Bamses tråd (kat)

Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf vibbsen » 30. jan 2017, 08:06

fisken80 skrev:
vibbsen skrev:
hejdi skrev:
fisken80 skrev:
hejdi skrev:Er der nogen der ved om der findes en online dyrlæge-brevkasse hvor man kan være sikker på at få svar? Savner lidt at kunne spørge om sådan nogle småting man finder ud af som ny katte-ejer - men som jeg ikke synes jeg kan være bekendt at ringe til dyrlægen om, når jeg ikke engang har været der endnu og lagt penge ;)


Det hedder debatten.net ;)

Jeg har i hvert fald indtryk af, at der sidder meget kompetente kattemennesker herinde, der godt kan svare på småting omkring en kat og dens helbred.


Jamen så prøver jeg her :-)
I første omgang går det på hans indtag af vand.
Den første uges tid hos os syntes jeg ikke han drak særlig meget - jeg skifter vand 3 gange om dagen og kunne sådan nogenlunde holde øje med hvor meget/lidt han drak.
Efter den første uges tid fandt jeg på at hælde vand på tørkosten (fra Royal Canin, han får den til steriliserede) og nu sluger han hver en dråbe der bliver hældt på foderet.
Han får således nemt de ca. 3 dl han skal have om dagen (vejer 4,2 kg og jeg har læst mig frem til at mellem 55-75 ml pr. kg skulle være passende).
Mit spørgsmål er så - kan katte få for meget vand? Er de ligesom mennesker, hvor vi kan skylle vigtige næringsstoffer ud af kroppen ved at drikke for meget? Eller er det kun godt, jo mere vi kan lokke i ham?
Han får størstedelen af tørkosten fordelt ud på 3-4 gange om dagen, og får ca. ¾-1 dl vand oven i hver gang. Det sidste tørkost får han uden vand, også fordelt et par gange om dagen. Og så et brev vådfoder en gang om ugen :)


Altså, jeg har haft kat i tæt på 12 år. Og vi har aldrig nogensinde fokuseret på hvor meget vand de drak bortset fra en enkelt gang hvor vores hunkat var alvorlig syg og manglende væske kunne være et alvorligt problem.

Når vi mennesker kan få for meget vand, så handler det om vi har en bevidsthed på en helt anden måde en dyr har. Dyr drikker når de er tørstige. Ikke fordi de synes det ser smart ud eller fordi de tror det er nødvendigt. Giver det mening ? Jeg ville derfor ikke bruge krudt på om din voksne og raske kat får for meget eller for lidt vand. Det skal den nok regulerer.
Dermed ikke sagt at jeg ikke forstår hvorfor du gerne vil vide dette. Når man er nybagt katteejer - og det her skal på ingen måde lyde nedladende, for det er det bestemt ikke - så går man næsten ligeså meget op i om katten nu også kan klare sig, som man gør når man har et spædbarn. Forskellen er bare at katten faktisk rent "udviklingsmæssigt" er noget længere fremme end et spædbarn når vi får dem :lol: :lol: :lol: . Det første stykke tid vi havde kat stod jeg nærmest ved dyrlægen bar de slog en prut som lugtede forkert (Hvilket kan være noget med foderet skal jeg hilse at sige. Pris 475 kroner i konsultationshonorar :-D )

Da vores katte var udekatte oplevede vi ofte at de totalt ignorerede det helt rene og lækre vand som vi satte for næsen af dem. For at gå ud og stå og drikke af en eller anden urtepotte med regnvand der havde fået en god solid dosis "gamle blade og andet snusk"...Åbenbart så går det for katte meget ud på selv at få lov til at vælge. Vores hunmis kunne uden problemer sidde og glo tørstigt på vandhanen selvom hun havde stået ved siden af da vi hændte frisk vand op i hendes skål :rulle: :rulle: Hun ville hellere have det der kom ud af den samme vandhane :rulle:

Tillykke med dit "pels barn" jeg håber I får det godt sammen, og at den ikke tager røven på jer alt for meget (Siger damen der på daglig basis stadig bliver tørret af sine 2 pels børn)


Katte elsker at drikke vand på de underligste måde. Vores drikker af vandhanen, hvis han får lov (og det får han af og til), han drikker af kondensvandet på vores vinduer, han drikker af gulvet når der ligger vand efter et bad, han drikker af fuglebadet og af tagrenden. Til gengæld drikker han meget sjældent af sin vandskål og SLET ikke hvis vi kigger på ham... :rulle:

Jeg var også lidt bekymret i starten, men han tisser som han skal og så gider jeg altså ikke bekymre mig. Heller ikke selv om jeg har læst, at katte ikke føler tørst som vi mennesker, fordi de oprindeligt er ørkendyr, der er designede til at gå længe uden vand og dermed tørst. Men så længe han virker sund og rask og i øvrigt går på kassen regelmæssigt, så tænker jeg, at alt er som det skal være.


