Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Nesnay » 9. jun 2022, 11:12

Misantropen skrev:
TinaW skrev:
.Magic. skrev:
Misantropen skrev:Når man som rytter rider i en offentlig skov, og på stier der ikke er markeret som ridestier, gælder reglerne om de 2,5 meter så også? Jeg er lidt i tvivl om hvordan nedenstående skal forstås.

"Ridning i Naturstyrelsens skove mv.
Man må normalt ride i skridt, trav og tølt på asfalterede veje, stenlagte veje og grusveje, der er bredere end 2,5 meter samt på andre veje, hvor det ifølge skilte (piktogrammer) er tilladt.

Der må også rides i skovbunden – dog ikke i områder med nye planter og unge træer. Der må ikke rides på gravhøje og andre fortidsminder eller skovens marker, indhegninger mv."
https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... r/ridning/

Jeg har aldrig tænkt over de 2,5 meter. Der kan man bare se :blush:
Må man overhovedet ride hvor stierne ikke er markeret som ridesti?

Det troede jeg faktisk heller ikke at man måtte.
Vi har altid holdt os til de afmærkede stier (og så har vi nogen gange måtte passere en af de andre stier, for at komme videre over på næste stykke ridesti)

Jeg har prøvet at finde ud af reglerne pga. en episode i går, men jeg synes ikke rigtig jeg kan blive klog på reglerne.

Det er mig lidt uklart hvordan nederste afsnit skal forstås. Hvis ridning i skov er omfattet af de samme regler som på asfalt etc. hvorfor er det så ikke bare nævnt i første afsnit? Og hvis ikke der gælder de samme regler er det lidt mærkeligt reglerne for ridning i skov ikke også er uddybet. Eller er det bare mig der ikke forstår det? :stoned:

Umiddelbart tror jeg markering af ridestier primært bruges i private skove(da det kræver kræver tilladelse og er op til denne) og måske i befærdede skove, der fx bruges til forskellige aktiviteter :gruble:
Men hele afsnittet handler jo om ridning i (Naturstyrelsens) skove jf. overskriften? Derfor vil jeg klart mene, at ridning i offentlige skove er tilladt på stier over 2,5 meter i bredden, på stier, der er afmærket som "Ridning tilladt" og i skovbunden (med begrænsninger) - ikke på stier under 2,5 meter, der ikke er markeret som tilladte for ridning.

Prøv at se loven nedenfor - måske er det lettere at tolke for dig?
Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/852
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 9. jun 2022, 11:31

Nesnay skrev:Men hele afsnittet handler jo om ridning i (Naturstyrelsens) skove jf. overskriften? Derfor vil jeg klart mene, at ridning i offentlige skove er tilladt på stier over 2,5 meter i bredden, på stier, der er afmærket som "Ridning tilladt" og i skovbunden (med begrænsninger) - ikke på stier under 2,5 meter, der ikke er markeret som tilladte for ridning.

Prøv at se loven nedenfor - måske er det lettere at tolke for dig?
Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/852

Jeg har læst det, men tak :) Jeg synes ikke det er klart om de 2,5 meter i bredden gælder for skovstier eller udelukkende de nævnte veje. Hvis skovstier er omfattet af de 2,5 meter vil jeg jo mene det specifikt skulle være nævnt under punkt 3, i og med det er tre selvstændige punkter der uafhængigt af hinanden listes op.

Kravet om de 2,5 meter på skovens veje m.m. giver mening, da der skal være plads til at arbejdskøretøjer osv. skal kunne passere. Det behov er der ikke på skovstier. Det kan være jeg bare skal kontakte Naturstyrelsen direkte :D
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Nesnay » 9. jun 2022, 12:16

Misantropen skrev:
Nesnay skrev:Men hele afsnittet handler jo om ridning i (Naturstyrelsens) skove jf. overskriften? Derfor vil jeg klart mene, at ridning i offentlige skove er tilladt på stier over 2,5 meter i bredden, på stier, der er afmærket som "Ridning tilladt" og i skovbunden (med begrænsninger) - ikke på stier under 2,5 meter, der ikke er markeret som tilladte for ridning.

Prøv at se loven nedenfor - måske er det lettere at tolke for dig?
Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/852

Jeg har læst det, men tak :) Jeg synes ikke det er klart om de 2,5 meter i bredden gælder for skovstier eller udelukkende de nævnte veje. Hvis skovstier er omfattet af de 2,5 meter vil jeg jo mene det specifikt skulle være nævnt under punkt 3, i og med det er tre selvstændige punkter der uafhængigt af hinanden listes op.

