Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59571

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2019, 17:06

:wave:

Nogen med forstand på dværghamstere?

Fat Toni har på det seneste fået en dårlig vane med at sidde og nippe i sin keramikvandskål, hvilket jeg kan leve med, hvis det bare er irriterende at høre på, men selvfølgelig gerne vil gøre noget ved, hvis der er bagvedliggende grunde til adfærden.
Han mangler ikke mad og får både vegetarisk og animalsk foder, som en hamster jo har brug for. Han har også en sten til at slibe tænder og klør på.
Han sidder ikke og nipper konstant og bider heller ikke hul i skålen.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13014
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21782

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 28. sep 2019, 17:55

DetSorteCirkus skrev::wave:

Nogen med forstand på dværghamstere?

Fat Toni har på det seneste fået en dårlig vane med at sidde og nippe i sin keramikvandskål, hvilket jeg kan leve med, hvis det bare er irriterende at høre på, men selvfølgelig gerne vil gøre noget ved, hvis der er bagvedliggende grunde til adfærden.
Han mangler ikke mad og får både vegetarisk og animalsk foder, som en hamster jo har brug for. Han har også en sten til at slibe tænder og klør på.
Han sidder ikke og nipper konstant og bider heller ikke hul i skålen.


Måske han keder sig?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59571

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2019, 17:58

Pandesteg skrev:
DetSorteCirkus skrev::wave:

Nogen med forstand på dværghamstere?

Fat Toni har på det seneste fået en dårlig vane med at sidde og nippe i sin keramikvandskål, hvilket jeg kan leve med, hvis det bare er irriterende at høre på, men selvfølgelig gerne vil gøre noget ved, hvis der er bagvedliggende grunde til adfærden.
Han mangler ikke mad og får både vegetarisk og animalsk foder, som en hamster jo har brug for. Han har også en sten til at slibe tænder og klør på.
Han sidder ikke og nipper konstant og bider heller ikke hul i skålen.


Måske han keder sig?


Det kan ikke udelukkes. Især ikke nu, hvor det er mere mørkt, og han derfor er mere oppe. Han er dog gerne optaget af at løbe i hjul og grave og har også et sandbad at boltre sig i. Og et lille klatrestativ.
Jeg har faktisk overvejet at indrette en lille løbegård med mere "agility"-legetøj til ham i en bedroller, hvor han så kan komme over engang imellem.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59571

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2019, 18:02

:lol:

2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13014
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21782

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 28. sep 2019, 18:44

DetSorteCirkus skrev:
Pandesteg skrev:
DetSorteCirkus skrev::wave:

Nogen med forstand på dværghamstere?

Fat Toni har på det seneste fået en dårlig vane med at sidde og nippe i sin keramikvandskål, hvilket jeg kan leve med, hvis det bare er irriterende at høre på, men selvfølgelig gerne vil gøre noget ved, hvis der er bagvedliggende grunde til adfærden.
Han mangler ikke mad og får både vegetarisk og animalsk foder, som en hamster jo har brug for. Han har også en sten til at slibe tænder og klør på.
Han sidder ikke og nipper konstant og bider heller ikke hul i skålen.


Måske han keder sig?


Det kan ikke udelukkes. Især ikke nu, hvor det er mere mørkt, og han derfor er mere oppe. Han er dog gerne optaget af at løbe i hjul og grave og har også et sandbad at boltre sig i. Og et lille klatrestativ.
Jeg har faktisk overvejet at indrette en lille løbegård med mere "agility"-legetøj til ham i en bedroller, hvor han så kan komme over engang imellem.


God ide. Uden at være ekspert kunne det godt lyde som kedsomhed i hvert fald. Da jeg havde hamster lod jeg ham komme ud af buret og løbe frit nogle timer om aftenen. Og så var der tilbygget sådan et kæmpe tunnelrørsystem koblet på hans bur, det var han meget glad for.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19652
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2449
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46319

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 28. sep 2019, 19:49

Jeg har overhovedet ikke forstand på hamstre. Men hvor er det rart der findes folk der tænker over deres adfærd og ikke bare lader adfærd stå ureflekteret hen fordi at det er et lille dyr :love:
1
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16963
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21118

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 28. sep 2019, 20:32

DetSorteCirkus skrev::lol:

Jeg har set jeg ved ikke hvor mange videoer med hamstre nu, selvom jeg normalvis er bange for gnavere :lol:

Jeg fandt bl.a den her kanal https://www.youtube.com/user/ChocolateColors26/videos hvis det kan hjælpe med et svar på det med skålen. Hun virker i hvert fald til at vide hvad hun snakker om og på en måde så selv jeg forstår vigtigheden af det hun vejleder om :lol2:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59571

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2019, 07:51

Pandesteg skrev:God ide. Uden at være ekspert kunne det godt lyde som kedsomhed i hvert fald. Da jeg havde hamster lod jeg ham komme ud af buret og løbe frit nogle timer om aftenen. Og så var der tilbygget sådan et kæmpe tunnelrørsystem koblet på hans bur, det var han meget glad for.


