Jobjagter-tråden

limitededition
Kort karma: 25
Likede indlæg: 141

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf limitededition » 11. aug 2017, 17:06

Fuck.exe skrev:
ManicNinja skrev:
Fuck.exe skrev:
limitededition skrev:
Fuck.exe skrev:
limitededition skrev:Dårligt formuleret af mig - mente Hvornår man skal starte hvis man bliver ansat. Hvis det er 1/10 eller senere vil du i de fleste tilfælde stadig have en chance :)

Nååårh, det er d.1/10 og 1/11. Så der er god tid endnu. Hvilket gør ventetiden endnu værre :stoned:

Så ville jeg ikke være nervøs for at du ikke er med i opløbet. Hvad type jobs søger Du? :)

Primært konsulentstillinger, men også projektlederstillinger (ofte juniorprojektleder, jeg er jo stadig ret ny). Jeg har målrettet mit studie efter den type stillinger, og det er der jeg adskiller mig lidt fra mine medstuderende.

Hold nu kæft, hvor sejt! :gogo:

Har du lyst at løfte sløret for fagområde, eller er det for tæt på?

Jeg bliver måske for genkendelig hvis jeg er for specifik, men jeg kan da afsløre så meget at jeg er nyuddannet ingeniør :D

Ved ikke om du har overvejet Det, eller om det overhovedet er den type ingeniør du er, men Banedanmark søger jævnligt den type medarbejder :)
0
NotCrazyJustLimitedEdition på den gamle debat :blush2:
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 166
Likede indlæg: 1979

Indlægaf Fuck.exe » 11. aug 2017, 17:07

ManicNinja skrev:Det er i hvert fald det, jeg normalt har oplevet - uden dog ligefrem at have været til et hav af samtaler i det offentlige. Andensamtaler kan derimod godt være lidt: "Hej - du er gået videre. Vi vil gerne se dig i morgen/overmorgen"-agtige. Men kan jo godt være, det bare er mig, der har været hos nogle liiiidt ekstra pressede arbejdspladser. :)

Jeg må vente og se. Kryds lige fingre for at jeg bliver kaldt til samtale snart :D
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 166
Likede indlæg: 1979

Indlægaf Fuck.exe » 11. aug 2017, 17:11

limitededition skrev:
Fuck.exe skrev:
ManicNinja skrev:
Fuck.exe skrev:
limitededition skrev:
Fuck.exe skrev:
limitededition skrev:Dårligt formuleret af mig - mente Hvornår man skal starte hvis man bliver ansat. Hvis det er 1/10 eller senere vil du i de fleste tilfælde stadig have en chance :)

Nååårh, det er d.1/10 og 1/11. Så der er god tid endnu. Hvilket gør ventetiden endnu værre :stoned:

Så ville jeg ikke være nervøs for at du ikke er med i opløbet. Hvad type jobs søger Du? :)

Primært konsulentstillinger, men også projektlederstillinger (ofte juniorprojektleder, jeg er jo stadig ret ny). Jeg har målrettet mit studie efter den type stillinger, og det er der jeg adskiller mig lidt fra mine medstuderende.

Jeg bliver måske for genkendelig hvis jeg er for specifik, men jeg kan da afsløre så meget at jeg er nyuddannet ingeniør :D

Ved ikke om du har overvejet Det, eller om det overhovedet er den type ingeniør du er, men Banedanmark søger jævnligt den type medarbejder :)

Tak for tip! Det er desværre ikke den type ingeniør jeg er, men de stillinger jeg lige hurtigt kiggede på, lyder fede :D
0
Gulvaber er også mennesker.
limitededition
Kort karma: 25
Likede indlæg: 141

Indlægaf limitededition » 11. aug 2017, 17:44

Fuck.exe skrev:
limitededition skrev:
Fuck.exe skrev:
ManicNinja skrev:
Fuck.exe skrev:
limitededition skrev:
Fuck.exe skrev:

Tak for tip! Det er desværre ikke den type ingeniør jeg er, men de stillinger jeg lige hurtigt kiggede på, lyder fede :D

Årh okay, så går det jo ikke. :) held og lykke med det.
0
NotCrazyJustLimitedEdition på den gamle debat :blush2:
LaMariposa
Kort karma: 54
Likede indlæg: 885

Indlægaf LaMariposa » 11. aug 2017, 19:30

Fuck.exe skrev:
LaMariposa skrev:Skal lige starte med at sige, at jeg aldrig har formået at komme til samtale i det offenlige, men i det private kom jeg nok cirka til samtale på hver tredje ansøgning til sidst. Men here goes:

Jeg kiggede jobopslag igennem dagligt og planlagde, hvad jeg ville søge.

