Fortæl om de hunde I har haft..

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf LadyFox » 6. sep 2017, 12:05

Jeg håber lidt på at kunne anskaffe mig en hund om et års tid, men jeg er lidt i tvivl om hvilke racer jeg skal kigge efter, da de typer hunde jeg normalt har hældt til ikke vil give mening i min situation.

Normalt så er jeg til:
Mynder - men jeg vil ikke stole på en mynde i forhold til mine fritflyvende fugle, heller ikke selvom den ville være vokset op med dem.
Bull terrier - jeg regner ikke med at blive boende her for evigt, og hvis man ikke ejer er det temmelig svært at finde steder hvor man må have dem.
Molosser - synes jeg ikke er helt optimalt i en lille lejlighed uden have, i hvert fald ikke blandt de store vogtere.

Jeg må have alle lovlige racer hvor jeg bor, men jeg synes det ville være praktisk med en mindre hund når jeg bor i byen.
Jeg er typen der tilpasser mig den race jeg vælger, så hvad jeg kan tilbyde afhænger meget af hunden. Jeg er dog interesseret i en hund med et stærkt sind.
Det er vigtigt at racen ikke kæmper med for mange arvelige sygdomme, så bulldogs, mopser og den slags er udelukket.
Om hunden er en pleaser eller stædig som et æsel er ikke afgørende, jeg har dog udelukkende erfaring med stædige kræ.

Pt. Er jeg lidt lun på pudler, boston terrier, border terrier, malterser og schnauzer.

Men altså.. på nuværende tidspunkt drømmer jeg bare om en ny partner en crime. Hvilker hunde har i haft, og vil i ikke fortælle lidt om dem?
0
...
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26582

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Santa » 6. sep 2017, 17:14

Jeg har haft ca 4 hunde. (Ca fordi de først tre var familiens hunde).

Hund nr et:
Ruhåret gravhund, hanhund, hed Sammy Davis Junior (pga de små skæve ben).
Han var MEGET hanhund! Stak af for et godt ord (gravede sig fx under en tre meter tyk tjørnehæk med hønsenet gravet en halv meter ned under jorden, fordi der var løbske tæver i nærheden), forsvarede hjemmet mod alle fremmede mænd næsten bidsk, angreb selv store hunde som schæfere og boxere, hvis han kunne komme til det. Han var ud af en jagtlinje, og kunne absolut ikke gå løs i naturen uden at jagte alt vildt, inkl katte.
Men han var osse en superkærlig familiehund, der fandt sig i at blive iført dukketøj i timevis.
Han endte sine dage i en trafik ulykke, efter et 5 km togt på besøg hos min mormor og morfar. Trist, men udover hunden kom ingen tilskade.

Hund nr to:
Ruhåret gravhund, hunhund, Sabine.
Meget nem, kærlig hund, som jeg trænede utrætteligt med (det er svært at lære en gravhund tricks!). Hun lystrede mig og min far perfekt, men ikke min mor og slet, slet ikke min søster. Hun kunne rigtig mange tricks, og gik perfekt på plads og uden snor.
Skøn hund, som desværre døde af dårligt hjerte en jul.

Hund nr tre:
Yorkie, hanhund, Chico.
Mest min mors hund, han var lillebitte, vægten kom aldrig over 1800g. Men en sød og sjov hund, som var meget nem at omgåes for alle og superforkælet. Han måtte fx godt gå henover spisebordet efter maden, for at skifte skød og nus-hånd!
Han blev aflivet, da han var 11 år, han var blevet dement. Nok ikke den sundeste race.

