Hvalp i huset. (men ikke længere udmattet og frustreret).

Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26586

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Santa » 14. nov 2017, 20:41

Forresten, så mener nogen osse, at de får lettere ved at være alene hjemme, hvis de ikke sover i samme rum som jer. Altså, de sover for sig selv.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Studsgaard » 14. nov 2017, 20:49

Santa skrev:
KitKat skrev:
Studsgaard skrev:
Jeg vil anbefale du går helt udenfor når du træner hende. Hun kan stadig høre dig når du er inde i huset.

Prøv evt at bruge en babyalarm. (Eller en mobil med opkald igang til din egen mobil) så kan i høre udenfor om hun stadig klynker når hun ikke kan høre/fornemme jer


Kravlegård og babyalarm... det ER måske alligevel som at have et spædbarn :lol:

Det er en god idé, dog. Tak :)

Pelsbabyen....det vokser de til gengæld aldrig fra. :love2: :love:


Det er nemlig rigtigt.

Jeg har eksempelvis også været vågen det meste af sidste nat, netop fordi min pelsbaby var syg og kastede op. (Heldigvis ikke noget meget alvorligt, men pga noget foder på en eller anden måde var blevet dårligt)
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Velvet-Goldmine » 16. nov 2017, 07:38

Årh, jeg føler med dig! :lol:

Nu er min lille gut 4½ måned og selv om han er den sødeste lille Mandse, så har jeg også været ualmindeligt træt af ham mange gange - jeg kigger også frem i tiden og siger til mig selv at han bliver verdens bedste hund og jeg glemmer hele det her hvalpeshow.
Han har endda været nem ift. renlighed. Han vækker mig i løbet af natten når han skal ud, og så går vi begge ind og sover videre indtil kl. 6 hvor han synes at nu er det altså tid til at stå rigtigt op. Tiden han vækker mig bliver senere og senere, og nu er vi henne ved kl. 5-5.30 og vi formår heldigvis at gå i seng igen bagefter stadigvæk.
Til gengæld har der her i huset ikke været meget kæleri og nusseri - der skulle tygges i hænder uanset hvad, der skulle tumles og leges hvis han kom i sofaen! Jeg ville jo bare sidde og nusse med min søde hundehvalp, og så kom der sådan et flyvende gebis med 8 kg. muskelhund i den anden ende... jeg synes han var lidt anstrengende for jeg lavede jo masser af hjernegymnastik, snusearbejde og leg med ham i forvejen :genert: Det er dog heldigvis blevet meget bedre. Nu kan jeg rent faktisk nusse ham i mere end 10 sek. inden piratfisken går i gang (og så slutter vi bare og han får et tyggedyr i stedet), og han formår at ligge stille og roligt i sofaen og tage en slummer bag mine knæhaser :lol:

Jeg ville ikke lade hvalpen sove i andet rum end jer endnu! Den er lige kommet fra sine søskende og mor, og alt hvad den søger er tryghed og det får den med jer - desuden kan den vække jer når den skal ud i løbet af natten.

Mht. alene hjemme, så prøv at begæns den del af huset som hun må være i. For nogle hjælper det meget (bla. mig selv - Mandse ville ikke få ro hvis han skulle dappe rundt i hele huset og holde øje med alt, og evt. lave ulykker). Han er i køkken/entré/bad, der er ingen ledninger i hvalpehøjde og intet der frister over evne til destruktion. Der kører en radio i køkkenet med taleradio, og han får en af mine brugte bluser eller strømper på tæppet foruden en tyggeting og så er han faktisk i ro.

Om morgenen i stedet for det andet fodersøg, kunne du lave 'nej'-øvelse med hende (og sidenhen andre små lydighedsøvelser). Så er der lidt træning til hendes hoved, foruden at du får indprentet et godt ord til når hun får fat i en ledning eller lign. Måske er det for tidligt at lukke buret for hende? Der findes mange øvelser til at vænne hunde til bur (søg på crate games), for det er netop vigtigt at hunden synes at det er dens hyggested og ikke bare der den bliver sat ind når den bliver ladt alene. Jeg har ikke selv erfaring med legene da jeg ikke bruger bur til Mandse, men hvis du skal bruge et sådan, er de uundværlige.

