Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2284
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 25271

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Daine » 10. jul 2019, 09:36

StripesAddict skrev:Jeg er lige kommet på dagpenge og har desværre raget en omgang sygdom til mig. Kan/skal/bør jeg melde mig syg hos a-kassen, når jeg regner med at kunne opfylde min "kvote" ift. jobansøgninger for indeværende uge, og ikke har nogen møder med dem?

Jeg fik det råd fra min akasse at jeg kun skulle melde mig syg hvis: a) det forhindrede mig i at tage til et møde hos jobcenteret/akassen/eller deltage i aftalt kursus eller b) krævede indlæggelse/jeg ikke på nogen måde kunne skrive ansøgninger/det påvirkede mine muligheder for at tage et job (feks at brække en hånd/ben eller en hjernerystelse etc).
De små “klatsygemeldinger” skulle jeg undgå, fordi det er 2 forskellige systemer der skal udbetale og det kunne ende med noget administrativt bøvl.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 10. jul 2019, 09:42

Mangoness skrev:
Zonta skrev:Daine, jeg er ret usikker på, om du overhovedet får lov til at komme i praktik. Hvis du har en underskrevet kontrakt på at du starter 1/9, så tror jeg ikke jobcenteret lader dig gøre det. Hvis det var for at virksomheden ville se dig an for derefter måske at tilbyde dig et job, så er det noget andet.

Jeg kender en, som havde underskrevet kontrakten i midten af april med start d. 1/6 (et barselsvikariat), før han ansøgte og startede i virksomhedspraktik hos dem d. 1/5.

Jeg har ikke nogen kontrakt endnu, men jobcenteret har lige godkendt min ansøgning. Min konsulent var glad på mine vegne og kunne sagtens forstå at jeg gerne ville i gang og få en god sidemandsoplæring og han synes det var godt med praktik :)
Der er naturligvis angivet at praktikken har til formål at oplære mig i virksomhedens procedurer (det er en fødevarevirksomhed, så der er noget med egenkontrol og maskinlæring), men også at det skal føre til ansættelse pr 1/9, så han er oplyst. Men jeg fik bare et “Stort tillykke og godt gået. Jeg fritager dig for jobsøgning i de 4 uger, når der er en ansættelse efterfølgende” fra ham - det var ret dejligt :D
9

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
StripesAddict
Kort karma: 106
Likede indlæg: 913

Indlægaf StripesAddict » 10. jul 2019, 09:45

Daine skrev:
StripesAddict skrev:Jeg er lige kommet på dagpenge og har desværre raget en omgang sygdom til mig. Kan/skal/bør jeg melde mig syg hos a-kassen, når jeg regner med at kunne opfylde min "kvote" ift. jobansøgninger for indeværende uge, og ikke har nogen møder med dem?

Jeg fik det råd fra min akasse at jeg kun skulle melde mig syg hvis: a) det forhindrede mig i at tage til et møde hos jobcenteret/akassen/eller deltage i aftalt kursus eller b) krævede indlæggelse/jeg ikke på nogen måde kunne skrive ansøgninger/det påvirkede mine muligheder for at tage et job (feks at brække en hånd/ben eller en hjernerystelse etc).
De små “klatsygemeldinger” skulle jeg undgå, fordi det er 2 forskellige systemer der skal udbetale og det kunne ende med noget administrativt bøvl.

Tak for svaret - det var umiddelbart også min tanke :) og stort tillykke med jobbet!
1
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 10. jul 2019, 09:46

StripesAddict skrev:
Daine skrev:

Tak for svaret - det var umiddelbart også min tanke :) og stort tillykke med jobbet!

Tak :)
1

Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 339
Likede indlæg: 5969

Indlægaf Mangoness » 10. jul 2019, 09:54

Daine skrev:
Mangoness skrev:
Zonta skrev:Daine, jeg er ret usikker på, om du overhovedet får lov til at komme i praktik. Hvis du har en underskrevet kontrakt på at du starter 1/9, så tror jeg ikke jobcenteret lader dig gøre det. Hvis det var for at virksomheden ville se dig an for derefter måske at tilbyde dig et job, så er det noget andet.

