Jobjagter-tråden

Brugeravatar
ina
Kort karma: 363
Likede indlæg: 2662

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ina » 15. sep 2020, 19:19

Skorstenen skrev:
ina skrev:Jeg har brug for et råd.

Jeg arbejder i en kommune og har gjort det i et år. Jeg havde egentlig tænkt at jeg skulle blive i den stilling i min. 3 år, da jeg kommer direkte fra uddannelse og gerne vil undgå korte ansættelser og opnå en masse erfaring.

Men nu er der kommet en ledig stilling i en anden afdeling i samme kommune, som jeg virkelig gerne vil have. De søger efter en med min nye uddannelse. Jeg har en anden uddannelse fra tidligere og jeg ville kunne bruge min viden fra den uddannelse i den her stilling også. Det er derfor noget der minder om et drømmejob og jeg synes jeg passer perfekt i den stilling!

Men skal jeg søge den? Og hvordan gør jeg det bedst uden at min nuværende chef bliver involveret i noget? Jeg er lidt nervøs for at han finder ud af det.

Søg den da - alt at vinde intet at tabe :) og bed om diskretion

Ja, du har ret. Kan heller ikke helt slå det ud af hovedet. :genert:

Hvis nu jeg skal kontakte kontaktpersonen fra jobannoncen (pr. mail står der), skal jeg så skrive fra min private mail eller min arbejdsmail? Hvad sender bedst signal?

Det er en utrolig kort periode fra frist til opstart, så er lidt nysgerrig på om de måske allerede har en intern kandidat. Hvordan kan jeg spørge om det på en pæn måde?
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 396
Likede indlæg: 7382

Indlægaf Tilly » 15. sep 2020, 19:21

Skorstenen skrev:
SurSødSovs skrev:Ha ha... Mine indlæg bliver noget længere, når jeg sidder i en lufthavn på computeren i stedet for ligger i sengen med iPhone.

Sorry :genert:

Mit held :ivrig:

Du er ret meget totalt SPOT ON! Og nu har jeg noteret mere ned, og føler mig klar.

I skal FANME ha´ et kæmpe tak og et knus, kæft I er supergode :banan2:

Og nu kører jeg derud.........................................

hvordan gik det? :)
0
SurSødSovs
Kort karma: 403
Likede indlæg: 5096

Indlægaf SurSødSovs » 15. sep 2020, 19:44

ina skrev:
Skorstenen skrev:

Jeg arbejder i en kommune og har gjort det i et år. Jeg havde egentlig tænkt at jeg skulle blive i den stilling i min. 3 år, da jeg kommer direkte fra uddannelse og gerne vil undgå korte ansættelser og opnå en masse erfaring.

Men nu er der kommet en ledig stilling i en anden afdeling i samme kommune, som jeg virkelig gerne vil have. De søger efter en med min nye uddannelse. Jeg har en anden uddannelse fra tidligere og jeg ville kunne bruge min viden fra den uddannelse i den her stilling også. Det er derfor noget der minder om et drømmejob og jeg synes jeg passer perfekt i den stilling!

Men skal jeg søge den? Og hvordan gør jeg det bedst uden at min nuværende chef bliver involveret i noget? Jeg er lidt nervøs for at han finder ud af det.

Ja, du har ret. Kan heller ikke helt slå det ud af hovedet. :genert:

Hvis nu jeg skal kontakte kontaktpersonen fra jobannoncen (pr. mail står der), skal jeg så skrive fra min private mail eller min arbejdsmail? Hvad sender bedst signal?

Det er en utrolig kort periode fra frist til opstart, så er lidt nysgerrig på om de måske allerede har en intern kandidat. Hvordan kan jeg spørge om det på en pæn måde?

Fra din private mail - og spørg direkte
4
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 367
Likede indlæg: 5769

Indlægaf Skorstenen » 16. sep 2020, 05:55

Tilly skrev:
Skorstenen skrev:Mit held :ivrig:

Du er ret meget totalt SPOT ON! Og nu har jeg noteret mere ned, og føler mig klar.

Jamen snakken gik lystigt og nemt. Dagsordenen blev ikke rigtigt fulgt, men jeg havde fået noteret mig jeres supergode råd, og fik sagt en hel del af del alligevel - når det lige passede ind. Så jeg fik vist sagt det jeg skulle, på en meget bedre måde fordi I er så supergode herinde.
Jeg klikkede totalt med chefen og man kan godt sige, at rekrutterings-dims var kørt lidt ud på sidesporet.