Alle ved da at gammelt regnvand med opløste blade og snuller er at foretrække frem for rent vand i skålen....Til gengæld så skal der naturligvis altid være det sidstnævnte....ALTID....Ellers er man nødt til at sætte sig på sin røv og se misbilligende på Slaverne indtil de bringer forholdet i orden. Så man kan gå ud og drikke det vand som ligger i presseningen over naboens brændestabel :rulle: :rulle: :rulle: :rulle: :rulle:
Man har vel sine principper :fløjt: :fløjt: :fløjt:
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf Pandesteg » 30. jan 2017, 08:17

Vi har en drikkefontæne til vores katte og det funker. De drak ret meget i forvejen, så det er lidt svært at vurdere, om de drikker mere pga. den.
Dog ville jeg, hvis jeg var dig, ikke overhælde så meget af hans tørmad med vand. Så ville jeg hellere give ham noget mere vådmad og hælde mere vand på. Det er godt for ham at bruge hans tænder, så for meget mad skal ikke være blødt IMO.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 17:55

Lys skrev:Er der en særlig grund til, at du holder så nøje øje med kattens væskeindtag?

Jeg har tiltro til at min kat styrer det selv (der er jo heller ingen der holder øje med vildkattes væskeindtag ;) ). Hun har selvfølgelig altid vand stående sammen med foderet (tørkost). Og jeg sørger dagligt for, at skålen er fuld. Så længe der er tis i kattebakken og hun i øvrigt virker normal, så får hun vel det, hun skal bruge. Også selvom jeg ikke aner hvor meget.

Jeg fodrer morgen og aften (medmindre der stadig er rigeligt foder i skålen, så springer jeg over). I realiteten kunne jeg nok godt fodre ad libitum, men jeg styrer kostindtaget lidt, fordi katten er lidt for tyk...


Der er ikke anden grund end at jeg ikke har haft kat før, og bare gerne vil være sikker på han får det han skal bruge, og ikke får problemer med urinvejene pga. for lidt (eller for meget) væske og hvad jeg nu ellers har læst om :genert:
Og så synes jeg bare det var en nem løsning at hælde vand på maden, når det nu ikke så ud til at han drak så meget - og ville så bare gerne være sikker på at han ikke for FOR meget at drikke.
Det er ikke nemt at få et "barn" :D
0
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:06

vibbsen skrev:
Altså, jeg har haft kat i tæt på 12 år. Og vi har aldrig nogensinde fokuseret på hvor meget vand de drak bortset fra en enkelt gang hvor vores hunkat var alvorlig syg og manglende væske kunne være et alvorligt problem.

Når vi mennesker kan få for meget vand, så handler det om vi har en bevidsthed på en helt anden måde en dyr har. Dyr drikker når de er tørstige. Ikke fordi de synes det ser smart ud eller fordi de tror det er nødvendigt. Giver det mening ? Jeg ville derfor ikke bruge krudt på om din voksne og raske kat får for meget eller for lidt vand. Det skal den nok regulerer.
Dermed ikke sagt at jeg ikke forstår hvorfor du gerne vil vide dette. Når man er nybagt katteejer - og det her skal på ingen måde lyde nedladende, for det er det bestemt ikke - så går man næsten ligeså meget op i om katten nu også kan klare sig, som man gør når man har et spædbarn. Forskellen er bare at katten faktisk rent "udviklingsmæssigt" er noget længere fremme end et spædbarn når vi får dem :lol: :lol: :lol: . Det første stykke tid vi havde kat stod jeg nærmest ved dyrlægen bar de slog en prut som lugtede forkert (Hvilket kan være noget med foderet skal jeg hilse at sige. Pris 475 kroner i konsultationshonorar :-D )

