Pasning ved ferie

Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Pasning ved ferie

Indlægaf Ndss » 27. sep 2017, 12:37

Hvordan får i andre det til at gå op med pasning af katte, når i er på ferie eller ude en weekend?

Vi har 3 indekatte på lidt over 1 år og indtil videre har vi ikke været væk længere en 1 uges tid, hvor der så er kommet besøg hos kattene morgen og aften.
Jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv, om det er synd for dem at have så mange timer alene hjemme, eller om det vil være bedre for dem at komme i internat :gruble: De virker umiddelbart til at have det fint.

Hvordan gør i andre og hvad er max. antal dage, hvor i er væk?
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Allmost_Famous » 27. sep 2017, 13:04

Jeg får familie eller naboen til at se efter min kat. Hun ville blive alt for stresset af at ryge på internat, så det ville være dyremishandling at udsætte hende for det. Så hellere være alene herhjemme lidt vel mange timer, og så må hun jo smutte ud, hvis hun vil det. Det kan hun som det passer hende.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 27. sep 2017, 13:08

Vi har også 3 indekatte. Vi har været på ferie to gange i år, hvor kattene blev passet hos familie. Vi overvejede internat, men blev frarådet det fordi det kunne skabe ubalance i kattenes indbyrdes hierarki. Eller nærmer skabe et hierarki som skønt nok ikke er der nu.
Udover det var vi bare ikke vilde med tanken om at de skulle sidde i en "lille" boks i en uge.
Men til november skal de passes hjemme af en professionel kattepasser. Det bliver super spændende, og umiddelbart den bedste løsning fordi de ikke skal flyttes.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Studsgaard » 27. sep 2017, 13:23

Vores er hjemme og så kommer der nogen og ser til hende og fodre og nusser med hende.

Et år tog svigermor hende med hjem, men de fik noget af en forskrækkelse da hun pludselig fik sig forvildet ud af et lille toiletvindue der stod på klem, heldigvis fandt hun tilbage.

Vi fornemmer hun har det bedst når hun er hjemme.
Hun har virket en smule fornærmet over hun ikke kommer ud når vi er afsted. Men i hverdagene er hun kun ude i meget korte ture, og kommer selv meget hurtigt ind igen. Så når vi er kommet hjem efter en ferie skal hun lukkes ud og ind en million gamge det første døgn, som om hun bare lige skal forsikre sig om hun kan komme ud igen. Og så derefter bliver hun inde igen med hendes sædvanlige korte snuseture.
1
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Lys » 27. sep 2017, 13:45

I weekender kommer der nogen og kigger til hende, men er jeg væk i en uge eller mere, bliver hun passet hos mine forældre. Hun hader bilturen, men trives rigtig godt hos mine forældre - det er helt tydeligt hendes 2. hjem, selvom hun kun er der 1-2 gange årligt.
1
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Tata » 27. sep 2017, 14:54

Vi har 2 indekatte/havekatte og en hund, når vi skal på weekend/ferie, har vi nogle venner der flytter ind herhjemme og er sittere, og så spiller de så os, imens vi er væk. Cirka :-D . Ville aldrig kunne nænne at sende dem på internat, og at misserne blev passet hjemme hos andre, hvis de så skulle rende ud og blive væk, ville jeg også være for nervøs for, da det er gamle katte med faste rutiner, især min hunkat er meget 'sat', så det ville freake hende totalt helt ud, at skulle et andet sted hen og passes, hun bræger hele vejen i bilen til sommerhus (som hun elsker, når hun er der). Så det er max. hvad jeg vil udsætte hende for. Ikke flere nye miljøer at forholde sig til :gammel: .
1
Timian :lun:
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Ndss » 27. sep 2017, 16:52

Tak for jeres input.
Nej, jeg er heller ikke så glad for tanken om internat og to af basserne er mildest talt ret specielle, når det kommer til fremmede mennesker og nye situationer
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Zombie » 29. sep 2017, 08:00

Min søster får sin veninde eller mor til at flytte ind og passe hendes meget sociale indekat. Den har så heller intet selskab da den er alene (den blev valgt fordi den ikke gider andre katte og min søster må kun have 1 husdyr).
De får så lækker mad, opvartning og gaver for det.

Jeg har selv en veninde, der passer min hund i sit hjem når jeg er væk. Det får hun penge for, for jeg er ret specifik med pasningen ift max alenetid, længe på ture osv.

Jeg ville fravælge internat, da jeg ikke kender til et, hvor dyrene ikke bliver påvirket negativt af det i en eller anden grad. Det er ikke altid internaternes skyld, men mange dyr sammen som kan høre og lugte hinanden, og begrænset menneskelig kontakt, i fremmede omgivelser.

Plus at min hund boede på internat før jeg fik hende, hun ville da tro det værste.