Det hele kan blive en smule værre endnu - den kommer jo til at skifte tænder også :-D men heldigvis løses visse små udfordringer i takt med at de nye opstår ;) men tænk på alt det her hårde arbejde som en investering i de mange år frem hvor det bliver en fantastisk hund for familien.

DET SKAL NOK BLIVE GODT! :kys:
4
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Velvet-Goldmine » 16. nov 2017, 19:27

Mht. tyggeting, så SKAL du sørge for at hun har masser af dette - ellers har du sat dig selv op til et lettere gennemtygget hjem ;)
Hvis du er bange for at hun voldæder det og kløjs i det, så køb større ting og evt. et bøffelhorn. Sidstnævnte er et stort hit her. Det lugter af dyr men kan ikke ædes som sådan. Det er godt når tænderne begynder at klø, og som generel beskæftigelse.
Et knudereb er også et godt tyggeredskab, og det kan lægges i fryseren og give lidt lindring til ømme gummer når tandskiftet sætter ind.
Uanset hvad, så skal den have tyggeting i massevis, ellers så kommer du til at have ødelagte paneler, ledninger, gulvtæpper og hvad hun nu ellers kan finde. Mandse har lært 'nej' (det virkede ikke så godt i starten, men han er kommet ret godt efter det :lol: ), men har også oceaner af ting han kan gnave i og han går (7-9-13) ikke i noget han ikke må (han har bla bøffelhorn, oksepandelapper, kaninører, tyggelegetøj i stof og bast og får rå lammeribben eller rå kyllingeunderlår et par gange om ugen). Det er helt naturlig adfærd for hvalpe at tygge i ting - det er sådan de udforsker verden, så du kan ligeså godt finde noget at tilbyde hende som hun MÅ tygge i, for ellers tager hun hvad hun lyster.
Mht. kødben - de kan sådan set æde alle slags ben så længe de er rå (aldrig give ben fra præpareret mad - de splintrer), men gris kan virke stoppende for nogle hunde. De store rørknogler fra kvæg kan være for hårde og knække tænder, så tag dem fra hende når hun har gnavet kødresterne af.
Man kan få både klove og grisehaler billigt hos slagteren, så det var også en mulighed.

Håber du er ved lidt bedre mod i dag :)
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf LadyFox » 16. nov 2017, 20:30

Du har fået massere gode råd om alenehjemme, så dem gider jeg ikke gentage.

Men jeg tror virkelig ikke at du skal være bange for at søge råd og læsse af på opdrætter. Hun ved godt hvordan det er at have en lille hvalp der er helt alene i verden, og det ER skide hårdt. Det ER frustrerende.
Jeg tror de fleste hundemennesker kender den følelse af at have lyst til at skrige og græde hysterisk ind i mellem, lysten til at aflevere det lille kræ tilbage.
Det er en del af det. Og det ved en god opdrætter altså godt.

På trods af at jeg er vild med hvalpe, er vildt hvalpeskruk så ved jeg også godt at drømmen om en nuttet lille hvalp er mere lyserød i drømmen end i virkeligheden. Jeg ser hvalpetiden som en investering - det er fyldt med hårde tider, frustrationer osv. Tilgengæld lønner det hårde arbejde sig ved at man ender ud med en SKØN voksen hund, som man selv har præget til det skønne væsen man ender ud med. Fordi, heldigvis bliver det bedre - pludselig en dag er hunden stor og så kan man faktisk helt komme til at savne den lille irriterende hvalp der holdt en beskæftiget non-stop en gang.

Jeres situation er helt normal, dine tanker er helt normale.
2
...
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf KitKat » 17. nov 2017, 10:34

I er skønne hele bundtet. Virkelig! Tak :kys:

Hun har masser af tyggeting i alle mulige afskygninger, netop for at der altid skal være noget hun må tygge i. Og for at vi har noget at stoppe i munden på hende som afledning når hun alligevel vælger noget hun ikke må tygge i :D

Jeg kontaktede opdrætter i weekenden og fik flere rigtig gode råd, og vi er nået langt med det allerede. Når hun begynder at virke træt, kan jeg følge hende ind i buret, lukke det og bare sætte mig foran lågen så hun kan se mig. Så knirker hun i ca 5 minutter og derefter lægger hun sig til at sove. Det er KÆMPE fremskridt. For bare en uge siden ville hun KUN falde i søvn i mine arme, og hun hylede så snart jeg gik fra hende.

