Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 30. jul 2017, 20:45

Nu er jeg helt grøn hvad angår tæver i løbetid, og jeg har et han dyr og en tæve, som går sammen til daglig.
Han er lidt over 2 år, hun er ca. 6 måneder.

Jeg frygter lidt han er begyndt at hoppe på hende og at dette ikke bare er dominans leg.
Hun er også særligt glad for at kravle ind under ham og gå ind under ham og passere ham på den måde, og sidde og kikke på ham og gø af ham.

Jeg aner ikke om hun egentlig allerede er kommet i løbetid eller om jeg læser tegnene forkert, når han går og snuser til hendes bagende hele tiden, som han venter på hun er klar. Jeg har ikke muligheden for at afsætte ham i tiden hun skal løbes, så han får (strømpe)net på , som jeg kan skifte og bruge , så chancen for at han gør noget, ikke er tilstede.

Andre som har været igennem dette?, nogen forslag til andet end denne strømpe løsning måske? Jeg lod mig fortælle af lægen at p-pillerne er væk og ikke kan fås til hende mere, så er man jo rimelig lost.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Tanten » 30. jul 2017, 21:52

Jeg ville nok vælge, enten at få hende steriliseret eller ham kastreret, da det må give anledning til meget stress hos dyrene at gå så tæt uden at kunne følge deres instinkter.
7
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Studsgaard » 30. jul 2017, 21:59

Når en tæve kommer i løbetid kommer der måske først lidt gennemsigtigt udflåd, hun vasker sig oftere, ved nogle hunde ser man nærmest ikke de bløder, men deres kønsdele hæver op når de er i løbetid.

Hun vil være villig ca ti dage efter hun er begyndt at bløde. Så det vil være nok allerede fra 7/8 dagen til 12/13 dagen i skal være meget opmærksomme på de ikke gør noget.

Jeg syntes det er meget synd hvis der sker en upser på så ung en tæve, så hvis det var mig ville jeg gøre alt hvad jeg kunne for at holde dem adskilt. Ikke bare noget strømpe noget.

Og hvis du fast skal have en han og en hun hund og der ikke er planer om hvalpe vil det virkelig være synd hvis ikke i får mindst en af dem neutraliseret. Det er jo dyrenes natur i kæmper imod.

Hvis i er i tvivl hvem af dem der skal fixes vil Jeg anbefale at få hende ordnet selvom det er dyrer end ham, for så slipper i helt for løbetien fremover og de forskellige gener der kan følge med (falsk drægtig og yver betændelse)
Senest rettet af Studsgaard 30. jul 2017, 22:28, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Santa » 30. jul 2017, 22:14

Der er faktisk flere helbredsfordele ved at sterilisere hunhunden, fx undgår man livmoderbetændelse og ditto kræft. Men tal med din dyrlæge om det.

Derudover er jeg enig med de andre; du er nødt til at holde dem adskilt lige nu. Allerhelst langt fra hinanden. Hanhunden kunne jo osse sættes i pension en uges tid.
Og så skal du planlægge hvordan du vil løse det fremover - det er jo en problemstilling, der er til at forudse, så du ikke stresser dine hunde unødvendigt.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jul 2017, 00:08

Alt omkring dyrlæge og for og imod , når vi taler sterilisering eller kastreret er gennemtænkt hvad det angår og har talt med dyrlæge.
Eneste forslag fra dyrlæge var at skille dem ad. Alt dette er så ikke spørgsmålet, det er adfærd som jeg ikke kan aflæse og vil gerne forstå om hun som 6 måneder gammel er kommet i løbetid, ved godt det kan ske, eller det er leg og dominans at han vil styre hende nu.
Så hvis jeg ikke synes kønsdele er hævet, at urin er uden bloddråber, så er der ingen tegn på fare endnu, hvad det angår. Det må så være en pegepind. Jeg fik også det med blod af vide, da hun blev købt men som sagt, legene er ændret og hun er muligt gammel nok, så jeg vil helst sikre hun ikke allerede bliver overfaldet i den alder.