Jeg kender en, som havde underskrevet kontrakten i midten af april med start d. 1/6 (et barselsvikariat), før han ansøgte og startede i virksomhedspraktik hos dem d. 1/5.

Jeg har ikke nogen kontrakt endnu, men jobcenteret har lige godkendt min ansøgning. Min konsulent var glad på mine vegne og kunne sagtens forstå at jeg gerne ville i gang og få en god sidemandsoplæring og han synes det var godt med praktik :)
Der er naturligvis angivet at praktikken har til formål at oplære mig i virksomhedens procedurer (det er en fødevarevirksomhed, så der er noget med egenkontrol og maskinlæring), men også at det skal føre til ansættelse pr 1/9, så han er oplyst. Men jeg fik bare et “Stort tillykke og godt gået. Jeg fritager dig for jobsøgning i de 4 uger, når der er en ansættelse efterfølgende” fra ham - det var ret dejligt :D

Hvornår får du så kontrakten? :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 10. jul 2019, 10:14

Mangoness skrev:
Daine skrev:
Mangoness skrev:

Hvornår får du så kontrakten? :gruble:

Inden jeg starter i ordinær ansættelse går jeg ud fra.
1

Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1128
Likede indlæg: 9781

Indlægaf Rapfisk » 22. jul 2019, 10:52

Don't. Systemerne kan slet ikke håndtere det.

Hvis det mod forventning skulle gå ud over din evne til at søge jobs, ville jeg ringe ind og høre, hvordan jeg skulle forholde mig, så du også har deres ord for, hvordan de foretrækker at håndtere det.

God bedring :blomst:
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 24. jul 2019, 08:36

Rapfisk skrev:

Hvis det mod forventning skulle gå ud over din evne til at søge jobs, ville jeg ringe ind og høre, hvordan jeg skulle forholde mig, så du også har deres ord for, hvordan de foretrækker at håndtere det.

Kan du forklare, hvad det helt præcist er, systemerne ikke kan håndtere?

Jeg har fået at vide af min a-kasse at man skal have været syg tre dage i en uge for at være fritaget fra jobsøgning og da jeg blev i tvivl om hvorvidt jeg ville nå at blive frisk endte jeg med at melde mig syg.

Og tak :kys:
0
Brugeravatar
ina
Kort karma: 344
Likede indlæg: 2511

Indlægaf ina » 24. jul 2019, 08:53

StripesAddict skrev:
Rapfisk skrev:

Jeg har fået at vide af min a-kasse at man skal have været syg tre dage i en uge for at være fritaget fra jobsøgning og da jeg blev i tvivl om hvorvidt jeg ville nå at blive frisk endte jeg med at melde mig syg.

Jeg ved ikke hvad systemet ikke kan håndtere, men da jeg var ledig for mange år siden, så meldte jeg mig troligt syg “hver gang” jeg var syg, hvilket gav kuk i min dagpengeudbetalinger, fordi sygedagpenge kommer fra en anden kasse. Dertil skulle jeg udfylde blanketter om sygdom i stor stil, selvom det “bare” var fx omgangssyge.

Anden gang jeg var ledig, meldte jeg mig kun syg, hvis jeg skulle til møde på jobcenter/A-kasse eller var på et kursus eller lign. Ellers regulerede jeg bare lidt i ansøgningerne, så jeg søgte flere ugen efter eller lign.
Senest rettet af ina 24. jul 2019, 18:52, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1128
Likede indlæg: 9781

Indlægaf Rapfisk » 24. jul 2019, 08:56

StripesAddict skrev:
Rapfisk skrev:

Min historie er særligt slem, for min sygdom blev registreret på en måde, hvor jeg overgik til sygedagpenge og længe efter min sygdom kæmpede med at være registreret som sygemeldt. Systemet skelnede dårligt mellem almindelig sygdom og længerevarende sygdom. Men jeg har også hørt fra andre, at de bliver bedt om alverdens dokumentation fra dele af systemet, som ikke taler så godt sammen.
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 24. jul 2019, 09:11