Jeg tror, at hvis jeg ikke får det, er det pga lønnen. Godt nok går jeg "ned" fra chef til ansvarlig (altså uden personaleansvar m.v), men jeg vil ikke gå ned på lønnen. Jeg har jo ikke søgt det her job - jeg blev kontaktet. Så ingen grund til at diskutere lønnen ret meget. Så nu kan jeg kun vente. Der plejer at være en meget kort beslutningsvej i firmaet, så der går nok ikke længe :)
9
IrmaPigen
Kort karma: 708
Likede indlæg: 8581

Indlægaf IrmaPigen » 16. sep 2020, 05:56

Skorstenen skrev:

Det er ret svært inden for offentlige stillinger, da de ofte gerne vil have referencer, også gerne den nuværende leder.

Til gengæld er man så også rimelig beskyttet som offentlig ansat i forhold til sanktioner fra arbejdsgiver. Men det kan self give anledning til udfordringer, hvis man er sådan en, der sidder og putter sig, og man ikke tør stå fast på sine rettigheder.
0
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 193
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 1929

Indlægaf Santopia » 16. sep 2020, 09:24

Jeg arbejder selv i det kommunale og har prøvet at søge både i en anden kommune (og skifte job) og i samme kommune (kbh). Jeg har først sagt det til min leder i det øjeblik, jeg blev tilbudt jobbet. Før det, vil jeg bare lade det køre under radaren. Hvis det er i samme bygning, og du bliver kaldt til samtale, er det vist normalt, at de tilbyder dig at samtalen kan afholdes et andet sted :)
0
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 367
Likede indlæg: 5769

Indlægaf Skorstenen » 16. sep 2020, 14:28

Skorstenen skrev:
Tilly skrev:
Skorstenen skrev:Mit held :ivrig:

Jamen snakken gik lystigt og nemt. Dagsordenen blev ikke rigtigt fulgt, men jeg havde fået noteret mig jeres supergode råd, og fik sagt en hel del af del alligevel - når det lige passede ind. Så jeg fik vist sagt det jeg skulle, på en meget bedre måde fordi I er så supergode herinde.
Jeg klikkede totalt med chefen og man kan godt sige, at rekrutterings-dims var kørt lidt ud på sidesporet.

Jeg tror, at hvis jeg ikke får det, er det pga lønnen. Godt nok går jeg "ned" fra chef til ansvarlig (altså uden personaleansvar m.v), men jeg vil ikke gå ned på lønnen. Jeg har jo ikke søgt det her job - jeg blev kontaktet. Så ingen grund til at diskutere lønnen ret meget. Så nu kan jeg kun vente. Der plejer at være en meget kort beslutningsvej i firmaet, så der går nok ikke længe :)

Og der gik ikke længe. Øv øv. Den gik ikke desværre. Udkonkurreret pga manglende kendskab til specifikt ERP system. Men fik at vide at de faktisk godt gad at hende de arbejder videre med, havde mit humør og væremåde. Og rekrutteringsdims havde ingen forbedringspunkter ift min ageren under samtalen. Så det tager jeg med mig og takker jer for igen :)

Skal jeg lige rationalisere lidt, så har jeg idag fået at vide at jeg står for at skulle opereres og er just blevet sygemeldt på ubestemt tid. Sådan starter man jo heller ikke et nyt job op.
1
Brugeravatar
ina

Indlægaf ina » 16. sep 2020, 15:26

Santopia skrev:

Jeg arbejder selv i det kommunale og har prøvet at søge både i en anden kommune (og skifte job) og i samme kommune (kbh). Jeg har først sagt det til min leder i det øjeblik, jeg blev tilbudt jobbet. Før det, vil jeg bare lade det køre under radaren. Hvis det er i samme bygning, og du bliver kaldt til samtale, er det vist normalt, at de tilbyder dig at samtalen kan afholdes et andet sted :)

Jeg vil heller ikke have at han får det at vide. Jeg vil jo gerne blive i mit job, hvis det andet ikke bliver til noget, for ellers er jeg jo glad for det.

Åh, det er svært at beslutte sig. Jeg får ikke skrevet til kontaktpersonen i dag i hvert fald.

