Kat skrækslagen for at køre i bil

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Pandesteg » 27. maj 2017, 16:01

Vi er på ferie i øjeblikket og vores katte bliver passet hos min søster, hvilket indebar 20 minutters bilkørsel i transportkasse. Drengene tog det fint, men vores kattepige var mildest talt rædselsslagen. Hun skreg af angst (hun plejer næsten ikke engang at kunne sige miauw), hyperventilerede med tungen langt ude af munden, forsøgte at bryde ud af kassen og både sked og kastede op inde i kassen. Det var simpelthen så synd for hende :( så snart vi var ude af bilen kølede hun ned i løbet af kort tid og efter kort tid ude af kassen var hun sig selv igen og spiste og var glad. Gudskelov.

Men i morgen kommer vi hjem fra ferie og så skal vi jo have kattene med hjem igen. I bil.
Kan vi på nogen måde gøre noget for at lindre hende lidt på bilturen? Jeg læste lidt om Zylkene, men kan jeg skaffe det på en søndag? Andre gode råd?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf 2SHY » 27. maj 2017, 16:10

Zylkene kan være et fint bud og burde være til at skaffe f.eks. i Maxi Zoo eller Petworld

Ellers vil jeg foreslå at lægge noget hen over transportkassen. Nogle katte har det bedre med ikke at kunne se ud mens køreturen står på
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Krølle » 27. maj 2017, 16:11

Mis reagerede nogenlunde sådan. Det gik op for mig til allersidst, at hun i virkeligheden nok "bare" blev enormt nemt køresyg. Hun fin i anden sammenhæng kvalmestillende, og det hjalp helt utroligt - fra at være et frådende, hylende monster til at være en stille omend lidt betuttet kat under kørsel.

Vores nye dame (:-D) har det tilsyneladende på samme måde, så det skal testes med kvalmestillende. Derudover hjælper det at dække kassen helt til, så hun ikke kan se ud.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Pandesteg » 27. maj 2017, 16:11

Tak :kys: Ja vi snakkede også om at lægge et håndklæde over hende. Er forsøget værd i hvert fald.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Pandesteg » 27. maj 2017, 16:14

Krølle skrev:Mis reagerede nogenlunde sådan. Det gik op for mig til allersidst, at hun i virkeligheden nok "bare" blev enormt nemt køresyg. Hun fin i anden sammenhæng kvalmestillende, og det hjalp helt utroligt - fra at være et frådende, hylende monster til at være en stille omend lidt betuttet kat under kørsel.

Vores nye dame (:-D) har det tilsyneladende på samme måde, så det skal testes med kvalmestillende. Derudover hjælper det at dække kassen helt til, så hun ikke kan se ud.


Ja om det er angst for bilkørsel eller køresyge er svært at sige. Kan man få kvalmestillende til katte i håndkøb?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Krølle » 27. maj 2017, 16:24

^
Det ved jeg desværre ikke. Her hjælper det at dække kassen til og sætte hende i bunden af bilen fremfor på sædet - tænker det mindsker "udsvingene" og er mere stabilt?
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Krølle » 27. maj 2017, 16:26

Vores er stille, indtil bilen begynder at køre. Selvfølgelig kan det være utryghed ved lydene etc, men jeg ville prøve kvalmestillende. Vi tester i hvert fald næste gang; hun er jo en champ til at spise piller, så det er forsøget værd :lol:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Pandesteg » 27. maj 2017, 16:32

Ronja begyndte at klage sig så snart bilen begyndte at køre :gruble: men måske hun godt kan blive køresyg så hurtigt?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Krølle » 27. maj 2017, 16:39

Pandesteg skrev:Ronja begyndte at klage sig så snart bilen begyndte at køre :gruble: men måske hun godt kan blive køresyg så hurtigt?


Aner det ikke, men det var samme mønster med Mis. Ok med at sidde i bilen, men helvede brød løs, så snart vi kørte.
1
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Ndss » 27. maj 2017, 16:53

Den ene af vores katte bliver også køresyg/angst, når bilen kører, men det virker til at blive bedre, når vi dækker kassen til og åbner et vindue.
Indtil videre har vi ikke haft dem med over længere afstande, så vi har ikke forsøgt os med medicinering
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Pandesteg » 28. maj 2017, 13:42

Nu har jeg købt Zylkene - men læser på æsken, at skal gives 1-2 dage før den begivenhed katten er bange for. Æv. Så må vi prøve med kun overdækningen af kassen i denne omgang.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf 2SHY » 28. maj 2017, 13:52

Ah jeg har altså altid bare givet det et par timer inden f.eks. dyrlægebesøg :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Pandesteg » 28. maj 2017, 19:10

2SHY skrev:
Pandesteg skrev:Katmisserne er kommet hjem! :banan: :banan:

Hvordan gik køreturen? :)


Lidt bedre end sidst, hun kastede ikke op, frådede kun lidt til aller sidst. Men der var alt for meget uro til at jeg kunne give hende Zylkene, men vi lagde håndklæde over hende og taxachaufføren satte kold aircon på. Men hun halser helt vildt på hele turen, det er godt nok ubehageligt... men nu er der ikke planlagt flere køreture lige foreløbigt.

Men på positivsiden, så er vores store hankat SÅ glad for at komme hjem - så snart han så kassen gik han direkte derind og lå og legede og var gladere end han havde været hele ugen (iflg min søster :-D)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf 2SHY » 28. maj 2017, 19:26

Åh det lyder da trods alt til at være lidt bedre denne gang :banan: :pompom:

Jeg overvejede i sin tid at træne biltur med Sebastian fordi han blev helt hysterisk over at skulles stoppes i kassen og ud at køre. Men det handlede nok mere om at det altid endte med en tur ved dyrlægen og ikke så meget selve turen. I hans unge dage var han super sej til at køre tog fra Helsingør til Aalborg

Men prøv Zylkene en anden gang :) Jeg dryssede det ud i noget vådkost og lidt vand og så røre rundt :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kat skrækslagen for at køre i bil

Indlægaf Pandesteg » 28. maj 2017, 20:02

2SHY skrev:Åh det lyder da trods alt til at være lidt bedre denne gang :banan: :pompom:

Jeg overvejede i sin tid at træne biltur med Sebastian fordi han blev helt hysterisk over at skulles stoppes i kassen og ud at køre. Men det handlede nok mere om at det altid endte med en tur ved dyrlægen og ikke så meget selve turen. I hans unge dage var han super sej til at køre tog fra Helsingør til Aalborg

Men prøv Zylkene en anden gang :) Jeg dryssede det ud i noget vådkost og lidt vand og så røre rundt :)


Ja man burde jo træne bilkørsel med hende for at se om det hjalp. Desværre har vi ingen bil og det er måske lidt overdrevet at køre i taxa pga kattetræning :lol:

Ja jeg vil helt klart give Zylkene næste gang og gøre som du beskriver, for der er no chance in hell at jeg får sådan en gigapille i hende :tie:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Kæledyr"