal uploade, men jeg sender dem ikke. Men jeg tror næsten jeg går med at søge deltidsjobs, for det er det eneste der kan give mening givet min situation.
1
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 364
Likede indlæg: 3958

Indlægaf Neenah » 12. aug 2019, 12:15

Zonta skrev:
FrøkenM skrev:

Altså jeg "søger" jobs. Måske er det sådan noget man ikke må sige, men jeg bruger ikke tid på at sende ansøgninger ud. Det er åndssvagt for alle parter. Jeg skriver den ene ansøgning jeg skal uploade, men jeg sender dem ikke. Men jeg tror næsten jeg går med at søge deltidsjobs, for det er det eneste der kan give mening givet min situation.

Da jeg havde fået job sidste gang markerede jeg bare jobs som søgt inde på jobnet uden at søge dem. De tjekker ikke alligevel (og kan ikke tjekke).
4
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1591

Indlægaf Minionine » 12. aug 2019, 12:22

Som nogle af de andre siger. Bare skriv virksomhederne du leger at du søger på job loggen, og glem alt om det.
Det er SPILD af alles tid at sende useriøse ansøgninger ud.
0
Brugeravatar
Zonta

Indlægaf Zonta » 12. aug 2019, 12:31

Minionine skrev:Som nogle af de andre siger. Bare skriv virksomhederne du leger at du søger på job loggen, og glem alt om det.
Det er SPILD af alles tid at sende useriøse ansøgninger ud.

Det er også det jeg gør, men det var mere det, at det jo skal se lidt troværdigt ud, hvis de kigger. Derfor er jeg gået på studie-job-bølgen :lol:

Jeg er meget taknemmelig for, at jeg bor i et land, hvor jeg ikke er nødt til at gå fra hus og hjem, fordi jeg ikke har noget job, men nogle af de regler man som ledig er underlagt, er jo komplet åndssvage :stoned:
0
Brugeravatar
Primerose
Kort karma: 156
Likede indlæg: 2051

Indlægaf Primerose » 12. aug 2019, 13:50

Nu er jeg blevet inviteret til jobsamtale. Det er jo sådan set fint nok, jeg har bare søgt to mere interessante job siden jeg søgte det første. Hmm... what to do?
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1094
Likede indlæg: 9545

Indlægaf Rapfisk » 12. aug 2019, 14:58

Primerose skrev:Nu er jeg blevet inviteret til jobsamtale. Det er jo sådan set fint nok, jeg har bare søgt to mere interessante job siden jeg søgte det første. Hmm... what to do?

Gå til samtalen og få noget erfaring.

I øvrigt er både min kæreste og jeg endt i stillinger, der på papiret var mindre interessante end andre, vi havde søgt, fordi vi havde bedre kemi med dem, og fordi jobbene viste sig at være til at forme efter vores interesser og evner.
2
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Zonta

Indlægaf Zonta » 12. aug 2019, 15:21

Rapfisk skrev:
Primerose skrev:Nu er jeg blevet inviteret til jobsamtale. Det er jo sådan set fint nok, jeg har bare søgt to mere interessante job siden jeg søgte det første. Hmm... what to do?

I øvrigt er både min kæreste og jeg endt i stillinger, der på papiret var mindre interessante end andre, vi havde søgt, fordi vi havde bedre kemi med dem, og fordi jobbene viste sig at være til at forme efter vores interesser og evner.

Helt enig med Rapfisk :)
0
Brugeravatar
Primerose
Kort karma: 156
Likede indlæg: 2051

Indlægaf Primerose » 12. aug 2019, 17:02

Zonta skrev:
Rapfisk skrev:

Helt enig med Rapfisk :)

Tak! Det vil jeg gøre :)
1
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 301
Likede indlæg: 2194

Indlægaf Daphne » 14. aug 2019, 19:30

Jeg har reelt kun været ledig i lidt over en uge, men har allerede været igennem to “samtaleforløb”. Begge steder ville de have mig til at arbejde gratis, inden de ville overveje noget som helst - er det det nye normale? Ikke praktik på den måde, hvor man bliver sat ind i tingene og fx har a-kassen inde over - bare rent arbejde.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2243
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 24582

Indlægaf Daine » 14. aug 2019, 19:34

Daphne skrev:Jeg har reelt kun været ledig i lidt over en uge, men har allerede været igennem to samtaleforløb. Begge steder ville de have mig til at arbejde gratis, inden de ville overveje noget som helst - er det det nye normale? Ikke praktik på den måde, hvor man bliver sat ind i tingene og fx har a-kassen inde over - bare rent arbejde.

Jeg er ikke stødt på det, men ved det findes (det er dog mest indenfor restaurationsbranchen jeg har hørt om det) ... men det er så vidt jeg ved ikke lovligt? Der er kun én der vinder ved det, nemlig arbejdsgiver der ikke skal betale løn for reelt arbejde. Hvis du er i fagforening, så snak med dem og ‘meld’ virksomhederne.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daphne

Indlægaf Daphne » 14. aug 2019, 20:06

Daine skrev:
Daphne skrev:Jeg har reelt kun været ledig i lidt over en uge, men har allerede været igennem to samtaleforløb. Begge steder ville de have mig til at arbejde gratis, inden de ville overveje noget som helst - er det det nye normale? Ikke praktik på den måde, hvor man bliver sat ind i tingene og fx har a-kassen inde over - bare rent arbejde.