Og så til min helt egen hund, nr fire.
Mini-schnauzer, sort-sølv, hunhund, pt tre år. Hun hedder DeeJay.
Og hun er fantastisk.
Virkelig kvik, lærer ting med blot to-tre forsøg, fælder ikke, 100% renlig, gør sjældent, hopper ikke op af folk.
Hun er reserveret overfor både hunde og mennesker, og knytter sig ikke til ret mange mennesker. Men hun er på ingen måde aggressiv eller dominerende, og kommer fint ud af det med alle hunde.
Hun elsker at lege med bolde og tøjdyr, har aldrig gnavet noget andet end et par legesager i stykker.
Schnauzeren er virkelig en super race, den vil jeg anbefale til alle.
Det eneste der kan trække ned, er pelsplejen (den skal håndtrimmes for bevare farven, allergi-venligheden og at den er lugtfri. Klippes den, vil den også fælde) som kræver en professionel og det er dyrt. Desuden skal en schnauzer stimuleres en hel del mentalt (spil, lege, nye steder med nye dufte, træning af tricks) og det er en aktiv hund, selvom den er lille. Hun traver uden problemer en tur på to timer eller mere.
Den fåes i tre størrelser, men den helt store model, Risenschnauzeren, er en rigtig brugshund og kræver en erfaren ejer, der kan opdrage så den ikke bliver aggressiv. Men det er blot hvad jeg har læst. Mellem- og mini'en er gode familiehunde.
Jeg skal i hvert fald have schnauzer igen.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Lurende Peber » 6. sep 2017, 18:04

Hvis du kan lufte hunden nok, vil en beagle måske passe dig.
Intelligent, stædig, lystrer når den vil, kærlig.
Min mormor havde en, som kom godt ud af det med os alle og i den grad beholdt sin personlighed.
De racer jeg selv (eller forældre mens jeg boede der) har haft, schæfer, fransk bulldog, spaniel/puddel kryds lyder ikke optimale til dit oplæg.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Juki » 6. sep 2017, 19:31

En Beagle er en skøn hund. Godt sind og temperament. Og så er det en meget kælen og godmodig race. Størrelsesmæssigt er det hverken den største eller mindste race, men det er en robust og sund hund.

De ulemper jeg har oplevet er at de let stresser eller bliver opkørte, og så kan have svært ved at falde ned igen. De har rygte for at være glad for deres egen stemme og det er da heller ikke den race der siger mindst, men meget af det, tror jeg, er noget der kan arbejdes med og trænes på.

De har også ry for at være utrættelige, men hvis de får brugt deres hjerne og snuden(i stedet for bare motion) er min erfaring at det kan lade sig gøre at trætte dem.

Der er minimalt med pelspleje, men de kan have problemer med svamp i ørerne. Og så er det en race som kan gå løs, men som man bestemt ikke kan regne med kan det på forhånd.

Som Lurende Peber også siger så er det en karismatisk race med masser af personlighed.

Og så er de MEGET madglade! Hvilket både kan være en fordel og en ulempe.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Bimmerdyret » 9. sep 2017, 16:17

Jeg er vokset op med 3 forskellige mynder: Whippet, Italiensk og russisk.
Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en mynde som familiehund, udfra mine erfaringer.
De er skrøbelige, ret territoriale og de er nervøst anlagt (erfaring også andre steder fra).
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf LadyFox » 9. sep 2017, 16:26

Bimmerdyret skrev:Jeg er vokset op med 3 forskellige mynder: Whippet, Italiensk og russisk.
Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en mynde som familiehund, udfra mine erfaringer.
De er skrøbelige, ret territoriale og de er nervøst anlagt (erfaring også andre steder fra).

Sjovt, mine erfaring er lige omvendt. :)
0
...
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Bimmerdyret » 9. sep 2017, 17:08

LadyFox skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg er vokset op med 3 forskellige mynder: Whippet, Italiensk og russisk.
Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en mynde som familiehund, udfra mine erfaringer.
De er skrøbelige, ret territoriale og de er nervøst anlagt (erfaring også andre steder fra).

Sjovt, mine erfaring er lige omvendt. :)



:lol: :kram:

I know...og jeg er helt enig med dig :D
Race og erfaringer er individuelle og, ja faktisk så kan de i en familie der sværger til fx pudler være både for og imod.
Mynder ER dejlige dyr, og ja, man elsker vel alt på godt og ondt ligemeget hvad.

Jeg håber at TS uanset race får det bedste familiemedlem ever :kram: :love2:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf LadyFox » 9. sep 2017, 17:21

Bimmerdyret skrev:
LadyFox skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg er vokset op med 3 forskellige mynder: Whippet, Italiensk og russisk.
Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en mynde som familiehund, udfra mine erfaringer.
De er skrøbelige, ret territoriale og de er nervøst anlagt (erfaring også andre steder fra).

