Jobjagter-tråden

Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 351
Likede indlæg: 3590

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf Neenah » 11. feb 2019, 09:25

Una skrev:
Neenah skrev:Jeg skal vist tilbage i denne tråd - heldigvis frivilligt. Min barsel slutter om et par måneder, og den har vi udnyttet til at købe et hus, der ligger knap to timers kørsel fra mit nuværende job, så jeg skal finde noget nyt. For nogle uger siden søgte jeg et job, der bare var lige i skabet - jeg kunne sætte tjek ved alt de efterspurgte, og jeg havde endda arbejdet som studentermedhjælper i afdelingen før. Men jeg kom ikke engang til samtale :( Det var godt nok øv!

Nu er jeg ved at blive lidt utålmodig - der er ikke så mange oplagte stillinger at søge for mig, og det er forholdsvist vigtigt at jeg ikke havner på dagpenge når vi skal til at betale af på vores hus. Det kan gå, men det er ikke sjovt. Hvad gør man, når man stadig er i job og ens arbejdsgiver ikke ved man søger videre? Man kan jo ikke ligefrem slå op vidt og bredt i netværket.

Øv, det rammer bare hårdt sådan noget!

Hvad afholder dig fra at sige op nu, hvis du alligevel ikke vil tilbage?

Som jeg ser det, er der kun fordele ved det, da du så kan søge mere åbent?

Jeg synes det er lang tid i forvejen at sige op - jeg bliver først nødt til at sige op fra 31/7, hvis jeg ikke finder noget andet. Vi har ikke råd til at jeg skal have karantæne og være på dagpenge hvis det på nogen måde kan undgåes.
0
AstaPasta
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1466

Indlægaf AstaPasta » 11. feb 2019, 11:03

Jeg har været til jobsamtale på et job, jeg rigtigt gerne vil have. Nu er jeg totalt rastløs. Jeg er virkeligt ikke god til at vente på besked.
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4910

Indlægaf Tilly » 11. feb 2019, 11:40

Neenah skrev:
Una skrev:
Neenah skrev:Jeg skal vist tilbage i denne tråd - heldigvis frivilligt. Min barsel slutter om et par måneder, og den har vi udnyttet til at købe et hus, der ligger knap to timers kørsel fra mit nuværende job, så jeg skal finde noget nyt. For nogle uger siden søgte jeg et job, der bare var lige i skabet - jeg kunne sætte tjek ved alt de efterspurgte, og jeg havde endda arbejdet som studentermedhjælper i afdelingen før. Men jeg kom ikke engang til samtale :( Det var godt nok øv!

Nu er jeg ved at blive lidt utålmodig - der er ikke så mange oplagte stillinger at søge for mig, og det er forholdsvist vigtigt at jeg ikke havner på dagpenge når vi skal til at betale af på vores hus. Det kan gå, men det er ikke sjovt. Hvad gør man, når man stadig er i job og ens arbejdsgiver ikke ved man søger videre? Man kan jo ikke ligefrem slå op vidt og bredt i netværket.

Jeg synes det er lang tid i forvejen at sige op - jeg bliver først nødt til at sige op fra 31/7, hvis jeg ikke finder noget andet. Vi har ikke råd til at jeg skal have karantæne og være på dagpenge hvis det på nogen måde kan undgåes.

Hvis du får mere end 3 timers daglig transport så mener jeg godt man kan undgå karantæne selvom man selv siger op. Du kan jo evt forhøre dig ved din a-kasse :)
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 11. feb 2019, 11:59

Tilly skrev:
Neenah skrev:
Una skrev:

Hvis du får mere end 3 timers daglig transport så mener jeg godt man kan undgå karantæne selvom man selv siger op. Du kan jo evt forhøre dig ved din a-kasse :)

Jeg tror kun det er hvis man er blevet nødt til at flytte pga. ægtefælles arbejde - ikke hvis man bare selv flytter længere væk.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1738

Indlægaf Pyjamas » 11. feb 2019, 12:15

Rullegardinia skrev:
Pyjamas skrev:Jeg er nyudlært. Jeg har tidligere i dag sendt en ansøgning til et firma, som har et rigtig godt ry mht det, de leverer.
Her til aften har lederen skrevet en mail og spurgt, om jeg vil komme ned til en snak i morgen eftermiddag, hvilket jeg selvfølgelig har sagt ja til. Hvilket er ret fedt, og jeg er ret stolt.
Men jeg er også hamrende nervøs, for jeg føler mig slet ikke dygtig nok til at være sådan et sted. Jeg er faktisk så usikker, at jeg kun føler mig dygtig nok til at være på min tidligere læreplads :genert: Jeg forestiller mig det værste, bl.a. at arbejdsgiver synes, at jeg intet kan, og at jeg ikke har fortjent mine topkarakterer.

Kan I relatere til det? Måske her er andre nyuddannede?

