Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Fru Sunshine » 13. feb 2019, 20:38

Vi har lige haft en spøjs oplevelse.
Vida sad uden for terrassedøren og mjavede. Det plejer at betyde "Jeg vil ind!", men da jeg åbnede døren, blev hun siddende og mjavede. Fabian rejste sig og smuttede ud, og så rendte de afsted sammen.

Vi har alligevel aldrig før set, at hun har siddet og kaldt på sin lillebror, for at få ham med ud.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 19. feb 2019, 13:49

Dmitra skrev:Jeg ved sgu ikke hvad jeg skal stille op med Henri og Daisy... Nu er de begyndt at æde isolerigen på mine ledninger. :nerve:


Er det ikke muligt at bygge en voliere de kan flyve i, så du ikke behøver ham dem flyvende frit i lejligheden?
Det lyder potentielt farligt.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 19. feb 2019, 15:54

Dmitra skrev:
TinaW skrev:
Dmitra skrev:Jeg ved sgu ikke hvad jeg skal stille op med Henri og Daisy... Nu er de begyndt at æde isolerigen på mine ledninger. :nerve:


Er det ikke muligt at bygge en voliere de kan flyve i, så du ikke behøver ham dem flyvende frit i lejligheden?
Det lyder potentielt farligt.


Mine muligheder i den her bolig er desværre minimale, deres bur er i stuen, der er ingen dør mellem stue og køkken der kan lukkes, hvilket også gør det lidt sværere, jeg sidder med et øje på hver finger og ørerne strittende når de er ude, for selv om jeg er over dem så meget som mennrskeligt muligt pisker de frem og tilbage fra køkken til stue og jeg kan desværre kun være i det ene rum af gangen og det kan gå voldsomt hurtigt fra et sekund til et andet. Jeg har for så vidt intet imod de bider i alle mulige ting, men jeg har noget i mod dem hvor de kan komme til skade.
Jeg bor i lejlighed uden have eller altan, så mulighederne er desværre få.
Og pt er min økonomi heller ikke til at tilkøbe sikkerhedsforanstaltninger udover dem der er i forvejen.
Jeg er bare der hvor jeg ikke ved hvor mange valg jeg har, men det er godt nok tungt.


Det er surt ja. Men sådan nogle papegøje fugle har nok en tendens til at bide i ting, sammenlignet med f.eks en kanariefugl.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf cola » 21. feb 2019, 12:32

Jeg ville gerne der var en børnehave til min lille hund, ikke en pension, men en børnehave, hvor han også kan lege med andre dyr mens jeg er på arbejde.
Så kunne det være han var lidt træt når jeg kom hjem fra arbejde, pt gør han et stort forsøg på at vælte min bogreol, med hans røv, er ret nervøs for min bjørnesamling på toppen :-)

Og en anden ting.

Man kan kun blive stolt, når man tager i hundeskoven og folk ser ham før mig og bare siger "nå det er bare Quark, han gør ikke noget" når der kommer 43 kg muskelhund farende hen til dem :-)
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 21. feb 2019, 14:48

Dmitra skrev:
TinaW skrev:
Dmitra skrev:
TinaW skrev:
Dmitra skrev:Jeg ved sgu ikke hvad jeg skal stille op med Henri og Daisy... Nu er de begyndt at æde isolerigen på mine ledninger. :nerve:


Er det ikke muligt at bygge en voliere de kan flyve i, så du ikke behøver ham dem flyvende frit i lejligheden?
Det lyder potentielt farligt.


Mine muligheder i den her bolig er desværre minimale, deres bur er i stuen, der er ingen dør mellem stue og køkken der kan lukkes, hvilket også gør det lidt sværere, jeg sidder med et øje på hver finger og ørerne strittende når de er ude, for selv om jeg er over dem så meget som mennrskeligt muligt pisker de frem og tilbage fra køkken til stue og jeg kan desværre kun være i det ene rum af gangen og det kan gå voldsomt hurtigt fra et sekund til et andet. Jeg har for så vidt intet imod de bider i alle mulige ting, men jeg har noget i mod dem hvor de kan komme til skade.
Jeg bor i lejlighed uden have eller altan, så mulighederne er desværre få.
Og pt er min økonomi heller ikke til at tilkøbe sikkerhedsforanstaltninger udover dem der er i forvejen.
Jeg er bare der hvor jeg ikke ved hvor mange valg jeg har, men det er godt nok tungt.