Sjovt, mine erfaring er lige omvendt. :)



:lol: :kram:

I know...og jeg er helt enig med dig :D
Race og erfaringer er individuelle og, ja faktisk så kan de i en familie der sværger til fx pudler være både for og imod.
Mynder ER dejlige dyr, og ja, man elsker vel alt på godt og ondt ligemeget hvad.

Jeg håber at TS uanset race får det bedste familiemedlem ever :kram: :love2:


Ih tak :) Det håber jeg også når det engang bliver aktuelt.
0
...
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Bimmerdyret » 9. sep 2017, 17:50

LadyFox skrev:
Bimmerdyret skrev:
LadyFox skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg er vokset op med 3 forskellige mynder: Whippet, Italiensk og russisk.
Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en mynde som familiehund, udfra mine erfaringer.
De er skrøbelige, ret territoriale og de er nervøst anlagt (erfaring også andre steder fra).

Sjovt, mine erfaring er lige omvendt. :)



:lol: :kram:

I know...og jeg er helt enig med dig :D
Race og erfaringer er individuelle og, ja faktisk så kan de i en familie der sværger til fx pudler være både for og imod.
Mynder ER dejlige dyr, og ja, man elsker vel alt på godt og ondt ligemeget hvad.

Jeg håber at TS uanset race får det bedste familiemedlem ever :kram: :love2:


Ih tak :) Det håber jeg også når det engang bliver aktuelt.


Je ghar det sådan faktisk.., en hvalp - der er ønsket (uanset race)= :klap: :ivrig: :danse: :pompom: :pompom: :pompom: :sol: :preggo1:
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Zombie » 14. sep 2017, 00:45

En shiba.
Lidt som at have en kat og klart ikke en førstegangs hund.

Nu har jeg en gadehund fra Rumænien. De vænner sig hurtigt til at blive meget forkælet.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf ExCoastal » 14. sep 2017, 02:32

Cockere. Min første hund var en sort cocker, han blev desværre kørt ned, men mine forældre fortsatte med at have cockere.

Det var så også min første hund, da jeg flyttede hjemmefra. En rød cocker. Han var i det store ende af racen, så aldrig en hundesnor, han fulgte med overalt. Selv ikke en hund på den anden side af gaden, kunne få ham til at krydse gaden uden at få lov. Han "hjalp" mig med at bære ting hjem fra supermarkedet, han var bare alt det, som jeg ønskede i en hund. Jeg delte et hus med nogle venner ude i en skov på sydfyn, og når jeg var på Nordsøen, så passede de ham. De behandlede ham som en kat, så han kom og gik som han havde lyst :lol:

Lige nu har jeg Bella og Blue (chihuahua blandinger) og store fjollede Rocco som er en doberman/schæfer/labrador blanding.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf Ado » 2. okt 2017, 13:07

Hund 1: Korthåret gravhund. Skide sød. Lidt bizar tendens med at ville kneppe samtlige ben. Men rar hund.
Hund 2: Labrador: Fantastisk hund. Labbe're er bare gode rare krammebamser.
Hund 3: Langhåret gravhund. Vidunderlig lille trold med fantastiske personlighed.
Hund 4: Samojede. Fabelagtig allerbedste pelsälskling. Godmodig, legesyg, passer på familien.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5887
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14688

Re: Fortæl om de hunde I har haft..

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 2. okt 2017, 13:54

Jeg voksede op med to collie'r. Meget modsat hinanden personlighedsmæssigt egentlig.

Den ene (sorte) var meget rolig og nervøs når vejret var lidt værre end almindelig regnvejr. Jeg kunne gå tur med ham selv da jeg var lille pige og han var altid yderst velopdragen, også selvom vi ikke trænede særlig meget med ham.

Den anden (røde) var den mest fantastiske hund overhovedet. Han var smuk som én i fanden og havde det skønneste sind. Jeg kunne gå tur med ham selv som 5-6 års og han kunne tændes/slukkes ret nemt. Nød at blive udfordret og da mine søskende blev født snappede han aldrig ud efter dem eller andet, selvom de kravlede på ham. Han blev 10-12 år og blev aflivet pga. kræft.
Der var dog en del pels-care involveret og han havde lidt hudproblemer også. Men skøn, skøn hund!
0

Tilbage til "Kæledyr"