Desuden har vi bestilt en "kravlegård" som burde komme på mandag, så vi kan indramme et område i stuen hvor hun ikke behøver være under konstant opsyn, så jeg også kan nå at puste lidt ud ind imellem.

I dag er jeg på arbejde. På kontoret. Ude af huset. :klap:

Jeg vækkede hende 1 time før jeg skulle ud af døren, luftede hende roligt i haven og lod hende trisse rundt om benene på mig mens jeg gjorde mig klar. Så sad jeg på gulvet et kvarters tid og hyggede med hende, og puttede hende så i buret hvor jeg lukkede og satte mig foran. 10 minutter senere sov hun. Døren ud til gangen knirker og det vækkede hende lidt, men ikke mere end et par minutters klynken og så sov hun videre til ca 8.30 hvor kæresten stod op med hende.

En del af problemet har faktisk været mig selv :genert: Fordi jeg har ladet hende falde i søvn i mine arme, og fordi jeg har været om hende hele tiden, har hun vænnet sig til at jeg er der og det har gjort adskillelse/alene hjemme så meget hårdere for hende.
Nu hvor hun er ved at vænne sig til at falde i søvn selv, og er ved at vænne sig til at lege selv mens jeg sidder i sofaen (i stedet for på gulvet) er det meget lettere for hende at finde ro alene.

Jøsses i skuret hvor er jeg glad for alt jeres hjælp. Vi var SÅ tæt på at give op, I gjorde forskellen :blomst:
15
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Hewlett » 19. nov 2017, 01:46

Santa skrev:Forresten, så mener nogen osse, at de får lettere ved at være alene hjemme, hvis de ikke sover i samme rum som jer. Altså, de sover for sig selv.


Men når man nu vælger at anskaffe sig et flokdyr, så er det dælme synd hvis hunden både skal være "for sig selv" når vi mennesker er på arbejde + om natten. Det er mange timer på et døgn, at isolere hunden fra det nærmeste den kommer en flok :(
6
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Hewlett » 19. nov 2017, 02:11

Ja, det er fåååårking hårdt at få hvalp :gisp:

Jeg har prøvet det af to omgange nu med helt små 8 ugers hvalpe + en unghund på halvandet med svære alene hjemme problemer. Jeg har revet store totter ud af hovedet MANGE gange! :tie:

Her kommer lidt tips til hvad der fungerede for os:

Så hurtigt som muligt lær hvalpen at sove igennem om natten. Vi satte fra dag ét en alarm til ca. midt på natten. Her stod én af os op og gik ud for at tisse med hvalpen. Hvalpen lærte hurtigt, at nat = sovetid, den lærte langsomt at holde sig og som tiden gik, ringede alarmen tættere og tættere på, at vi selv skulle op.

Et KONG gummilegetøj fungerer super til at smøre leverpostej ind i. Evt. en tur i fryseren så det tager længere tid at slikke ud. Virkelig god alene-hjemme snack, da der ikke er noget hvalpen kan komme til at sluge og blive kvalt i.

Lær at se og mærke forskellen på en hvalp der mangler aktivering og en hvalp der er blevet overaktiveret. ALT er nyt og spændende, så jeg vil sige at 90% af gangene hvor hvalpen virker hyperaktiv, der har den faktisk brug for ro og skal oftest hjælpes til det.