Da vores katte var udekatte oplevede vi ofte at de totalt ignorerede det helt rene og lækre vand som vi satte for næsen af dem. For at gå ud og stå og drikke af en eller anden urtepotte med regnvand der havde fået en god solid dosis "gamle blade og andet snusk"...Åbenbart så går det for katte meget ud på selv at få lov til at vælge. Vores hunmis kunne uden problemer sidde og glo tørstigt på vandhanen selvom hun havde stået ved siden af da vi hændte frisk vand op i hendes skål :rulle: :rulle: Hun ville hellere have det der kom ud af den samme vandhane :rulle:

Tillykke med dit "pels barn" jeg håber I får det godt sammen, og at den ikke tager røven på jer alt for meget (Siger damen der på daglig basis stadig bliver tørret af sine 2 pels børn)


Tak - og tak for dine tanker, som giver rigtig god mening :)
Jeg har ikke børn selv (udover en på gule plader) så det er jo lidt som at få sit første barn, og man er bange for at gøre noget forkert, og at kræet ikke har det godt.
Nu er han ikke ude-kat endnu, han skal først lige være 100% vant til huset, plus forsikringen må godt lige træde i kraft også :fløjt: - så han får kun det vand vi giver ham pt. Jeg har jo læst en masse om alle de urinvejslidelser de kan få, er det ikke noget med at det især er kastrerede hankatte? Så vil bare gerne sikre at han får nok vand - jeg tror bare jeg bliver ved med at give ham vand oven i tørfoderet et par gange om dagen, og selvfølgelig holder øje med han trivsel i det hele taget.
(Vi har været lidt uvenner her til aften fordi han sprang op på skrivebordet lige da han kom fra kattebakken - og den ene bagpote var fuld af grus, han havde vist lige glemt at tørre fusserne, så det gav lidt skærmydsler (og rifter på mine hænderne) da jeg ville tørre det af :cuss: )
1
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:09

fisken80 skrev:
Katte elsker at drikke vand på de underligste måde. Vores drikker af vandhanen, hvis han får lov (og det får han af og til), han drikker af kondensvandet på vores vinduer, han drikker af gulvet når der ligger vand efter et bad, han drikker af fuglebadet og af tagrenden. Til gengæld drikker han meget sjældent af sin vandskål og SLET ikke hvis vi kigger på ham... :rulle:

Jeg var også lidt bekymret i starten, men han tisser som han skal og så gider jeg altså ikke bekymre mig. Heller ikke selv om jeg har læst, at katte ikke føler tørst som vi mennesker, fordi de oprindeligt er ørkendyr, der er designede til at gå længe uden vand og dermed tørst. Men så længe han virker sund og rask og i øvrigt går på kassen regelmæssigt, så tænker jeg, at alt er som det skal være.


:)
Jeg har også opfordret ham til at drikke af vandhanen på badeværelset hvor kattebakken står, men han har ikke udvist den store interesse.
Til gengæld er han helt vild efter at slikke mig i ansigtet når jeg har smurt Argan ansigtsolie på (det får han så ikke lov til ;) )
0
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:10

2SHY skrev:Det eneste tidspunkt jeg har været opmærksom på min gamle kats vandindtag var da han viste sig at have fået diabetes. Men jeg tror ingen ville være i tvivl om at der var noget galt for han kunne nemt tømme en skål på 1/2 liter på en halv dags tid og fortsætte når der så blev fyldt op igen. Det er for meget for en kat selv på en varm sommerdag

Edit: Det var i meget stor kontrast til at han normalt ellers ikke drak specielt meget vand og jeg ellers mixede ekstra vand i vådkosten

Men ellers ville jeg ikke være så opmærksom på væskeindtaget

Og tillykke med pelsbarnet :klap:


Tak :lun:
Jeg er også obs på det med hvis han begynder at drikke (for) meget af vandskålen - jeg tror bare han drikker alt det jeg hælder på tørkosten fordi det smager af mad, og for at få tømt skålen totalt - ikke fordi han er specielt tørstig.
0
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:12

Sangius skrev:Min kattegale svigerinde har små kopper vand stående alle vegne. Hun siger de får drukket mere på den måde.
Ellers kan man købe et drikkefontæne til katte, hvor vandet risler i et lille vandfald. Det skulle også opildne drikkelysten! Min gamle mis havde tendens til blærebetændelse. Synes det hjalp at gøre disse ting :)