Sammen med a-kassen og med en ledelseskonsulent fra min familie fik jeg stykket en model til en ansøgning, som jeg kunne bruge hver gang, sammen. Det er ikke en standardansøgning, men strukturen var den samme fra gang til gang. Til sidst kunne jeg flække en ansøgning sammen på en times tid.

Jeg søgte altid inden for de første tre-fem dage efter, at stillingen var slået op.

Mit cv var stort set det samme fra gang til gang, men jeg ændrede altid resumeet øverst, så det passede til virksomheden, jeg søgte hos (typisk noget med "if joining (virksomhedens navn), you can expect me to..."

Hvis det var en virkelig spændende stilling, ringede jeg altid og spurgte ind til, hvilke opgaver, der fyldte mest. Det brugte jeg til at målrette ansøgningen i forhold til den erfaring, jeg har (du har jo et studiejob, som du oven i købet er fortsat i, så der må være noget at trække på derfra).

Ved ikke, om du kan bruge det, for folk er jo forskellige. Men det gjorde det dejlig struktureret at søge job.

Tusind tak LM :kys:

Det lyder meget som det min a-kasse har rådet mig til, og det er også en metode jeg har det rigtig fint med. Som dig har jeg en ansøgning "skabelon" og et CV hvor rubrikken "faglig profil" bliver målrettet det specifikke jobopslag hver gang. Det tager ikke så lang tid at smække en god ansøgning sammen, men jeg er på ingen måde motiveret for det i den her uge :genert: Nogle gange føles det lidt som "snyd" at skrive en ansøgning på den der klippe-klistre-agtige måde, men det er vel sådan det er nemmest at gøre :) Jeg har haft en konsulent fra a-kassen til at kigge mine ansøgninger og mit CV igennem, og jeg fik at vide at det så rigtig fint ud. Jeg har en del fede ting på mit CV som jeg trækker meget på, men jeg aner vitterligt ikke om jeg skyder helt forbi, fordi jeg pga sommerferien ikke har fået svar på mine ansøgninger. Så lige nu tøffer jeg rundt i et irriterende limbo hvor jeg ikke aner om jeg gør det rigtigt.

En stilling som jeg er meget interesseret i, havde ansøgningsfrist d.7 august. Nu går jeg og tripper fordi jeg bare så gerne vil til samtale (som ifølge opslaget er d.21). Og fordi de lød meget interesserede i min profil da jeg snakkede med dem i tlf. Men det er over en måned siden, så jeg ved ikke om de kan huske mig.

I næste uge skal jeg på 2 kurser hvor jeg både skal lære lidt om uopfordret kontakt og personlig branding. Det glæder jeg mig til!

Uha, det er altså også irriterende at have fyret en masse ansøgninger af sted uden at vide, om det rent faktisk virker. Og så kan jeg virkelig godt forstå det der med, at der bare er dage/uger, hvor man absolut ikke føler sig motiveret.
1
Forstadskedelig :love:

I won't let it die
I can feel you when you're not around
When the night gets cold
We won't be alone
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 14
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 330

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 12. aug 2017, 21:01

Jeg sagde mit deltidsarbejde op her for 2 ugers tid siden grundet et dårligt arbejdsmiljø og en stigende uvilje til at tage på arbejde (jeg er en af de der underlige personer som elsker at arbejde :genert: ).

Allerede inden jeg var stoppet var jeg til samtale hos et mobilselskab (som havde kontaktet mig), men det blev vidst ikke til så meget for jeg har ikke hørt fra dem endnu og de har slået stillingen op på en jobside. Derefter sendte jeg lidt ansøgninger ud til nogle af mine favoritbutikker, men har intet hørt endnu.
Sendte en ansøgning gennem et recruitment firma og venter nu på at de sender videointerviewet videre til firmaet og firmaet vender tilbage. Så er der forhåbentlig nyt job til mig.

