Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Yuna » 10. nov 2017, 15:01

Ved godt at mange siger, at dyret jo er en del af familien osv., men alle har jo altså en grænse, måske økonomisk, måske æh..."principel"

Hvad ville du bruge på hund/kat?

Hvad med mindre dyr, så som kanin/marsvin?

Har selv et marsvin der har fået en knude, som godt KAN opereres (med risici), men som ikke er generet eller har ondt pga. den (i hvert fald ikke endnu). Har bestemt at hvis det bliver værre og hun får gener, så er det altså op i den "røde peber marks-himmel" for hende, da sådan en operation nok ligger mellem 1500-2000 kr.
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf JoyNips » 10. nov 2017, 15:18

Kattene: op til 10.000, vil jeg tro. Afhængigt af prognosen.

Hest: 35.000, vil jeg tro. Igen afhængigt af prognosen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Luffegås » 10. nov 2017, 15:24

Jeg er nået dertil at mén efter sygdom tæller mere end penge.

Bliver katten god og rask igen, så må det koste mange penge, så længe der er mulighed for afdrag.

Men er det sådan noget 50/50, og det måske kommer igen endnu værre, så er det bedre at stoppe.

Men for hujen det gør ondt at sidde lang tid efter en aflivning og føle man kunne have gjort mere og gjort det anderledes, men det kunne man bare ikke på det tidspunkt.
8
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf LadyFox » 10. nov 2017, 15:27

Det kommer an på mange ting. Men hvis oddsne er gode for at behandlingen virker, og dyret kan leve et godt liv uden skavanker så vil jeg betale så meget jeg kan skrabe sammen.
Nu er det generelt dyrere at have end hund til dyrlægen end en undulat, men jeg anser mine undulater som lige så meget værd som hunde, så principielt vil jeg betale lige så meget for mine fugle som de hunde jeg har haft.
Dog er det vist ofte lettere at opererer på end hund end på en lille fugl osv. Så der er situationer hvor jeg ville sætte en hund under kniven, hvor jeg ikke ville med en fugl - men det er så fordi at chancerne for at hunden vil få et godt liv efter operationen er højere. Jeg vil ikke hive et dyr igennem en operation hvis ikke jeg selv tror på det, det ville være synd.
2
...
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Santa » 10. nov 2017, 15:43

Kæledyrets anskaffelsespris, dets muligheder for at komme sig helt, om der evt fulgte begrænsninger i dens liv med eller fx livsvarig medicin (og bivirkningerne) omfanget af operationen, dyrets alder - det ville alt sammen være med i min beslutning.

Pt har jeg kun hund, men har tidligere haft hest, hvilket er en helt anden prisklasse. Min hund er forsikret, så prisen for sygdom og operation er heldigvis ikke så vigtigt for os.
I sommers måtte hun indlægges en nat på Landbohøjskolen i en weekend med betændelse i bugspytkirtlen, det løb alligevel op i over 11.000kr. Men forsikringen dækkede uden problemer og hunden ville være død uden, så vi var ikke i tvivl. Uden forsikring havde jeg også betalt. Operation var ikke på tale, og hun kom sig hurtigt 100%.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf musling » 10. nov 2017, 16:15

For mig afhænger det af mange ting. Dyrets alder og generelle sundhedstilstand, operationens omfang og risiko og dyrets eventuelle mén efterfølgende.
Mine dyr skal ikke lide og heller ikke gå og skrante. Heldigvis må vi hjælpe vores dyr på vej, hvis deres dage er talte, men der skal også meget til, før jeg vil trække det-sidste-stik-kortet.
4
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf PaleSeptember » 10. nov 2017, 18:02

Jeg kan ikke sætte et beløb på. Vores maine coon pige fik som 1½ år gammel konstateret TR/FORL i tænderne samt hofteledsdysplasi, der krævede en eller anden form for indgreb. Vi fik ryddet hendes mund og opereret hendes hofte for omkring 13.000 kr, men jeg er ikke sikker på, at jeg havde valgt det samme i dag, selvom hun i dag er 9 år gammel og ikke har men af det.

