Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 11. nov 2017, 06:57

Mojo er sygeforsikret, så her handler det også om livskvalitet for hunden.
Min forrige hest var ikke sygeforsikret (stor fejl), og han blev jo alligevel opereret for sædstrengsadherence til lidt over 10.000, fik laserbehandlinger til seneskade, kiropraktorbehandlinger og jeg ved ikke hvad over en årrække - det kostede en FORMUE hvis jeg talte sammen, men han var jo min bedste ven og sådan skulle det være (og så måtte jeg undvære nyt tøj, rejser osv).
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf fisken80 » 11. nov 2017, 08:20

Jeg ville betale, hvad min opsparing formåede, og den er heldigvis rimelig godt polstret. Jeg tror ikke på den med sammenhæng mellem chance for et godt liv og pris. Der var en herinde i sommers, hvis kat brækkede ben eller hofte og blev opereret. Og det kostede kassen, tror det var 20.000 +. Men katten kom sig fint og fortsætter sit gode katteliv. Og jeg tror ret sikkert, at jeg havde gjort det samme for min kat.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf LadyFox » 11. nov 2017, 10:36

Juki skrev:Som udgangspunkt vil jeg gøre og betale alt for at mine hunde kunne få et godt og langt liv.

Jeg vil dog altid veje hundens livskvalitet højest! Så afhængig af sygdom og prognosen for bedring eller helbredelse vil jeg gøre hvad der var muligt.

Men fx min ældste hund er 10 år og da jeg jeg opdagede nogle knuder på ham, der kunne være kræft, kom jeg da i et dilemma ift. om hvorvidt han evt. skulle igennem en operation og måske have kemo, eller leve videre med mulighed for smerter og gener på sigt(begge med hans alder taget i betragtning). Heldigvis viste det sig ikke at være kræft, så det blev heldigvis ikke aktuelt.

Samtidig så har min yngste hund allergi og får derfor bl.a noget desibiliserings-"medicin" dagligt for at holde det nede. Det er ikke ligefrem billigt og er noget hun skal have resten af sit liv. Jeg mener det koster 2300 kr hver 4. måned ca. Det bliver mange penge på et liv, men det er til gengæld givet rigtig godt ud og gør at hendes symptomer holdes nede. Hvis ikke hun fik det så ville hun kradse og bide sig selv pelsløs og til blods og jeg ville få en masse udgifter til dyrlægekonsultationer, medicin osv. så på sigt ville det måske løbe op i det samme.

Jeg har tænkt mig at fortsætte med at betale for det "medicin", så længe der ingen bivirkninger er og så længe det virker som det skal. Og selvfølgelig så længe hun ikke er mærket/trykket af det allergi.

Ærlig talt, så synes jeg det er lidt, ja jeg har næsten ikke ord for det uden at støde nogen, men en smule mærkeligt ikke i det mindste at undersøge mulighederne for behandling og evt. forebyggelse af sygdomme. Det er da en del af ansvaret ved at have dyr! Det er jo ikke fordi fx tandsten og dårlige tænder går over eller i sig selv, så man ender måske med at det er en tandudtrækning der skal til. Noget man måske kunne have undgået.

Det er en underlig tankegang, synes jeg, ikke at ville give sit dyr medicin og behandling af princip fordi det er unaturligt for dyret :stoned: Det er bl.a en holdning jeg møder af og til.

Altså misforstå mig ikke, det er langt fra alle der har uanede muligheder fx økonomisk, men jeg synes altså man skylder sit dyr at gøre hvad der er bedst for det, om det så er behandling eller aflivning. For det går bestemt begge veje. Det er squ også synd at holde dyret i live for enhver pris og for ens egen skyld.


Jeg har det er meget som dig.