Jeg vil heller ikke flytte ham på pension, hvis der intet er galt, så kan jeg jo gøre sådan de næste mange måneder, hvis jeg ikke læser signalerne korrekt. Lige meget hvor meget man læser på nettet, så er det ikke altid nok.

Målet er, at hun i en 18-24 måneders alder, skulle have et kuld, derfor vil jeg ikke ændre på nogen avls muligheder her.
Santa skrev:Og så skal du planlægge hvordan du vil løse det fremover - det er jo en problemstilling, der er til at forudse, så du ikke stresser dine hunde unødvendigt.
Det er lige pt IKKE en problemstilling som er til at forudse :) Derfor spørger jeg til råds om adfærd.

Med katte, er tingene så lette, der har du en gal hunkat som løber rundt og hyler og synes alle er så lækre, hvorfor gør tæver ikke det samme :)
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Santa » 31. jul 2017, 06:42

Du kunne jo osse gå forbi dyrlægen og få tjekket om hunhunden er ved at komme i løbetid? Hos de mindre racer er det ikke ualmindeligt at første løbetid kommer i den alder.
Hvis du vil avle hunde, så vil det jo være smart for dig fremover at kende tegnene på løbetiden.

Og med forudsigelig problemstilling, så mente jeg at når man beslutter at have en hanhund og en hunhund sammen, så må man da kunne forudsige at løbetiden giver problemer og have tænkt over hvordan man vil håndtere det.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jul 2017, 08:27

Santa skrev:Hvis du vil avle hunde, så vil det jo være smart for dig fremover at kende tegnene på løbetiden.

Undskyld, hvad var mit spørgsmål i første indlæg? Altså.....
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Santa » 31. jul 2017, 08:31

DenBruneMunk skrev:
Santa skrev:Hvis du vil avle hunde, så vil det jo være smart for dig fremover at kende tegnene på løbetiden.

Undskyld, hvad var mit spørgsmål i første indlæg? Altså.....

Bevares, men du skriver sq da lige selv at du vil have hvalpe?!
Selv tak for hjælpen, ik? :forvirret:
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jul 2017, 09:02

Jeg starter med at spørge HVORDAN ser og læser jeg tegnene, så har du ret det er smart, og DERFOR spørger jeg og behøver ikke nogen lektie om at det gøres anderledes, man lærer så længe man lever, og uden at spørge opnår man slet ikke noget og det jeg har læst til nu, var ikke meget hjælp men jeg må jeg søge videre på google
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Studsgaard » 31. jul 2017, 09:14

DenBruneMunk skrev:Alt omkring dyrlæge og for og imod , når vi taler sterilisering eller kastreret er gennemtænkt hvad det angår og har talt med dyrlæge.
Eneste forslag fra dyrlæge var at skille dem ad. Alt dette er så ikke spørgsmålet, det er adfærd som jeg ikke kan aflæse og vil gerne forstå om hun som 6 måneder gammel er kommet i løbetid, ved godt det kan ske, eller det er leg og dominans at han vil styre hende nu.
Så hvis jeg ikke synes kønsdele er hævet, at urin er uden bloddråber, så er der ingen tegn på fare endnu, hvad det angår. Det må så være en pegepind. Jeg fik også det med blod af vide, da hun blev købt men som sagt, legene er ændret og hun er muligt gammel nok, så jeg vil helst sikre hun ikke allerede bliver overfaldet i den alder.

Jeg vil heller ikke flytte ham på pension, hvis der intet er galt, så kan jeg jo gøre sådan de næste mange måneder, hvis jeg ikke læser signalerne korrekt. Lige meget hvor meget man læser på nettet, så er det ikke altid nok.