For godt et år siden havde vi en hunkat, der havde termin, men ikke fødte. Scanning viste, at hendes ene livmoderhorn var drejet, så hun ikke kunne føde, og alle killinger var døde. Derudover havde hun meget dårlige blodværdier og var virkelig dødssyg. Inden de åbnede hende vidste de ikke det med det drejede livmoderhorn, så de kunne ikke sige noget om hendes chancer for overlevelse. Vi fik simpelthen at vide "Hvis ikke vi gør noget, så dør hun, og hvis vi gør noget, så dør hun måske også". Der måtte tages en hurtig beslutning, om vi skulle tage chancen eller lægge hende til at sove. Vi valgte at tage chancen. Det løb op i 10.000 kr, men hun er i dag en sund og rask kastrat (hun blev neutraliseret i samme omgang).

Det er meget individuelt, og skal jeg være helt ærlig, så har jeg flere følelser investeret i nogle af kattene end andre, selvom det lyder hårdt. Derfor vil der være nogen af dem, jeg vil betale mere for end andre.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf mariannaa » 10. nov 2017, 18:12

Hvis min hund kan blive rask igen så har jeg ikke noget max, men er da heldigvis forsikret.

Lige nu krydser jeg fingre. Hun blev opereret for brystkræft for en mdr. siden og nu synes jeg at jeg kan mærke en lillebitte ny knude det samme sted. Jeg håber at det bare er noget arvæv ( dyrlægen sagde at de havde fået det hele med, så håber, håber)Hun skal til dyrlæge på mandag. Er det nu en ny kræftknude, så er jeg nødt til at rådføre mig med hvad dyrlægen synes for hun skal ikke i gennem alt muligt pga. at jeg ikke vil miste hende - så altså hvis hunden kan blive rask, ingen max, hvis ikke så vil jeg lytte til min dyrlæges vurdering
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Orchidea » 10. nov 2017, 18:43

Jeg er enig med flertallet. hvis der skete min kat noget eller hvis han blev syg, ville jeg betale det der skulle til. Men jeg ville ikke holde ham i live for enhver pris. Kunne han ikke få et godt liv efter en evt operation, ville det være bedre for ham at få fred.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Studsgaard » 10. nov 2017, 20:11

Vi kikker meget på om hvordan prognoserne er fremover når et dyr kræver en eller anden form for behandling.

Er der gode udsigter så er vi villige til at betale mere og lade dyret gennemgå mere/flere ting, end hvis udsigterne for helbredelse ikker er så gode og livskvaliteten vil være dårlig.

Da vores hund pludselig fik smerter i en weekend og det krævede akut operation (enten var det livmoderen eller navler ikke der gav smerter og problemer) så var der jo rigtig gode muligheder for hun ville komme sig fuldstændigt bagefter, så der røg hun direkte til operation uden vi tænkte på prisen (det var så ikke så dyrt som vi troede)

Da vores kat kom hjem med en skade der hvor halen sidder fast på rygraden, og sandsynligheden for en operation incl fjernelse af halen, ikke medførte ret gode prognoser for ham fremover (bla fordi nogle nerver i bagenden var påvirket) så valgte vi at han slet ikke skulle igennem en operation, netop fordi dyrlægen gav dårlige ods for ham. Ellers tænker jeg vi gerne havde smidt de ca 6000 -7000kr til den operation.

Uden at have sat en helt fast beløb på, så er vores smertegrænse nok omkring de 10000 - fordi det er et stort hug i vores budget og diverse opsparing.
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf flicka » 10. nov 2017, 22:18

Ret meget, faktisk. Jeg kan ikke helt sætte kroner og ører på den eksakte pris, da det afhænger en del af hvad der er sket med dyret/hvad der er galt med dyret.

Og det kommer naturligvis an på prognosen og hvilken grad af livskvalitet dyret har efterfølgende.

Vi joker lidt med at vores ene hund efterhånden nogenlunde har kostet os 10.000 kr per kilo hund i dyrlægeregninger gennem hans liv so far. Og han vejer 8,5 kg...
Til gengæld har vi en meget glad og aktiv hund med rigtig god livskvalitet, så det kan vi godt forsvare.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Juki » 10. nov 2017, 23:22

Som udgangspunkt vil jeg gøre og betale alt for at mine hunde kunne få et godt og langt liv.