Det særlige ved Tonis situation har været, at han i løbet af sine første 8-9 måneder nåede at have fire forskellige ejere/sittere, og derfor har jeg givet ham god tid til at akklimatisere sig hos mig og ikke pillet særlig meget ved hans foder, bur og rutiner, medmindre det har været strengt nødvendigt.
Nu tror jeg dog, at det er tid til at udfordre ham lidt. Som sagt også fordi han fra nu af kommer til at have mere oppe-tid.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59571

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2019, 08:03

LadyFox skrev:Jeg har overhovedet ikke forstand på hamstre. Men hvor er det rart der findes folk der tænker over deres adfærd og ikke bare lader adfærd stå ureflekteret hen fordi at det er et lille dyr :love:


At have hamster er ikke en hobby; det er en livsstil :cool:

Nu har jeg aldrig ønsket mig fx. hund eller kat, men jeg har omvendt helt klart valgt at have hamster (Fat Toni er min femte af slagsen), fordi det er det, jeg har tid og plads til. Og så synes jeg også, at jeg er forpligtet til at gøre det ordentligt, altså nu hvor jeg har vurderet, at jeg har plads til en hamster i mit liv.

Jeg tror, det er noget, man skal tage en beslutning om, for hamsteren efterspørger ikke på samme måde omhyggelighed og ordentlighed, som en hund eller kat typisk vil gøre. Der skal mere til, før en hamster tydeligt vantrives, i det den jo ikke ødelægger ting, larmer eller bliver aggressiv. Den holder sig bare mere for sig selv, bliver passiv og får små dumme vaner, og den slags er lettere at overse for ejeren, medmindre man har besluttet sig for at engagere sig i sin hamster.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59571

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2019, 08:09

Misantropen skrev:
DetSorteCirkus skrev::lol:

Jeg har set jeg ved ikke hvor mange videoer med hamstre nu, selvom jeg normalvis er bange for gnavere :lol:

Jeg fandt bl.a den her kanal https://www.youtube.com/user/ChocolateColors26/videos hvis det kan hjælpe med et svar på det med skålen. Hun virker i hvert fald til at vide hvad hun snakker om og på en måde så selv jeg forstår vigtigheden af det hun vejleder om :lol2:


Det kunne det faktisk :) Se bare hvad jeg fandt:

0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9567
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26740

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Santa » 29. sep 2019, 08:31

Min hund er syg.
Hun har hævede analkirtler, og jeg er bange for at der måske er gået betændelse i den ene.
Vi opdagede det pludseligt i aftes, hvor hun var tydeligt utilpas og havde ondt. Hun havde ellers leget i haven hele dagen.
Så vi pakkede sammen og kørte hjem fra sommerhuset kl 23.30, for hjemme havde jeg noget smertestillende liggende fra sidst hun havde det.
Og natten er gået lidt uroligt, men ok. Jeg fik da fire timers søvn.
Men her til morgen var numsen smurt ind i klistret stads, enten kirtelsekret, betændelse eller bæ....eller det hele.
Hun ville helst ikke gå, men en kort tur og to gange bæ blev det alligevel til. Men tisse ville hun ikke.
Hun vil gerne spise, men jeg vil ikke rigtig fodre hende, hvis hun skal i narkose senere.
Jeg har kontaktet dyrehospitalet, og skal ringe igen om en time, da de havde meget travlt.
Men derind skal vi.
Hvis de lægger i narkose, så vil jeg gerne have at de fjerner kirtlerne, nu de er i gang. Og en tandrensning er osse relevant.
Så skal hun ikke i narkose bare for det.
Godt hun er forsikret!!

Men øv, hvor jeg har det skidt. Min hund har smerter!! Min baby :whine:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59571

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. sep 2019, 10:35

Pandesteg skrev:God ide. Uden at være ekspert kunne det godt lyde som kedsomhed i hvert fald. Da jeg havde hamster lod jeg ham komme ud af buret og løbe frit nogle timer om aftenen. Og så var der tilbygget sådan et kæmpe tunnelrørsystem koblet på hans bur, det var han meget glad for.


Så har buret fået en mindre makeover!

Jeg har fjernet en stor platform og erstattet den med en meget mindre en, der lige kan rumme de to ting, som helst ikke skal stå direkte på strøet, nemlig vandskål og fugtige godbidder, og på den måde fået plads til en stor grave-bakke i det ene hjørne. Har også fundet en mindre vandskål og ditto sandbad, så der er kommet mere gulvplads i buret. Hjulet fylder nemlig i forvejen en del, fordi jeg har ville have et ordentlig et, der ikke på sigt skader Tonis ryg.
Jeg pønser desuden på at afvikle hans lille blå hus, hvis det bliver et hit at sove nedgravet, fx. under den store bakke, men Rom blev som bekendt ikke bygget på én dag :D

Det var i hvert fald en nysgerrig hamster med helt spids snude og vibrerende knurhår, der lige før indtog sit "nye" bur, og jeg kan høre ham rumstere rundt i baggrunden. Næste skridt bliver at lave noget af det legetøj, som vises i videoen om at holde sin hamster beskæftiget.
4
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16963
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21118

