Jobjagter-tråden

Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 56
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 1289

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 11. feb 2018, 22:08

kattekonen skrev:Jeg har grebet et desperat halmstrå og er begyndt at søge uopfordret - har dog aldrig hørt at det virker....Er der nogen af jer der har positive erfaringer med at søge uopfordret?

Det virkede for en af mine medstuderende i forbindelse med praktik. Han skaffede lige 9 andre praktikplads i samme forsøg - inkl. mig. Det er dog ulønnet, så det er nok noget andet.

Da jeg arbejdede i butik var der tit folk der kom ind med uopfordrede ansøgninger, mange af dem blev kaldt til interview - en del blev vidst ansat, men som casuals. Vi fik selv en del i vores afdeling, men mange blev valgt fra fordi deres niveau og ansøgninger slet ikke gav mening for det job de ansøgte for.
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 349
Likede indlæg: 2166

Indlægaf Thestral » 12. feb 2018, 05:20

kattekonen skrev:Jeg har grebet et desperat halmstrå og er begyndt at søge uopfordret - har dog aldrig hørt at det virker....Er der nogen af jer der har positive erfaringer med at søge uopfordret?

Nej
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 523
Likede indlæg: 4063

Indlægaf Filipai » 12. feb 2018, 06:00

Jeg har efter opfordring for et "sådan kommer du i job-workshop" skrevet en uopfordret mail til HR og vedsendt mit CV, tror jeg har sendt 7. Har hørt tilbage på lige akkurat 0! Hverken positiv eller negativ respons.
0
kattekonen
Kort karma: 3
Likede indlæg: 28

Indlægaf kattekonen » 12. feb 2018, 06:06

Ja okay - det lyder ikke ligefrem opløftende :-(
0
Chichu
Kort karma: 16
Likede indlæg: 604

Indlægaf Chichu » 12. feb 2018, 06:18

kattekonen skrev:Ja okay - det lyder ikke ligefrem opløftende :-(

Jeg tror det er meget branchespecifikt :) I min branche (offentlig sektor) er det en god måde at skaffe løntilskud, praktikker og måske hvis man er heldig og rammer ned i et behov (fx at man en medarbejder på vej på barsel eller har fået projektpenge), så kan det give en tidsbegrænset ansættelse. Omvendt ville man aldrig få en fast stilling direkte, for den slags skal der laves opslag på. På min arbejdsplads ville det virke bedst med en venlig mail vedhæftet ansøgning og CV stilet til chef eller direktør. En af mine nu fastansatte kollegaer fik job på den måde efter et godt stykke tid uden arbejde :)
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 335
Likede indlæg: 7265

Indlægaf sigge » 12. feb 2018, 14:39

Mit nuværende job fik jeg efter en uopfordret ansøgning. Jeg skrev, at jeg også var interesseret i en evt. tidsbegrænset ansættelse. Først blev jeg ansat i 5 måneder, derefter blev jeg forlænget med yderligere 6 måneder og til sidst fastansat.

Jeg var også desperat, så jeg endte med at lave en forholdsvis standardansøgning til den type job, jeg gerne ville have. Så fik jeg adgang til en virksomhedsdatabase på det jobsøgningskursus, jeg var på, satte kriterier på branche, geografi og antal medarbejdere, og så sendte jeg ansøgninger af sted til de første 10 virksomheder. Og det gav altså dette job - selvom jeg faktisk i første omgang fik et afslag, så ringede de 2 uger senere og inviterede mig til samtale, fordi de alligevel manglede en medarbejder.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 56
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 1289

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 12. feb 2018, 17:37

Mit interview i morges viste sig bare at være en uformel samtale. Det var dog meget hyggeligt og burde få svar i løbet af de næste 2-3 dage om jeg er gået videre i processen.
0
kattekonen

Indlægaf kattekonen » 12. feb 2018, 17:55

sigge skrev:

Mit nuværende job fik jeg efter en uopfordret ansøgning. Jeg skrev, at jeg også var interesseret i en evt. tidsbegrænset ansættelse. Først blev jeg ansat i 5 måneder, derefter blev jeg forlænget med yderligere 6 måneder og til sidst fastansat.

Jeg var også desperat, så jeg endte med at lave en forholdsvis standardansøgning til den type job, jeg gerne ville have. Så fik jeg adgang til en virksomhedsdatabase på det jobsøgningskursus, jeg var på, satte kriterier på branche, geografi og antal medarbejdere, og så sendte jeg ansøgninger af sted til de første 10 virksomheder. Og det gav altså dette job - selvom jeg faktisk i første omgang fik et afslag, så ringede de 2 uger senere og inviterede mig til samtale, fordi de alligevel manglede en medarbejder.