Vi har også overvejet en fontæne, men det er jo netop ikke noget problem at få ham til at drikke nu, når jeg hælder vand på tørkosten (og lidt ekstra i vådfoderet også) - så jeg tror bare vi fortsætter med det :)
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf Moxy-lady » 30. jan 2017, 18:30

Er enig i at tørfoderet ikke hele tiden skal overhældes med vand, da tørfoderet fungerer som tandrens :)

Min kar har også diabetes og som følge deraf er jeg ekstra obs på hendes vandindtag, og du er ikke i tvivl når din kat drikker for meget, for det er, som 2shy nævner, så tømmer katten en stor skål på ganske få timer. Jeg er ikke sikker på om 3 dl vand er en ultimativ sandhed, jeg synes at det lyder af ret meget, når min Kala drak 5-6 dl da hun havde det værst med diabetes, og det var langt mere end det dobbelte af hvad hun normalt drikker.

Tillykke med Bamse, han ser fantastisk ud! Meeeen, vi mangler da flere billeder i denne tråd! :love:
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf Moxy-lady » 30. jan 2017, 18:33

Apropos vand mærkelige steder fra: Vi har en lukket kattebakke, med en opvaskebakke stående modsat sådan så kattegruset ryger derned i stedet for på gulvet på badeværelset. Denne bakke står bag vores badeværelses gardin, så når vi er i bad kommer der nogle gange vand ned i den der bakke.... Og kattegrus. Dét vand drikker hun af, når jeg ikke får opdaget det og stopper hende. Sådan en rigtig lækker blanding. Hun er sgu mærkelig.
2
My world 12-10-18 :lun:
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:38

Pandesteg skrev:Vi har en drikkefontæne til vores katte og det funker. De drak ret meget i forvejen, så det er lidt svært at vurdere, om de drikker mere pga. den.
Dog ville jeg, hvis jeg var dig, ikke overhælde så meget af hans tørmad med vand. Så ville jeg hellere give ham noget mere vådmad og hælde mere vand på. Det er godt for ham at bruge hans tænder, så for meget mad skal ikke være blødt IMO.


Han får også noget af tørkosten uden vand, netop af samme årsag.
Men mht. om det gør noget godt for tænderne, så synes jeg at jeg læser meget modstridende rundt omkring - nogle mener tørkost modvirker plak/tandsten, andre siger det er en skrøne.
Men han får begge dele pt. :)
1
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:43

Moxy-lady skrev:Er enig i at tørfoderet ikke hele tiden skal overhældes med vand, da tørfoderet fungerer som tandrens :)

Min kar har også diabetes og som følge deraf er jeg ekstra obs på hendes vandindtag, og du er ikke i tvivl når din kat drikker for meget, for det er, som 2shy nævner, så tømmer katten en stor skål på ganske få timer. Jeg er ikke sikker på om 3 dl vand er en ultimativ sandhed, jeg synes at det lyder af ret meget, når min Kala drak 5-6 dl da hun havde det værst med diabetes, og det var langt mere end det dobbelte af hvad hun normalt drikker.

Tillykke med Bamse, han ser fantastisk ud! Meeeen, vi mangler da flere billeder i denne tråd! :love:


Som jeg lige har nævnt i andet indlæg, så er der åbenbart ret delte meninger om tørkost renser tænderne?
Jeg fandt en engelsk artikel i går, hvor der stod noget med kattens behov for kalorier - hvis den ud fra feks vægt og alder havde behov for feks. 250 kalorier om dagen, så skulle den tilsvarende drikke 250 ml vand om dagen.
De 3 dl er også bare max. indenfor det jeg havde læst de har behov for.

Der skal nok komme flere billeder - skal lige have flyttet nogle over på computeren :D
1
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:44

Moxy-lady skrev:Apropos vand mærkelige steder fra: Vi har en lukket kattebakke, med en opvaskebakke stående modsat sådan så kattegruset ryger derned i stedet for på gulvet på badeværelset. Denne bakke står bag vores badeværelses gardin, så når vi er i bad kommer der nogle gange vand ned i den der bakke.... Og kattegrus. Dét vand drikker hun af, når jeg ikke får opdaget det og stopper hende. Sådan en rigtig lækker blanding. Hun er sgu mærkelig.