Det lyder som imposter syndrom. Frygten for at blive ‘afsløret’ i, at man ikke kan noget og har faldt sig til sine resultater. Jeg har også haft det sådan, det er vildt ubehageligt. Og jeg blev faktisk overrasket over, at det havde et navn, og at der faktisk var en del, der kendte til det.

Så selvfølgelig er du dygtig nok og selvfølgelig fortjener du dine karakterer.

Wow. Det burde hedde Pyjamas Syndromet det der. Det er faktisk mig, der er beskrevet :genert:
Det er jeg rigtig glad for, at du gjorde mig opmærksom på, tusind tak. For ja, det er lige præcis sådan, jeg har det.
0
Brugeravatar
Una
Kort karma: 2
Likede indlæg: 12

Indlægaf Una » 11. feb 2019, 12:19

Neenah skrev:
Una skrev:

Det er det også. Men vil du hellere starte på jobbet end tage karantæne? Hvis ja, forstår jeg godt at du ikke siger op nu. Hvis nej, forstår jeg det stadig ikke?
0
:blomst:
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 11. feb 2019, 12:44

Una skrev:
Det er det også. Men vil du hellere starte på jobbet end tage karantæne? Hvis ja, forstår jeg godt at du ikke siger op nu. Hvis nej, forstår jeg det stadig ikke?

Ja, det vil jeg - tror jeg. Det er lidt svært at sige, for jeg ved reelt ikke hvad jeg skal lave når jeg kommer tilbage. Jeg er lærer, og jeg vil ikke komme til at have nogle klasser fordi det er så tæt på sommerferien.
0
Brugeravatar
Rullegardinia
Kort karma: 16
Likede indlæg: 198

Indlægaf Rullegardinia » 11. feb 2019, 14:55

Pyjamas skrev:
Rullegardinia skrev:
Pyjamas skrev:Jeg er nyudlært. Jeg har tidligere i dag sendt en ansøgning til et firma, som har et rigtig godt ry mht det, de leverer.
Her til aften har lederen skrevet en mail og spurgt, om jeg vil komme ned til en snak i morgen eftermiddag, hvilket jeg selvfølgelig har sagt ja til. Hvilket er ret fedt, og jeg er ret stolt.
Men jeg er også hamrende nervøs, for jeg føler mig slet ikke dygtig nok til at være sådan et sted. Jeg er faktisk så usikker, at jeg kun føler mig dygtig nok til at være på min tidligere læreplads :genert: Jeg forestiller mig det værste, bl.a. at arbejdsgiver synes, at jeg intet kan, og at jeg ikke har fortjent mine topkarakterer.

Kan I relatere til det? Måske her er andre nyuddannede?

Det lyder som imposter syndrom. Frygten for at blive ‘afsløret’ i, at man ikke kan noget og har faldt sig til sine resultater. Jeg har også haft det sådan, det er vildt ubehageligt. Og jeg blev faktisk overrasket over, at det havde et navn, og at der faktisk var en del, der kendte til det.

Så selvfølgelig er du dygtig nok og selvfølgelig fortjener du dine karakterer.

Wow. Det burde hedde Pyjamas Syndromet det der. Det er faktisk mig, der er beskrevet :genert:
Det er jeg rigtig glad for, at du gjorde mig opmærksom på, tusind tak. For ja, det er lige præcis sådan, jeg har det.

Godt, du kan bruge det. For mig var det en meget mærkelig følelse at have, fordi jeg jo sort på hvidt havde, at jeg duede til noget, men stadig mente, at det kunne jeg jo ikke, så det måtte være en fejl. Det er jo helt absurd. Folk bedømmer jo ens præstationer, og derved taler præstationerne jo for sig selv, det er svært at fake sig til, at ens præstationer er i orden. Men dårligt selvværd er en stædig rad.
0
Never let the hand you hold hold you down
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2063
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 21830

Indlægaf Daine » 12. feb 2019, 13:39

Jeg var til jobsamtale i fredags og den fik jeg et afslag på i dag. Han havde valgt en med mere detailerfaring end jeg, og det er selvfølgelig fair nok ... omend jeg undrer mig en smule. Jeg er 38 og har 20 års erfaring, de to ting holdt op mod hinanden kan været svært at “slå”. Men måske han mente mere relevant erfaring jf branche :)

Det var ikke en drømmestilling (heldigvis), så jeg er ikke knust over afslaget. Mere irriteret sådan generelt, for hvad hulan skal jeg gøre for at lande det der job?! Jeg er enten underkvalificeret, eller overkvalificeret, eller har den forkerte erfaring ... og jeg kan ikke blive opkvalificeret/tage kurser der kan hjælpe, for der er intet at komme efter (jeg har ikke råd til selv at betale).

Det er vist godt jeg skal til møde med min jobkonsulent på torsdag, jeg er overgået til et nyt team (det skal man i Herning når man har været ledig i mere end 6 mdr) og det er første gang hos hende. Måske hun kan trække en kanin op af hatten?