Kravet om de 2,5 meter på skovens veje m.m. giver mening, da der skal være plads til at arbejdskøretøjer osv. skal kunne passere. Det behov er der ikke på skovstier. Det kan være jeg bare skal kontakte Naturstyrelsen direkte :D
Men ridning er jo kun tilladt ENTEN på de nævnte veje ("asfalterede veje, stenlagte veje og på grusveje over 2,5 meter") ELLER på stier og veje, hvor det er skiltet ELLER i skovbunden (med forbehold). Derfor er det ikke tilladt at ride på stier, der ikke er omfattet af enten punkt 1 eller 2. Jeg tænker ikke, det giver mening at lægge stier ind under pkt. 3 - skovbund=jordbund i en skov, dvs. ikke stier.

Men ja, kontakt dem da endelig :)
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 9. jun 2022, 12:53

Nesnay skrev:
Misantropen skrev:
Nesnay skrev:Men hele afsnittet handler jo om ridning i (Naturstyrelsens) skove jf. overskriften? Derfor vil jeg klart mene, at ridning i offentlige skove er tilladt på stier over 2,5 meter i bredden, på stier, der er afmærket som "Ridning tilladt" og i skovbunden (med begrænsninger) - ikke på stier under 2,5 meter, der ikke er markeret som tilladte for ridning.

Prøv at se loven nedenfor - måske er det lettere at tolke for dig?
Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/852

Jeg har læst det, men tak :) Jeg synes ikke det er klart om de 2,5 meter i bredden gælder for skovstier eller udelukkende de nævnte veje. Hvis skovstier er omfattet af de 2,5 meter vil jeg jo mene det specifikt skulle være nævnt under punkt 3, i og med det er tre selvstændige punkter der uafhængigt af hinanden listes op.

Kravet om de 2,5 meter på skovens veje m.m. giver mening, da der skal være plads til at arbejdskøretøjer osv. skal kunne passere. Det behov er der ikke på skovstier. Det kan være jeg bare skal kontakte Naturstyrelsen direkte :D
Men ridning er jo kun tilladt ENTEN på de nævnte veje ("asfalterede veje, stenlagte veje og på grusveje over 2,5 meter") ELLER på stier og veje, hvor det er skiltet ELLER i skovbunden (med forbehold). Derfor er det ikke tilladt at ride på stier, der ikke er omfattet af enten punkt 1 eller 2. Jeg tænker ikke, det giver mening at lægge stier ind under pkt. 3 - skovbund=jordbund i en skov, dvs. ikke stier.

Men ja, kontakt dem da endelig :)

Okay, nu forstår jeg hvad du mener.

Misforståelsen har bundet i at jeg betegnede skovbund som al skovbund, inkl. skovstier(= ikke anlagte stier som nævnt i punkt 1) Nå, men det var godt lige at få det opklaret. Så kan jeg roligt henvise til loven, skulle det blive nødvendigt igen.
2
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12237

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Smiling_Goat » 11. jun 2022, 11:23

Hold op jeg synes det er svært at finde hvalpe. Vi vil egentligt gerne have en pomeranian til, men der er kun 5 opdrættere i landet, kuldene er ikke store og opdrætterne ser ud til at altid beholde min. 1 hvalp selv :lol:

Så nu overvejer jeg andre kanaler - fx dba - men jeg ved ikke helt, hvor jeg skal kigge. Stamtavle, god opvækst osv. Går jeg ikke på kompromis med. Hvordan har I andre fundet jeres hvalpe? Er der et særligt hvalpe-pusher-sted som jeg ikke lige kender til?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf icelady » 11. jun 2022, 11:27

Viktor er blevet forkølet. Han nyser og hans mjiaven lyder helt forvrænget. Det lyder altså sjovt. :genert:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 11. jun 2022, 11:27

Smiling_Goat skrev:Hold op jeg synes det er svært at finde hvalpe. Vi vil egentligt gerne have en pomeranian til, men der er kun 5 opdrættere i landet, kuldene er ikke store og opdrætterne ser ud til at altid beholde min. 1 hvalp selv :lol:

Så nu overvejer jeg andre kanaler - fx dba - men jeg ved ikke helt, hvor jeg skal kigge. Stamtavle, god opvækst osv. Går jeg ikke på kompromis med. Hvordan har I andre fundet jeres hvalpe? Er der et særligt hvalpe-pusher-sted som jeg ikke lige kender til?