Dog har jeg lovet mig selv at får jeg en allergihund igen, så bliver den aflivet hvis ikke det kan løses udelukkende med specialfoder.
Men der høre jo også til historien at mine erfaringer med allergi, er noget anderledes end dine. Så jeg forstår godt dit valg når behandlingen fungere så godt hjemme hos jer.
Mine er bare så dårlige at jeg aldrig nogensinde vil risikere at trække hverken en hund eller mig selv igennem et forløb der mindede om det vi havde med Tinka igen. :)
1
...
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Tata » 11. nov 2017, 10:39

Så meget som det koster ? herhjemme behandler vi for de ting der kan behandles med dyrlægen med på råd, vores dyr er jo familiemedlemmer :lun:.
Både kattene og vores hund har seriøst kostet kassen, har virkelig været stamkunde hos dyrlægen i perioder, men jeg har altid kunnet forsvare de forløb de har været igennem, for det har været gode forløb, hvor de har fået det bedre, og det havde da ikke været en skånsel at fratage dem livet for ting der kan fixes (en barsk kur IMO). :)
1
Timian :lun:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 11. nov 2017, 12:18

Vores 3 katte er forsikret op til ca. 28.000 kr. mener jeg. Der er selvfølgelig en selvrisiko, som jeg ikke husker hvad er på. Men om den så hedder 1000 eller 5000 kr. så gør det ingen forskel. Pengene ville falde øjeblikkeligt, så længe der er den mindste chance for at katten kan behandles uden alvorlige mén.
0
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf musel » 11. nov 2017, 14:14

Jeg har stadig ikke oplevet at noget var så dyrt, at jeg har sat grænsen. Jeg ved heller ikke, om det vil ske. Jeg har betalt ca. 10.000 kr. i dyrlægeregning for "et smådyr", dvs. en kanin. Som er sund og rask i dag, men krævede indlæggelse og kostelige undersøgelser og behandling, men hvor jeg trods alt vidste, at oddsene var rigtig gode.

Jeg kan selvfølgelig godt se, at man sætter en grænse i forhold til hvad der er synd for dyret, men jeg har nok lidt svært ved at forstå, hvordan man kan få sig selv til at sætte en grænse udelukkende ud fra økonomi. Så burde man måske ikke have dyret i det hele taget, hvis det er det der skal afgøre det.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf LadyFox » 11. nov 2017, 14:27

Dikus skrev:
Juki skrev:
Dikus skrev:Jeg tror, jeg vil betale 3-5.000 kr for min kat.

Mest fordi jeg ikke rigtigt tror på det, hvis det blive ver dyrere. For når han rejser, rejser han i et hundebur, der gør, rejsen koster 4.000 i stedet for 1.000

Så det er ikke nødvendigvs et spørgsmål om penge

De sidste to sætninger må du lige uddybe :gruble:


Jamen. Jeg er villig til at bruge rigtigt mange penge på, min kat har det godt - men ikke på dyrlægeregninger.

Det hænger mest sammen med, jeg ikke tror på, katten får et godt og langt liv efter så høje dyrlægeregninger, end det gør med, jeg ikke vil bruge penge på katten


Men prisen på dyrlægebesøget hænger da ikke nødvendigvis sammen med mén efter behandlingen?
1
...
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Lys » 11. nov 2017, 15:10

Det har jeg ikke sat beløb på. Katten er forsikret, men det er ikke givet, at jeg ville lade hende operere, selvom forsikringen dækkede. Det afhænger helt af hvor omfattende operationen vil være og hvor smertefuldt det vil være efterfølgende og hvor gammel hun er på det pågældende tidspunkt. Hun er indekat og er lidt sær og hun ville formentlig ikke acceptere en halskrave. Og hun ville jo ikke vide, at det ville blive godt igen bagefter. Det ville jeg drøfte grundigt med dyrlægen og min søster (som selv er dyrlæge omend med andet speciale end katte). Jeg er ikke så sentimental, selvom hun betyder meget for mig.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf LadyFox » 11. nov 2017, 16:09

Dikus skrev:
LadyFox skrev:
Dikus skrev:
Juki skrev:
Dikus skrev:Jeg tror, jeg vil betale 3-5.000 kr for min kat.

Mest fordi jeg ikke rigtigt tror på det, hvis det blive ver dyrere. For når han rejser, rejser han i et hundebur, der gør, rejsen koster 4.000 i stedet for 1.000

Så det er ikke nødvendigvs et spørgsmål om penge

De sidste to sætninger må du lige uddybe :gruble:


Jamen. Jeg er villig til at bruge rigtigt mange penge på, min kat har det godt - men ikke på dyrlægeregninger.

