Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Brugeravatar
Buddha
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2015, 23:10
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Buddha » 17. okt 2015, 00:11

Knap så lækkert men....

Det har været glat i mange år, men værre i perioder og det er kun den ene kat.

Hun går lidt rastløs på toilet uden der rigtig sker noget, men så når hun løber eller gør et eller andet, så hopper der en hård rund lort ud. Jeg tænker det er fordi hun har hård mave. Nogen gange kan man nærmest se lorten er på vej ud :wacko: Jeg har hørt dyrlægen og hun mente også det var hård mave, og foreslog også malt som jeg allerede giver, men synes ikke altid det hjælper. Hun får malt hver aften, men skal man mon give flere gane om dagen? Jeg har prøvet at skifte foder men der sker det også.

Nogen forslag eller andre med samme problem?
0
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Daphne » 17. okt 2015, 14:34

Det kunne godt være hård mave. Min kat har en sjælden gang imellem haft en pølle siddende fast halvvejs ude, fordi hun hun har haft hård mave/ekstra meget hår i afføringen. Jeg ville sætte dosis af malt op - nogle af dem kan man give 3-4 gange om dagen - tjek doseringsvejledningen på pakken.
Katte kan godt være slemme til ikke at drikke nok vand - de er vant til at få væske via maden i naturen, hvor deres føde naturligvis ikke består af tørkost. Så ville jeg sørge for, at katten får ekstra vand - evt. via vådfoder med ekstra vand blandet i. Det kan også hjælpe med ekstra vandskåle rund omkring i huset. Vi bruger glas-skåle, da de ikke afgiver smag til vandet.
2
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Daphne » 17. okt 2015, 14:41

Hvis du kan se i afføringen, at der er meget hår i, så kan det hjælpe at skifte til noget anti-hairball foder. Det får det hele til at glide lidt nemmere igennem systemet.
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Pussikat82 » 19. okt 2015, 18:30

Daphne kommer med nogle gode forslag. Det er svært at vide, om det er pga. pels, men hvis det er et tilbagevendende problem med hård mave, hjælper det bedst at få givet katten mere væske, som Daphne skriver. Evt. kombineret med malt, hvis det i sig selv ikke hjælper. Når der er hård mave eller forstoppelse her, giver vi én stor portion malt en gang om dagen. Altså mere end man sædvanligvis giver. Det plejer at give hul igennem. Men hvis det ikke bare er en midlertidig forstoppelse, men katten ofte har hård mave, hjælper det betydeligt at give mere vådt i kosten. Og gerne med mere vand, som Daphne skriver, hvis katten accepterer det. Man kan evt. blende foderet med ekstra vand, hvis katten (og du) gider det.
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Buddha
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2015, 23:10
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Re: Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Buddha » 20. okt 2015, 01:13

Tak for jeres svar :)

JA det kommer især hvis hun fælder meget, men i de perioder plejer jeg at børste hende ekstra meget, så det ikke er slem. Lige for tiden er det ikke pga pels. Hun får special tørkost pga tidligere urinsten, så jeg vil næsten ikke gå over til vådfoder. Men forsøger også at få hende til at drikke en del, ved at have vandskåle stående flere forskellige steder.

Jeg må nok prøve med noget mere malt. Den slags jeg har nu står der ikke dosering på, men hvor meget giver i ca. jeres? Kan de få for meget?
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Persnikedy » 20. okt 2015, 02:14

En god måde at lokke mere væske i en kat er at bruge vandet fra en dåse tun, og komme lidt ekstra vand i også en smule tun i bunden. De katte jeg har haft har lappet væsken i sig.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Pussikat82 » 20. okt 2015, 10:05

Buddha skrev:Tak for jeres svar :)

JA det kommer især hvis hun fælder meget, men i de perioder plejer jeg at børste hende ekstra meget, så det ikke er slem. Lige for tiden er det ikke pga pels. Hun får special tørkost pga tidligere urinsten, så jeg vil næsten ikke gå over til vådfoder. Men forsøger også at få hende til at drikke en del, ved at have vandskåle stående flere forskellige steder.

Jeg må nok prøve med noget mere malt. Den slags jeg har nu står der ikke dosering på, men hvor meget giver i ca. jeres? Kan de få for meget?


Urinstensdiæt findes også som vådkost. Hvilket mærke bruger du? Så er det bare om at købe noget tilsvarende vådkost. Faktisk er det rigtig vigtigt, at katte med urinsten drikker en masse, så det er kun et plus at supplere med urinstensdiæten som vådkost.
2
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Når katten skider uden at kunne styre det? Hård mave?

Indlægaf Whoosh » 20. okt 2015, 10:31

Jeg har før haft held med at komme lidt ekstra vand i vådkost, plus lidt solsikkeolie.
0

Tilbage til "Kæledyr"