Hvad med udenlandske opdrættere?
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17869

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 11. jun 2022, 12:33

Misantropen skrev:
Smiling_Goat skrev:Hold op jeg synes det er svært at finde hvalpe. Vi vil egentligt gerne have en pomeranian til, men der er kun 5 opdrættere i landet, kuldene er ikke store og opdrætterne ser ud til at altid beholde min. 1 hvalp selv :lol:

Så nu overvejer jeg andre kanaler - fx dba - men jeg ved ikke helt, hvor jeg skal kigge. Stamtavle, god opvækst osv. Går jeg ikke på kompromis med. Hvordan har I andre fundet jeres hvalpe? Er der et særligt hvalpe-pusher-sted som jeg ikke lige kender til?

Hvad med udenlandske opdrættere?

Det var også min tanke :-)
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17869

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 11. jun 2022, 19:07

Jeg troede jeg havde fundet en opdrætter som tog kaniner seriøst. På lørdag er mine unger 8 uger og selvom der ingen lovgivning er omkring aldersgrænsen så anbefales det at unger er mindst 8 uger inden de flytter hjemmefra.
Hun skriver så i dag at kaninmor er solgt og mine unger er de eneste der er tilbage så hun vil gerne tage dem med til mig i morgen, når hun alligevel skal herned.

Jeg er pænt WTF!
Men selvfølgelig tager jeg imod dem i morgen når morkanin alligevel er flyttet og de har trods alt hinanden selvom de kun er 7 uger.
Ej men jeg bliver fandeme lidt træt engang imellem.
2
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 13. jun 2022, 09:33

Jeg har pt. en intakt hankat nede i min vaskekælder, som DB afhenter i morgen og bringer på internatet med henblik på senere bortadoptering.
Han har selvfølgelig strintet og det stinker ærligt talt ikke ret godt.
Jeg har både urine off og rodalon, som jeg håber vil tage den værste lugt (og så lufter jeg ud, lige så snart han er hentet)
Men hvad er der ellers, man kan gøre, for at få lugten væk? Det er desværre ikke vægge, man bare lige sådan kan pøse en masse vand på.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17869

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 13. jun 2022, 09:43

Nogen siger eddike. Jeg har ikke prøvet så jeg kan ikke sige om det virker, men min erfaring er at Rodalon er noget overvurderet juks.
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Fledermäuslein » 18. jun 2022, 21:02

Vi har hedebølge og jeg har lige været ude og gå aftentur kl 22:30 i 27 graders varme. Hundene er helt flade og jeg er helt klistret. Håber ikke hele sommeren skal være sådan.
0
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12237

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Smiling_Goat » 26. jun 2022, 07:28

Vi har fået hvalp, og han er skøn. Han er en helt anden type, end ham vi har, og det er også fint. Han er bare lille og forsigtig, men alligevel tillidsfuld og robust, virker det til. Han skal lige se tingene an, før han kaster sig ud i dem, og han skal ofte også lige opmuntres, men når han føler sig tryg i det, så kører han bare. Det er så sødt :lun:

Ham vi har var nærmest selvkørende fra dag 1. Han hyggede sig med os, men han havde ikke rigtigt brug for os - også fint.

Han har til gengæld vist sig at gå ind i en omsorgsrolle over for hvalpen, og det har overrasket mig. Han er opmærksom på, at hvalpen er med, han tjekker til ham, hvis han har sovet ekstra længe og hvis hvalpen virker til at have problemer, hjælper den ældste ham. Han deler endda sine godbidder med ham - og det har virkelig overrasket mig.

De leger godt sammen, og når de leger kan man se, at de gør det på hvalpens præmisser. Den store spejler bare ham og virker nogle gange sådan lidt "jaja, så okay da."

I går havde vi besøg af en masse hunde, og på et tidspunkt kom der et "hvalpehvin." Der var flere hvalpe, så det kunne have været hvilken som helst af dem, men jeg vidste, at det var vores, fordi vores store hund begyndte at gø.

Jeg havde forventet, at de ville kunne bruge hinanden som legekammerater. Jeg er overrasket over den ændring jeg ser i den ældste. Jeg havde ikke forventet, at han ville påtage sig en beskytterrolle på den måde. Han virker på én eller anden måde til at være blevet mere voksen, og det er på én eller anden måde også lidt vemodigt.