Målet er, at hun i en 18-24 måneders alder, skulle have et kuld, derfor vil jeg ikke ændre på nogen avls muligheder her.
Santa skrev:Og så skal du planlægge hvordan du vil løse det fremover - det er jo en problemstilling, der er til at forudse, så du ikke stresser dine hunde unødvendigt.
Det er lige pt IKKE en problemstilling som er til at forudse :) Derfor spørger jeg til råds om adfærd.

Med katte, er tingene så lette, der har du en gal hunkat som løber rundt og hyler og synes alle er så lækre, hvorfor gør tæver ikke det samme :)


Men det kan være rigtig svært at vide helt hvornår det starter også selvom du har prøvet at have en tæve i løbetid, de forskellig hunde opfører sig ikke ens. Selv med vores seks år gamle tæve kan vi være i tvivl. Netop fordi hun vasker sig godt så vi ser ikke noget blod. Men hun vasker sig også mere op til en løbetid.

Så mit råd er at holde ekstra øje med hende nu hvor hun er begyndt at ændre adfærd. Selvom det ikke er det sjoveste sted at gå og kikke så hold også øje med om hun begynder at hæve bagtil og vaske sig mere.

For det kan også bare være hun er ved at blive mere moden og det er derfor der kommer nogle ændrede legemønstre. Det er desværre ikke så let.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Studsgaard » 31. jul 2017, 09:18

Jeg kom også lige til at tænke på om der ikke er en avler forening du måske kan få lidt hjælp og råd fra. De fleste avlere plejer gerne at ville hjælpe nystartede op.
Hvilken race er det?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jul 2017, 10:31

Studsgaard skrev:Jeg kom også lige til at tænke på om der ikke er en avler forening du måske kan få lidt hjælp og råd fra. De fleste avlere plejer gerne at ville hjælpe nystartede op.
Hvilken race er det?

Gravhunde.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf avdotja » 31. jul 2017, 11:33

Vi har normalt ikke været i tvivl med vores, de har alle blødt og opført sig meget som hunhunde i løbetid. Udover en enkelt faktisk, men hun gad så OVERHOVEDET ikke udvalget af tilgængelige hanhunde og det skulle de nok få at vide hvis de alligevel forsøgte.

Med så ung en hund, skal du dog være meget opmærksom på om hun er i stand til at sige fra. Jeg ville under ingen omstændigheder (heller ikke når hun bliver ældre) lade dem være i samme rum når du ikke er der eller om natten.

Vær opmærksom på at løbetiden typisk varer 3 uger og indtræffer 1-2 gange om året (det afhænger af racen). Og det er tiden efter at blødningen reelt er stoppet at hun er højtløbsk. Så når du tror hun er ved at være færdig skal du passe ekstra meget på den efterfølgende uge!
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jul 2017, 14:47

@avdotja
Idag har der ingen tegn været, de har været med udenfor og løbe hele dagen, han har ikke forsøgt noget som helst udover almindelig leg.

Inden jeg fik hende, så var han også mest brunstig? når han havde spist en masse, så har han haft en bamse at hygge med her, den har fungeret fint og han hopper ikke på folks ben. Han går i forsvarsposition når hun nærmer sig denne bamse, så hun gø'r bare af ham.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Venus222 » 1. aug 2017, 19:54

Hera kom i løbetid for første gang for 2 måneder siden. Vi opdagede det ved at vores hanhund blev meget interesseret, men hun hævede ikke specielt meget op før hun havde været i løb en uges tid. Du kan med fordel teste et par gange om dagen ved at duppe filetten med et stykke køkkenrulle.
Vores han kom så på ferie i 4 uger, for han var alt for stresset. Og det var synd for dem begge.
Det med strømpen er virkelig en dårlig ide, for vil de parre sig så gør de et. Strømpe eller ej.

I øvrigt så har humpning ikke noget med dominans at gøre. Det er som oftest et udtryk for stress (under/overstimulatin, smerte osv.)
1

Tilbage til "Kæledyr"