Alene hjemme: det handler i bund og grund om at lære hvalpen at I ALTID kommer tilbage igen. Det virker som om I er på rette vej. Det er en fin start at træne separation inden for husets fire vægge. Det lærer hvalpen, at der ikke sker noget ved, at den ikke konstant kan opsøge jer. Gør det ikke til noget særligt,når I så lukker hvalpen ud af buret igen, "Nå, var du der? Jeg havde ikke lige lagt mærke til, at du ikke var sammen med os ude i køkkenet - hej med dig". Lille klap. Slut. Lad være med at lave alt muligt spændende med hvalpen lige før og lige efter - så bliver forskellen for stor, fordi I så også i det øjeblik fungerer som en ressource til sjov og leg, som pludselig forsvinder igen. Men! Selvfølgelig aldrig ignorer hvalpen :)

Alene-hjemme træning kan, efter min mening, aldrig læres hos opdrætteren. Her er hvalpen stadig sammen med sin mor og evt. søskende og situationen kan derfor ikke sammenlignes. Desuden er alting nyt hos jer: huset, lydende, duftene, menneskene. En hund som kan være alene hjemme en hel arbejdsdag kan, af samme grund, heller ikke bare forventes at kunne være alene hjemme i f.eks. sommerhuset. Alle nye steder må forventes at kræve tilvænning og alene-hjemme træning, fordi miljøet er anderledes og uvant for hunden.

Til slut vil jeg varmt anbefale jer, at starte til noget hvalpetræning et sted, hvor de udelukkende bruger bløde metoder og fokuserer på samarbejde mellem hund og ejer, fremfor "kæft, trit og retning" (det kommer I nok heller ikke så langt med, med en bulldog :lol:)

Held og lykke med det hele! Det bliver meget snart bedre!
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26586

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Santa » 19. nov 2017, 09:07

Hewlett skrev:
Santa skrev:Forresten, så mener nogen osse, at de får lettere ved at være alene hjemme, hvis de ikke sover i samme rum som jer. Altså, de sover for sig selv.


Men når man nu vælger at anskaffe sig et flokdyr, så er det dælme synd hvis hunden både skal være "for sig selv" når vi mennesker er på arbejde + om natten. Det er mange timer på et døgn, at isolere hunden fra det nærmeste den kommer en flok :(

Nu skal vi heller ikke gøre det værre end det behøver at være, vel?
Man kunne vel forestille sig at det handlede om at hunden sov i et tilstødende rum, med åben dør ind til soveværelset fx. Det behøver jo heller ikke at være fra den allerførste nat - det kunne jo være når hunden er tryg ved sit nye sted og sin nye flok.

Derudover må jeg vel hellere skrive, at jeg ikke selv har praktiseret det. Min hund sover i sengen/sin kurv i soveværelset, ganske som hun selv lyster.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf Hewlett » 20. nov 2017, 08:57

Santa skrev:
Hewlett skrev:
Santa skrev:Forresten, så mener nogen osse, at de får lettere ved at være alene hjemme, hvis de ikke sover i samme rum som jer. Altså, de sover for sig selv.


Men når man nu vælger at anskaffe sig et flokdyr, så er det dælme synd hvis hunden både skal være "for sig selv" når vi mennesker er på arbejde + om natten. Det er mange timer på et døgn, at isolere hunden fra det nærmeste den kommer en flok :(

Nu skal vi heller ikke gøre det værre end det behøver at være, vel?
Man kunne vel forestille sig at det handlede om at hunden sov i et tilstødende rum, med åben dør ind til soveværelset fx. Det behøver jo heller ikke at være fra den allerførste nat - det kunne jo være når hunden er tryg ved sit nye sted og sin nye flok.

Derudover må jeg vel hellere skrive, at jeg ikke selv har praktiseret det. Min hund sover i sengen/sin kurv i soveværelset, ganske som hun selv lyster.


Jeg gør mig ingen forestillinger men forholder mig blot til det du skriver, "Altså, de sover for sig selv".

Åben dør eller ej, jeg synes stadig det er synd at byde et flokdyr, hvis den også er alene om dagen.
1
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf KitKat » 20. nov 2017, 09:51

Hun har været alene i morges fra jeg kørte hjemmefra 5.30 og til min kæreste vågnede 9.30.
Uden problemer. :klap: :klap: :klap:

Og løsningen var simpelthen så nem at det er helt pinligt jeg ikke tænkte på det før.

Når hun sover er hun i sit bur, med tæppe, pude og hule-hygge. Buret står i stuen ved siden af sofaen, som vi sover på indtil videre. I weekenden prøver vi at flytte tilbage i soveværelset og sætter en babyalarm til at lytte efter hende så jeg stadig vågner når hun knirker.