Jeg synes det virker som om at man har fået skrevet sig op i en emnebank, ved at sende en uopfordret ansøgning. Men om virksomhederne overhovedet bruger deres emnebank til noget, det er så en anden sag :gruble: :gruble:
0
kattekonen

Indlægaf kattekonen » 12. feb 2018, 17:56

Har sendt en ansøgning i dag til et job 100 km. væk. Jeg vil få 3 timers ekstra transport om dagen - men på sigt er der chance for at jeg kan blive flyttet til en lignende stilling i den by jeg bor, så jeg ser ad :)
1
Juliet
Kort karma: 11
Likede indlæg: 225

Indlægaf Juliet » 13. feb 2018, 19:46

Jeg er blevet kaldt til to samtaler i denne uge, og jeg er i massivt dilemma. Den første er på torsdag og den anden fredag, den jeg helst vil have er den om fredagen. Jeg er så bange for at blive tilbudt stillingen torsdag og så skulle sige ja eller nej uden at vide om jeg bliver tilbudt den om fredagen også.
I mit fag er der hurtigt svar efter samtalen, har kun oplevet og hørt andre fortælle at man får svar samme dag samtalen er.
0
ajnaM
Kort karma: 217
Likede indlæg: 4521

Indlægaf ajnaM » 13. feb 2018, 21:30

Juliet skrev:Jeg er blevet kaldt til to samtaler i denne uge, og jeg er i massivt dilemma. Den første er på torsdag og den anden fredag, den jeg helst vil have er den om fredagen. Jeg er så bange for at blive tilbudt stillingen torsdag og så skulle sige ja eller nej uden at vide om jeg bliver tilbudt den om fredagen også.
I mit fag er der hurtigt svar efter samtalen, har kun oplevet og hørt andre fortælle at man får svar samme dag samtalen er.

Det kan af nogen blive betragtet som dårlig stil, men du kan jo vælge at sige ja, og så ikke nå at skrive under.
2
Juliet

Indlægaf Juliet » 13. feb 2018, 22:02

ajnaM skrev:
Juliet skrev:Jeg er blevet kaldt til to samtaler i denne uge, og jeg er i massivt dilemma. Den første er på torsdag og den anden fredag, den jeg helst vil have er den om fredagen. Jeg er så bange for at blive tilbudt stillingen torsdag og så skulle sige ja eller nej uden at vide om jeg bliver tilbudt den om fredagen også.

Det kan af nogen blive betragtet som dårlig stil, men du kan jo vælge at sige ja, og så ikke nå at skrive under.

Det har jeg også overvejet. Det ville jeg kunne gøre, men ved sgu ikke om jeg ville kunne se mig selv i øjnene hvis jeg har fået dem til at fravælge en anden for at jeg så fravælger dem.
Den lidt mindre dårlige stil er nok så at tilbyde at være der den første måned, svarende til opsigelsesperioden. det tillader den stilling om fredagen, da den starter en måned efter torsdagsstillingen. Men det er bare ikke optimalt hverken for dem eller mig. åh et første verdens problem. og måske lige lidt meget tiltro til mig selv og mine evner til jobsamtale :genert:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 860
Likede indlæg: 7434

Indlægaf Rapfisk » 13. feb 2018, 22:07

ajnaM skrev:

Når der er så kort tid imellem, ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved den løsning. Uanset, om der var et andet job, ville det være almindeligt, at man ikke havde nået at returnere en underskrevet kontrakt næste eftermiddag.

Ved det andet job ville jeg så til samtalen bede om hurtigt svar, hvis du har det andet på hånden. Det kan man i de fleste tilfælde godt tillade sig at sige.
4
#TeamFrederiksberg
ajnaM
Kort karma: 217
Likede indlæg: 4521

Indlægaf ajnaM » 14. feb 2018, 05:53

Juliet skrev:
ajnaM skrev:

Det har jeg også overvejet. Det ville jeg kunne gøre, men ved sgu ikke om jeg ville kunne se mig selv i øjnene hvis jeg har fået dem til at fravælge en anden for at jeg så fravælger dem.
Den lidt mindre dårlige stil er nok så at tilbyde at være der den første måned, svarende til opsigelsesperioden. det tillader den stilling om fredagen, da den starter en måned efter torsdagsstillingen. Men det er bare ikke optimalt hverken for dem eller mig. åh et første verdens problem. og måske lige lidt meget tiltro til mig selv og mine evner til jobsamtale :genert:

De fleste steder venter med at give afslag, til der er skrevet under på kontrakten, så det ville jeg ikke være så nervøs for. :)
1
Juliet

Indlægaf Juliet » 14. feb 2018, 06:58

ajnaM skrev:
Juliet skrev:
ajnaM skrev:

De fleste steder venter med at give afslag, til der er skrevet under på kontrakten, så det ville jeg ikke være så nervøs for. :)

Min sidste samtale fik jeg afslag på så hurtigt at der umuligt kan være skrevet kontrakt (ca halvanden time efter sidste samtale). Ved ikke om de gør det anderledes i mit felt. Ansættelserne er altid korte, max et år, så de har et enormt stort turnover af ansatte, måske det gør at man lidt hurtigt vælger til og fra. Der er også muligheden at spille med åbne kort og simpelthen sige at jeg gerne vil til den anden samtale før jeg træffer beslutning. Men ved sgu ikke om det ville være at skyde mig selv i foden, for det virker ikke enormt interesseret i torsdagsjobbet, og det er jeg egentligt - hvis fredagsjobbet går i vasken.
0

Tilbage til "Job"