Det hænger mest sammen med, jeg ikke tror på, katten får et godt og langt liv efter så høje dyrlægeregninger, end det gør med, jeg ikke vil bruge penge på katten


Men prisen på dyrlægebesøget hænger da ikke nødvendigvis sammen med mén efter behandlingen?


Du har givetvis ret. Jeg har bare aldrig oplevet en kat komme sig efter noget, der kostede meget mere end 3-5.000 kr. Og jeg har set mind el af folk, der har betalt op til 20.000 - resulterende i rigtig mange dyrlægetider og lidelse for katten.

Jeg ville derfor ret hurtigt miste modet inde i en behandling.

Vi havde f.eks. med nuværende kat et problem med, den kløede sig til blods. Vi tog den til en dyrlæge, der efter flere prøver og konsultationer ikke kunne finde ud af, hvad der var galt og derfor foreslog noget allergiafdækning og -behandling for 30.000 kr. Uden at ane, om det ville virke. Vi takkede nej og ville høre en anden dyrlæge før aflivning.

Vi gik til en anden (anbefalet med særlig interesse i katteracen) Hun foreslog i stedet at vi prøvede noget specielt mad, som reelt var det eneste, vi kunne gøre, uanset hvad prøverne viste. Det gjorde vi - og det virkede. Havde det ikke virket, havde vi aflivet katten. Ikke om den skulle gennem et hav af undersøgelser og stik og blodprøver, mens den blødte over hele kroppen, uden vi anede, om det ville have en effekt.


Det kan jo være noget så simpelt som at det er lørdag nat at katten kommer galt af sted der gør udfaldet for prisen.
0
...
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf avdotja » 11. nov 2017, 18:20

Santa skrev:Kæledyrets anskaffelsespris, dets muligheder for at komme sig helt, om der evt fulgte begrænsninger i dens liv med eller fx livsvarig medicin (og bivirkningerne) omfanget af operationen, dyrets alder - det ville alt sammen være med i min beslutning.

Pt har jeg kun hund, men har tidligere haft hest, hvilket er en helt anden prisklasse. Min hund er forsikret, så prisen for sygdom og operation er heldigvis ikke så vigtigt for os.
I sommers måtte hun indlægges en nat på Landbohøjskolen i en weekend med betændelse i bugspytkirtlen, det løb alligevel op i over 11.000kr. Men forsikringen dækkede uden problemer og hunden ville være død uden, så vi var ikke i tvivl. Uden forsikring havde jeg også betalt. Operation var ikke på tale, og hun kom sig hurtigt 100%.

Jeg havde egentlig tænkt mig at svare at min grænse lå omkring 10.000, men det er nok fordi jeg har lidt samme holdning som Dikus: at hvis det løber op i alt for meget, så ville jeg være bekymret for om det ville være det værd i forhold til hundens livskvalitet m.m. efterfølgende.

Men hvis prisen, som i det citerede tilfælde, udelukkende skyldtes en weekendindlæggelse og hverken krævede avancerede operationer eller andet, så ville jeg (selvfølgelig) betale beløb i den størrelsesorden.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Juki » 11. nov 2017, 19:44

Dikus skrev:
Juki skrev:
Dikus skrev:Jeg tror, jeg vil betale 3-5.000 kr for min kat.

Mest fordi jeg ikke rigtigt tror på det, hvis det blive ver dyrere. For når han rejser, rejser han i et hundebur, der gør, rejsen koster 4.000 i stedet for 1.000

Så det er ikke nødvendigvs et spørgsmål om penge

De sidste to sætninger må du lige uddybe :gruble:


Jamen. Jeg er villig til at bruge rigtigt mange penge på, min kat har det godt - men ikke på dyrlægeregninger.