Jeg er glad for (de fleste af) mine kollegaer og der sker meget på området pt., så jeg får mere og mere ansvar. De vil virkelig være på røven, hvis jeg stopper. :genert: Men det er samtidig et område jeg ikke vil være indenfor resten af mit liv, det har jeg været afklaret med siden jeg startede.
0
Brugeravatar
Santopia

Indlægaf Santopia » 21. sep 2020, 11:36

ina skrev:
Santopia skrev:

Jeg vil heller ikke have at han får det at vide. Jeg vil jo gerne blive i mit job, hvis det andet ikke bliver til noget, for ellers er jeg jo glad for det.

Åh, det er svært at beslutte sig. Jeg får ikke skrevet til kontaktpersonen i dag i hvert fald.

Jeg er glad for (de fleste af) mine kollegaer og der sker meget på området pt., så jeg får mere og mere ansvar. De vil virkelig være på røven, hvis jeg stopper. :genert: Men det er samtidig et område jeg ikke vil være indenfor resten af mit liv, det har jeg været afklaret med siden jeg startede.

Du skal da bare søge det :) og så lad være med at fortælle nogen det. Hvis du kommer til samtale, vil du højst sandsynligt hurtigt mærke, om du har lyst til at tage springet og arbejde for dem du sidder overfor :) Det er en helt normal måde at gøre det på. De gange jeg har været til samtale, har jeg sagt jeg skulle til læge eller skulle lukke en håndværker ind, har flekset ud for egen tid, så det ikke har ligget den til last. Mit råd vil være, at tage det som det kommer. Du behøver først at tage stilling, hvis du får det tilbudt - og i mellemtiden får du som minimum trænet din jobsøgning som ville blive relevant om 3 år :)

Og du kan bare ringe til kontaktpersonen og høre opmærksom på, at du ikke har fortalt din chef det, hvis du er bekymret for det - men kotume er, at de ikke oplyser til andre hvem der har søgt. Jeg tror faktisk slet ikke de må grundet gdpr, hvadmindre din chef har noget med processen at gøre, og din chef sidder nok ikke i det ansættelsesudvalg.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 532
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 8424

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 21. sep 2020, 11:53

Jeg har stadigvæk intet hørt fra ham jeg kontaktede ang. praktik.
Havde ikke regnet med at få tilbudt en praktikplads bare lige sådan, men synes egentlig det mindste man kan gøre er lige at svare på beskeden. Specielt når det er over en platform hvor man kan se at den er læst og hvornår.

Kunne i princippet bare få fuldtidspraktik på min nuværende arbejdsplads med førsteholdet, men vil egentlig gerne et sted hen hvor de ikke kender mig og jeg derfor får lidt mere støtte/udfordring. Føler at hvis jeg bare arbejder med førsteholdet hvor jeg er nu, så 1. laver jeg hvad jeg normalt ville lave, bare uden at få løn og 2. Bliver overladt lidt til mig selv fordi de allerede godt ved at jeg kan klare tingene på egen hånd.
Jeg er normalt med U18, så det ville ikke være min direkte chef der ville blive min praktik superviser. Men stadigvæk..
0
Brugeravatar
ina

Indlægaf ina » 22. sep 2020, 06:48

Santopia skrev:
ina skrev:
Santopia skrev:

Du skal da bare søge det :) og så lad være med at fortælle nogen det. Hvis du kommer til samtale, vil du højst sandsynligt hurtigt mærke, om du har lyst til at tage springet og arbejde for dem du sidder overfor :) Det er en helt normal måde at gøre det på. De gange jeg har været til samtale, har jeg sagt jeg skulle til læge eller skulle lukke en håndværker ind, har flekset ud for egen tid, så det ikke har ligget den til last. Mit råd vil være, at tage det som det kommer. Du behøver først at tage stilling, hvis du får det tilbudt - og i mellemtiden får du som minimum trænet din jobsøgning som ville blive relevant om 3 år :)

Og du kan bare ringe til kontaktpersonen og høre opmærksom på, at du ikke har fortalt din chef det, hvis du er bekymret for det - men kotume er, at de ikke oplyser til andre hvem der har søgt. Jeg tror faktisk slet ikke de må grundet gdpr, hvadmindre din chef har noget med processen at gøre, og din chef sidder nok ikke i det ansættelsesudvalg.

Tak for hjælpen. :blomst:

Jeg har søgt den nu, så ser vi. Jeg skrevet nederst i ansøgningen at jeg er i uopsagt stilling og derfor ønsker diskretion. Så er det i hvert fald nævnt. :)

Vi arbejder hjemme nogle af dagene for tiden, så hvis jeg bliver indkaldt til samtale, så tror jeg at jeg arbejder hjemme den dag og så siger, at jeg skal til lægen med mit barn, så jeg flekser ud et par timer.

