Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 14:04

Min hund er 8,5 måned nu og vi elsker at gå på opdagelse i vores område. Men jeg vil jo helst ikke gå for meget med ham heller, det er jo heller ikke godt. Så hvor meget går I med jeres hund?
Er der noget slemt ved en gå tur på ca 4 km en til to gange om ugen? Vi har et naturområde med stier, hvor der er to muligheder 3,5 og 5 km, vi har gået den på 3,5 km en gang og han elskede det, den tur er desværre ikke mulig at gøre kortere.

Ellers går vi ca 1-2 km 3 gange om dagen. Og vi elsker det begge to :)

Hov han er en Tibetansk terrie, de er ret højaktive som hvalp og unghunde, ret rubuste og har ikke mange arvelige sygdomme eller lignende
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf avdotja » 11. jul 2017, 15:46

Jeg har altid hørt at man ikke må tage deciderede løbeture med unghunde der endnu ikke er færdigudviklede, men har aldrig hørt noget om gåture :gruble:

Er det din første hund? Det kan godt være det føles sådan, men reelt er det ikke nogen særlig lange ture I er ude på og da din hund ikke er specielt stor (det er ofte de store og tunge hunde man skal være opmærksom på) synes jeg bare I skal forsætte :)

EDIT: og vi går langt :lol: Min (voksne) hund er på størrelse med de mindste tibetanske terrier og vi går vel mellem 7 og 15 km om dagen. Er vi på ferie eller i sommerhus kan turene sagtens blive længere.
1
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 16:05

avdotja skrev:Jeg har altid hørt at man ikke må tage deciderede løbeture med unghunde der endnu ikke er færdigudviklede, men har aldrig hørt noget om gåture :gruble:

Er det din første hund? Det kan godt være det føles sådan, men reelt er det ikke nogen særlig lange ture I er ude på og da din hund ikke er specielt stor (det er ofte de store og tunge hunde man skal være opmærksom på) synes jeg bare I skal forsætte :)

EDIT: og vi går langt :lol: Min (voksne) hund er på størrelse med de mindste tibetanske terrier og vi går vel mellem 7 og 15 km om dagen. Er vi på ferie eller i sommerhus kan turene sagtens blive længere.


Fedt! Det lyder fantastisk :D så forsætter vi med at gå, dog ikke i dag, den trykkende varme gider ingen af os :genert:
1
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 16:06

Og ja det er min første hund og ja jeg er en pylrer hundemor :genert:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Rapfisk » 11. jul 2017, 16:11

Jeg vil bestemt mene, at du nu sagtens kan gå ture af den længde. Det er nu, hunden er fuld af energi og har brug for at lære sin krop at kende og at komme ud at få nye indtryk i hovedet.

Af sted med jer! (Og fedt at læse om hundeejere, der nyder at være aktive med hunden. Ofte ser man det modsatte, synes jeg, at hundene ikke får den motion, de burde have).
2
Livslinjen: 70 201 201
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Buffy » 11. jul 2017, 16:30

Rapfisk skrev:Jeg vil bestemt mene, at du nu sagtens kan gå ture af den længde. Det er nu, hunden er fuld af energi og har brug for at lære sin krop at kende og at komme ud at få nye indtryk i hovedet.

Af sted med jer! (Og fedt at læse om hundeejere, der nyder at være aktive med hunden. Ofte ser man det modsatte, synes jeg, at hundene ikke får den motion, de burde have).


Uanset hvor træt jeg eller hvor lidt jeg lige orker (og jeg er FP pågrund af kronisk stress, så der er meget jeg ikke orker) så er gåturene altid dejlige og opfriskende. Og jeg går tur med min hund, ikke min mobil. Shit jeg syntes, mange gå med hovedet ned i mobilen, når de går tur med deres hund, de ser den slet ikke :cuss:
1
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Venus222 » 1. aug 2017, 20:03

Det er kun små hvalpe der ikke må få voldsomt meget motion. En teenager på næsten ni måneder må gerne gå flere km. Man må bare ikke cykle med den før dens skelet er udvokset, det er noget med et monoton bevægelse belaster kroppen for meget.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Zombie » 1. aug 2017, 20:34