Det hænger mest sammen med, jeg ikke tror på, katten får et godt og langt liv efter så høje dyrlægeregninger, end det gør med, jeg ikke vil bruge penge på katten

Ok. Jeg forstod bare ikke lige det med hundeburet :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf avdotja » 12. nov 2017, 15:23

Men jeg har en øvre grænse, selvom der ikke er smerter involveret. Jeg er ikke helt sikker på hvor den ligger, men hvis dyrlægen f.eks. sagde at min hund skulle have piller resten af livet - til en årlig pris på 36.000 kr - med derudover kunne leve helt normalt og smertefrit, er det muligt at jeg ville vælge aflivning.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26586

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Santa » 12. nov 2017, 17:43

Dikus skrev:
Juki skrev:
Dikus skrev:
Juki skrev:
Dikus skrev:Jeg tror, jeg vil betale 3-5.000 kr for min kat.

Mest fordi jeg ikke rigtigt tror på det, hvis det blive ver dyrere. For når han rejser, rejser han i et hundebur, der gør, rejsen koster 4.000 i stedet for 1.000

Så det er ikke nødvendigvs et spørgsmål om penge

De sidste to sætninger må du lige uddybe :gruble:


Jamen. Jeg er villig til at bruge rigtigt mange penge på, min kat har det godt - men ikke på dyrlægeregninger.

Det hænger mest sammen med, jeg ikke tror på, katten får et godt og langt liv efter så høje dyrlægeregninger, end det gør med, jeg ikke vil bruge penge på katten

Ok. Jeg forstod bare ikke lige det med hundeburet :D


Nåååhhh... Men det er, fordi man må tage katten gratis (eller nærmest?) med i en lille taske på en ti-timers rejse. Vi vælger i stedet at betale os fra, han rejser i foret hundebur med mad, vand og kattebakke...

Vores gamle kat overnattede en weekend hos dyrlæge for 500 kr - så jeg har svært ved at forholde mig til, det skulle koste 11.000

Nu var det ikke bare en sleepover til 11.000.
Som sagt var hunden virkelig syg, hun kastede op hver halve time, kunne heller ikke holde væske i sig, og tilsidst kastede hun blod op. Så hun blev undersøgt i hoved og røv, scannet, fik drop osv. I en hel uge efter skulle hun have fire forskellige slags medicin med forskellige intervaller, jeg måtte tage derind med hende to gange mere i løbet af ugen og tage fri fra arbejde en dag.
Hun var indlagt i næsten halvandet døgn i en weekend, og dyrlægen ringede flere gange til os med opdateringer. Der var i det hele taget en fantastisk service.
Det giver jeg gerne 11.000 for en anden gang igen.
Senest rettet af Santa 12. nov 2017, 17:58, rettet i alt 1 gang.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf ajnaM » 12. nov 2017, 19:46

Dikus skrev:Jeg tror, jeg vil betale 3-5.000 kr for min kat.

Mest fordi jeg ikke rigtigt tror på det, hvis det blive ver dyrere. For når han rejser, rejser han i et hundebur, der gør, rejsen koster 4.000 i stedet for 1.000

Så det er ikke nødvendigvs et spørgsmål om penge


Vores gamle kat blev kørt over - eller ramt af en lastbil - og blev opereret med søm i bagbenet. Det kostede meget mere end 5.000. Han havde et par dage, hvor han var ret slemt tilredt, men han kom sig fuldstændig og levede i 10+ år uden gener.

Vi betalte så ikke noget, fordi vi har en dyrlæge i familien. :genert: Jeg havde ikke været villig til at betale for det, hvis vi havde skullet betale fuld pris - og vi diskuterede også, hvorvidt det var synd, og han alligevel skulle aflives, selvom det ikke kostede os noget. Men i forhold til dine tanker om, at det ikke giver mening at kaste mange penge efter behandling af dyr, kan jeg jo så sige, at det kan det sagtens gøre.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf cola » 13. nov 2017, 13:01

Når jeg har kæledyr så er jeg både hønemor og "kold som ..." for jeg vil hellere køre på dyrehospitalet med min blødende hund end at vente til dagen efter. Men jeg vil også hellere aflive hunden efter den er blevet kørt ned end at have den på medicin resten af dens dage, bare fordi jeg mener "den har jo et godt liv" ... men hvor ved du fra at den har et godt liv... har du spurgt om den har smerter ... altså spurgt den og ikke en dyrlæge, som trods alt tjener flere penge på et levende dyr end et dødt.
0

Tilbage til "Kæledyr"