Det har været lidt bøvlet på min arbejdsplads den sidste uges tid, med sure kollegaer og en lidt urimelig chef. Så måske det kunne være meget rart at komme videre.
1
natsvaermer
Kort karma: 21
Likede indlæg: 186

Indlægaf natsvaermer » 23. sep 2020, 07:52

Jeg er indkaldt til en samtale på mandag. Det føles som en kæmpe sejr efter flere ansøgninger, hvor jeg selv mente at jeg var selvskrevet til jobbet men ikke kom til samtale.

Lige nu er jeg dog sygemeldt fra mit nuværende job pga stress, så jeg går med dårlig samvittighed over at søge mens jeg er sygemeldt, samtidigt med at jeg vildt gerne vil have jobbet, så jeg kan komme videre :rulle:

Er der nogle af jer, der har fået nyt job samtidigt med at I var sygemeldte? Og hvordan taklede I det ift jeres tidligere arbejdsgiver?
1
Brugeravatar
Santopia

Indlægaf Santopia » 23. sep 2020, 10:58

natsvaermer skrev:Jeg er indkaldt til en samtale på mandag. Det føles som en kæmpe sejr efter flere ansøgninger, hvor jeg selv mente at jeg var selvskrevet til jobbet men ikke kom til samtale.

Lige nu er jeg dog sygemeldt fra mit nuværende job pga stress, så jeg går med dårlig samvittighed over at søge mens jeg er sygemeldt, samtidigt med at jeg vildt gerne vil have jobbet, så jeg kan komme videre :rulle:

Er der nogle af jer, der har fået nyt job samtidigt med at I var sygemeldte? Og hvordan taklede I det ift jeres tidligere arbejdsgiver?

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at du skal tjekke op på reglerne ved at være aktivt jobsøgende og sygemeldt. Så vidt jeg husker har du pligt til at oplyse dem du skal til samtale hos, at du er sygemeldt. Samtidig er det også på grænsen at være aktivt søgende og sygemeldt samtidig, for hvis du kan varetage et andet arbejde, er du jo groft sagt, ikke uarbejdsdygtig. Hvis du er medlem af en fagforening kan du give dem et ring :) held og lykke med samtalen :)
3
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 1491
Likede indlæg: 12970

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. sep 2020, 11:10

Der er godt nok langt imellem stillinger på deltid synes jeg.

Jeg glæder mig ret meget til at komme igang og håber at have en stilling 1/1. Men jeg mister modet lidt når jeg ser på udbuddet og det faktum at jeg ikke er i høj kurs fordi vi har været ude i så mange år og mit arbejdsliv har været så diffust i 10 år.
0
HelseDullen
natsvaermer
Kort karma: 21
Likede indlæg: 186

Indlægaf natsvaermer » 23. sep 2020, 11:43

Santopia skrev:
natsvaermer skrev:Jeg :) er indkaldt til en samtale på mandag. Det føles som en kæmpe sejr efter flere ansøgninger, hvor jeg selv mente at jeg var selvskrevet til jobbet men ikke kom til samtale.

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at du skal tjekke op på reglerne ved at være aktivt jobsøgende og sygemeldt. Så vidt jeg husker har du pligt til at oplyse dem du skal til samtale hos, at du er sygemeldt. Samtidig er det også på grænsen at være aktivt søgende og sygemeldt samtidig, for hvis du kan varetage et andet arbejde, er du jo groft sagt, ikke uarbejdsdygtig. Hvis du er medlem af en fagforening kan du give dem et ring :) held og lykke med samtalen :)

Tak for dit svar :)
Min læge har med vilje kun sygemeldt mig fra mit nuværende job, da jeg ikke overordnet er uarbejdsdygtig, men er det ift min nuværende stilling.
Jeg talte med min fagforening i starten af min sygemelding, og de sagde at jeg kun var forpligtet til at meddele om min sygemelding, hvis de spørger ved jobsamtalen.
Min ansøgning blev sendt kort tid inden jeg blev sygemeldt, så helt reelt har jeg ikke søgt som sygemeldt, men alligevel har jeg lidt dårlig samvittighed.
Jeg vil super gerne have et andet arbejde og er jo sygemeldt pga mit nuværende arbejde, men føler mig simpelthen fastlåst, hvis man ikke må søge videre :(
0

Tilbage til "Job"