Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 24. jan 2019, 20:54

Hvor tit skal man børste langhårede katte? En af vores vildkatte er langhåret og jeg har lige fået klippet ham fri for store stenhårde knuder i halspelsen, så nu må han børste med jævne mellemrum. Men hvor tit?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf In_your_eyes » 24. jan 2019, 21:08

Pandesteg skrev:Hvor tit skal man børste langhårede katte? En af vores vildkatte er langhåret og jeg har lige fået klippet ham fri for store stenhårde knuder i halspelsen, så nu må han børste med jævne mellemrum. Men hvor tit?

Hvis pelsen let bliver filtret, så vil jeg sige hver eller hver anden dag. Men jeg tror det kommer helt an på pelsens kvalitet, hvor ofte det er nødvendigt. Jeg behøvede kun børste min langhårede kat hver 6-7 dag når den ikke fældede sin underuld. Dog børstede jeg hans krave oftere fordi han ikke selv kunne nå det under hagen.
0
:pompom:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Zonta » 24. jan 2019, 21:13

Pandesteg skrev:
Zonta skrev:
Pandesteg skrev:
Zonta skrev:Vi har valgt at vi skal af med vores kat. Vores søn har lige fået konstateret astmatisk bronkitis og jeg har kunne forstå på læge osv., at kat er lidt noget skidt når det kommer til det. Dertil kommer, at siden vi fik hund i december 2017 har katten ikke ville være nedenunder. Så han har været ude og så har han hygget i sengen ovenpå når han har været inde og vi har nusset ham om aftenen, når vi går i seng og om morgenen når vi står op. Det kan vi bare ikke rigtig længere. Og jeg synes det er lidt synd for ham at han skal "udelukkes" fra familien på den måde. Så selvom det er lidt med blødende hjerte, så ved jeg, at han kan få det så meget bedre et andet sted :trist: Vi skal aflevere ham i morgen :(


Ej hvor træls, det kan jeg godt forstå du er ked af. Hvor skal I aflevere ham henne?

Vi afleverer ham på Kattens Værn. Der har vi hentet ham og det var også der vi hentede vores første kat. Vi er meget trygge ved at de nok skal sørge for et godt hjem til ham, men det er svært. Lige nu får han lidt ekstra godbidder og nus :blush2: Det er svært at sige farvel, men jeg ved det er for vores søns bedste.


Jeg har også mine fra KV og ja, det er et godt sted. Og hatten af for at I lader ham få en ny chance for et dejligt liv et nyt sted :gogo: det er så hammersvært, men en trøst at I gør det rigtige for alle parter på den lange bane :ae:

Selvfølgelig - han fejler absolut ingenting og er den dejlig kat, så det er der slet ingen tvivl om at han skal have :) Vi må se om sønnike (og en evt. søster/bror til den tid) udvikler allergi og så må vi anskaffe os en kat igen om en del år.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Maoam » 11. feb 2019, 22:45

Min kat er type 2 :lol:

Billede
3
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 12. feb 2019, 04:39

Maoam skrev:Min kat er type 2 :lol:

Billede

Vores er klart en nr 1.
Dog kan hun en sjælden gang imellem godt lege til hun er nummer to. Problemet er så bare at hun lynhurtigt skifter tilbage til 1 - uden forvarsel, og bliver så både sur og fornærmet over hvorfor pokker man har rørt på de forbudte områder :nerve: :stoned:
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 12. feb 2019, 07:03

Studsgaard skrev:
Maoam skrev:Min kat er type 2 :lol:

Billede

Vores er klart en nr 1.
Dog kan hun en sjælden gang imellem godt lege til hun er nummer to. Problemet er så bare at hun lynhurtigt skifter tilbage til 1 - uden forvarsel, og bliver så både sur og fornærmet over hvorfor pokker man har rørt på de forbudte områder :nerve: :stoned:


Det er så typisk katte... Ikke til at stole på.
Vores hankat er lidt lige sådan, men han bider så ikke til, når det ikke længere passer ham, at blive rørt på maven.
Hunkatten vil kun nusses i nakken, foran halen og så til nød på brystet.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 12. feb 2019, 07:11

TinaW skrev:
Studsgaard skrev:
Maoam skrev:Min kat er type 2 :lol:

Billede

Vores er klart en nr 1.
Dog kan hun en sjælden gang imellem godt lege til hun er nummer to. Problemet er så bare at hun lynhurtigt skifter tilbage til 1 - uden forvarsel, og bliver så både sur og fornærmet over hvorfor pokker man har rørt på de forbudte områder :nerve: :stoned:


Det er så typisk katte... Ikke til at stole på.
Vores hankat er lidt lige sådan, men han bider så ikke til, når det ikke længere passer ham, at blive rørt på maven.
Hunkatten vil kun nusses i nakken, foran halen og så til nød på brystet.