Men overordnet set er her bare liv og glade dage :lun:
13
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 26. jun 2022, 08:00

Smiling_Goat skrev:Vi har fået hvalp, og han er skøn. Han er en helt anden type, end ham vi har, og det er også fint. Han er bare lille og forsigtig, men alligevel tillidsfuld og robust, virker det til. Han skal lige se tingene an, før han kaster sig ud i dem, og han skal ofte også lige opmuntres, men når han føler sig tryg i det, så kører han bare. Det er så sødt :lun:

Ham vi har var nærmest selvkørende fra dag 1. Han hyggede sig med os, men han havde ikke rigtigt brug for os - også fint.

Han har til gengæld vist sig at gå ind i en omsorgsrolle over for hvalpen, og det har overrasket mig. Han er opmærksom på, at hvalpen er med, han tjekker til ham, hvis han har sovet ekstra længe og hvis hvalpen virker til at have problemer, hjælper den ældste ham. Han deler endda sine godbidder med ham - og det har virkelig overrasket mig.

De leger godt sammen, og når de leger kan man se, at de gør det på hvalpens præmisser. Den store spejler bare ham og virker nogle gange sådan lidt "jaja, så okay da."

I går havde vi besøg af en masse hunde, og på et tidspunkt kom der et "hvalpehvin." Der var flere hvalpe, så det kunne have været hvilken som helst af dem, men jeg vidste, at det var vores, fordi vores store hund begyndte at gø.

Jeg havde forventet, at de ville kunne bruge hinanden som legekammerater. Jeg er overrasket over den ændring jeg ser i den ældste. Jeg havde ikke forventet, at han ville påtage sig en beskytterrolle på den måde. Han virker på én eller anden måde til at være blevet mere voksen, og det er på én eller anden måde også lidt vemodigt.

Men overordnet set er her bare liv og glade dage :lun:

Det gik da hurtigt med at få hvalp? :banan: Hvad gjorde I ang. opdrætter?
0
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12237

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Smiling_Goat » 26. jun 2022, 12:01

Misantropen skrev:
Smiling_Goat skrev:Vi har fået hvalp, og han er skøn. Han er en helt anden type, end ham vi har, og det er også fint. Han er bare lille og forsigtig, men alligevel tillidsfuld og robust, virker det til. Han skal lige se tingene an, før han kaster sig ud i dem, og han skal ofte også lige opmuntres, men når han føler sig tryg i det, så kører han bare. Det er så sødt :lun:

Ham vi har var nærmest selvkørende fra dag 1. Han hyggede sig med os, men han havde ikke rigtigt brug for os - også fint.

Han har til gengæld vist sig at gå ind i en omsorgsrolle over for hvalpen, og det har overrasket mig. Han er opmærksom på, at hvalpen er med, han tjekker til ham, hvis han har sovet ekstra længe og hvis hvalpen virker til at have problemer, hjælper den ældste ham. Han deler endda sine godbidder med ham - og det har virkelig overrasket mig.

De leger godt sammen, og når de leger kan man se, at de gør det på hvalpens præmisser. Den store spejler bare ham og virker nogle gange sådan lidt "jaja, så okay da."

I går havde vi besøg af en masse hunde, og på et tidspunkt kom der et "hvalpehvin." Der var flere hvalpe, så det kunne have været hvilken som helst af dem, men jeg vidste, at det var vores, fordi vores store hund begyndte at gø.

Jeg havde forventet, at de ville kunne bruge hinanden som legekammerater. Jeg er overrasket over den ændring jeg ser i den ældste. Jeg havde ikke forventet, at han ville påtage sig en beskytterrolle på den måde. Han virker på én eller anden måde til at være blevet mere voksen, og det er på én eller anden måde også lidt vemodigt.

Men overordnet set er her bare liv og glade dage :lun:

Det gik da hurtigt med at få hvalp? :banan: Hvad gjorde I ang. opdrætter?


Vi var så heldige, at vores hunds opdrætters hunds opdrætter stod med en hvalp på 7 uger, som han ikke havde fået slået op noget sted endnu. Så vi nåede lige at kaste os ind fra højre :D

Ja, altså han kom ikke hjem til os, før han blev 8 uger, vel. Bare lige så ingen misforstår.
1

Tilbage til "Kæledyr"