Det, de andre siger og så se på din hund! Hvis den efter 3 km slæber sig afsted, er 4 nok i overkanten. Og så træn det op stille og roligt, så den får passende muskelmasse.
0
aka Forbies

:gammel:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Buffy » 1. aug 2017, 20:50

Zombie skrev:Det, de andre siger og så se på din hund! Hvis den efter 3 km slæber sig afsted, er 4 nok i overkanten. Og så træn det op stille og roligt, så den får passende muskelmasse.


Ha den kan jeg sgu ikke gå træt, vi gå så langt som jeg gider og ikke så langt han gider, for det kan jeg ikke holde til. Men jeg har fundet et godt indhegnet område, han kan løbe løs på :)
1
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Zoxa » 2. aug 2017, 08:44

Din bebs er teenager - og han kan reelt sagtens klare 30 km i roligt varieret tempo - det kan du så ikke :devil:
Men tænk på dit eget energi niveau da du var teenager i forhold til hunden. De kan sagtens klare en masse, bare at ledene ikke bliver overbelastede med stød eller for megen vægt.

Dvs. selvfølgelig gerne gå ture, men helst ikke for mange boldlege med apport da det kan være utrolig hårdt for skulder ophænget og haserne.

Den bedste måde at køre ham træt på er ved næse lege, altså "søg" og eventuelt noget agility agtigt hvor han for alvor skal bruge den øverste etage.
Begge dele har den kæmpe fordel at han bliver maks stimuleret, lærer sin plads i flokken at kende og bliver glad for at have dig som floklederen - for han lærer at stole på dig og kan slappe af med at du nok skal klare "alt det svære".
Det giver en rolig og afbalanceret hund - også til nytår
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Buffy » 2. aug 2017, 11:41

Zoxa skrev:Din bebs er teenager - og han kan reelt sagtens klare 30 km i roligt varieret tempo - det kan du så ikke :devil:
Men tænk på dit eget energi niveau da du var teenager i forhold til hunden. De kan sagtens klare en masse, bare at ledene ikke bliver overbelastede med stød eller for megen vægt.

Dvs. selvfølgelig gerne gå ture, men helst ikke for mange boldlege med apport da det kan være utrolig hårdt for skulder ophænget og haserne.

Den bedste måde at køre ham træt på er ved næse lege, altså "søg" og eventuelt noget agility agtigt hvor han for alvor skal bruge den øverste etage.
Begge dele har den kæmpe fordel at han bliver maks stimuleret, lærer sin plads i flokken at kende og bliver glad for at have dig som floklederen - for han lærer at stole på dig og kan slappe af med at du nok skal klare "alt det svære".
Det giver en rolig og afbalanceret hund - også til nytår


Jeg er noget spændt på nytårsaften faktisk. Larmende motorcykler og knallerter ingen problem, torden lægger han ikke mærke til, bomber, skud osv i tv ingen reaktion. Støvsugeren har jeg måtte lære ham at holde sig fra. MEN hælder jeg kartofler i vasken eller tænder min føntørre, så falder himlen ned :stoned:

Det er heller ikke et problem at blive stukket hos dyrlægen, men få han et blad i pelsen, så kan han ikke gå :nerve:

Han er så dejlig sær og altid venlig over for alle, dyr som mennesker :love:
6
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Zombie » 10. aug 2017, 10:44

Mange hunde skal ikke gås/løbes trætte, men tænkes trætte. :P I form af træning osv.

Jeg vil stadig mene, man lige skal træne hunden op til det, selvom den ikke virker træt. Man kan gå kortere ture i kuperet terræn (som en anden også nævner), dvs. lidt bakker op og ned, så der opbygges lidt muskelmasse. Og så forlænger man turene stille og roligt.