Vores bider heldigvis heller ikke. Men man får er dask med poten (uden klør) eller hun åbner munden og gør som om hun vil bide, men stopper inden - men vi bliver aligevel forskrækket fordi det kommer så hurtigt og pludseligt. Røv kat.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 12. feb 2019, 09:04

Studsgaard skrev:
TinaW skrev:
Studsgaard skrev:
Maoam skrev:Min kat er type 2 :lol:

Billede

Vores er klart en nr 1.
Dog kan hun en sjælden gang imellem godt lege til hun er nummer to. Problemet er så bare at hun lynhurtigt skifter tilbage til 1 - uden forvarsel, og bliver så både sur og fornærmet over hvorfor pokker man har rørt på de forbudte områder :nerve: :stoned:


Det er så typisk katte... Ikke til at stole på.
Vores hankat er lidt lige sådan, men han bider så ikke til, når det ikke længere passer ham, at blive rørt på maven.
Hunkatten vil kun nusses i nakken, foran halen og så til nød på brystet.

Vores bider heldigvis heller ikke. Men man får er dask med poten (uden klør) eller hun åbner munden og gør som om hun vil bide, men stopper inden - men vi bliver aligevel forskrækket fordi det kommer så hurtigt og pludseligt. Røv kat.


Det er helt normal adfærd for en kat. Kaldes kæleaggression og det fleste katte har det i en eller anden grad.

https://www.agria.dk/kat/artikel/om-kat ... ggression/
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 12. feb 2019, 09:11

Pandesteg skrev:Det er helt normal adfærd for en kat. Kaldes kæleaggression og det fleste katte har det i en eller anden grad.

https://www.agria.dk/kat/artikel/om-kat ... ggression/


Jeg har aldrig haft kat(te) før og har egentligt altid betragtet dem som upålidelige, netop fordi de pludselig skifter mening mht. om de gider nusses.
Men jeg holder selvfølgelig af vores og de er heller ikke slemme, men de er heller ikke helt tamme, i og med de er født og opvokset uden ret meget menneskelig kontakt, indtil de blev indleveret hos dyrenes beskyttelse.
Hunkatten er meget som det beskrevne, for når det lige passer hende er hun enormt opsøgende og kan nærmest finde på at klatre op af mit bukseben, for at få opmærksomhed, for derefter at springe væk og kigge på mig, som om jeg har slået hende.
Hankatten noget mere laid back og smider sig også og vil gerne nusses på maven.
Så det gav rigtigt meget mening, det du linkede til.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 12. feb 2019, 09:18

TinaW skrev:
Pandesteg skrev:Det er helt normal adfærd for en kat. Kaldes kæleaggression og det fleste katte har det i en eller anden grad.

https://www.agria.dk/kat/artikel/om-kat ... ggression/


Jeg har aldrig haft kat(te) før og har egentligt altid betragtet dem som upålidelige, netop fordi de pludselig skifter mening mht. om de gider nusses.
Men jeg holder selvfølgelig af vores og de er heller ikke slemme, men de er heller ikke helt tamme, i og med de er født og opvokset uden ret meget menneskelig kontakt, indtil de blev indleveret hos dyrenes beskyttelse.
Hunkatten er meget som det beskrevne, for når det lige passer hende er hun enormt opsøgende og kan nærmest finde på at klatre op af mit bukseben, for at få opmærksomhed, for derefter at springe væk og kigge på mig, som om jeg har slået hende.
Hankatten noget mere laid back og smider sig også og vil gerne nusses på maven.
Så det gav rigtigt meget mening, det du linkede til.