Det er surt ja. Men sådan nogle papegøje fugle har nok en tendens til at bide i ting, sammenlignet med f.eks en kanariefugl.


At de bider i ting er ingen overaskelse og heller ikke et problem i sig selv. Det gør papegøjefugle. Men problemet opstår når det bliver de farligere ting, som fx ledninger, skal have købt noget beskyttelse af en art (til ledninger, fandt ud af det kunne gøres meget billigt) så de ikke ender som "grillgøjer".

Man kan få forskellige kabel- og ledningskjulere i plastik. De koster ikke alverden, men det kan selvfølgelig løbe op.

Vil tomme toiletruller, køkkenruller og anden emballage i pap kunne fungere som en midlertidig løsning? Rullerne kan fx skæres op på langs så de er lette at få på. Hvis det er muligt kan du putte noget om ledningerne først der er ubehageligt at bide i(ligesom når man bider i stanniol)

Hvor stort er åbningen mellem køkken og stue? Et perleforhæng, instektnet eller et gardin er i hvert en nem løsning der ikke behøver kræve mange midler. I princippet kan en bøjlestang, et vandrør etc. med et gammel lagen, dynebetræk, tæppe og nogle tøjklemmer gøre tæt på det samme som et gardin.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 21. feb 2019, 15:05

Dyrlægen mener at ældstehunden har haft en hjerneblødning. Hun værgede sig meget mod at dreje hovedet til den ene side og snappede ud efter ham.
Hun er dog ikke så påvirket på resten af bevægeapperatet.
Hun er sat på binyrebarkhormon weekenden over, han ville helst se en tydelig bedring allerede i løbet af i morgen.
Så vi ser an til på mandag. Og han kunne selvfølgelig ikke udelukke at hun fik flere. Hvis hun skal herfra, så skal det være inden min mand skal ud og arbejde i næste uge. Det kan jeg ikke alene.
Hun fik en sprøjte ude ved ham og hun virker allerede en smule friskere, synes vi begge. Har spist både hamburgerryg og ost.
Og har fået noget luksus vådkost, der skulle give et boost.
Hvis hun bliver frisk vil han så gerne have hende på hjertepiller.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 22. feb 2019, 18:46

TinaW skrev:Dyrlægen mener at ældstehunden har haft en hjerneblødning. Hun værgede sig meget mod at dreje hovedet til den ene side og snappede ud efter ham.
Hun er dog ikke så påvirket på resten af bevægeapperatet.
Hun er sat på binyrebarkhormon weekenden over, han ville helst se en tydelig bedring allerede i løbet af i morgen.
Så vi ser an til på mandag. Og han kunne selvfølgelig ikke udelukke at hun fik flere. Hvis hun skal herfra, så skal det være inden min mand skal ud og arbejde i næste uge. Det kan jeg ikke alene.
Hun fik en sprøjte ude ved ham og hun virker allerede en smule friskere, synes vi begge. Har spist både hamburgerryg og ost.
Og har fået noget luksus vådkost, der skulle give et boost.
Hvis hun bliver frisk vil han så gerne have hende på hjertepiller.


Det ser heldigvis ud til at hun reagerer fint på binyrebarkhormon behandlingen. Hun er stort set sig selv igen, vil ikke gå for langt på tur, men så meget bedre end i går.
Hun bliver forkælet, får ekstra leverpostejsmadder og nyder vist al den opmærksomhed hun får.
Det kan være lidt svært at konkurrere med de to andre, der begge har en tendens til at kræve opmærksomheden.
9
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf icelady » 23. feb 2019, 18:28

Der florerer et opslag pt på FB ang man kan putte 5 ml tomatjuice på sin hund/kats mad i 8 dage, og derefter skulle man kunne fjerne tandsten fra dyrets tænder ved at tørre henover tænderne med en strømpe.



Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at prøve, men er det noget der virker? . :gruble:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 24. feb 2019, 07:18

Jeg har af og til spekuleret på, om vores to katte overhovedet kunne finde ud af, at fange mus mm.
Har ikke set rester eller fået overbragt “gaver” i de to år vi har haft dem.
I går fangede vi så en mus i en fælde under vores køkkenvask, og da den ikke var død, fik kattene den ud i værkstedet.
Hankatten gloede på mig som om han tænkte, At jeg da måtte have slugt søm, mens hunkatten var ret interesseret.
Musen slap dog fra hende, men i morges lå den død ved siden af deres madskåle så et eller andet, er der gået op for dem (i hvert fald den ene af dem)
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 24. feb 2019, 08:51

icelady skrev:Der florerer et opslag pt på FB ang man kan putte 5 ml tomatjuice på sin hund/kats mad i 8 dage, og derefter skulle man kunne fjerne tandsten fra dyrets tænder ved at tørre henover tænderne med en strømpe.



Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at prøve, men er det noget der virker? . :gruble:


Næppe - er min første indskydelse.
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 25. feb 2019, 11:01

TinaW skrev:
TinaW skrev:Dyrlægen mener at ældstehunden har haft en hjerneblødning. Hun værgede sig meget mod at dreje hovedet til den ene side og snappede ud efter ham.
Hun er dog ikke så påvirket på resten af bevægeapperatet.
Hun er sat på binyrebarkhormon weekenden over, han ville helst se en tydelig bedring allerede i løbet af i morgen.
Så vi ser an til på mandag. Og han kunne selvfølgelig ikke udelukke at hun fik flere. Hvis hun skal herfra, så skal det være inden min mand skal ud og arbejde i næste uge. Det kan jeg ikke alene.
Hun fik en sprøjte ude ved ham og hun virker allerede en smule friskere, synes vi begge. Har spist både hamburgerryg og ost.
Og har fået noget luksus vådkost, der skulle give et boost.
Hvis hun bliver frisk vil han så gerne have hende på hjertepiller.


Det ser heldigvis ud til at hun reagerer fint på binyrebarkhormon behandlingen. Hun er stort set sig selv igen, vil ikke gå for langt på tur, men så meget bedre end i går.
Hun bliver forkælet, får ekstra leverpostejsmadder og nyder vist al den opmærksomhed hun får.
Det kan være lidt svært at konkurrere med de to andre, der begge har en tendens til at kræve opmærksomheden.


Nå, ældstehunden er vist så frisk og fin igen, som man kan forvente af en hund på 14 år.
Hun hiver lidt efter vejret, så hun bliver sat på vanddrivende fra i morgen og foreløbigt 14 dage, så hendes hjerte kan aflastes lidt og hun forhåbentligt ikke få vand i lungerne.
Ingen af mine/min families tidligere hunde er blevet så gamle, at de her ting begyndte at blive issues, min forrige hund måtte desværre aflives som 8 årig og mine forældres schæfere er aflivet pga kræft omkring 10 års alderen.
Men hun har stort set heller ikke kostet andet end vaccination i de første ca. 13 år af hendes levetid, så hun har lidt at gøre godt med på det punkt.
Når det vi kommer dertil, hvor det at holde hende i live vil være for vores skyld og hun ikke har et godt liv, så må vi gå den tunge gang.
Men det bliver ikke sjovt.
6
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 25. feb 2019, 12:43

icelady skrev:Der florerer et opslag pt på FB ang man kan putte 5 ml tomatjuice på sin hund/kats mad i 8 dage, og derefter skulle man kunne fjerne tandsten fra dyrets tænder ved at tørre henover tænderne med en strømpe.



Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at prøve, men er det noget der virker? . :gruble:

Det lyder alternativt.

Hvis det virker vil jeg tro det er pga syreindhold der ætser/løsner tandsten, men det giver det ikke sunde tænder.