Tak for jeres svar, begge to. Krydser fingre for at det ikke går så galt.
0
Lupa2800
Kort karma: 0
Likede indlæg: 35

Indlægaf Lupa2800 » 26. jul 2019, 08:51

Er ser nogen af jer der har været i praktik evt på kontor som kan give lidt fif i forhold til at kontakte dem personlig /søge skriftligt?
0
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 651
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 4540

Indlægaf FrøkenM » 26. jul 2019, 09:31

Lupa2800 skrev:Er ser nogen af jer der har været i praktik evt på kontor som kan give lidt fif i forhold til at kontakte dem personlig /søge skriftligt?

Min praktik på min kandidat var på et kontor i sygehusregi med fokus på HR. Gennem netværk blev jeg sat i forbindelse med den HR ansvarlige som bad mig sende ansøgning, CV og et pitch omkring hvad jeg gerne ville i min praktik, da de ikke som sådan søgte en praktikant på det givne tidspunkt. Det var en rigtig god måde at gøre det på og da de havde læst det hele igennem blev jeg indkaldt til en samtale og samme dag som jeg havde været der, fik jeg tilbudt en plads :)

Det er mit indtryk, at personlige henvendelser i den henseende at folk bare "dukker op" ikke er i høj kurs derude. Vi havde en enkelt der gjorde det mens jeg var i praktik og det var altså forstyrrende, idet vi havde bedt vedkommende om skriftlig ansøgning mv. inden vi eventuelt ville mødes. Mit kontor var travlt og vi var få mennesker så jeg synes klart at mails/skriftlige ansøgninger er at foretrække og hvis det så er interessant så møder man personen bag ansøgningen.

Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er sådan alle steder, men jeg tænker man nok skal få en chance for personligt fremmøde hvis virksomheden er interesseret i et evt. samarbejde.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 339
Likede indlæg: 5969

Indlægaf Mangoness » 26. jul 2019, 11:16

Hvis I skrev en ansøgning til et job, hvor I skulle lave nyhedsbreve, ville I så forholde jeres resultater (f.eks. hvor tit nyhedsbrevet bliver åbnet) med den generelle åbningsrate for nyhedsbreve (evt. indenfor den specifikke branche)?

F.eks. hvis dine nyhedsbreve bliver åbnet 25 % af tiden. Det lyder ikke umiddelbart af meget, medmindre man kigger på, at den gennemsnitlige åbningsrate ligger på 20 % :gruble:

Ville I nævne den gennemsnitlige åbningsrate i jeres cv eller ansøgning? Eller bare helt udelade det? :gruble:

Mailchimp og gennemsnitlige åbningsrater:
https://mailchimp.com/resources/email-m ... Vt2NVtUgBY
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 436
Likede indlæg: 4203

Indlægaf Zonta » 26. jul 2019, 12:54

Mangoness skrev:Hvis I skrev en ansøgning til et job, hvor I skulle lave nyhedsbreve, ville I så forholde jeres resultater (f.eks. hvor tit nyhedsbrevet bliver åbnet) med den generelle åbningsrate for nyhedsbreve (evt. indenfor den specifikke branche)?

F.eks. hvis dine nyhedsbreve bliver åbnet 25 % af tiden. Det lyder ikke umiddelbart af meget, medmindre man kigger på, at den gennemsnitlige åbningsrate ligger på 20 % :gruble:

Ville I nævne den gennemsnitlige åbningsrate i jeres cv eller ansøgning? Eller bare helt udelade det? :gruble:

Mailchimp og gennemsnitlige åbningsrater:
https://mailchimp.com/resources/email-m ... Vt2NVtUgBY

Hvis det er tal, som de kender, så ville jeg måske skrive, at jeg har fokus på x og x, ved at gøre x og x og det gør, at de nyhedsbreve jeg tidligere har skrevet, bliver åbnet 25% af gangene. Det ville jeg gøre i ansøgningen. Du kan også skrive det som et punkt til en tidligere ansættelse på dit CV.
1

Tilbage til "Job"