Har ikke engang været ledig i en hel dag og jeg keder mig allerede! Hvad dælen får man tiden til at gå med? :mellow:
Er dog virkelig lykkelig for at være væk fra det sted og nægter simpelthen at arbejde i en organisation med samme forhold igen. Nej tak. Så hellere kede mig og være glad og veltilpas.
0
Allmost_Famous
Kort karma: 152
Likede indlæg: 3153

Indlægaf Allmost_Famous » 13. aug 2017, 13:54

Har I en standardansøgning, som I sender på de jobs, I slet ikke vil have, men som I skal søge (for at tilfredsstille a-kassen)?

Jeg har det ret anstrengt med at søge jobs, jeg slet ikke er kvalificeret til, og som jeg ikke vil have. Jeg vil ikke spilde deres tid, men jeg skal jo søge...
0
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 182
Likede indlæg: 1928

Indlægaf Neenah » 13. aug 2017, 13:56

Allmost_Famous skrev:Har I en standardansøgning, som I sender på de jobs, I slet ikke vil have, men som I skal søge (for at tilfredsstille a-kassen)?

Jeg har det ret anstrengt med at søge jobs, jeg slet ikke er kvalificeret til, og som jeg ikke vil have. Jeg vil ikke spilde deres tid, men jeg skal jo søge...

Jeg fakede, hvis der ikke var jobs, jeg gerne ville have. Nogle gange tastede jeg bare ind at jeg havde søgt det, og andre gange benyttede jeg mig af muligheden for at have 1 alm. ansøgning og 1 "jobskabende aktivitet" om ugen (aka fake kaffemøder alle de steder mine venner arbejdede)
0
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 37
Likede indlæg: 689

Indlægaf Lucia » 13. aug 2017, 14:18

Jeg kan ikke få mig til at snyde med det, så jeg har en standardansøgning, jeg sender. Jeg bryder mig heller ikke om at forstyrre unødigt med ligegyldige ansøgninger, men sådan er systemet jo, og det ved de godt, så jeg regner med at de ret hurtigt kan gennemskue at de ikke behøver at bruge tid på at se grundigt på ansøgningen.
Hvis ansøgningen skal sendes pr. mail har jeg nogle gange indikeret i mailen, at de ikke behøver bruge tid på den.
0
ajnaM
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2717

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2017, 15:03

Allmost_Famous skrev:Har I en standardansøgning, som I sender på de jobs, I slet ikke vil have, men som I skal søge (for at tilfredsstille a-kassen)?

Du kan jo bare skrive, du har søgt. De tjekker ikke.

Jeg spurgte en bekendt forleden, der arbejder i a-kasse, og hun havde aldrig hørt om nogen, der tjekkede. Og hun var ret sikker på, de ikke måtte pga. persondataloven. Det eneste, de kunne gøre, var at bede om at se ansøgninger, men det havde hun heller aldrig hørt om - som hun sagde, skal man på en eller anden måde ikke leve op til kravene, før de lægger mærke til én. Du popper op i systemet som 'rød', hvis du ikke har udfyldt de ting, du skal - og hvis ikke, du popper op, har de ikke rigtig nogen interesse i at undersøge dig nærmere.

Men det er jo en balance, for man snyder kun sig selv, hvis man slet ikke søger. Man søger jo ikke job for at kunne taste det ind i jobnet (selvom det nogle gange føltes sådan for mig).

Jeg ville nok gøre det, der giver mening for dig. Altså, så jeg følte, der var fremgang, og jeg fik søgt det, jeg gerne ville have, fik netværket osv. Men nogle gange er systemet bare ikke indrettet for den jobsøgende, så alt det irrelevante - fx standardansøgninger til stillinger, man overhovedet ikke er i nærheden af at få - ville jeg simpelthen lade være med at søge.
1
Brugeravatar
Chachacha
Kort karma: 67
Likede indlæg: 976

Indlægaf Chachacha » 13. aug 2017, 15:52

Jeg kan virkelig anbefale at lave en dårlig ansøgning, hvis man søger noget, man reelt ikke er interesseret i. Jeg blev kaldt til samtale på et job jeg virkelig ikke havde lyst til, fordi mit stolte jeg alligevel ikke kunne dy sig for at gøre sig bare lidt umage i ansøgningen.