Jeg ville holde mig til anerkendte produkter :-D
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 25. feb 2019, 12:52

Misantropen skrev:
icelady skrev:Der florerer et opslag pt på FB ang man kan putte 5 ml tomatjuice på sin hund/kats mad i 8 dage, og derefter skulle man kunne fjerne tandsten fra dyrets tænder ved at tørre henover tænderne med en strømpe.



Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at prøve, men er det noget der virker? . :gruble:

Det lyder alternativt.

Hvis det virker vil jeg tro det er pga syreindhold der ætser/løsner tandsten, men det giver det ikke sundere tænder.


Jeg har bare svært ved at forestille mig, at de der 3 sekunder tomatjuicen er i munden på dyret gør den helt store forskel. Dertil kommer udfordringen med at få en kat til at spise noget med tomatjouice på, mine gad det helt sikkert ikke :lol:

Min dyrlæge sagde engang, at for katte er mus og fugle er de bedste tandbørster :) når man så har katte, der ikke kommer udenfor, så må man efterligne den slags mad, så vores får råfoder og især kyllingehalse er noget der virkelig slider deres tænder på den gode måde.
Derudover skal man tænke over at katten faktisk har et ret sart system og vores får megameget tandsten når de f.eks. spiser oksekød, hestekød osv (så det gør de ikke længere).

Når vi får hund skal den også have "tandbørster" i form af kalkunhalse og den slags forestiller jeg mig...
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 25. feb 2019, 13:37

Pandesteg skrev:
Misantropen skrev:Det lyder alternativt.

Hvis det virker vil jeg tro det er pga syreindhold der ætser/løsner tandsten, men det giver det ikke sundere tænder.


Jeg har bare svært ved at forestille mig, at de der 3 sekunder tomatjuicen er i munden på dyret gør den helt store forskel. Dertil kommer udfordringen med at få en kat til at spise noget med tomatjouice på, mine gad det helt sikkert ikke :lol:

Min dyrlæge sagde engang, at for katte er mus og fugle er de bedste tandbørster :) når man så har katte, der ikke kommer udenfor, så må man efterligne den slags mad, så vores får råfoder og især kyllingehalse er noget der virkelig slider deres tænder på den gode måde.
Derudover skal man tænke over at katten faktisk har et ret sart system og vores får megameget tandsten når de f.eks. spiser oksekød, hestekød osv (så det gør de ikke længere).

Når vi får hund skal den også have "tandbørster" i form af kalkunhalse og den slags forestiller jeg mig...

Nå ja, det med spisetiden tog jeg ikke lige højde for :lol:

Jeg ved ikke med katte, men hunde har i hvert fald en fantastisk evne til at sortere maden i munden, hvis der er noget i de ikke vil have. Fx ved kun at tage sovsen selvom det er blandet med ris. Det er ret fascinerende. Og irriterende når der er medicin i :lol:

Mine hunde får primært kun tørrede, naturlige snacks. Det virker godt på deres tænder i forhold til tandsten. Der er heldigvis kommet et kæmpe marked for sunde godbidder og snacks indenfor de sidste år. Nogle af dem stinker bare noget så forfærdeligt og man skal ikke være sart med tørret kød m.m. Jeg kan ikke få mig selv til at give mine "energistænger"(tyrepenis, men navnet er sjovt) eller tørrede hønsefødder. De ligner børnehænder :gisp: :tie:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 27. feb 2019, 18:18

kidkomb skrev:
Studsgaard skrev:Har du tilmeldt dig deres hundeklub. Så får man en lille pose med et par smagsprøver på foder og et par stykker legetøj.
(Petworld har også en) vi syntes det var rart at mærke og se de forskellige fodder der var med. Og det var nemlig gode kvaliteter

Nej, det har jeg ikke. Maxizoo? Eller hundegalleri? Det lyder da som en fin ting. Det skal jo også være noget damen kan lide. Vi ved ikke helt hvor kræsen hun er, hun har jo kun været her i nogle dage :D

Jeg rykker lige jeres citater herned af praktiske årsager :D

Ang. det at finde hundefoder. Der er nogle mærker/forhandlere der har smagsgaranti. Jeg kan ikke huske om Maxizoo og Petworld har den ordning, jeg handler mest andre steder online.
1

Tilbage til "Kæledyr"