Jeg er ikke stødt på det, men ved det findes (det er dog mest indenfor restaurationsbranchen jeg har hørt om det) ... men det er så vidt jeg ved ikke lovligt? Der er kun én der vinder ved det, nemlig arbejdsgiver der ikke skal betale løn for reelt arbejde. Hvis du er i fagforening, så snak med dem og ‘meld’ virksomhederne.

Jeg tror nemlig heller ikke det er lovligt, men tænkte jeg lige ville møde ind og se om det kunne blive til en reel praktik det ene sted, men følte det helt forkert af flere årsager. Det var på et reelt opslag og der fandt jeg hurtigt ud af at vi var flere, der konkurrerede om samme job simpelthen ved at blive smidt direkte i ilden. Det andet sted er uopfordret gennem netværk, hvor flere samtaler blev til at jeg skulle løse et par opgaver - ikke fiktive men reelle opgaver i virksomheden, og så skulle de køres igennem, godkendes af samarbejdspartnere og så kunne vi måske snakke om en reel jobsamtale på et job som ikke helt findes endnu... :sarkasme:
1
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 325
Likede indlæg: 5614

Indlægaf Mangoness » 14. aug 2019, 20:27

Daphne skrev:Jeg har reelt kun været ledig i lidt over en uge, men har allerede været igennem to “samtaleforløb”. Begge steder ville de have mig til at arbejde gratis, inden de ville overveje noget som helst - er det det nye normale? Ikke praktik på den måde, hvor man bliver sat ind i tingene og fx har a-kassen inde over - bare rent arbejde.

Jeg var til en jobsamtale (på et opslået job), som førte til, at jeg kom i praktik. Jeg var i praktik i en måned, hvor de i løbet af måneden ville overveje, om jeg kunne blive ansat i et studiejob (de søgte en studentermedhjælper, og jeg var den eneste i praktik). Jeg så det også selv som en mulighed for at se virksomheden an.

Jeg blev ikke ansat, da måneden var omme. De ville have en studentermedhjælper med mere erfaring, og jeg brød mig ikke selv specielt om at være der. Nu tænker jeg, at virksomhedspraktikken ikke skulle have varet længere end 7-14 dage. Det må være nok tid til at vurdere, om de vil ansætte en :)

Jeg kender primært unge mennesker, og de oplever ligesom mig, at der er rig mulighed for at komme i praktik - og gerne i 8 uger (4 uger er jo alt for lidt) - men ansættelse er noget sværere. Nogle gange bliver man mødt med, at der 'nok godt kan være noget bagefter' (som regel er der tale om få timer), imens andre siger med det samme, at der ikke er mulighed for ansættelse bagefter, men at man godt kan komme i praktik (og helst 8 uger!).

Jeg har også fået udleveret en del "job" fra jobcentret, hvor der er mulighed for virksomhedspraktik og evt. også løntilskudsjob...men en fastansættelse er der ikke mulighed for. Ikke engang på få timer. Så ja, der er rig mulighed for at arbejde gratis. Som nyuddannet har jeg tit tænkt, at det er en god ide at tage praktikken for at få erhvervserfaring, men jeg synes samtidig også, at det er røv-sygt at arbejde gratis, hvis man ikke på nogen som helst måde er garanteret et job :/
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 793
Likede indlæg: 8792

Indlægaf Pandesteg » 15. aug 2019, 05:30

Daphne skrev:
Daine skrev:

Jeg tror nemlig heller ikke det er lovligt, men tænkte jeg lige ville møde ind og se om det kunne blive til en reel praktik det ene sted, men følte det helt forkert af flere årsager. Det var på et reelt opslag og der fandt jeg hurtigt ud af at vi var flere, der konkurrerede om samme job simpelthen ved at blive smidt direkte i ilden. Det andet sted er uopfordret gennem netværk, hvor flere samtaler blev til at jeg skulle løse et par opgaver - ikke fiktive men reelle opgaver i virksomheden, og så skulle de køres igennem, godkendes af samarbejdspartnere og så kunne vi måske snakke om en reel jobsamtale på et job som ikke helt findes endnu... :sarkasme:

Er det overhovedet lovligt at have folk som ikke er ansat til at udføre arbejde i en virksomhed? Man er jo heller ikke dækket af deres forsikring, hvis ikke man er ansat. Tænker jeg.
2
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Daphne

Indlægaf Daphne » 15. aug 2019, 08:29

Pandesteg skrev:
Daphne skrev:
Daine skrev:

Er det overhovedet lovligt at have folk som ikke er ansat til at udføre arbejde i en virksomhed? Man er jo heller ikke dækket af deres forsikring, hvis ikke man er ansat. Tænker jeg.

Præcis min tanke. Men i det hele taget synes jeg det er en underlig indstilling. Det første sted fik jeg endda besked på ikke at sige til andre, at jeg var der på prøve i forbindelse med det opslag, fordi der var en anden der gerne ville have det også. Hvor mange har hun så lige sagt det til? Vi har minimum været 3 på samme tid, så vidt jeg kan regne ud.....måske flere. Som så bare kunne arbejde gratis, imens hun bestemte sig.
0

Tilbage til "Job"