Jeg vil dog altid veje hundens livskvalitet højest! Så afhængig af sygdom og prognosen for bedring eller helbredelse vil jeg gøre hvad der var muligt.

Men fx min ældste hund er 10 år og da jeg jeg opdagede nogle knuder på ham, der kunne være kræft, kom jeg da i et dilemma ift. om hvorvidt han evt. skulle igennem en operation og måske have kemo, eller leve videre med mulighed for smerter og gener på sigt(begge med hans alder taget i betragtning). Heldigvis viste det sig ikke at være kræft, så det blev heldigvis ikke aktuelt.

Samtidig så har min yngste hund allergi og får derfor bl.a noget desibiliserings-"medicin" dagligt for at holde det nede. Det er ikke ligefrem billigt og er noget hun skal have resten af sit liv. Jeg mener det koster 2300 kr hver 4. måned ca. Det bliver mange penge på et liv, men det er til gengæld givet rigtig godt ud og gør at hendes symptomer holdes nede. Hvis ikke hun fik det så ville hun kradse og bide sig selv pelsløs og til blods og jeg ville få en masse udgifter til dyrlægekonsultationer, medicin osv. så på sigt ville det måske løbe op i det samme.

Jeg har tænkt mig at fortsætte med at betale for det "medicin", så længe der ingen bivirkninger er og så længe det virker som det skal. Og selvfølgelig så længe hun ikke er mærket/trykket af det allergi.

Ærlig talt, så synes jeg det er lidt, ja jeg har næsten ikke ord for det uden at støde nogen, men en smule mærkeligt ikke i det mindste at undersøge mulighederne for behandling og evt. forebyggelse af sygdomme. Det er da en del af ansvaret ved at have dyr! Det er jo ikke fordi fx tandsten og dårlige tænder går over eller i sig selv, så man ender måske med at det er en tandudtrækning der skal til. Noget man måske kunne have undgået.

Det er en underlig tankegang, synes jeg, ikke at ville give sit dyr medicin og behandling af princip fordi det er unaturligt for dyret :stoned: Det er bl.a en holdning jeg møder af og til.

Altså misforstå mig ikke, det er langt fra alle der har uanede muligheder fx økonomisk, men jeg synes altså man skylder sit dyr at gøre hvad der er bedst for det, om det så er behandling eller aflivning. For det går bestemt begge veje. Det er squ også synd at holde dyret i live for enhver pris og for ens egen skyld.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Tanten » 11. nov 2017, 00:09

Behandlingens pris står ofte i forhold til behandlingens omfang - og jeg vil ikke byde et dyr langvarig, gentagen og ubehagelig behandling for min skyld. Jeg har ikke et bestemt beløb i hovedet - det handler om dyrets livskvalitet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf DenBruneMunk » 11. nov 2017, 00:49

Betaler pt. 2200kr per hund i forsikring, og de dækker vist op til 27-28.000, og jeg betaler 10% + selvrisiko 600kr, det vil jeg gerne betale, hvis det kommer dertil. prisen er vistnok inkl. ansvar pga. alderen og hvornår de fik forsikring.

Det er nok en kombination af hvad man har råd til, hvad er bedst for dyret, og hvornår sygdom/ulykke sker. Er det alderdom og dødeligt , så vil jeg ikke forsøge at forlænge det , selvom en operation kunne give dem måske 6 måneder mere.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor meget vil du ofre på dit dyr m.h.t. sygdom?

Indlægaf Juki » 11. nov 2017, 01:17

Dikus skrev:Jeg tror, jeg vil betale 3-5.000 kr for min kat.

Mest fordi jeg ikke rigtigt tror på det, hvis det blive ver dyrere. For når han rejser, rejser han i et hundebur, der gør, rejsen koster 4.000 i stedet for 1.000

Så det er ikke nødvendigvs et spørgsmål om penge

De sidste to sætninger må du lige uddybe :gruble:
Senest rettet af Juki 11. nov 2017, 07:08, rettet i alt 1 gang.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Kæledyr"