Katte er vist bare mærkelige - tror jeg at jeg har erfaret her 3 uger efter at have fået ham :D
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf Pandesteg » 30. jan 2017, 18:46

hejdi skrev:
Pandesteg skrev:Vi har en drikkefontæne til vores katte og det funker. De drak ret meget i forvejen, så det er lidt svært at vurdere, om de drikker mere pga. den.
Dog ville jeg, hvis jeg var dig, ikke overhælde så meget af hans tørmad med vand. Så ville jeg hellere give ham noget mere vådmad og hælde mere vand på. Det er godt for ham at bruge hans tænder, så for meget mad skal ikke være blødt IMO.


Han får også noget af tørkosten uden vand, netop af samme årsag.
Men mht. om det gør noget godt for tænderne, så synes jeg at jeg læser meget modstridende rundt omkring - nogle mener tørkost modvirker plak/tandsten, andre siger det er en skrøne.
Men han får begge dele pt. :)


Hvorfor giver du ikke bare noget mere vådfoder med ekstra vand på, tænker jeg? Det har jeg længe gjort med vores og vådfoder er langt mindre kalorietæt end tørfoder.
Mht om det er sundt for tænderne med tørfoder eller ej, så tænker jeg mest, at katte har godt af at bruge deres tænder ligesom i naturen. Der bruger de jo deres tænder til at skære kød med og sådan. (Ved godt du også giver alm tørfoder uden vand)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf hejdi » 30. jan 2017, 18:49

Pandesteg skrev:
hejdi skrev:
Pandesteg skrev:Vi har en drikkefontæne til vores katte og det funker. De drak ret meget i forvejen, så det er lidt svært at vurdere, om de drikker mere pga. den.
Dog ville jeg, hvis jeg var dig, ikke overhælde så meget af hans tørmad med vand. Så ville jeg hellere give ham noget mere vådmad og hælde mere vand på. Det er godt for ham at bruge hans tænder, så for meget mad skal ikke være blødt IMO.


Han får også noget af tørkosten uden vand, netop af samme årsag.
Men mht. om det gør noget godt for tænderne, så synes jeg at jeg læser meget modstridende rundt omkring - nogle mener tørkost modvirker plak/tandsten, andre siger det er en skrøne.
Men han får begge dele pt. :)


Hvorfor giver du ikke bare noget mere vådfoder med ekstra vand på, tænker jeg? Det har jeg længe gjort med vores og vådfoder er langt mindre kalorietæt end tørfoder.
Mht om det er sundt for tænderne med tørfoder eller ej, så tænker jeg mest, at katte har godt af at bruge deres tænder ligesom i naturen. Der bruger de jo deres tænder til at skære kød med og sådan. (Ved godt du også giver alm tørfoder uden vand)


Planen er at han kun får vådfoder en gang om ugen - det er jo så igen forskellige holdninger men vi fik at vide et eller andet sted, at man nemt risikerede at de blev kræsne, hvis de fik for meget vådfoder. Men aner ikke om det har noget på sig?
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Bamses tråd (kat)

Indlægaf Lys » 30. jan 2017, 18:49

hejdi skrev:
Lys skrev:Er der en særlig grund til, at du holder så nøje øje med kattens væskeindtag?

Jeg har tiltro til at min kat styrer det selv (der er jo heller ingen der holder øje med vildkattes væskeindtag ;) ). Hun har selvfølgelig altid vand stående sammen med foderet (tørkost). Og jeg sørger dagligt for, at skålen er fuld. Så længe der er tis i kattebakken og hun i øvrigt virker normal, så får hun vel det, hun skal bruge. Også selvom jeg ikke aner hvor meget.

Jeg fodrer morgen og aften (medmindre der stadig er rigeligt foder i skålen, så springer jeg over). I realiteten kunne jeg nok godt fodre ad libitum, men jeg styrer kostindtaget lidt, fordi katten er lidt for tyk...


Der er ikke anden grund end at jeg ikke har haft kat før, og bare gerne vil være sikker på han får det han skal bruge, og ikke får problemer med urinvejene pga. for lidt (eller for meget) væske og hvad jeg nu ellers har læst om :genert:
Og så synes jeg bare det var en nem løsning at hælde vand på maden, når det nu ikke så ud til at han drak så meget - og ville så bare gerne være sikker på at han ikke for FOR meget at drikke.
Det er ikke nemt at få et "barn" :D


Ok. Jeg har også min første kat (udover dem jeg havde som barn), og jeg har faktisk aldrig tænkt så meget over hendes væskeindtag. Og heller ikke hendes mad - altså indtil hun blev for tyk :genert:
0

Tilbage til "Kæledyr"