Indtil nu har vi tænkt at buret skulle være både "alene hjemme sted" og "sove sted" med det resultat at hun blev ked af at være alene hjemme og dermed ked af at være i buret. (= ked af at sove om natten)

I weekenden ordnede vi badeværelset så hun kan være derude uden at komme til noget hun ikke må, og øvede lidt at være alene hjemme derude i stedet for i buret. Det gik simpelthen så fint. ½ time uden knirken i allerførste forsøg :klap:

Da kæresten stod op her til formiddag havde hun skidt på gulvet i badeværelset men det var forventet, der er jo grænser for hvor længe det lille myr kan holde sig. Men ud over det var der ingenting. Ingen hyl eller noget.

-og selv hvis hun hyler og bliver ked af det ind imellem, burde det ikke påvirke nattesøvnen fordi hun ikke længere er i buret når hun bliver ked af det.

Vi starter til hvalpetræning i aften hos DKK i Herning, i velkomstmailen bliver vi bedt om at have både godbider, bolde og trækkelegetøj med så jeg tror absolut de arbejder med belønning fremfor straf :)

Jeg tror helt seriøst den værste hurdle er overstået, og vi har fundet en god retning nu :)
7
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Hvalp i huset. Udmattet og frustreret.

Indlægaf KitKat » 22. nov 2017, 06:40

:lol: Jeg synes jeg har lavet et fint sovearrangement til hende på badeværelset.
Tykt tæppe på gulvet, ekstra tæppe udenom, bide-håndklædet og en af mine brugte trøjer.

Mens jeg lagde mascara fandt hun et bedre sted at sove :lol:
IMG_20171121_050856.jpg


(Jeg bar hende forsigtig ned og puttede hende på tæppet hvor hun så sov videre)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
11
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Hvalp i huset. (men ikke længere udmattet og frustreret).

Indlægaf KitKat » 27. nov 2017, 10:31

I dag har Coco været alene på badeværelset uden at hyle, uden uheld og uden unoder, fra kl. 6 til kl. 10.30.

Hun har fordrevet ventetiden med at sortere mit vasketøj, kæresten sendte mig dette billede da han stod op:

Coco hjælper.jpg


Nu har jeg fundet en plastik-hundekurv som vi henter i aften, og fremover sorterer jeg mit vasketøj i 2 stakke:

1) Dét, som Coco må sove i lander i hundekurven på badeværelset.

2) Det hun ikke må sove i, lander i vasketøjskurven som fremover står i bryggerset.

Hvis det at bruge en hundekurv som vasketøjskurv kan gøre, at hun er rolig og tryg ved at være alene hjemme, så er det dæleme billigt sluppet, synes jeg. :D
(hun ødelægger tilsyneladende ikke noget, møffer bare rundt og sover i det)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
13
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Hvalp i huset. (men ikke længere udmattet og frustreret).

Indlægaf KitKat » 27. nov 2017, 10:34

Uh uh uh... og vi har kun været ude og tisse en gang i nat :klap:

Derudover vågnede hun 3-4 gange hvor hun knirkede lidt, og lagde sig til at sove igen uden videre.

Det er altså kæmpe fremskridt hun gør nu, synes jeg. :lun:
8
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvalp i huset. (men ikke længere udmattet og frustreret).

Indlægaf Zombie » 27. nov 2017, 20:24

KitKat skrev:Uh uh uh... og vi har kun været ude og tisse en gang i nat :klap:

Derudover vågnede hun 3-4 gange hvor hun knirkede lidt, og lagde sig til at sove igen uden videre.

Det er altså kæmpe fremskridt hun gør nu, synes jeg. :lun:


Da jeg havde hvalp, skulle han også have meget, der lugtede af mig/os.

Min nuv . hund har jeg kun haft, mens hun var voksen, 2 år. Hun elsker at sove i sengen oven på sengetæppet. Da jeg skiftede topmadras, klippede jeg skummet i den gamle til en god hundestørrelse i tre lag, og den seng eeelsker hun. Hun har en magen til i skum, der er købt, så jeg er ret sikker på, duften af mig er hendes favorit tryghedsting.
2
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Kæledyr"