Ja der er mange ting ved katte, som faktisk har en god og naturlig forklaring (også hvorfor de f.eks. leger med deres bytte - det er heller ikke ud af ondskab, som nogle mennesker tror). Men jeg tror ikke der er så mange der sætter sig ind i den slags ting.
Jeg har haft mine indekatte siden de var 4 uger og de er ikke særlig kælne selvom vi har gjort hvad vi kunne for at kæle med dem. De to udenfor er ret kælne, forleden havde jeg begge to på skødet - selvom de heller ikke er helt tamme begge to :lol: Sådan er der så meget :D
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 12. feb 2019, 09:22

Pandesteg skrev:
TinaW skrev:
Pandesteg skrev:Det er helt normal adfærd for en kat. Kaldes kæleaggression og det fleste katte har det i en eller anden grad.

https://www.agria.dk/kat/artikel/om-kat ... ggression/


Jeg har aldrig haft kat(te) før og har egentligt altid betragtet dem som upålidelige, netop fordi de pludselig skifter mening mht. om de gider nusses.
Men jeg holder selvfølgelig af vores og de er heller ikke slemme, men de er heller ikke helt tamme, i og med de er født og opvokset uden ret meget menneskelig kontakt, indtil de blev indleveret hos dyrenes beskyttelse.
Hunkatten er meget som det beskrevne, for når det lige passer hende er hun enormt opsøgende og kan nærmest finde på at klatre op af mit bukseben, for at få opmærksomhed, for derefter at springe væk og kigge på mig, som om jeg har slået hende.
Hankatten noget mere laid back og smider sig også og vil gerne nusses på maven.
Så det gav rigtigt meget mening, det du linkede til.


Ja der er mange ting ved katte, som faktisk har en god og naturlig forklaring (også hvorfor de f.eks. leger med deres bytte - det er heller ikke ud af ondskab, som nogle mennesker tror). Men jeg tror ikke der er så mange der sætter sig ind i den slags ting.
Jeg har haft mine indekatte siden de var 4 uger og de er ikke særlig kælne selvom vi har gjort hvad vi kunne for at kæle med dem. De to udenfor er ret kælne, forleden havde jeg begge to på skødet - selvom de heller ikke er helt tamme begge to :lol: Sådan er der så meget :D


Jeg har forsøgt at læse mig frem til en masse om katte, da vi fik vores. Det her var jeg ikke faldet over.
Jeg har endnu til gode at se dem have fanget noget eller rester af noget de har fanget, så hvor effektive de er på det punkt ved jeg ikke.
Men de er jo søde og det kan ikke undgås at man får et forhold til dem, når man går og fodrer og taler med dem. Også selv om de reelt set kun er anskaffet for at skulle fange mus og holde rotter fra grunden.
De kan dog ikke lide min mand.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6974

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Ladysparrow » 12. feb 2019, 11:42

Vi har 1 som er klart en etter - en som ligger på mellem 1 og 2 og så en klar 2'er.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6974

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Ladysparrow » 12. feb 2019, 11:47

Vi var et smut ovre til en kop kaffe hos vores naboer som plejer at kigge til kattene når vi er ude at rejse. De har så givet Olly et nyt navn - de kalder ham Erik fordi han er så flot :lol: :stoned: og i den times tid vi var der fik vi vist billeder af kattene - mest af Olly/Erik som er favoritten. Det er altså guld værd med naboer som dem. Og typisk at han kan charme sig ind på dem, når han skider højt og flot på primært mig! :genert:
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 12. feb 2019, 20:00

Pandesteg skrev:
Studsgaard skrev:
TinaW skrev:
Studsgaard skrev:
Maoam skrev:Min kat er type 2 :lol:

Billede

Vores er klart en nr 1.
Dog kan hun en sjælden gang imellem godt lege til hun er nummer to. Problemet er så bare at hun lynhurtigt skifter tilbage til 1 - uden forvarsel, og bliver så både sur og fornærmet over hvorfor pokker man har rørt på de forbudte områder :nerve: :stoned:


Det er så typisk katte... Ikke til at stole på.
Vores hankat er lidt lige sådan, men han bider så ikke til, når det ikke længere passer ham, at blive rørt på maven.
Hunkatten vil kun nusses i nakken, foran halen og så til nød på brystet.

Vores bider heldigvis heller ikke. Men man får er dask med poten (uden klør) eller hun åbner munden og gør som om hun vil bide, men stopper inden - men vi bliver aligevel forskrækket fordi det kommer så hurtigt og pludseligt. Røv kat.


Det er helt normal adfærd for en kat. Kaldes kæleaggression og det fleste katte har det i en eller anden grad.

https://www.agria.dk/kat/artikel/om-kat ... ggression/

Det vidste jeg godt. Men det gør mig ikke mindre forskrækket.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Fru Sunshine » 13. feb 2019, 12:53

Vores lider kun af noget, der kunne minde om kæleaggression, når vi holder op.
Fabian forsøger at fange den hånd, der flytter sig, så han kan stikke hovedet ind under den og få mere nus.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Kæledyr"