Og jeg havde hørt skrækhistorier om virksomheder, der melder en til jobcenteret, hvis man ikke gider dem, så jeg turde ikke sige nej til jobsamtalen. Det var så ubehageligt, for jeg spildte deres tid med at sidde og gøre mig selv rigtig træls inde til samtalen af frygt for at blive ansat :tie:

Heldigvis fik jeg så mit drømmejob en måneds tid efter, men det der var bestemt ikke en behagelig del af rejsen derhen!
1
Namaste, bitches :kaffe:
ajnaM
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2717

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2017, 16:20

Neenah skrev:

Jeg fakede, hvis der ikke var jobs, jeg gerne ville have. Nogle gange tastede jeg bare ind at jeg havde søgt det, og andre gange benyttede jeg mig af muligheden for at have 1 alm. ansøgning og 1 "jobskabende aktivitet" om ugen (aka fake kaffemøder alle de steder mine venner arbejdede)

Ifølge min a-kasse var det ikke 'fake'. Jeg måtte vitterligt mødes med alle, der havde et arbejde - eller tale med dem i telefonen, skype med dem eller hvad jeg nu havde lyst til - og så længe, jeg gav udtryk for min ledighed eller spurgte ind til, om de manglede arbejdskraft, var det helt i overensstemmelse med lovgivningen.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 728
Likede indlæg: 6089

Indlægaf Rapfisk » 13. aug 2017, 16:20

Jeg er meget enig med anjaM.

Hvis der manglede jobs, der passede til mig, søgte jeg også ind imellem stillinger over mit niveau eller uden for mit felt, som lød spændende, og så gjorde jeg mig umage - også fordi det var inspirerende og udfordrende at forestille mig, hvordan jeg kunne udfylde de roller. Går den, så går den. Det gjorde den sjældent eller aldrig, og jeg ved ikke, hvordan virksomhederne opfattede dem, men jeg tror på, at alle parter potentielt fik mere ud af den strategi.

Det er meget muligt, at det ikke virker i alle brancher, men jeg tror, at mange vil kunne opfylde de "to om ugen" med de briller på.
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1553

Indlægaf englishchannel » 13. aug 2017, 16:24

På grund af mine egne erfaringer, ville jeg ikke turde at gøre andet end at følge reglerne slavisk. Dvs. intet med at springe ansøgninger over eller at skrive ting på, man ikke har gjort.

Jeg var herinde, da jeg var ledig, og som nogle måske kan huske var jeg jaget vildt af min A-kasse og Jobcenter. Jeg virker ellers rimelig tilforladelig, men de tjekkede op på ALT, jeg foretog mig. Og ja, jeg oplevede også at blive meldt til Jobcenteret af en forsmået virksomhed, da ejeren pressede mig til at sige nej til et job, han havde sagt at jeg ville gå helt ned på pga. deres dårlige arbejdsvilkår.

Ovenstående sker muligvis kun for 1/1000, men jeg ville ikke turde at risk it. Jeg ville lave en standardansøgning, der er tilpas så idéforladt at det virker uinteressant på arbejdsgiverne, samtidig med at det kan gå an hos A-kassen og Jobcenteret. Men jeg ville virkelig ikke turde at begynde at snyde med det, uanset hvor meget det så ikke kunne opdages i teorien.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 728
Likede indlæg: 6089

Indlægaf Rapfisk » 13. aug 2017, 16:32

ajnaM skrev:
Neenah skrev:

Ifølge min a-kasse var det ikke 'fake'. Jeg måtte vitterligt mødes med alle, der havde et arbejde - eller tale med dem i telefonen, skype med dem eller hvad jeg nu havde lyst til - og så længe, jeg gav udtryk for min ledighed eller spurgte ind til, om de manglede arbejdskraft, var det helt i overensstemmelse med lovgivningen.

Jeg mener, at vi har samme a-kasse, men jeg fik at vide i foråret, at de kun godkendte det som jobsøgningsaktivitet, hvis det var en person med ansættelsesmyndighed. Derudover anbefalede de at holde netværket ved lige ved at mødes med folk på alle niveauer, men det kunne ikke tælles med i regnskabet.
0

Tilbage til "Job"