Dog ville jeg personligt vente lidt med den 5 kilometers tur, indtil han er fuldt udvokset. :)

Min hund er 4 år (cirka - tidl. gadehund, eksakt alder vides ikke) og vi går en tur om ugen på i alt 15-17 kilometer. Det er hun så også trænet op til og vi går dagligt i 2-3 timer i alt, hvor den ene tur er min. en time i kuperet terræn hvor hun tuller løs rundt. Hun er så også let bygget med krop som en weimaraner, hvis hun ikke får rørt sig bliver hun "sjov". :D
Men jeg kører hende træt og glad med træning og hovedbrud, samt sjove øvelser som eks. leverpostejstræer.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 471
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1396

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf MissIce » 15. aug 2017, 17:11

Zombie skrev:Mange hunde skal ikke gås/løbes trætte, men tænkes trætte. :P I form af træning osv.

Jeg vil stadig mene, man lige skal træne hunden op til det, selvom den ikke virker træt. Man kan gå kortere ture i kuperet terræn (som en anden også nævner), dvs. lidt bakker op og ned, så der opbygges lidt muskelmasse. Og så forlænger man turene stille og roligt.

Dog ville jeg personligt vente lidt med den 5 kilometers tur, indtil han er fuldt udvokset. :)

Min hund er 4 år (cirka - tidl. gadehund, eksakt alder vides ikke) og vi går en tur om ugen på i alt 15-17 kilometer. Det er hun så også trænet op til og vi går dagligt i 2-3 timer i alt, hvor den ene tur er min. en time i kuperet terræn hvor hun tuller løs rundt. Hun er så også let bygget med krop som en weimaraner, hvis hun ikke får rørt sig bliver hun "sjov". :D
Men jeg kører hende træt og glad med træning og hovedbrud, samt sjove øvelser som eks. leverpostejstræer.


Leverpostejstræer? Do tell! :ivrig:

Vores gamle beagle oplever SÅ meget verden igennem næsen, så nye måder at få hans næse aktiveres er kærkomne ... Og så er han en sucker for leverpostej :slem:
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Buffy » 15. aug 2017, 17:18

Leverpostej er hundenako...
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Længde på gåtur (unghund/hvalp)

Indlægaf Zombie » 15. aug 2017, 20:07

MissIce skrev:
Zombie skrev:Mange hunde skal ikke gås/løbes trætte, men tænkes trætte. :P I form af træning osv.

Jeg vil stadig mene, man lige skal træne hunden op til det, selvom den ikke virker træt. Man kan gå kortere ture i kuperet terræn (som en anden også nævner), dvs. lidt bakker op og ned, så der opbygges lidt muskelmasse. Og så forlænger man turene stille og roligt.

Dog ville jeg personligt vente lidt med den 5 kilometers tur, indtil han er fuldt udvokset. :)

Min hund er 4 år (cirka - tidl. gadehund, eksakt alder vides ikke) og vi går en tur om ugen på i alt 15-17 kilometer. Det er hun så også trænet op til og vi går dagligt i 2-3 timer i alt, hvor den ene tur er min. en time i kuperet terræn hvor hun tuller løs rundt. Hun er så også let bygget med krop som en weimaraner, hvis hun ikke får rørt sig bliver hun "sjov". :D
Men jeg kører hende træt og glad med træning og hovedbrud, samt sjove øvelser som eks. leverpostejstræer.


Leverpostejstræer? Do tell! :ivrig:

Vores gamle beagle oplever SÅ meget verden igennem næsen, så nye måder at få hans næse aktiveres er kærkomne ... Og så er han en sucker for leverpostej :slem:


Mens hunden er distraheret i hundeskoven eller lign., smører man lidt leverpostej på træerne, gerne lidt oppe så hunden skal kravle og snuse grundigt for at finde det. Man kan også komme dem op på væltede træer og stubbe, så hunden skal op og balancere, og udfordres lidt.

Det er en slags avanceret søg, hvor den ikke kun skal søge nede, men alle mulige vegne. :P

Dog ikke afknækkede grene, hvor den kan få splinter i tungen.

Man kan også gøre det med pate til hunde, det er sundere, eller hvis hunden har sart mave.
2
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Kæledyr"