Inden min veninde fandt jeg et sødt ungt par i området som passede. Der var et par indledende besøg og fornemmelse for hinanden. De blev også betalt og det var jo et hyggeligt og godt studiejob for dem.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Zombie » 29. sep 2017, 08:06

Ndss skrev:Tak for jeres input.
Nej, jeg er heller ikke så glad for tanken om internat og to af basserne er mildest talt ret specielle, når det kommer til fremmede mennesker og nye situationer


Du kan overveje om du kender søde, ansvarsfulde studerende, som ville kunne lide at tjene lidt penge på at kattesitte i dit hjem. Det er jo gode penge hvis tariffen matcher internatpris, og det er også nemt hvis man bare skal skifte en bakke, sørge for mad og vand, og ellers klappe på en kat mens man læser til eksamen f.eks.

En del unge kommer fra hjem med dyr, men kan ikke selv have nogle pga deres situation med studie osv. og det ville være en luksustjans.

I mit område er prisen på internat for en hund 160 kr. per påbegyndt døgn, så min tarif er sat til 200 kr. per døgn, da jeg kræver lidt mere end hvad et internat tilbyder.
Du kan undersøge hvad prisen for dine katte ville være i et lokalt internat og sætte en pris efter dét, og så se om nogen kunne være interesseret.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Filipai » 29. sep 2017, 08:41

Vi har prøvet lidt forskellige løsninger.
I den måned vi var væk, boede min mands søster i vores lejlighed.
Vi har været væk på ferie af ca 1 uges længde. Der har min stedbror kommet forbi og siddet og lavet lektier i vores lejlighed.
Når vi er væk en weekend, så bliver det bare en halv times besøg med mad, bakkeskiftning og nus.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf fisken80 » 3. okt 2017, 05:45

Vi har haft vores i pension en enkelt gang og det var han så afgjort ikke vild med. Siden har in svigermor kigget til ham et par gange om dagen, når vi har været væk. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad vi skal gøre, hvis vi skal være væk i længere tid end en uge, for jeg kan mærke, at der går min smertegrænse lidt for hvor længe han skal være alene.
Men omvendt er jeg bestemt heller ikke vild med tanken om pension i flere uger.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf vibbsen » 3. okt 2017, 06:12

Vi har tidligere brugt pension til vores 2 katte når vi var afsted. Men efter en episode hvor vores hatkat blev rigtig ked af det og stresset har vi valgt at lade dem blive passet hjemme.

De er indekatte med adgang til en lukket udendørs kattegård og bortset fra nogen gå gange hvor mine forældre har boet her mens vi har været på ferie, så har vi en af de andre "katte-familier" fra vores lokale netværk til at komme og give dem mad, tømme bakke og tjekke op på dem en gang om dagen. Aldrig mere end en enkelt gang om dagen. Og det fungerer rigtig fint. Der er tale om 2 lidt ældre katte som sover en stor del af tiden, og som alligevel ikke er så sociale overfor fremmede og når blot de får deres vådfoder en gang om dagen, og har adgang til tørkost og vand resten af tiden, så er de egentlig tilfredse. De er glade når vi kommer hjem og vil os gerne. Men har tydeligvis ikke lidt overlast.

Hvis vi er afsted fra f.eks. fredag til søndag, så sørger vi som regel bare for at der er ren bakke og masser af mad og vand når vi tager hjemmefra fredag, og så klarer de sig fint til vi kommer hjem igen søndag.

Vi bytter "katte-sitter-service" med de andre kattefamilier hvilket er superfedt. Man behøver aldrig at bekymre sig om der nu er nogen til at tage sig af kræene. For vi er hele 4 "familier" i "samarbejdet", så der er altid nogen som har tid. Og går det helt galt så har vi faktisk en familie uden kat som med største fornøjelse påtager sig opgaven.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf JoyNips » 3. okt 2017, 09:45

Er det ganske kort (1 overnatning) får vi en nabo til at stikke hovedet ind og fodre. Er det flere overnatninger kommer min mor forbi, så bliver hun lige et par timer og hygger om misserne, ser lidt tv og sådan.

Min gamle gamle kat var engang i kattepension mens vi var ude at rejse i 3 uger. Han var skyld i at de fik sat dobbelthegn op, han lykkedes nemlig næsten i sit flugtforsøg. Og han var godt nok gal på os, da han kom hjem igen. Nægtede at tale med os i nogle dage og nægtede derefter at vige fra vores side i endnu længere tid.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Pasning ved ferie

Indlægaf Mi55y » 13. okt 2017, 09:44

En overnatning ude overlever katten. Men når vi kommer op på et par dage, så kigger min mor til hende. Hun er dog virkelig sart med kattebakke (sidst lå der grus udover det hele, fordi hun får opkastfornemmelser og ikke lige kan styre det). Så når vi i næste uge rejser væk i 8 hele dage, så har jeg fået en gut, der bor i nærheden til at passe hende sammen med hans to børn. De får en 50'er om dagen for det, så vi slipper med 400.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Kæledyr"