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 29. sep 2019, 11:02

DetSorteCirkus skrev:
Misantropen skrev:
DetSorteCirkus skrev::lol:

Jeg har set jeg ved ikke hvor mange videoer med hamstre nu, selvom jeg normalvis er bange for gnavere :lol:

Jeg fandt bl.a den her kanal https://www.youtube.com/user/ChocolateColors26/videos hvis det kan hjælpe med et svar på det med skålen. Hun virker i hvert fald til at vide hvad hun snakker om og på en måde så selv jeg forstår vigtigheden af det hun vejleder om :lol2:


Det kunne det faktisk :) Se bare hvad jeg fandt:

:gogo:

Hun har et par videoer hvor hun giver konstruktiv kritik til sine følgers hamsterbure. Bl.a hvilken størrelse hamsterhjul man skal have, afhængig af hamsterens race og størrelse, da de ellers kan give rygproblemer m.m.

I slutningen af denne fremhæver hun nogle bure der er gode. Jeg fik helt lyst til selv at lave et hamsterhjem :lol:
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9567
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26740

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Santa » 29. sep 2019, 11:41

Santa skrev:Min hund er syg.
Hun har hævede analkirtler, og jeg er bange for at der måske er gået betændelse i den ene.
Vi opdagede det pludseligt i aftes, hvor hun var tydeligt utilpas og havde ondt. Hun havde ellers leget i haven hele dagen.
Så vi pakkede sammen og kørte hjem fra sommerhuset kl 23.30, for hjemme havde jeg noget smertestillende liggende fra sidst hun havde det.
Og natten er gået lidt uroligt, men ok. Jeg fik da fire timers søvn.
Men her til morgen var numsen smurt ind i klistret stads, enten kirtelsekret, betændelse eller bæ....eller det hele.
Hun ville helst ikke gå, men en kort tur og to gange bæ blev det alligevel til. Men tisse ville hun ikke.
Hun vil gerne spise, men jeg vil ikke rigtig fodre hende, hvis hun skal i narkose senere.
Jeg har kontaktet dyrehospitalet, og skal ringe igen om en time, da de havde meget travlt.
Men derind skal vi.
Hvis de lægger i narkose, så vil jeg gerne have at de fjerner kirtlerne, nu de er i gang. Og en tandrensning er osse relevant.
Så skal hun ikke i narkose bare for det.
Godt hun er forsikret!!

Men øv, hvor jeg har det skidt. Min hund har smerter!! Min baby :whine:


Så er vi hjemme igen.
Uden hund.
Hun skal i narkose for at få renset betændelsen ordentligt ud, for den var desværre bristet af sig selv inde i al pelsen.
Og de har selvfølgelig en travl dag, så hun kunne ikke komme til med det samme. Men det er bedre for hende at ligge stille i et bur med smertestillende og beroligende end at komme med hjem og vente til dyrlægen i morgen.

Så vi venter på at de ringer.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16963
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21118

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 29. sep 2019, 11:45

Santa skrev:
Santa skrev:Min hund er syg.
Hun har hævede analkirtler, og jeg er bange for at der måske er gået betændelse i den ene.
Vi opdagede det pludseligt i aftes, hvor hun var tydeligt utilpas og havde ondt. Hun havde ellers leget i haven hele dagen.
Så vi pakkede sammen og kørte hjem fra sommerhuset kl 23.30, for hjemme havde jeg noget smertestillende liggende fra sidst hun havde det.
Og natten er gået lidt uroligt, men ok. Jeg fik da fire timers søvn.
Men her til morgen var numsen smurt ind i klistret stads, enten kirtelsekret, betændelse eller bæ....eller det hele.
Hun ville helst ikke gå, men en kort tur og to gange bæ blev det alligevel til. Men tisse ville hun ikke.
Hun vil gerne spise, men jeg vil ikke rigtig fodre hende, hvis hun skal i narkose senere.
Jeg har kontaktet dyrehospitalet, og skal ringe igen om en time, da de havde meget travlt.
Men derind skal vi.
Hvis de lægger i narkose, så vil jeg gerne have at de fjerner kirtlerne, nu de er i gang. Og en tandrensning er osse relevant.
Så skal hun ikke i narkose bare for det.
Godt hun er forsikret!!

Men øv, hvor jeg har det skidt. Min hund har smerter!! Min baby :whine:


Så er vi hjemme igen.
Uden hund.
Hun skal i narkose for at få renset betændelsen ordentligt ud, for den var desværre bristet af sig selv inde i al pelsen.
Og de har selvfølgelig en travl dag, så hun kunne ikke komme til med det samme. Men det er bedre for hende at ligge stille i et bur med smertestillende og beroligende end at komme med hjem og vente til dyrlægen i morgen.

Så vi venter på at de ringer.

Rigtig god bedring til hende :ae:

Hvad vil det sige at den var bristet af sig selv i pelsen?
1

Tilbage til "Kæledyr"