(Nej, hun kan ej, det ved jeg godt. Jobcenteret er ikke sat i værk for at hjælpe, kun for at kontrollere. Er ihf min oplevelse so far.)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
AstaPasta
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1466

Indlægaf AstaPasta » 12. feb 2019, 13:45

Jeg er indkaldt til 2. samtale på det job, jeg var til samtale på i går. Og jeg har taget en test online. 4 dele, med personlighed, læs og forstå, beregninger og mønstre.
Den eneste jeg ikke nåede på tiden var matematikken, så nu føler jeg mig lidt dum efter at have sagt meget enig til at være god til tal i personlighedstest-delen.
Det er dog ikke et job med en masse matematik, så det går nok alligevel.
2
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2292

Indlægaf RavenClaw » 12. feb 2019, 15:12

Jeg har endnu ikke meldt mig ledig. Jeg burde nok, når jeg slet ikke har nogen indtægt, men jeg orker ikke alt det kommunecirkus, der følger med.

Jeg er dog blevet indkaldt til første telefoniske samtale på torsdag. Jeg havde ellers afskrevet den stilling for længst, da der var frist 31. januar, og de afholdt samtalerne løbende. Men nu har de altså indkaldt mig to uger efter frist. Jeg vil dog også mene, at jeg er rimelig kvalificeret til stillingen, da jeg både kan bruge min gamle uddannelse og min erhvervserfaring sammen, selvom de intet har med hinanden at gøre.
3
I'll put my armor on, show you how strong I am
Julledyret
Kort karma: 3
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 46

Indlægaf Julledyret » 12. feb 2019, 20:57

AstaPasta skrev:Jeg er indkaldt til 2. samtale på det job, jeg var til samtale på i går. Og jeg har taget en test online. 4 dele, med personlighed, læs og forstå, beregninger og mønstre.
Den eneste jeg ikke nåede på tiden var matematikken, så nu føler jeg mig lidt dum efter at have sagt meget enig til at være god til tal i personlighedstest-delen.
Det er dog ikke et job med en masse matematik, så det går nok alligevel.

Spændende med 2. samtale :gogo:

I forhold til testen og ikke at nå alle opgaverne, så er det mit indtryk at det i høj grad også handler om, at kunne reflektere over, hvordan man har brugt tiden og hvilken strategi man har brugt. F.eks. at løse alle de "lette" opgaver før de mere komplicerede, eller at prioritere at løse et par af de komplicerede fremfor flest muligt. Uanset hvilken måde du besvarer den slags test, så siger det noget om ens sans for detaljer, resultater og hvad de ellers kan finde på.

Jeg har selv været igennem flere personlighedstests i forbindelse med jobsamtaler, og nogle gange har jeg måtte svare modstridende, når jeg har skulle vælge mellem forskellige udsagn eller egenskaber. Så gælder det "bare" om, at man skal være bevidst om, hvorfor man har svaret forskelligt og hvad det betyder for én.

Så i stedet for at ærgre dig over ikke at have nået det hele, så brug energien på at forstå, hvorfor du ikke nåede det og hvad det fortæller om dig.

Held og lykke med samtalen!
2
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 412
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 3964

Indlægaf Pityt » 13. feb 2019, 14:53

Jeg har taget mig sammen og har fået smidt nogle ansøgninger afsted i dag. Egentlig har jeg ferie, men der var nogle jobs, der lød for gode til at ignorere :)
2
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 272
Likede indlæg: 2485

Indlægaf Zonta » 13. feb 2019, 15:07

Nogen der ved, hvorfor arbejdsgivere nogle gange venter til langt efter samtale-afholdelse med at sende et standard afslag til dem, der ikke engang er blevet kaldt til samtale? Har lige fået et afslag i dag på et job, der havde frist 18. januar og hvor sidste runde samtaler blev holdt i sidste uge :gruble: jeg havde jo selv regnet den ud.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 389
Likede indlæg: 5158

Indlægaf Æble » 13. feb 2019, 15:23

Zonta skrev:Nogen der ved, hvorfor arbejdsgivere nogle gange venter til langt efter samtale-afholdelse med at sende et standard afslag til dem, der ikke engang er blevet kaldt til samtale? Har lige fået et afslag i dag på et job, der havde frist 18. januar og hvor sidste runde samtaler blev holdt i sidste uge :gruble: jeg havde jo selv regnet den ud.

Nogle gange har man kategoriseret i A (ideelle på papiret) B (opfylder kravene og kunne komme i betragtning) og C (opfylder ej krav/uinteressant). Man kalder A til samtale men har B’erne som back up hvis Aerne skuffer. C kan i princippet få afslag med det samme for de vil ikke få chancen. Kan selvfølgelig ikke svare for alle virksomheder, men sådan gjorde vi på mit gamle arbejde.
5

Tilbage til "Job"